Master Of Games
New member
כתבה על פיפא 2002 כנסו מהר!!!
אך ללא ספק, רוב רובם של שחקני המחשב בישראל מקבלים צמרמורות ורעד קל בקצות האצבעות כאשר הם שומעים את המילה: FIFA. פיפ``א הפך ליותר מסתם משחק מחשב בישראל, הוא הפך להיות מותג, סמל לשחקן המחשב הישראלי המצוי. קנית מחשב חדש? תקבל איתו פיפ``א מהשנה החולפת ללא כל צל של ספק. סיבה זו, היא אחת הסיבות העיקריות שבגינה שמחנו כל כך לקבל לידינו מגוון חומרים בלעדיים וחדשים על המשחק, אשר שופכים אור חדש על הגרסה הקרובה של פיפ``א 2002. סדרת משחקי הכדורגל המצליחה ביותר בעולם, היא סידרה שכבר רצה ובועטת שבע שנים, עוד מימי מסך ה-VGA והמגה-דרייב. במהלך כל התקופה הזו, הצוות של חברת Ea sports בהחלט למד דבר או שניים על משחקי כדורגל... המשחקים האחרונים בסדרה הגיעו לרמה כה מדהימה של שלמות, עד כי את המכירות הנמוכות יחסית של פיפא 2001 בישראל ובעולם אפשר להאשים בעיקר בכך ש- Ea Sports מתקשה לעבור את הסטנדרטים שהיא עצמה קבעה לפני שנתיים. יש כאלו שיאמרו כיEa Sports פשוט הגזימה, וגישת ה``משחק חדש לכל שנה`` שלה המאיסה בסופו של דבר את הסדרה על הקהל. הקטנוניים שביננו בוודאי מדמיינים לעצמם את מנכ``ל EA Sports יושב בראש שולחן המנהלים ולוחש לעוזרו: ``יש לי רעיון מצויין: בואו נוציא משחק דומה לקודם, נננצל את הטכנולוגיה של השנה הקודמת, נחדש פה ושם, נוסיף שנה אחת לכותרת המשחק וואלה! ``. ואת עוזרו הצנום של המנכ``ל מחייך ואומר: ``רעיון מצויין בוס, אנשים! לפס הייצור!``. אבל מה באמת מכינים לנו אנשי EA Sport השנה? האם פיפ``א 2002 יצליח לחדש ולשחזר בישראל את ההצלחה ההיסטרית של פיפ``א 2000? או האם ישאר פיפ``א משחק הכדורגל הטוב בעולם, אולם ללא חידושים מספיקים? בכל מקרה, אין ספק כי אנשי הד ארצי מולטימדיה, האחראים על התאמת המשחק לישראל, עושים את מירב המאמצים להפוך את פיפ``א 2002 ללהיט ענק בישראל - והפרטים האחרונים על מצבו של פיפ``א 2002, בכתבה שלפניכם... הללויה! לוקאליזאציה של משחקי מחשב (או Localization בלעז) היא המושג הכללי המתאר הפיכתו של משחק מחשב מהגרסה המקורית שלו (לרוב אמריקאית או בריטית) למתאים עבור מדינה מסויימת בה מופץ המשחק (לדוגמא: עברית או קמבודית מדוברת). כאשר חברה מפתחת מוציאה תחת ידיה משחק מחשב, היא ממהרת לתרגם את הכיתוב, לדובב את הסאונד ולעיתים אף לערוך את עלילת המשחק ולצנזר חלקים ממנו עבור מדינות בהן נמכרים המשחקים בעותקים רבים. כמעט לכל משחק שקיים ניתן למצוא, מלבד הגרסה האנגלית כמובן, גרסאות בצרפתית, גרמנית, ספרדית ואפילו בסינית. בארצנו הקטנטונת, היתה חברת ``מחשבת`` הראשונה ש``ביצעה עליה`` למשחק ההרפתקה ``האורגים``. מאז חלפו מספר שנים, וחברת הד ארצי לקחה את דגל ה``לוקליזציה`` על כתפיה. פיפ``א 2000 זכה להצלחה מסחרית אדירה, בין השאר בזכות הפרשנות והקריינות של צוות ערוץ הספורט, שגיא כהן ורמי וויץ. הצלחתו האדירה של פיפ``א עודדה את ``הד ארצי`` לבצע לוקליזציה למשחקים נוספים, ובקרוב