כתובות "כופרים" בבית כנסת רפורמי בעיר

gs1234

New member
עונג שבת

וזה קשור לכתבה הבאה: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4483050,00.html

המרססים הם מאותה קבוצה של אנשים שמשחירים פרסומות עם נשים, מרססים "תג מחיר" בכל מקום, ומפגינים חוסר סובלנות לכל מי שלא דומה להם. יש להם גם תומכים שקטים לא מעטים, ביניהם חלק מקוראי פורום זה.
 

benk11

New member
מי שעושה דברים מזעזעים כאילו בשם הדת

בעייני איננו דתי כלל
 
ברעננה יש הרמוניה נפלאה בין התושבים


וכל מי שאומר אחרת (או מצלם אחרת, במקרה הזה),
הוא סתם מיעוט שולי מחרחר ריב ואכול שנאה עצמית.
 

gs1234

New member
זה נכון, אבל...

זה נכון שיש יחסים טובים בדרך כלל בין התושבים החילוניים והדתיים, עם כמה חריגות קטנות לכאן ולכאן.

אבל הכתובות האלה הן ממש "תג מחיר" אלים ומגעיל. אלה שריססו את הכתובות הם "עשבים שוטים", והגננים לא ממהרים לנכש את העשבים.

מאכזב מכולם, כצפוי, הוא ראש העיר, שמילמל תגובה סתמית במקום להגיב בצורה נחרצת. לא מפתיע.
 
לאיזו תגובה אתה מצפה?

מדובר בונדליזם שאינו חדש במקומותינו.
כשזה קורה בבתי כנסת אורתודוקסים סיפורים כאלה כמעט לעולם לא מגיעים לתקשורת ובצדק, זה לא סיפור, סתם קטע מגעיל.

לפני מספר שנים הושחתו מספר בתי כנסת ברעננה, רק כשהושחת בית הכנסת הרפורמי הסיפור הגיע לתקשורת.
אצלנו היו כמה כתובות, לא התיחסנו אליהם כאל חדשות גדולות אלא כאל מעשי שטות, מחקנו אותן ועברנו לסדר היום.

בבית כנסת עדת בני ישראל שם נופצו חלונות באבנים הרב אישון אמר שמדובר בכמה ונדליסטים ולא חשב שזה משהו שצריך לרוץ איתו לעיתון הארץ או להאשים עשבים שוטים בערוגה החילונית.

http://www.local.co.il/raanana/71120/article.htm

צריך לנסות לשמור על איזון, מצד אחד לא להתעלם ממעשים כאלה ומצד שני לא לתת להם יותר מדי תשומת לב שעלולה לעודד פעולות דומות.
 

gs1234

New member
הבעיה היא שאלה לא בדיוק עשבים שוטים

מדובר בקבוצה של סיקריקים אורתודוקסים, שמנהלים מלחמת טרור בכל החזיתות:
"תג מחיר" (על כל היבטיו האלימים) נגד פלסטינים
"תג מחיר" (בעיקר השחתת רכוש ואיומים) נגד ערבים ונוצרים בישראל
"תג מחיר" נגד פעילי שמאל, בעיקר בירושלים
"תג מחיר" נגד בתי כנסת בית רפורמיים וקונסרבטיביים, כמו במאמר שהבאת (בית הכנסת האורתודוכסי שהותקף, אם אכן היה מקרה כזה, משמש רק כהסחת דעת או משהו לא קשור אחר.)

לכן זה מצדיק כותרת גדולה וערנות מצד הציבור, ותגובה תקיפה מצד הרשויות. ההתייחסות הסלחנית שלך מעודדת עוד ועוד פעולות טרור כאלה.
 
אתה קצת מבלבל

סיקריקים הם תת קבוצה קיצונית בתוך העדה החרדית שגם היא קבוצה קיצונית בציבור החרדי, כולם יושבים בבית כנסת אחד, אוהל שרה במאה שערים.
מי שהכי שונא והכי נפגע מהסיקריקים הם חרדים אחרים, אני ממליץ לך להכנס לפורום בחדרי חרדים ולקרוא שם מה חרדים חושבים עליהם.

