כתבת שער ב'מעריב לנוער'.

dairy milk

New member
כתבת שער ב'מעריב לנוער'.../images/Emo220.gif

(פאק, הפעם זה ממש ארוך, נדפקתי ס__ס) בחינת בגרות תשכחו מהבלגן, שייגעצ עולים כיתה. שבע שנים אחרי הקמת הלהקה נראה שחברי שייגעצ מקבלים סוף סוף את החיבוק הנעים. מהקהל, מהמבקרים ואפילו מהרדיו, שחורש על הלהיט הגדול שלהם, 'המילים הכי יפות'. וכן, גם הם מרגישים שהם התבגרו. מנדלסון וחבורתו, מודל סוף 2006. לו היתה לנו זכות בחירה, לפחות לחלקנו, אולי בעצם רק לי, הייתי מבקש להיוולד כפיטר פן ולהישאר צעיר לנצח. אז נכון שהחיים הם לא פיקניק, ולפעמים המיטה מחבקת הרבה יותר מהעולם כולו, אבל בסופו של דבר, מהן 70 שנה לעומת הנצח. אנחנו נקודה בודדה שספק אם מישהו יזכור, וכמה נפלא יכול היה להיות אם היינו חיים לנצח. בכל אופן, רצה הגורל, או אפשר לקרוא לזה מציאות, וכולנו בסופו של דבר מתבגרים, לפעמים גם מזדקנים. קחו למשל את אביב גפן, הילד המורד והזועף, שהפך עם השנים לדמות ממוסדת, לפחות באופן יחסי, או את בריטני ספירס, שהפכה מילדה מעצבנת לאם גאה. אכן, כולנו מתבגרים, גם אם אנחנו נשארים לפעמים קצת מפגרים. לפני שבע שנים הוציאו חברי להקת שייגעצ, שבאותם ימים היו נערים צעירים, את אלבומם הראשון. הרבה מאוד רעש היה שם. יובל מנדלסון, שהיה באותם ימים פחות או יותר ההרכב כולו, חולל מהומות וצעק את דעתו הלא ממש חיובית על עניינים שבשגרה. אבל בזמן שחלף מאז הספיקו ארבעת החברים להוציא אלבום שני, להחליף קידומת, ועכשיו הם כאן עם אלבום שלישי בשם 'להפסיק לאכול עוגות', ששמו כבר מעיד על בעיות התבגרות כלשהן. לא שמדובר בחבורת זקנים, להפך, מנדלסון, אסף רייז, שיקו פלדמן ואבי מרקוביץ' עדיין נהנים מאמצע העשור השני לחייהם, ובכל זאת משהו השתנה. הצעקה התחלפה בשירה, הנגינה השתפרה, והרי לכם להקת רוק בורגנית וחביבה, שהפכה את עצמה פחות או יותר לנושאת הדגל של הרוק הישראלי בתקופה האחרונה. "אולי אתה מתכוון לזה שיותר מצליח לנו עכשיו", מנסה יובל להתחמק מהתדמית החדשה. "אני חושב שמאז שהלקה קמה הגרף שלנו בעלייה, וכשדברים מצליחים תמיד יש נטייה להאדיר את האנדרדוג". - זה שקוראים לכם "בוגרים" זו לא מחמאה? "בדרך כלל זה בא בנימה שלילית, אבל אנחנו מקבלים את זה בכיף כי זה חלק מהעניין". - ואתם לא מרגישים ילדים טובים יותר מאשר הייתם בעבר? "העניין הזה של הילדים הזועמים זה משהו שהיה מאוד מורגש בתקליט הראשון, וזה מצחיק כי דווקא התקליט ההוא לא ממש זכה להכרה. זה מוזר שעכשיו אנחנו מתראיינים על האלבום השלישי וכל הזמן מדברים על הראשון". אסף: "הראשון היה הכי בוטה, ומאז עשינו דרך ארוכה בלי ששמנו לב". יובל: "זו לא להקה שהפרובוקציות שלה מצדיקות את הקיום שלה. עברו שבע שנים, ובזמן הזה קרו דברים, התקדמנו. אני לא מרגיש