נזכה לראות אף משחקי פעולה דוברי עברית (Hidden and Dangerous 2). חברת אינפוגרם ישראל (אשר בכיריה הם יוצאי חברת ``מחשבת`` בעבר), התרשמה מכך אף היא, וצפוי להעביר אלינו בשבועות הקרובים משחק דובר עברית נוסף: Alone in the Dark 4. אולם כאמור, לוקאליזציה לפיפ``א היא עניין כדאי במיוחד: עשרות אלפי העותקים שכבר נמכרו מן המשחק בשנים 2000-2001, מוכיחים מעבר לכל ספק סביר, כי גם בישראל סדרת פיפ``א היא הצלחה ענקית. אז איך הופכים את פיפ``א מהגרסה האנגלית למוצר הדובר את השפה העברית? ובכן, הדבר הראשון שעליו עמלו ושקדו האחראים על הלוקאליזציה של פיפ``א הוא החלפת קולות השדרים במשחק לשדרים כחול-לבן. בפיפ``א 2000 יכולנו לשמוע במשך כל המשחק את קולו הערב של רמי וויץ לצד הפרשנות חדת הלשון (אולם מגמגמת מעט) של שגיא כהן, מגדולי הפרשנים של דורנו. רמי וויץ, אשר זכה לביקורת רבה על רמת קריינותו בפיפ``א 2000, סיפר בעבר לצוות Gamer כי שחקני מחשב ניגשו אליו והתלוננו על רמת הקרינות במשחק. נראה כי הניסיון הוא חלק חשוב בתחום זה, ורמת הקריינות של וויץ קפצה רמה בפיפ``א 2001, והיתה נלהבת ומרתקת הרבה יותר. עם זאת, נראה כי אנשי ``הד ארצי`` הרגישו את הצורך בריענון המשחק, והשנה נוכל לשמוע את קולו של גדול השדרים יורם ארבל, במבחר ציטוטים הסטוריים כגון ``ככה לא בונים חומה`` ואפילו ``הללויה!`` הידוע. תהליך ההקלטות של פיפ``א 2002 הסתיים בשבוע שעבר, וצוות Gamer הצליח לשים ידיו על מגוון קטעי קול בולטים מהמשחק. הקבצים זמינים במדור ההורדות, ומספקים הצצה מרתקת במיוחד לקרינות אשר נשמע בפיפ``א 2002, מהשדר אשר בעיני רבים הוא כיום הבכיר בישראל. לצד יורם ארבל, ינעים את זמננו אבי מלר בפרשנות איכותית הצמודה לאירועים המתרחשים במשחק. לאלו מכם שאינם אוהדי כדורגל ``שרופים``, נזכיר כי אבי מלר הוא פרשן ערוץ 5, ודמות מוערכת בפני עצמה. לאחר שסיימנו לדובב את השדרים לעברית, הגיע הזמן לעבור לעטיפת המשחק. לאחר גובאני רוסו הפופולארי, זכינו לראות בשנה שעברה את שמעון גרשון, שחקנה של הפועל תל-אביב וקפטן נבחרת ישראל, מקפיץ כדורגל להנאתו על גבי עטיפת פיפ``א 2001. השנה, נזכה לראות על עטיפת פיפ``א 2002 את חיים רביבו, שחקן פנרבחצ`ה הטורקית אשר זכתה באליפות טורקיה, ואחד השחקנים הפופולאריים בישראל ובטורקיה. את עטיפת פיפ``א 2002 יבחרו בסוף השבוע הקרוב גולשי Gamer, בסקר ענק אשר יערך באתר. פרטי שחקני הליגה הישראלית יעודכנו אף הם כמובן במשחק, אולם תהליך זה יסתיים לקראת שלביו האחרונים של המשחק בלבד. לאחר שהפכנו את הכיתוב, את השחקנים, את השדרים ואת עטיפת המשחק למקומיים, ניצב לפנינו בגאווה משחק אשר עבר לוקאליזציה בהצלחה. כל מה שנשאר הוא להפיצו במליוני עותקים לחנויות המשחקים המורשות ולקוות. אבל מעבר לנקודה הישראלית, מה מכינה לנו השנה חברת EA? כשהביטים קמים לתחיה לפני כחודשיים, הציגו לראשונה אנשי חברת EA את גרסת הפיתוח של פיפ``א 2002, בתערוכת המשחקים E3. ההקרנה נערכה בדלתיים