כתבה מעניינת על התפתחות נתיבות

zahipan10

New member
הפרויקט שהולך להשפיע על נתיבות זה הרכבת

שתגיע בעוד שנה וחצי, ותביא את תושבי נתיבות לתל אביב בתוך שעה ולבאר שבע בתוך 20 דקות.
 

amit1270

New member
מה חבל שהתחנה תיבנה במקום כל כך שולי

מעבר לקצה השטח הבנוי.
 

zahipan10

New member
נכון זה חבל...

אבל המזל שנתיבות זאת עיר קטנה שתתרחב בעתיד, בעוד 15-20 שנה תחנת הרכבת בנתיבות תהיה מוקפת שכונות מגורים.
הבעיה היא שערים גדולות שהרכבת הגיעה אליהן בשנים האחרונות תחנות הרכבת ממוקמות בקצה הערים ואין לערים הללו יכולת להתרחב אל תחנות הרכבת משום שהן כבר גדולות, ואת זה רואים באשקלון, באשדוד, בפתח תקווה, ועוד, הבעיה במדינה שלנו שאין תכנון לטווח הארוך, אם באשדוד ובאשקלון היו משאירים לפני עשרות שנים רצועה ריקה עבור הרכבת העתידית היום הרכבות היו עוצרות במרכזי הערים הללו, בעיה זאת כמעט ואינה קיימת בערים שהרכבת הייתה קיימת בהן בשנות ה-50, אומנם תחנות הרכבת היו ממוקמות בקצות הערים אך הערים הללו התרחבו ועכשיו התחנות מוקפות שכונות מגורים, אפשר לקחת לדוגמא את באר שבע, תחנת ב"ש צפון הייתה ממוקמת בקצה של העיר ועם הקמת שכונת רמות ועכשיו גם פארק ההייטק תחנת הרכבת הזאת הפכה מוקפת שכונות מגורים ומרכזי תעסוקה. ואפשר לציין גם את תחנת ב"ש מרכז שהשטח שבו התחנה הוקמה נשמר במשך עשרות שנים עבור תחנת הרכבת הזו.
 
נתיבות תתרחב, אבל מערבה ולא דרומה

לפי תכנית המתאר הרכבת היא מחוץ לשטח הבנוי. פספוס אדיר, שיש לקוות שיתוקן בשינוי לתכנית המתאר.
הסיבות העיקריות להחלטה היו זמינות קרקע ומהירות תכנון וביצוע.
גם בשדרות, התחנה תיבנה מחוץ לעיר, אבל שם לפחות התחנה תהיה בצד של העיר ולא מעבר לכביש כפי שתוכנן בהתחלה, וזה בזכות לחץ של קבוצות חזקות באזור (רמז: לא עיריית שדרות)
 

בועז ל

New member
כדאי שתבקר במקום, דוק'. בעוד מספר מועט

של שנים התחנה תהיה מוקפת בשכונת מגורים ענקית.
 

amit1270

New member
למה תחנת רכבת צריכה להיות בלב שכונת מגורים?

תחנת רכבת צריכה להיות במקום מרכזי ונגיש לכמה שיותר קווי תח"צ ותחבורה בכלל, ולא מקום שצריך "למתוח" אליו קווים, כבישים או שכונות.
 

בועז ל

New member
יש רצוי ויש מצוי, והמצוי אינו נורא כ"כ וכלל

לא שולי כהגדרתך.
 

amit1270

New member
אם אתה אומר...

אני מכיר רק מתמונות ומפות, אתה קצת יותר מקרוב. בכל זאת, אני מרגיש שהיה כאן מסוים שהתחנה לא נבנתה באזור צומת בית הגדי המרכזי והנגיש בגלל קמצנות האוצר (ואולי גם בעיות נוספות), כאילו לא נלמד את הלקח מכל אותן תחנות רכבת בארץ שנבנו במיקום שולי ותפקודן נפגע בשל כך.
 

easylivin

New member
תחנה פרברית צריכה להיות סמוכה לריכוז מגורים.

