כשמנוע כבה בסרק

כשמנוע כבה בסרק../images/Emo10.gif

אתמול טסנו, תמיר רון ואנוכי, מהרצליה לראש פינה וחזרה בצסנה 172. כרגיל אצלנו טסנו במרשה חריג מחוץ לנתיבים, ניווט נמוך. תמיר הטיס הלוך ואני חזור. בדיקות מנוע לפני המראה מהרצליה עברו בהצלחה רגילה. בראש פנה תמיר הדגים לי איך נוחתים בארה"ב (הוא חזר זה עתה מטיסות מלהיבות ב צסנה 172 החדשה) עם כח עד לנגיעה. עם הנגיעה העביר לסרק - והמנוע כבה מיד, המדחף נעצר. לפני ההמראה מראש פינה אחרי 3 שעות (בינתיים אכלנו אצל "פינה בראש" המומלצת מאד ותכננו ניווט נמוך דרך הגליל העליון) בדקתי המנוע ביסודיות, והמתנתי אחרי הורדה לסרק. המנוע כבה אחרי 5 שניות. התנעתי מחדש והורדתי סל"ד בהדרגה כדי למצוא את הנקודה בה מתחיל הגמגום - זה היה ב900 והחלטתי להמריא אך לא לטוס בשום מצב עם פחות מ-1500. גישה לנחיתה למסלול 29 בהרצליה עשיתי עם קצת עודף אנרגיה כדי להבטיח נחיתה גם אם המנוע נדם, ושמרתי על 1500 סל"ד. עם חצית הגדר סגרתי לסרק והתחלתי שבירת גלישה כרגיל. המנוע נדם מיד והמדחף עצר. התופעה המיידית היא שהגה הגובה פחות יעיל מכרגיל והנגיעה היתה שטוחה מכפי ש"פקדתי" עם ההגה. עשינו קנגורו עדין ופינינו ב-2/3 מסלול. פתחנו תקלה בספר (בטח יעשו ניקוי מאייד). מסקנות שלי: 1) בבדיקת מנוע לפני המראה, אחרי משיכה לסרק, להמתין 5 שניות לפני שמעלים סל"ד. אחרת לא ניתן לגלות תופעה כזו. 2) אם מנוע כבה בסרק, תהיו מוכנים לזה שההגאים פחות יעילים ממה שאתם מכירים מהתרגולים. פרופלור מסתובב, אפילו בסרק, מוסיף זרימה על ההגאים ומרגישים את ההבדל. עם מדחף עצור יש "פחות הגה"
 
כל הכבוד

כל הכבוד על התעוזה (להמריא) ועל הנחיתה המוצלחת. אני לא בטוח שהייתי נוהג כך, יש לזכור שתקלה מסוג זה עשויה להתפתח/להחמיר, בפרט כשאתה ב 500 מעפ"ש זה עשוי להסתיים רע. בלי סטיק כבר נחתת, בלי מנוע כבר נחתת ... עכשיו המשימה הבאה שלך זה לנחות בלי מנוע ובלי סטיק
נ.ב. אתה מוכן לומר לנו איזה חברה/איזה מטוס? לדעתי פרסום תקלות "בפרהסיה" ישפר את התחזוקה/בטיחות לכולם.
 
דובי עשיתי אתמול טיסת מבחן למטוס

אחרי שהחליפו לו מאייד בעקבות האירוע המצער שקרה לך. עשיתי את כל הבדיקות האפשריות (הכל 1500 מעל השדה, כדי שאם יהא צורך יהיה נ"א בסבבה...) בכל הסל"דים. בסוף גלשתי לנחיתה מגובה 1500 ועד הנגיעה בסרק בלי כל בעיה במנוע. אז אתה יכול לקחת את המטוס שוב.... אגב, המנוע החדש שהתקינו למטוס ממש מצויין וחזק.
 
תודה אבי

המנוע על הכיפק באמת, נשמע ומתפקד מצוין. פרט לבעיה שתיארתי (ואני מבין שהמאייד שהוחלף פתר אותה) גם אני בדקתי אותו ארוכות על הקרקע לפני המראה, בכל הסלד"ים כולל מצערת מלאה והוא תפקד נפלא.
 

mayafit

New member
כיבוי מנוע

עכשיו, כשאתה על הרצפה ויכול לנתח בקור רוח את החלטותיך, האם היית מחליט להמריא לאחר שמנוע כבה לך בסרק למרות הכל?
 
לדובי ידידי

הסיפור מדהים למדי ,שמח שיצאתם בשלום. יש לי שתי נקודות שברצוני להעלות ,ראשית לפי סיפורך "בראש פנה תמיר הדגים לי איך נוחתים בארה"ב .. עם כח עד לנגיעה." מוזר שאתה מציין שרק בארה"ב נוחתים כך . אותי לימדו החל מאמצע קורס הטיס (מדריך : גיא הרצוג) את שיטת הנחיתה עם מנוע שהיא עדיפה בהרבה בעיני. אני נוחת כך בכל מטוס ,כולל 152 , ואני בטוח שגם אתה כשאתה טס על הזלין. כל שזה לא ככ קשור לשיטות אמריקאיות. שנית ,אין לי כוונה לבקר או להעביר ביקורת , אני האחרון שיכול לבקר שני "אייסים" כמוך וכמו תמיר רון ,אך בכל זאת מנקרת בי השאלה האם צריך לבצע טיסה כאשר בדיקות המנוע כושלות (שהרי כיבוי מנוע בסל"ד 600 זו תקלה חמורה ואם היו רוצים שנבדוק בסל"ד 900 היו כותבים את זה ,אבל כתבו במפורש 600) זו לדעתי המסקנה היותר חשובה מאשר :"הגה גובה פחות יעיל כשמנוע כבה". כל טוב
 

Inbar1

New member
לדעתי העקרונית

וניסיוני המועט לא אטוס במטוס לאחר תקלת מנוע .
 
חבל ענבר../images/Emo5.gif

שום מכונה אינה חפה מתקלות,פעוטות או חמורות ככל שיהיו. המטוס תוקן וחזר לטיסה ואחד הטייסים אישר שהתגברו על הגורם לבעייה. אם תפסיקי לטוס על כל מטוס שסבל אי פעם מבעייה כלשהי את תפסיקי לטוס אם נסיונך היה מעבר למועט היית חושבת אחרת אז אין לך מה לפחד. בשביל זה יש בד"ח ומסיבה זאת את התאמנת ומתאמנת על מתן פתרון לבעיות שונות בזמן טיסה.
 

Eyal B

New member
לא רוצה להיות צדיק יותר מהאפיפיור..

אבל נדמה לי שמה שענבר התכוונה אליו הוא שלאחר שנתגלתה תקלה במנוע,והיא לא טופלה לא מומלץ לבצע טיסות - בייחוד תקלת מנוע. אני חייב לציין כי הדילמה בהחלט קשה מאוד במקרה הנ"ל, אבל היות ואיני בטוח שהיה ברור לטייסים מהי מהות התקלה, אולי זו הייתה שגיאה להמשיך לטוס. המצב המתואר יכול להיות סימפטום למס´ תקלות. אולי התקלה נבעה מסתימת דלק, אשר יכלה להחריף (במידה והדלק לא נקי). בכל מקרה, אני משתדל לא לטוס אם איני מרגיש לגמרי בטוח שאוכל לנחות בשלום.
 
למעלה