סגורות, והוצגה לקניינים בודדים בלבד. אולם לפני כיומיים נחשף המשחק לראשונה לעולם, בסרטון אשר הוקרן ברשת Giga הגרמנית. הסרטון, אשר זמין אף הוא להורדה משרתי האתר, הוא הורדת חובה לכל שחקן פיפ``א. הסיבה לכך היא שמלבד הגרפיקה המשופרת, אשר היתה קפיצת הדרך העיקרית בפיפ``א 2001, ניתן לראות בסרטון את מנגון המסירות החדש של המשחק: השיפור העיקרי בפיפ``א 2002. מערכת המסירות החדשה אשר אמורה לשפר את חווית המשחק, מורכבת משני אלמנטים עיקריים: דיוק וכוח. אלמנט הדיוק, נובע מסוגי המסירות השונים, אשר ישולבו הפעם במשחק. בין סוגי המסירות שנחשפו ניתן למנות את ``מסירת הפס`` הידועה, אשר ניתן לכוונה הפעם בזוויות שונות, והמסירה החופשית, אשר אותה ניתן לשחרר באחד משני מצבים: הקשתה מעל לשחקנים היריבים, ו``מסירה עוקפת`` אשר תהתל ביריב ותשאיר את השחקן, לבדו, מול השוער. מרכיב העוצמה במערכת המסירות, תלוי במשך הזמן שבו נשאיר את כפתור המסירה לחוץ. לאלו מכם אשר מערכת מסירות זו נשמעת דומה לקודמת, אמליץ שוב לראות את הסרטון, אשר ממחיש בצורה בולטת את השיפורים. שיפורים נוספים בממשק המשחק כוללים מערכת שיפוט מתוחכמת יותר, הזוכרת את ביצועי השחקן עד לאותו הרגע, ועל פי כך מחליטה בעד או נגד השחקן. מערכת שיפוט זו, לצד מערכת ``תאקלים`` יעילה יותר, מבטיחה נראה כי נגמרו הזמנים בהם גלשנו עשרות פעמים על רגליו של כל שחקן... על פי בירור שערכנו עם גורמים בכירים בצוות הפיתוח של פיפ``א 2002 בוונקובר, קנדה, אחד מהנושאים העיקריים לשיפור השנה הוא משחק הרשת. מספר טכנאים בכירים בחברה עובדים על הנושא, מתוך שאיפה כי אתר EA.COM של החברה יצליח לקפוץ השנה דרגה, ולספק משחק רשת ברמה גבוהה יותר. תלונות רבות הועברה השנה לחברה מצד מדינות אחרות (כולן למעשה פרט לארה``ב) אשר בהן נתקלו שחקנים בקשיים בחיבור לאתר החברה, והשאיפה של EA השנה היא לשפר את נושא זה: אחרי הכל, אין דבר מהנה יותר ממשחק כנגד שחקנים אחרים... 2002, שנה טובה ליהודים? על אף שתיתכן הכרזה קרובה של EA על שיפורים נוספים במשחק, נראה כי השנה, יתרכזו השיפורים בתחום מערכת המסירות, הממשק והאינטרנט, ופחות בתחום הגרפי. למרות זאת, בסרטונים ובתמונות מגרסת ה-PS2 של פיפ``א אשר שוחררו לאחרונה, נראית הגרפיקה משופרת במעט, כאשר במשחק שולבו אנימציות חדשות. כיצד יקבל הקהל הישראלי את פיפ``א 2002? הרי שיפורים במערכת ובממשק הם דבר אשר קשה יחסית לשווקו, במיוחד לעומת שיפורים גרפיים. ובכן, להערכתי אחת הנקודות העיקריות להצלחתו המסחרית של פיפ``א 2002 בישראל, תהיה יכולת השיווק של הד ארצי, אשר תיבחן בהסברת השיפורים במשחק לקהל הרחב. בנקודה זו, אין ספק כי החתמתם של יורם ארבל וחיים רביבו, היא צעד בכיוון הנכון. לאלו מכם אשר מעוניינים להתעדכן במידע האחרון על פיפ``א 2002, ולהפנות שאלות ישירות לחברי צוות הפיתוח, מומלץ לבקר בפורום המשחק באתר Soccer Gaming. את כתובת האתר, לצד קישורים לאתרים מעודכנים נוספים ניתן למצוא במדור ה``קישורים`` בכתבה. תאריך יציאה: אביב 2001.