תג מחיר הם בני נוער בהתנחלויות שעיקר הפעילות שלהם מתבטא בגרפיטי מכוער ועבירות רכוש. בחלק מהמקרים התברר בדיעבד שבכלל מדובר במעשים שלא הם עשו. (מי אמר טובא זנגריא או יפו?)
את פעולות תג מחיר מגנים מקיר לקיר כל אנשי הציונות הדתית.

בתי כנסת אורתודוקסים מותקפים הרבה יותר ממה שנדמה לך אלא שהדבר זוכה לפחות יחסי ציבור.
חפש בגוגל "בית כנסת הושחת" או "בית כנסת נשרף" ותגלה שיותר בתי כנסת אורתודוקסים מושחתים על ידי חילונים וערבים מאשר כל הפעילויות שהזכרת, למעשה מדובר בעבירות קשות הרבה יותר ותכופות יותר.

תבדיל בין הרעש התקשורתי לבין המציאות, כשבית כנסת עולה באש לא תראה כותרת בעתון הארץ, אולי ידיעה קטנה במקומון , כשמופיעים כמה קישקושים על קיר של מסגד אלה כותרות ראשיות.
 

benk11

New member
למה לבלבל אותנו עם עובדות זה נוגד את האינטרס

 

gs1234

New member
אתה ממש טוב בהתפלפלות

אבל המרססים השאירו "חתימה": בכתובת אחת כתוב "תהלים פרק קל"ט, פסוק כ"א-כ"ב", ובשניה כתוב "רמב"ם הלכות תשובה, פרק ג', הלכה י"ד." אלה הם פסוקים שיוצאים נגד הזרמים הרפורמיים והקונסרבטיביים ביהדות, מה שמוכיח שהמרססים הם דתיים אורתודוקסים. כל השאר הוא הסחת דעת.

הטרוריסטים האורתודוקסים קיצוניים כמו הסיקריקים. בני הנוער של תג מחיר (שהם בכלל לא בני נוער, אתה מכנה אותם "בני נוער" כדי לטעון שמדובר במעשי שובבות לכאורה ולא בטרור) באים מאותה קבוצה בדיוק: טרוריסטים אורתודוקסים. זה נכון שהיו מקרים בודדים שנחשדו כתג מחיר והתבררו כאחרים (טובא זנגריא או יפו) אבל הם החריגים. המקרה הנפוץ הוא טרוריסטים אורתודוקסים מתנחלים שנוהגים באלימות כלפי פלסטינים ואף אחד לא מטפל בהם.

אני עדיין מחכה לראות רב אחד כלשהו מרעננה שמגנה את הכתובות שרוססו בבית שמואלי. רב אחד מהדתיים האורתודוקסיים המתונים המפורסמים של רעננה. צדיק אחד, גם זה יותר מדי?
 
סביר שמי שעשה את זה חובש כיפה

האם טענתי אחרת?
האם טענתי שאין סיקריקים ואין תג מחיר?

הסברתי לך בצורה מאוד פשוטה שהסיקריקים נמצאים בשולי השוליים של החברה החרדית, שמעשי תג מחיר הם מעשים שאף אחד בחברה הדתית אינו תומך בהם אבל אתה ממשיך להתעקש ולצייר מצג שקרי כאילו מדובר במיינסטרים של החרדים ובמיינסטרים של הדתיים.

אתה דומה לאותם חרדים שבטוחים שכל החילונים בעד חינוך בו ילדים עושים סמים ומביאים סכינים לבית הספר.
תצא מהסטיגמות.

אני לא מאשים אותך ואת החברה החילונית בהצתת בתי כנסת אורתודוקסים, אני מוכן להבין שיש חילונים פסיכים שמעשיהם אינם מקובלים על כלל החילונים. אני לא מצפה ממנהיגי ציבור חילונים לגנות השחתת בתי כנסת מכיון שמלכתחילה הם אינם חשודים בעיני כתומכים בכך, גם אם הם בעצמם אינם מאמינים ואפילו אתאיסטים.

