כשהאותיות מתבלבלות והזמן דוחק....

KFIRB

New member
כשהאותיות מתבלבלות והזמן דוחק....

שלום לכם, יונה כתבתי בעבר בפורום ל"ל , על קשיים בכתיבה וקושי בשפה הזרה שלא הופיע ברכישת השפת אם. העלינו ביחד עם מאיה את ההשערה שמדובר בלקוי ADD , בפורום ADHD , סתרו טענה זו, מאחר והתפקודים האחרים הקשורים ללמידה נמצאו תקינים. רק להזכירך, נמצא באבחון האחרון כי הערוץ השמיעתי תקין ומעולה וכן הערוץ השמיעתי בדירתי מעולה ביותר, אך לעומת זאת הערוץ החזותי ירוד, קוארדינציה ויזומוטורית ירודה וקשיי תכנון והתארגנות וכן קשיים גרפומוטוריים. כעת לקראת הפסיכומטרי במועד הקרוב (דצמבר), נמצא פער עצום בין היכולת המילולית והיכולת הכמותית (שתורגלה בכיתה) לבין היכולת שבאה לידי ביטוי באנגלית. בעיקר בכשרי קריאה, ובכשרי אוצר מילים. עיקר הקושי הוא מתבטא בעייפות הקריאה לאחר מס' דקות של קריאה, הקריאה היא איטית וזיכרון אוצר המילים ירוד (למשל אני אזכור מילים רק לאותויום או לאותה פסקה בלבד!!) ואני אזכור כי פגשתי את המילים אך לא אדע את פירושם .. קשיים אלו ניתן לאפיין גם באוכלוסיה הרגילה... והשאלה היא מה כדאי (אם בכלל לעשות עד הבחינה, או לגשת אליה כעת ללא התאמות ולהגיש אבחונים למועד יולי... בתיכון ניסתי הקראת שאלון וזה לא עזר לי..מבחינת הציון אלא מבחינת הביטחון ומיקוד הקשב לקטע הנקרא ע"י המורה בקלטת....אך רמת הבנת הנשמע היא לא יותר גבוהה מרנת הידע בהבנת הנקרא..... וזה מעצבן ומתסכל שאני מתמודד עם משפט ולא מבין אתמשעות רוב המילים.. אך אכן סקטע שבו נדרשתי לשליפה מתוך הקשר הצלחתי.... אוף נמאס לי.... ואם עכשיו קשה...מה יהיה באקדמיה... האם ההקראה בכלל מתאימה לי? מה מתאים לי לעזאזל? ______________________________________________________________________ אילו מערכת החינוך הייתה קשובה כל העת ולא רק כשהתלמיד מפריע לה, אולי מכתב זה לא היה נכתב, רק בתיכון פגשתי מורים רגישים....
 
לא הבנתי מה בדיוק האבחון.

מי החליט שאין ליקויי למידה (ובהחלט יתכן שאין ליקויי למידה) ואיזה הסבר אבחוני אחר ניתן לבעיה?
 

KFIRB

New member
אוקי , לאט...