אך ללא ספק, רוב רובם של שחקני המחשב בישראל מקבלים צמרמורות ורעד קל בקצות האצבעות כאשר הם שומעים את המילה: FIFA. פיפ``א הפך ליותר מסתם משחק מחשב בישראל, הוא הפך להיות מותג, סמל לשחקן המחשב הישראלי המצוי. קנית מחשב חדש? תקבל איתו פיפ``א מהשנה החולפת ללא כל צל של ספק. סיבה זו, היא אחת הסיבות העיקריות שבגינה שמחנו כל כך לקבל לידינו מגוון חומרים בלעדיים וחדשים על המשחק, אשר שופכים אור חדש על הגרסה הקרובה של פיפ``א 2002. סדרת משחקי הכדורגל המצליחה ביותר בעולם, היא סידרה שכבר רצה ובועטת שבע שנים, עוד מימי מסך ה-VGA והמגה-דרייב. במהלך כל התקופה הזו, הצוות של חברת Ea sports בהחלט למד דבר או שניים על משחקי כדורגל... המשחקים האחרונים בסדרה הגיעו לרמה כה מדהימה של שלמות, עד כי את המכירות הנמוכות יחסית של פיפא 2001 בישראל ובעולם אפשר להאשים בעיקר בכך ש- Ea Sports מתקשה לעבור את הסטנדרטים שהיא עצמה קבעה לפני שנתיים. יש כאלו שיאמרו כיEa Sports פשוט הגזימה, וגישת ה``משחק חדש לכל שנה`` שלה המאיסה בסופו של דבר את הסדרה על הקהל. הקטנוניים שביננו בוודאי מדמיינים לעצמם את מנכ``ל EA Sports יושב בראש שולחן המנהלים ולוחש לעוזרו: ``יש לי רעיון מצויין: בואו נוציא משחק דומה לקודם, נננצל את הטכנולוגיה של השנה הקודמת, נחדש פה ושם, נוסיף שנה אחת לכותרת המשחק וואלה! ``. ואת עוזרו הצנום של המנכ``ל מחייך ואומר: ``רעיון מצויין בוס, אנשים! לפס הייצור!``. אבל מה באמת מכינים לנו אנשי EA Sport השנה? האם פיפ``א 2002 יצליח לחדש ולשחזר בישראל את ההצלחה ההיסטרית של פיפ``א 2000? או האם ישאר פיפ``א משחק הכדורגל הטוב בעולם, אולם ללא חידושים מספיקים? בכל מקרה, אין ספק כי אנשי הד ארצי מולטימדיה, האחראים על התאמת המשחק לישראל, עושים את מירב המאמצים להפוך את פיפ``א 2002 ללהיט ענק בישראל - והפרטים האחרונים על מצבו של פיפ``א 2002, בכתבה שלפניכם... הללויה! לוקאליזאציה של משחקי מחשב (או Localization בלעז) היא המושג הכללי המתאר הפיכתו של משחק מחשב מהגרסה המקורית שלו (לרוב אמריקאית או בריטית) למתאים עבור מדינה מסויימת בה מופץ המשחק (לדוגמא: עברית או קמבודית מדוברת). כאשר חברה מפתחת מוציאה תחת ידיה משחק מחשב, היא ממהרת לתרגם את הכיתוב, לדובב את הסאונד ולעיתים אף לערוך את עלילת המשחק ולצנזר חלקים ממנו עבור מדינות בהן נמכרים המשחקים בעותקים רבים. כמעט לכל משחק שקיים ניתן למצוא, מלבד הגרסה האנגלית כמובן, גרסאות בצרפתית, גרמנית, ספרדית ואפילו בסינית. בארצנו הקטנטונת, היתה חברת ``מחשבת`` הראשונה ש``ביצעה עליה`` למשחק ההרפתקה ``האורגים``. מאז חלפו מספר שנים, וחברת הד ארצי לקחה את דגל ה``לוקליזציה`` על כתפיה. פיפ``א 2000 זכה להצלחה מסחרית אדירה, בין השאר בזכות הפרשנות והקריינות של צוות ערוץ הספורט, שגיא כהן ורמי וויץ. הצלחתו האדירה של פיפ``א עודדה את ``הד ארצי`` לבצע לוקליזציה למשחקים נוספים, ובקרוב נזכה לראות אף משחקי