רוצה רב לשמוע רב כלשהו מגנה? תדבר עם רב כלשהו ותשאל מה דעתו על מי שעושה מעשים כאלה.
אם אתה חי ברעננה אני בטוח שיש לך שכנים דתיים (נכון שאם כל הדתיים היו כמו השכנים שלך היה הרבה יותר טוב?) תכנס אליהם פעם ותשאל מה דעתם על הגרפיטי שציירו על בית שמואלי.
 

gs1234

New member
דווקא בגלל היותם בשוליים, מתבקש גינוי

לא טענתי שכל הדתיים הם טרוריסטים אורתודוקסיים, להיפך. הטרוריסטים הם מיעוט. יש גם חלק קטן מהאוכלוסייה הדתית שתומך במעשים כאלה, אבל הרוב, כמו שציינת, מגנה אותם.

אבל יש לחברה הדתית כלי חשוב שלא נעשה בו שימוש, וזה חבל. הכלי הזה הוא המפגש הקהילתי בבית הכנסת, והיכולת להפעיל לחץ על הפרט על ידי רב או על ידי הקהילה. האנשים שריססו את הכתובות מוכרים לסביבה הקרובה שלהם. הסביבה הזאת אולי עושה להם היום "נו נו נו" אבל העובדה שהמעשה כבר נעשה מעידה על כך שהרב שלהם ובית הכנסת שלהם נכשלו בחינוך. הם לא העבירו בצורה מספיק ברורה מה מותר ומה אסור. וגם אם האנשים שקרובים למי שעשה את המעשה יוכיחו אותם, לא בטוח שזה ימנע מעשים דומים בעתיד. למרבה הצער בדרך כלל לא מערבים את המשטרה, אף על פי שמדובר בהשחתת רכוש מתוך מניע אידיאולוגי. ברוב המקרים הדומים (של אחיהם לאידיאולוגיה) למשטרה אין אפילו קצה חוט.
 
אני באמת לא מבין את הגישה הזאת

תגיד, כשנער חילוני דוקר את חברו בבית הספר האם אני מחפש את המחנכים החילונים ומאשים אותם?
האם אני הולך למתנ"ס ומחפש אחריות קהילתית?

למה כשיש פושעים חובשי כיפה אתה חושב שהקהילה אחראית?

תתחיל להכיר את השכנים שלך, תפסיק לדבר בידענות על החברה הדתית כשאין לך מושג קלוש מה הכלים שיש ולמי הם מופנים.

תאר לעצמך שאני הייתי מסביר לך איך החילונים יודעים שהילדים שלהם הולכים לבית הספר עם סכינים אבל מתעלמים מזה, מקסימום אומרים "נו נו נו".
מה היית אומר לביקורת מופרכת כזאת?

האמת, קצת נמאס לי מחילונים שיודעים יותר טוב ממני איך החברה שלי מתנהלת, שיודעים איך אני יודע על פשעים אבל מתעלם ואם רק הייתי מגנה אותם הכל היה טוב.
תדאג אתה לחברים של הבן שלך ששותים ברחובות ותוקפים עוברים ושבים.

אל תספר לי שזה לא החברים של הילדים שלך, אני יודע, אני מכיר אתכם החילונים, יש לכם כלים למנוע מהמיעוט הזה להשתולל...
בחיאת, אתה לא קולט כמה מתנשא אתה נשמע? כמה טיפשי זה נשמע בעיני אנשים שמכירים דתיים?
 

gs1234

New member
יש משהו בדבריך

ובכל זאת זה מתסכל שכשיש מקרים פליליים כמו שתיארת (דקירות בסכין, תקיפות) אז תופסים את הפושעים, אבל כשיש מקרים של אלימות על רקע דתי או לאומני אז לא תופסים. זה נראה כמו אוזלת יד מכוונת.

בכל מקרה אתה צודק לגבי הגישה שלי שהיא כנראה שגויה. אני אדקדק להבא. תודה.
 
קודם כל
וחוץ מזה פרופורציות

על הגדר שלנו קישקשו מספר פעמים (ליד אחוזה, הרבה עוברים ושבים)
לרוב העיריה מגיעה וצובעת על הגרפיטי.
זה מעצבן, זה ונדליזם, אבל בסופו של דבר זאת לא עבירה חמורה.
אני לא חושב שהמשטרה אפילו קיבלה תלונה, אני לא טרחתי, אם היתה מקבלת כנראה שלא היתה טורחת לחקור.

