Ccyclist
Well-known member
כתבה מאד מקיפה על פרוייקט המטרו והתוכניות שקדמו לו עוד מתחילת העיר תל אביב.
מה שמאד מרתק הוא שהכתבת ומדריך מבקרים במרתף במגדל שלום שנטען שהוא ה"תחנה" המיתולוגית. כיום המרתף משמש כחלק ממכון כושר. המדרגות מהרחוב למרתף והמסדרון הארוך שנטען שהוא חלק מה"תחנה" מזכירים תחנת תת שטח, אולי מהסוג שיש בניו יורק או ברצלונה שהמנהרה נמצאת מטרים בודדים מתחת למפלס הרחוב, הגישה היא בגרם מדרגות הישר מהרחוב לרציף - כנראה ללא גשר מעל למסילה. ברכבות תת שטח יש בדרך כלל מסילה כפולה באמצע התחנה ורציפי צד, אחרי המרתף הראו תחנות תת שטח עם פרופיל מרובע דומה בלונדון וניו יורק.
היו מספר טעויות בכתבה:
1. בלבול בין רגל למטרים. נתון לונדוני של תחתית עמוקה 60 רגל מתחת לפני השטח הועבר כ"60 מטר" כשמדובר ב 20 מטר.
2. ההחלטה להקים את הקו האדום כ"רק"ל ולא כמטרו ייוחסה לממשלות נתניהו מ 2009 והלאה, כאשר כבר לפי הערך הוויקיפדי של הקו האדום שמגבה את מה שזכרתי ה"מטרו" שהבטיח רוני מילוא ב 1996 כבר עבר מטמורפוזה לרק"ל ב 1999 והמכרז הראשון לרק"ל היה ב 2006 - הזכיינית לא הצליחה לגייס כספים ב 2008 וההחלטה ב 2009 לא היתה להפוך "את המטרו" לרק"ל אלא להקים את הרק"ל כפרוייקט ציבורי במקום באמצעות זכיין פרטי.
כתבה מאד מעניינת.
הביקורת שלי על התוכנית הנוכחית ידועה בפורום, אך אחזור עליה. בכל עיר גדולה עם מטרו - המטרו הוא אמצעי התחבורה העיקרי במרכז העיר. כשאני מבקר בלונדון אני תמיד עובר לתחתית, נדירהשאנינמשתמש באוטובוסים. היוטיובר הרכבתי Jago Hazard אמר באחד מסרטוניו שהוא לא מכיר את האוטובוסים במרכז לונדון כי הוא לא משתמש בהם - והוא אדם שבנה בלוג מקוריוזים של תחנות רכבת. תוכנית המטרו הנוכחית אינה נכנסת מספיק לפנים העיר תל אביב, קו M1 צריך ליבה שניה או "M4" שיתן שירות צפון דרום בתוך תל אביב ואולי גם יפצל את הענפים לכדי שני קווים משיקים עם תדירות של 2 דקות בקצות הקווים במקום 4 דקות בענפים כמתוכנן כיום. בנוסף היעדר החיבור בין הענפים ברעננה (אזור צומת רעננה) הוא בכייה לדורות, כנ"ל הבחירה התמוהה להקים תחנת מטרו ברעננה מערב במקום בצומת אחוזה וירושלים. M2 צריך להתעקל חזרה מזרחה כמו הקווים בתצורת U בברצלונה, הוא צריך להשתלט על ענף נתב"ג. M3 בעייתי בעיניי וצריך שינמוך אולי לרכבת פרברית כמו האוברגראונד או אולי לרק"ל. זהו קו היקפי שרוב הנסועה בו תהיה לקווים למרכז הגוש העירוני.
הרעיון של רק"ל פנימי ומטרו חיצוני מוטעה ותמוה בעיניי. בערים רבות רק"ל מודרנית היא אמצעי משלים בםרברים והמטרו הוא האמצעי העיקרי. זה נכון ללונדון, פריס, מדריד וברצלונה. ברומא ומזרח ברלין יש מערכות טראם היסטוריות ששודרגו לציוד רק"ל מודרני. ברומא קווי הרק"ל מצפון ומדרום למרכז העיר מסתיימים בתחנות המטרו של קו A על גבול המרכז הפנימי (פיאצה דל פופולו, טרמיני) ובמזרח ברלין המערכת שוקמה אחרי המלחמה בעוד שבמערב עקרו אותה לטובת אוטובוסים כך שעם איחוד גרמניה לפני 34 שנה - נשארו מסילות במזרח ברלין בלבד וגם אלו שהן מרכזיות יחסית כמו באלכס הן שריד למערכת היסטורית ששרדה את כל ההיסטוריה של ברלין מ 1900 והלאה.
אני מאד בעד שתהיה רכבת עירונית בגוש דן, לדעתי התוכניות הרשמיות כיום הן כ 80% ממה שהמערכת ה"מלאה" באייקון שלי צריכה לכלול. ה"Fun Line" שאני מציע לאורך החוף והירקון צריך בעיניי להיות רק"ל.