פעולה דוברי עברית (Hidden and Dangerous 2). חברת אינפוגרם ישראל (אשר בכיריה הם יוצאי חברת ``מחשבת`` בעבר), התרשמה מכך אף היא, וצפוי להעביר אלינו בשבועות הקרובים משחק דובר עברית נוסף: Alone in the Dark 4. אולם כאמור, לוקאליזציה לפיפ``א היא עניין כדאי במיוחד: עשרות אלפי העותקים שכבר נמכרו מן המשחק בשנים 2000-2001, מוכיחים מעבר לכל ספק סביר, כי גם בישראל סדרת פיפ``א היא הצלחה ענקית. אז איך הופכים את פיפ``א מהגרסה האנגלית למוצר הדובר את השפה העברית? ובכן, הדבר הראשון שעליו עמלו ושקדו האחראים על הלוקאליזציה של פיפ``א הוא החלפת קולות השדרים במשחק לשדרים כחול-לבן. בפיפ``א 2000 יכולנו לשמוע במשך כל המשחק את קולו הערב של רמי וויץ לצד הפרשנות חדת הלשון (אולם מגמגמת מעט) של שגיא כהן, מגדולי הפרשנים של דורנו. רמי וויץ, אשר זכה לביקורת רבה על רמת קריינותו בפיפ``א 2000, סיפר בעבר לצוות Gamer כי שחקני מחשב ניגשו אליו והתלוננו על רמת הקרינות במשחק. נראה כי הניסיון הוא חלק חשוב בתחום זה, ורמת הקריינות של וויץ קפצה רמה בפיפ``א 2001, והיתה נלהבת ומרתקת הרבה יותר. עם זאת, נראה כי אנשי ``הד ארצי`` הרגישו את הצורך בריענון המשחק, והשנה נוכל לשמוע את קולו של גדול השדרים יורם ארבל, במבחר ציטוטים הסטוריים כגון ``ככה לא בונים חומה`` ואפילו ``הללויה!`` הידוע. תהליך ההקלטות של פיפ``א 2002 הסתיים בשבוע שעבר, וצוות Gamer הצליח לשים ידיו על מגוון קטעי קול בולטים מהמשחק. הקבצים זמינים במדור ההורדות, ומספקים הצצה מרתקת במיוחד לקרינות אשר נשמע בפיפ``א 2002, מהשדר אשר בעיני רבים הוא כיום הבכיר בישראל. לצד יורם ארבל, ינעים את זמננו אבי מלר בפרשנות איכותית הצמודה לאירועים המתרחשים במשחק. לאלו מכם שאינם אוהדי כדורגל ``שרופים``, נזכיר כי אבי מלר הוא פרשן ערוץ 5, ודמות מוערכת בפני עצמה. לאחר שסיימנו לדובב את השדרים לעברית, הגיע הזמן לעבור לעטיפת המשחק. לאחר גובאני רוסו הפופולארי, זכינו לראות בשנה שעברה את שמעון גרשון, שחקנה של הפועל תל-אביב וקפטן נבחרת ישראל, מקפיץ כדורגל להנאתו על גבי עטיפת פיפ``א 2001. השנה, נזכה לראות על עטיפת פיפ``א 2002 את חיים רביבו, שחקן פנרבחצ`ה הטורקית אשר זכתה באליפות טורקיה, ואחד השחקנים הפופולאריים בישראל ובטורקיה. את עטיפת פיפ``א 2002 יבחרו בסוף השבוע הקרוב גולשי Gamer, בסקר ענק אשר יערך באתר. פרטי שחקני הליגה הישראלית יעודכנו אף הם כמובן במשחק, אולם תהליך זה יסתיים לקראת שלביו האחרונים של המשחק בלבד. לאחר שהפכנו את הכיתוב, את השחקנים, את השדרים ואת עטיפת המשחק למקומיים, ניצב לפנינו בגאווה משחק אשר עבר לוקאליזציה בהצלחה. כל מה שנשאר הוא להפיצו במליוני עותקים לחנויות המשחקים המורשות ולקוות. אבל מעבר לנקודה הישראלית, מה מכינה לנו השנה חברת EA? כשהביטים קמים לתחיה לפני כחודשיים, הציגו לראשונה אנשי חברת EA את גרסת הפיתוח של פיפ``א 2002, בתערוכת המשחקים E3. ההקרנה נערכה בדלתיים סגורות, והוצגה לקניינים