שהתמסחרנו. פשוט הפכנו ללהקה יותר מוכרת, משמעותית ומשפיעה". - למרות שיש תחושה שאתם פחות זועמים והמחאה שלכם פחות תוקפנית. אסף: "אולי זה כי יובל פחות צועק. כשהוא כתב את השירים הראשונים, הוא היה בן 16-18, אבל כשאתה בן 14, אתה אומר את אותו דבר בצורה שבה אנשים גם ירצו להקשיב. אני חושב שהדברים עדיין שם, ומי שבא להופעות בטח רואה את זה". יובל: "זה היה קורה לי גם אם הייתי עובד בדואר. משהו בשירים הקודמים היה מאוד צעקני ומלא ססמאות. זה היה מדליק ואני מת על זה. היום הרבה יותר מעניין אותי לדבר על פוליטיקה מאשר להכניס אותה לשירים". מקאמבקים את הרוק הם יושבים מולי שלושה - מנדלסון, רייז ופלדמן. מרקוביץ' הביא פתק מהרופא והוא נעדר הפעם. נושא השיחה המרכזי הוא הרוקנרול, אותו יצור שבא והולך, שפעם היה הזרם המרכזי ובעשור האחרון נדחק קצת לשוליים לטובת הפופ, ההיפ הופ וצרות מסוג אחר. "זה מצחיק, כי בחו"ל המיינסטרים זה הרוקנרול", אומר יובל. "הסטרוקס היא אחת הלהקות המשפיעות של המאה, וזה קורה עכשיו. כאן, בארץ, הכל בדיליי. זה יקח עוד רגע, אבל אנחנו כאן ונמשיך לחכות עד שהרוק יחזור להיות דומיננטי". אסף: "זה כבר מראה סימני חזרה. אנחנו רואים את זה בהופעות. אז כן, היה את גל ההיפ הופ, כשלא יכולת לפתוח טלוויזיה בלי לראות שני ילדים עם כובעים הפוכים שרים לך כל מיני דברים, אבל לאט לאט זה חוזר לבסיס". - איך אתם מרגישים את זה? יובל: "הדינמיקה בהופעות מעולה. כל ההופעות שלנו מלאות ואנחנו רק דוגמה אחת. יש עוד הרבה להקות שפועלות בשטח. אין הרבה ייצוע ללהקות רוק ששרות בעברית. אני חושב שזה שאנחנו ממשיכים, יכול לעזור לאותן להקות בעתיד, וגם לכל סצינת הרוקנרול". - אתם באמת מרגישים כנושאי הגדל של הרוק הישראלי? יובל: "נושאי דגל זה קצת גדול עלינו". שיקו: "זה מה שאנחנו אוהבים לעשות וזה מה שאנחנו עושים בכל מקרה. זה רק מראה שהרוק לא נכחד. מספידים אותו והוא מתעורר, אבל תמיד אני רואה רוק ובכל העולם יש הופעות מטורפות. אמנם אנחנו מדינה קטנה, אבל זה קורה וימשיך לקרות". יובל: "אני מקבל המון מיילים מלהקות צעירות שרוצות לחמם אותנו. ילד בן 15 שרוצה לנגן לוקח היום גיטרה ביד. לפני שנתיים הוא היה לובש את הכובע הפוך, קונה חולצה שגדולה עליו בשתי מידות ופתאום הוא ראפר. עכשיו לוקחים שוב גיטרה". אסף: "היפ הופ זה עניין של אופנה. בא מישהו, התחיל לעשות היפ הופ בארץ, ואחריו הלכו כל מיני אנשים שלא היה להם קשר למוזיקה ולטקסטים, ובאותה מידה שזה עלה, זה גם ירד". יובל: "כשיש משהו שמצליח, פתאום יש המון שעושים את זה ויש הרבה דברים בינוניים. גם ברוקנרול. בשנות ה-90 היו נושאי המגבעת, זקני צפת ואיפה הילד, אבל היו גם הרבה להקות גרועות שאנחנו אפילו לא זוכרים את השם שלהן. בכל מקרה, ההיפ הופ שייך לעבר".
 