אני מנחש שגרפיטי שנאה על בית כנסת רפורמי כנראה כן מגיע למשטרה אבל אפשרויות החקירה מוגבלות.
לרוב מדובר באיזה נער טיפש שהחליט לעשות מעשה, אולי עם חבר. אם אין לו עבר פלילי ולא ראו אותו קשה מאוד לתפוס אותו.

ככל שמקרים כאלה זוכים לפרסום האגו של הטמבל זוכה לבוסט קטן, אולי הוא ימשיך בפעילות הזאת אם היא מצליחה לעצבן כל כך הרבה אנשים.
 

benk11

New member
שטויות ללא ביסוס

בעבר לא רק היו גינויים מקיר לקיר בקב נציגי הציבור הדתי בעיר, אני מביא ציטוט בתוך פרוטוקול ישיבת מועצת העיר מה11 במאי 2011, של נציג הדתיים - אריה פרידמן ושל רונית ויינטרוב ממרצ
מר אריה פרידמן
אני ארגנתי את העצומה והוצאתי הודעה לעיתונות כי מישהו שם לו למטרה את "קהילת רענן". ברשותכם אקריא את ההקדמה לעצומה:
"בשנה האחרונה חובים בתי כנסת וקהילות ברעננה, בכל הזרמים, מעשי ונדליזם כשהאחרון שבהם התרחש בשבוע שעבר כנגד "קהילת רענן" מהזרם הרפורמי. בשל פגיעות חוזרות ונישנות אלה, יזמתי עם קבוצת רבני קהילות עצומה לגינוי פומבי למעשה האלימות וברצוני להדגיש כי פגיעה בכל אדם באשר הוא ובכל יהודי בעל כל דעה שהיא, הינה הרמת יד כנגד תורה וכנגד שמיים".
אני רוצה להקריא את העצומה שעליה חתמו, בנוסף לחברי הרשימה הדתית, כל הרבנים בעיר ובראשם הרב הראשי לרעננה, הרב יצחק פרץ:
"אנו, חברי מועצת העיר, רבנים ואנשי ציבור מהמגזר הדתי ברעננה, מגנים בחריפות את מעשה הונדליזם שהתרחשו כנגד "קהילת רענן". מעשה זה מצטרף למעשי אלימות נוספים שהתרחשו בעיר כנגד בתי כנסת ומקומות נוספים ברעננה. מעשה זה, כמו מעשי אלימות אחרים, מצערים את כולנו ואנו מדגישים שתורת ישראל מגנה כל מעשה של אלימות ופגיעה בזולת. אנו קוראים לאנשי הציבור להפעיל את השפעתם כדי למגר את תופעת האלימות בעירנו ולפעול למען האחווה בין איש לרעהו כמסורת ישראל. עירנו רעננה הצטיינה כל השנים בסובלנו ודו-קיום וחובה על כולנו להמשיך מצב זה "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום".
אני חושב שזה אירוע על רקע של שכרות ולא על רקע דתי. להערכתי מדובר בונדליסטים שאין להם שום קשר לציבור אותו אני מייצג. זו פעם שנייה שסגנית ראש העיר מבקשת שהנושא יעלה. בפעם הראשונה התנגדנו ובקשנו להעבירו לדיון בועדת סובלנות. הפעם לא התנגדנו וחשבנו שראוי לדון בו כי חשוב שידעו שאנו מגנים את המעשה ושדעת תורה מכל הגוונים המרכיבים את הציבור הדתי מגנה את המעשה והמזדהים עם המעשה. אי הסכמות בנוגע לאמונה ודרך חיים יש לתעל לדו-שיח ולהסכמות על מה שאפשר להסכים ועל מה שלא ניתן להסכים. מרגע שנכנסתי לתפקידי, קיימתי ערבי שיח ופנלי הדברות רבים בדיון לצורך זה.
אני רוצה להקריא מסיכום ועדת סובלנות (מאמצע יולי 2010) בראשותה של חברת המועצה אושרה קורן. הועדה עסקה בפגיעות במספר בתי כנסת בעיר בחודשים האחרונים, בינהם בית-כנסת "עדת בני-ישראל", בית הכנסת הרפורמי ובית הכנסת הקונסרבטיבי. לבירור הנושא הזמינה יו"ר הועדה את קצין הביטחון העירוני שציין שחקירת המשטרה בנוגע לפגיעה בבתי-הכנסת נמצאת בעיצומה וממה שדווח לו עד כה מדובר בונדליזם של נוער משועמם ללא קשר לחוסר סובלנות כלפי קהילה זו או אחרת. כדוגמא סיפר הקב"ט כי לפני שבועיים תפשה סיירת הביטחון של העירייה נער כבן 15 שזרק אבנים על חלונות בית "יד-לבנים" וניפץ את הזגוגיות. לאחר תפישתו, בתשובה לשאלה מדוע עשה זאת?, ענה:"כי משעמם לי" !!. לשאלת אריה פרידמן, סגן ראש העיר, כי מדובר בנער נורמטיבי לחלוטין ממשפחה רגילה וללא שום בעיות רווחה. סגן ראש העיר הביעה את הזדעזעותו מהעובדה שהנער בצע את זממו כנגד המקום שמסמל את האחדות הכי גדולה בציבוריות הישראלית: "בית יד-לבנים" – יד הזיכרון לנופלים והוסיף כי אם מקום זה אינו מקודש בעיני נוער מסוגו של הנער שנתפש, הרי שברור שבעינהם בית-כנסת יהווה מטרה לפורקן השיעמום שלהם.
מבקש להתנצל שלא אוכל להשתתף בהמשך הדיון. עלי לצאת לאירוע לקראת יום הזיכרון.