בודדים בלבד. אולם לפני כיומיים נחשף המשחק לראשונה לעולם, בסרטון אשר הוקרן ברשת Giga הגרמנית. הסרטון, אשר זמין אף הוא להורדה משרתי האתר, הוא הורדת חובה לכל שחקן פיפ``א. הסיבה לכך היא שמלבד הגרפיקה המשופרת, אשר היתה קפיצת הדרך העיקרית בפיפ``א 2001, ניתן לראות בסרטון את מנגון המסירות החדש של המשחק: השיפור העיקרי בפיפ``א 2002. מערכת המסירות החדשה אשר אמורה לשפר את חווית המשחק, מורכבת משני אלמנטים עיקריים: דיוק וכוח. אלמנט הדיוק, נובע מסוגי המסירות השונים, אשר ישולבו הפעם במשחק. בין סוגי המסירות שנחשפו ניתן למנות את ``מסירת הפס`` הידועה, אשר ניתן לכוונה הפעם בזוויות שונות, והמסירה החופשית, אשר אותה ניתן לשחרר באחד משני מצבים: הקשתה מעל לשחקנים היריבים, ו``מסירה עוקפת`` אשר תהתל ביריב ותשאיר את השחקן, לבדו, מול השוער. מרכיב העוצמה במערכת המסירות, תלוי במשך הזמן שבו נשאיר את כפתור המסירה לחוץ. לאלו מכם אשר מערכת מסירות זו נשמעת דומה לקודמת, אמליץ שוב לראות את הסרטון, אשר ממחיש בצורה בולטת את השיפורים. שיפורים נוספים בממשק המשחק כוללים מערכת שיפוט מתוחכמת יותר, הזוכרת את ביצועי השחקן עד לאותו הרגע, ועל פי כך מחליטה בעד או נגד השחקן. מערכת שיפוט זו, לצד מערכת ``תאקלים`` יעילה יותר, מבטיחה נראה כי נגמרו הזמנים בהם גלשנו עשרות פעמים על רגליו של כל שחקן... על פי בירור שערכנו עם גורמים בכירים בצוות הפיתוח של פיפ``א 2002 בוונקובר, קנדה, אחד מהנושאים העיקריים לשיפור השנה הוא משחק הרשת. מספר טכנאים בכירים בחברה עובדים על הנושא, מתוך שאיפה כי אתר EA.COM של החברה יצליח לקפוץ השנה דרגה, ולספק משחק רשת ברמה גבוהה יותר. תלונות רבות הועברה השנה לחברה מצד מדינות אחרות (כולן למעשה פרט לארה``ב) אשר בהן נתקלו שחקנים בקשיים בחיבור לאתר החברה, והשאיפה של EA השנה היא לשפר את נושא זה: אחרי הכל, אין דבר מהנה יותר ממשחק כנגד שחקנים אחרים... 2002, שנה טובה ליהודים? על אף שתיתכן הכרזה קרובה של EA על שיפורים נוספים במשחק, נראה כי השנה, יתרכזו השיפורים בתחום מערכת המסירות, הממשק והאינטרנט, ופחות בתחום הגרפי. למרות זאת, בסרטונים ובתמונות מגרסת ה-PS2 של פיפ``א אשר שוחררו לאחרונה, נראית הגרפיקה משופרת במעט, כאשר במשחק שולבו אנימציות חדשות. כיצד יקבל הקהל הישראלי את פיפ``א 2002? הרי שיפורים במערכת ובממשק הם דבר אשר קשה יחסית לשווקו, במיוחד לעומת שיפורים גרפיים. ובכן, להערכתי אחת הנקודות העיקריות להצלחתו המסחרית של פיפ``א 2002 בישראל, תהיה יכולת השיווק של הד ארצי, אשר תיבחן בהסברת השיפורים במשחק לקהל הרחב. בנקודה זו, אין ספק כי החתמתם של יורם ארבל וחיים רביבו, היא צעד בכיוון הנכון. לאלו מכם אשר מעוניינים להתעדכן במידע האחרון על פיפ``א 2002, ולהפנות שאלות ישירות לחברי צוות הפיתוח, מומלץ לבקר בפורום המשחק באתר Soccer Gaming. את כתובת האתר, לצד קישורים לאתרים מעודכנים נוספים ניתן למצוא במדור ה``קישורים`` בכתבה. תאריך יציאה: אביב 2001.