כבר דיברנו על זה... 100 פעמים בערך. ואל תגיד שלא שוכנעת, כי לא הבאת שום נימוק מנגד.
 

amit1270

New member
בפעם ה-100... תחנת רכבת, פרברית או לא,

צריכה להיות במיקום מרכזי - על כביש או צומת ראשי. קרבה לאזורי מגורים יכולה להועיל, אבל היא לא העיקר. אגב, זה לא בדיוק קו פרברי.
 

easylivin

New member
כתבת "למה היא צריכה להיות באזור מגורים",

עניתי לך. יותר נכון, חזרתי על התובה שכבר כתבתי לך כמה פעמים בעבר. התשובה הזאת לא תאבד מנכונותה, מבחינה עובדתית, בעולם רכבות פרבריות משרתות אזורי מגורים ב"פריפריה" ואזורי פעילות עסקית ב"מרכז". קרבה לצירי תנועה ראשיים בהחלט יכולה להועיל, אבל היא לא העיקר.
 

amit1270

New member
לא כתבתי "באזור מגורים" אלא "בלב שכונת מגורים

", ויש הבדל. ברור שתחנת רכבת, ביחוד כזאת שאמורה לספק שירות ליוממים, צריכה להיות נגישה לכמה שיותר אזורי מגורים, אבל השיקול הזה מחייב מיקום מרכזי ונגיש לכמה שיותר שכונות מגורים בסביבה - על ציר או צומת שמחבר אותן ומהווה "מרכז כובד" ומוקד תחבורה ראשי (ראה למשל תחנות חולון/בת ים או כפ"ס/הוד"ש). מה שבונים בנתיבות זו תחנה שכרגע נמצאת במרחק רב מכל שכונת מגורים קיימת. לא ברור לי איזו נגישות יש אליה משאר שכונות העיר שאותה היא אמורה לשרת (ולא רק את השכונה שתיבנה סביבה מתישהו), אבל מהמפות והתצ"לים זה לא נרראה מבטיח.
 

easylivin

New member
בנתיבות התחנה נמצאת במרחק קצר משכונות קיימות,

ובמרחק אפס משכונה חדשה שכבר הולכת ונבנית. אבל אני רואה שגם בועז לא הצליח לכשנע אותך בזה, אז אוותר. על דבר אחד הסכמתי איתך מזמן: המיקום בנתיבות לא מספיק נגיש מיישובי הסביבה, אבל מאז אני רואה שלא הייתה התקדמות בדיונים שלנו.

הנקודה העיקרית שלי היא, שאם הקו לא "ימריא", זה יהיה בגלל סיבות אחרות כגון חוסר יכולתה של חברת הרכבות "המפוארת" שלנו להבטיח לו תדירות ומהירות נסיעה סבירה (65 קמ"ש כידוע זה הסטנדרט בכל הקווים החדשים, וזה כבר נראה כמו מדיניות מכוונת). שלא לדבר על שאר הפרמטרים שלפיהם נמדד שירות. אפילו ליחסי ציבור יש בכך חלק. בקיצור, לאור כל האמור אי אפשר יהיה לדעת מה יגרום לכישלון - כנראה שילוב של כל הגורמים ביחד. מה שבטוח, מניסיון הרכבת על מנהליה ועובדיה תעשה הכל כדי שהקו לא יממש את הפוטנציאל או שייכשל לגמרי. את המיקום אין שום אפשרות לשנות, את הדברים האחרים - יש אפשרות, אבל היא לא תנוצל כנראה.

במילים אחרות: זה פשוט לא קונסטרוקטיבי לחזור על המנטרה "תחנות מרוחקות", זאת סתם ביקורת קוטלת לאור חוסר היכולת לשנות את המצב. גם בקווים חדשים תימשך הנטייה לעקוף יישובים קיימים, ולא נוכל לעשות נגד זה הרבה. במקום זאת צריכים להתמקד בפרמטרים שכן יש עליהם שליטה, ושלא דורשים כריית מנהרות בעלות עשרות מיליארדים, אלא בהשקעה של עשרות מיליונים שתניב תוצאות טובות יותר.
 

amit1270

New member
המרחקים ידועים לי, אבל מרחקים זה לא הכול

יש הבדל בין מרחק בקו אווירי לנגישות. בכל אופן, אנחנו לא חייבים להסכים. טוב שהעלית את הנגישות מיישובי הסביבה. לדעתי היא חשובה מאוד והיא חלק ממערך כולל שאמור ליצור רשת היררכית.

אני מסכים איתך שהצלחת הקו תלויה בעוד גורמים (ובוא לא נשכח שיש עוד תחנות לאורכו). אני אפילו מסכים איתך שלחזור על המנטרה "תחנות מרוחקות" לא עוזר, אבל כשיש הזדמנות לבנות תחנה במיקום טוב ובמקום זה מעדיפים לבנות אותה במיקום בעייתי ולא נגיש כי זה יותר זול, יש מקום לביקורת, כי לדעתי הזול הזה יעלה ביוקר.
 
למעלה