dairy milk

New member
המשך >>> ../images/Emo220.gif

מהבלגן למוזיקה אחד מסימני ההיכר של שייגעצ הוא רוח הנעורים והשטות של הלהקה. גם מבחינה זאת, נראה שהחברים התבגרו. "אנחנו עדיין עושים שטויות", פוסק שיקו, ואסף ממשיך: "אם היינו להקה שעושה משהו אחר, הייתי אומר שהזדקנו וכבר התחיל לכאוב לנו הגב. למרות שבעצם חצי להקה מאושפזת באופן קבוע, אז החלק של הגב נכון. בכל מקרה, כשארבעה אנשים הולכים דרך ארוכה יחד, העניין עובר מהבלגן למוזיקה". - משהו השתנה בנגינה שלכם? יובל: "להקה שמגננת שבע שנים שונה לגמרי מחבורה שמנגנת שנתיים. זה פשוט נשמע יותר טוב. אנחנו גם מתייחסים למוזיקה שלנו יותר ברצינות ופחות שמים דגש על הדברים שמסביב". - איזה דברים מסביב? יובל: "באלבום הראשון התרגשתי מזה שאני נמצא באולפן, והיו לנו קרבות של קלמנטינות ותפוזים, לכן גם היה תפוז על העטיפה. בתקליט השני היינו רוב הזמן שיכורים, ובשלישי החלטנו לשים דגש על המוזיקה. בחרנו למשימה את יובל שפריר כמפיק מוזיקלי, כי רצינו מישהו מנוסה עם קבלות, כמו פורטיס והזבובים". אסף: "התהליך היה ארוך יותר. עשינו חזרות במשך שלושה חודשים ועוד ארבעה חודשים באולפן. הרעיון היה להוציא מוצר עם דגש על הלהקה". יובל: "וחברה התקליטים נתנה לנו את כל הזמן כדי להגיע לתוצאה הזו. כשאתה לא לחוץ בזמן, אפשר לשים את הדגש על כל צליל וצליל". - לא נמאס לכם? אתם לא לוקחים הפסקות? יובל: "מאז שקמנו אנחנו יחד". אסף: חודש לא נחשב להפסקה". יובל: "אנחנו כל הזמן מנגנים ומופיעים". - למרות שעבר הרבה זמן בין אלבום לאלבום. יובל: "אנחנו מוציאים כל שנתיים וחצי תקליט, ואני לא חושב שזה המון זמן. אתה צריך לחשוב מה הדבר החדש שאתה רוצה להוציא ולהגיד, ומרגע שכותבים ועד שמתחילים להקליט עובר זמן. יש אמנים שלוקחים הפסקות של שש ושמונה שנים בין אלבום לאלבום". - אבל צריך גם להתפרנס ממשהו, לא? אסף: "כל אחד עושה משהו על הדרך. לשיקו יש אולפן הקלטות, אני מצלם סטילס, וליובל יש את הטלוויזיה ואת הקולנוע". יובל: "אנחנו לא מיליונרים, אבל למזלנו אנחנו מצליחים לעשות רק את זה ולחיות מהלהקה". חיים בסרט לאחרונה כיכב יובל בסרט 'מישהו לרוץ איתו'. "זה היה אתגר גדול, כי הייתי צריך לקם מוקדם בבוקר", הוא צוחק. "אבל ברצינות, זה היה כיף, ואני גם לומד תסריטאות ב'סם שפיגל' בירושלים". - איך הגעת לסרט? "הם חיפשו דמות של מוזיקאי מסומם, ואיכשהו, משום מה, חשבו עלי. בסך הכל, אני בעניין של לעשות כמה שיותר דברים. אמנם לפני הכל אני מוזיקאי ושם אני משקיע את רוב המרץ והכישרון, אבל אפשר לעשות עוד הרבה דברים". - אתם מביטים אחורה ואומרים לעצמכם "וואו, הגשמנו חלום"? אסף: "עוד לא. אני עוד חולם להמשיך לגדול". יובל: "העניין הוא שהתקרה כאן בארץ לא מאוד גבוהה, ואני מרגיש שאנחנו באזור של המנורה. הרי מה עוד יש לנו לעשות? צריך גם לשמור את הקיים, שזו המשימה הקשה, בעיקר בהופעות". - ומתי באמת יש אחת כזאת? יובל: "ב-16 בדצמבר, בחנוכה, אנחנו עושים