גב' רונית ויינטראוב
כמי ששורשיה ומשפחתה, כמוך מלי, נטועים בהיסטוריה של רעננה. חשוב לי להזכיר כי הקהילה כאן הצטיינה תמיד במארג חיים המכיל את המשותף ומכבד את השונות. זה היה סמלה של רעננה וכולנו רוצים לשמר זאת, חילונים ודתיים. משום-כך, בשנים האחרונות, רבים מאיתנו מודאגים מביטויים של שלילת חופש ואלימות ולכן נחרדנו מניפוץ החלונות וכתובת הנאצה בבית הכנסת של הקהילה ליהדות מתקדמת. אני מקווה שלא מדובר בפשע שנאה על רקע שלילת לגיטימיות של קהילה זו. אבל לאור ביטויים של קיצוניות ואלימות ופגיעה בקהילה הזו וגם בקהילה הקונסרבטיבית שהן אחרות, אני שמחה שעמיתי למועצה ורבנים אורתודוכסים החליטו לגנות את המעשה. שגם הם מבינים שמארג הסובלנות ברעננה נמצא תחת איום ולכן ראו לנכון לפרסם עצומת גינוי.
אין בינינו אחידות אבל אני מאמינה שיש בינינו אחדות לשמור על רעננה כעיר פלורליסטית. אנו מגנים אלימות מכל בכל. אלימות שהיא ביטוי לשלילת דעה, זרם, חופש היא אלימות מסוכנת עוד יותר. היא מאיימת על המירקם הסובלני והנאור של רעננה. סובלנות עומדת למבחן דווקא במקרים ולגבי דברים שאינם צורך בחיינו אבל יכולים לחיות לידינו. במקרה הזה, התשובה שלנו צריכה להיות הכלה פומבית של התנועה המתקדמת. הרבה תמר קולברג, רבת הקהילה, צריכה להמצא בכל פורום של הרבנים האורתודוכסים. אני רוצה לברך את הרבנים שפרסמו את עצומת הגינוי ובאו לחזק את הרבה תמר קולברג. אני מבינה את אומץ הלב ותעצומות הנפש שלהם. אני מבקשת שכל הרבנים האורתודוכסים יגלו אומץ לב כזה. המבחן של הסובלנות יהיה במיקומה ששל "קהילת רענן" בתוך הקהילה. פגיעה שלישית בשנה אחת בקהילה זו איננה מקרה.
 

gs1234

New member
אני מקווה שגם הפעם יהיה גינוי משמעותי

תודה על השיתוף של דברי חברי המועצה מ-2011. זהו גינוי ברור ("חשוב שידעו שאנו מגנים את המעשה ושדעת תורה מכל הגוונים המרכיבים את הציבור הדתי מגנה את המעשה והמזדהים עם המעשה") לא כמו של ביילסקי כיום.
 
למעלה