בקליטת השפה בערית לא באו לידי ביטוי קשיים בקריאה ובהבנה וקליטת הכתיבה וההבעה.(להיפך, אפילו ההבעה הייתה ככלי פורקן). אך עם זאת בגילאי בי"ס היסודי הופניתי לאבחוני ליקוי כתיבה על רקע של כתב לא קריא ותבניות מוגדלות. באבחון נקבעו מס' קשיים. בתיכון לקראת הבגרויות בוצע שוב אבחון, הפעם ע"י פסיכולוגית חינוכית מומחית, שמצאה ליקויים ביכולת התכנון וההתארגנות, קשיים גפרומוטוריים, זיכרון חזותי נמוך, קואורדינציה וזומוטורית ירודה. הריכוז והקשב שנבדקו באבחון בשפת האם, נמצאו תקינים. לאחר שנה בערך, אודות לעירנות המורה לאנגלית , שתשאלה אותי מדוע בוצע האבחון ומה ממצאיו, כשהסברתי שבי"ס המליץ על האבחון בגלל הכתיבה, והממצאים הם כך וכך, היא העלתה את ההשערה שמדובר בלקות המופיעה רק בשפה זרה (או בעיקר בשפה זרה), והמליצה לנסות בבי"ס הקראת שאלון ובמקביל לבדוק מל המאבחנת התאמות נוספות. היום במבט לאחור, אני יכול להבדיל בין מס' פרמטרים: 1. ההקראה והשימוש במילון אלקטרוני אושרו באופן טלפוני (כלומר ביקשתי מהמאבחנת להוסיף לאבחון, והיא בדקה בממצאי האבחון וכתבה נספח מתאים), כיום אני מצר על כך , כי ייתכן כי קיים קושי בשפה שאינו נובע מליקוי או שיש ליקוי שמעיב על הידיעה וההבנה באנגלית.והחידה הזו תהיה פתוחה עד לאבחון עתידי. 2. העליתי בעבר את הסוגייה הזו בפורום ל"ל בתפוז , ויונה שורק הציעה לשאול על ADD ובפורום ADD הם גרסו כי לא מדובר בADD , מאחר ו ADD מופיע בכל במישורים ולא רק בשפה זרה. 3. עכשיו במבט לאחור, עם ההתאמות בתיכון, נראה , כי ההתאמות לא שפרו בהרבה את היכולת או הידע המתבטאת בציון. אך עם זאת בהרגשה , הרגשתי יותר מרוכז וממוקד לבחינה כשהמורה מקריאה אותה בטייפ, ואני יכול לשייט קדימה ואחורה. 4. אני מרגיש בקריאת טקסטים באנגלית קלים ובעיקר קצרים, שאני מסוגל לקרוא ללא הקראה.. גם טקסטים מורכבים, אני מצליח לקרוא טכנית אך ללא הבנה, או איבוד ההקשר.. כלומר , אני אקרא פסקה, לא בטוח שאבינה ואם כן, אשכח את משמעות המילים מן המילון (שכבר פרשתי לפני מס' דקות) או שאתבלבל במשמעות העיקרית שלה. 5. בינקות היו קשיים ביכולת הלשונית בעברית והתפתחות מאוחרת מאד לנורמה (גיל 3). לקראת כיתה א' הייתי במסגרות של מוכנות לכיתה א', הכרת האותיות, רפב"ע וקלינאית תקשורת, לעולם לא נדע מה קדם למה... האם ההכנות לקראת כיתה א' מנעו את התבטאות הליקויים בעברית או שאין ליקויים באנגלית.. כלל ורק מדובר בקושי. 6. אני חייב לציין כי לאחר קריאה בזמן קצר של עמוד או שניים באנגלית אני עייף ואיני מרוכז יותר לאנגלית. לא יודע מה זה. השאלה מה עושים עכשיו עד לבחינה בעוד שבועיים וחצי (פסיכומטרית, שרוב המיומנויות השפתיות בעברית תקינות, סימולציה בערך 74% וכמותי 75% ) כי ליטוש אוכל לבצע בחלקים החזקים ... אך באנגלית (27%) קשה לצפות שם לנס... (אלא אם בטעות גיליון התשובות של הבחינה יישאר בטעות בחוברת השאלון ... ניסים קורים לפעמים...)
 
יש כמה אפשרויות.

1. לעשות את הפסיכומטרי בלי לחץ מתוך מחשבה שאם הוא יהיה מספיק טוב- אז יופי ואם לא אז הוא יהיה תרגיל חשוב בדרך לפסיכומטרי מוצלח יותר שיהיה לאחר שבעית האנגלית תפתר. 1.5 ברר עם המוסד אליו אתה רוצה להירשם אם אפשר לתקן חלק מהפסיכומטרי בבחינה נוספת באנגלית בלבד שניתנת על ידי המרכז הארצי לבחינות והערכה (וברר שאכן קיימת בחינה כזו. במתמטיקה הייתה כזו בחינה פעם). 2. אם תבחר באפשרות הראשונה תוכל לעשות פסיכומטרי נוסף רק בעוד 10 חודשים (בדוק זאת). אם תתקשר לחברה הארצית לבחינות והערכה תוכל לדחות את הפסיכומטרי בחודשים אחדים ותטפל עד אז באנגלית. 3. צריך לחשוב מה יכול להיות הטיפול המוצלח באנגלית אם יהיה לך כל הזמן שבעולם או לפחות מספיק זמן. 4. אני חסיד של הגישה שאומרת שההפרדה בין ADD לדיסלקציה, דיסגרפיה וכו' אינה טיבעית. אצל אנשים שונים יש לקות שמתבטאת באופנים שונים והרבה פעמים סיווג שלה דווקא לפי הקטגוריות המוחלטות והנוקשות האלה חוטאת למציאות.
 

KFIRB

New member
ראשית תודה...

שנית.. היום יש בחינת אמי"ר , שמממייינת באנגלית בלבד(דבר החוסך את למידת החלקים האחרים בבחינה) אךאילה וקוץ בה, האנגלית במקרה שלי, שואבת נק' מהציון הכללי. בשיחהעם המדריך שלי, הוא המליץ לגשת עכשיו, (גם אם יהיה נדמה לי שזה על עיווק) ולהספיק עד לבחינה הבאה שאוכל לגשת אליה (כיום המרווח עומד על חצי שנה) ביולי, את הבירור וגם הטיפול בלקות הלמידה... ולהגיש המסמכים להתאמה לבחינה התנאים מותאמים ביולי (נערכת ביולי ובאפריל). שלישית, עקב הבעיה באנגלית, אני חושש שאכן נתוני הקבלה שלי בפסיכומטרי הנוכחי אכן יתאימו למסלול במכללה ציבורית, שהיתרון הוא בכך שההתייחסות ללקויי למידה יותר מתירני מאשר באוניברסיטה, אך החיסרון הוא עדיין בהמשך הלימודים לתארים מתקדמים ובשוק העבודה שלצער כולנו עדיין מעדיף סטודנטים מן האוניברסיטאות...
 
למעלה