הופעה מיוחדת, כשגידי גוב ויובל שפריר יתארחו". - מה קשור גידי גוב? אסף: "אנחנו אוהבים להביא אנשים לא רגילים, כמו שהבאנו את רוני סופרסטאר". יובל: "להבדיל אלפי הבדלות. אל תכתוב אותם באותו משפט, כי אחרת אני לא יודע מה יהיה עם האירוח הזה". על גג העולם אחד השינויים הגדולים בשייגעצ מודל 2006 הוא מידת הדומיננטיות של מנדלסון. הסולן הכריזמטי, שכותב ומלחין כמעט את כל השירים, נטמע בהרכב, ופתאום אפשר לשמוע ב'להפסיק לאכול עוגות' את הלהקה כולה. "גם זה תהליך שאנחנו עוברים", מעיד הסולן. "אם באלבום הראשון היינו אני ולהקתי, באלבום השני זו כבר להקה, פחות או יותר, ובזה כבר מרגישים את זה. אני שמח ששמת לב, זה היה לנו מאוד חשוב. אנחנו להקה, וחשוב שזה גם יצא ככה החוצה". - זה אומר שבעתיד גם אחרים יכתבו וישירו? שיקו: "קודם כל יש שיר שלי בתקליט, כמו בתקליט הקודם, וזה מדהים. מצד שני, יובל כותב כל כך טוב, שזה לא פשוט להתחרות בו". אסף: "בדינמיקה שלנו, אם אני מביא שיר, למרות שאני רחוק מלהיות זמר, אז יש ארבעה אנשים עם זכות ביטוי לפסול או לאשר". שיקו: "למזלנו יש לנו כותב טוב, והוא גם משתפר עם הזמן". יובל: "היו אולי 40 שירים לאלבום הזה. עשינו סינון ראשוני והגענו ל-15, ואז יובל שפריר נכנס, עשינו עוד סינון, נשארו 18, ולאט לאט שירים התחילו להתפגר ולהידחק החוצה. עד לאולפן עצמו, שגם שם הקלטנו שני שירים שלא נכנסו". - עוד נשמע אותם באיזה אלבום אוסף מיוחד? יובל: "זה משהו שאנחנו מגלגלים בראש, כי הקהל מכיר את השירים האלה מההופעות". - הופתעתם לשמוע את עצמכם בגלגל"צ? יובל: "הייתה לנו הרגשה שהשירים יושמעו גם בגלגל"צ, ואמרנו שנשמח אם זה יקרה וזה בסדר גם אם לא. אם גלגל"צ רוצים להצטרף למסיבה, אנחנו כאן. זה רק מחזק את הטענה שהגרף שלנו בעלייה. אחרי שבע שנים של עבודה שמנו את הרגל בדלת ואנחנו נשארים כאן". - לא עדיף להיות בשוליים? אסף: "יש משהו גם בחיבוק הזה". יובל: "זה שהשירים זוכים להכרה, זה לא אומר שהם שונים. תראה את נירוונה, שעשתה אלבום ראשון שאף אחד לא קנה, ופתאום עשתה עוד תקליט, 'Nevrmind', אחד הנמכרים בהיסטוריה. אם זה מיינסטרים, אז זה כבוד להיות שם. אנחנו לא מיישרים קו, ועושים רק מה שבא לנו". - יש הרבה מאוד אמנים בארץ שמתיישרים לפי המיינסטרים, כדי שישמיעו אותם. יובל: "יש משהו רומנטי בלהיות למטה, והיו לנו תקופות קשות כשהדבקנו פוסטרים בלילות גשומים ולהופעות הגיעו 30 איש. אבל לא לעניין להדביק פוסטרים בגשם, אני מעדיף שמישהו יעשה את זה עבורי. המון להקות ואמנים מנסים ליישר קו, ולכן המוזיקה בארץ נשמעת ככה. הכל דומה להכל. זה עצוב, ובשביל זה אנחנו כאן". אסף: "עם כל זה שכיף להיות בפסגה, עצוב שאנחנו לבד, צריך שמישהו ייתן פייט". יובל: "קר שם לבד בפסגה". --- (וואו, זה היה פאקינ' ארוך.)
 

dairy milk

New member
../images/Emo6.gif ../images/Emo220.gif

זה לא כאילו עשיתי את זה בשניה.. לא ישבתי להעתיק. עשיתי דברים ותוכדי אז לא התחרפנתי
 
למעלה