לא בטוחה שזה הפורום המתאים

Golden Cherry

New member
לא בטוחה שזה הפורום המתאים

אבל ננסה? אני תלמידת תיכון, נכנסת עכשיו לתקופה עמוסה במבחני מתכונת ובגרויות, ויש לי בעיה. כשאני לומדת למבחנים, אני זקוקה לשקט מוחלט. רעשים מסויימים (ויש דיי הרבה כאלה) פשוט מוציאים אותי מריכוז, וזה קורה רק כשאני קוראת את החומר (ולא מתי שאני כותבת סיכומים, למשל). מאחר ולא תמיד יש לי זמן לסכם את כל החומר לקראת מבחן- אני קוראת, ותוך כדי משתגעת ומתייאשת... אין לי בבית את התנאים שאני צריכה (שזה חדר שקט בלי הפרעות ללמוד בו), ואין לי את האפשרות להפסיק את הרעשים שמפריעים לי ללמוד, אז חשבתי שאולי כדאי לי לקנות אטמי אוזניים. השאלה שלי בעצם היא- אם אני אלמד עם אטמי אוזניים, זה יעזור לי להתרכז? אני שואלת, פשוט כי אמרו לי שזה דווקא להיפך. אטמי אוזניים מפריעים לריכוז ולא נועדו ללימודים. תודה מראש לכל מי שיענה!
 

FOR THE LD

New member
מתאים גם מתאים!

מדברייך אני מזהה שני קשיים - האחד גלוי ואחר סמוי. אתחיל בגלוי - הקושי הראשון הוא שאין לך תנאי למידה ראויים, דהיינו פינת עבודה משל עצמך נטולת רעשים. פתרונות אפשריים: - אטמי אזניים (בדקי את האפשרות. "מי שלא מנסה, לא יודע" - כמאמר בני). - אם יש לך קרובי משפחה בסביבה - רצוי איזה סבתא/דודה מבוגרת, בדקי את האפשרות להתארח אצלן, על מנת ללמוד. אם יש לך כזאת אופציה - גם הן תשמחנה וגם את תוכלי לעבוד בפינה שקטנה. - נסי "לשחק" עם שעות השינה (כל עוד אין הדבר משפיע על תפקודך בכתה!!!). שני שעה-שעתיים בשעות הערב, ומיד לאחר מכן התעוררי ולמדי שעה-שעתיים וחזרי לישון, או לחילופין - שכבי לישון מוקדם יותר, על מנת שתוכלי להתעורר מוקדם יותר, וללמוד כשכל בני המשפחה ישנים. - אם יש בעירך ספריית עיון, תפסי פינה שקטה, רחוקה ככל האפשר מדלפק הספרנית, ונצלי את השקט היחסי לשם למידה. - נצלי מצבים שבהם בני המשפחה עוזבים את הבית - יציאה לטיול בשבת, הליכה לחוגים, קניות - כדוגמא, ולמדי עד למועד שובם. מכיוון שדבר זה לא צפוי, עלייך לדעת תמיד מהו החומר שעליו את צריכה לעבוד, כדי להיות ערוכה ומוכנה. ועתה אתייחס לקושי השני - למידה המבוססת על קריאת חומר בעיקר. לדברייך "לא תמיד" יש לך זמן לסכם את החומר, ועל כן את לומדת "מקריאה". יתכן שהעובדה שאין לך זמן לסכם את החומר, ושלרוב את לא עושה עיבוד כלשהו של המידע שאת קוראת - בעייתית משהו, כשצריך לזכור ולהבין כמויות לא קטנות של חומר לימודי. יתכן שגם עובדה זו, לצד תנאי למידה בלתי אפשריים, מלחיצה אותך! "לסכם את החומר" זה לא רק לרשום את עיקרי הדברים, את תמצית הדברים, כשכל דף כתוב הופך לפסקה או למשפט. נסי "לסכם את החומר" בעזרת מיפויים. אל תרשי לעצמך לקרוא בלבד. החומר חייב לעבור עיבוד כלשהו! את לא צריכה למפות דף אחר דף. גם אם את קוראת פרק שלם, את יכולה תוך כדי קריאה או מיד לאחר הקריאה לערוך מיפוי. כשיודעים איך לעשות זאת, זה חוסך זמן, ולך הרי אין יותר מדי זמן. אם לדוגמא את קוראת פרק שעוסק באירוע היסטורי כלשהו, ערכי מיפוי הכולל את שם האירוע (בראש הדף), ומתחתיו הסיבות -> מהלך האירוע -> תוצאות והשלכות. כך יהיה לך אוסף של מיפויים, וסמוך למועד הבחינה תעברי רק על המיפויים, ולא תצטרכי לחזור לספרים ולמחברות. האם את מבינה מדוע קריאה בלבד אינה יעילה? שיהיה בהצלחה!
 

Golden Cherry

New member
תגובה

תראי, את צודקת כשאת אומרת שקריאה לא מספיקה, וזה משהו שאני כבר יודעת ממזמן. הבעיה היא שבאמת אין לי את הזמן לסכם את כל החומר. אז אני מסכמת רק חלק קטן ממנו (פרקים שנראים לי יותר קשים). למה אין לי זמן? כי זו תקופה מטורפת של מבחנים שבין כל אחד מהם יש הפרש של שבוע בלבד (וזה במקרה הטוב!) אני לא יודעת אם יהיה לי נוח להשתמש בשיטת המיפויים שעליה דיברת, כי אני לא לומדת לקראת מבחן באזרחות או בהיסטוריה- אלא לקראת מבחן מתכונת בתנ"ך. אני רוצה לנסות להשתמש באטמי אוזניים, אבל אני אשמח לדעת אם זה באמת יעיל. מישהו כאן יוכל להסביר לי יותר על העניין הזה של אטמי אוזניים?
 

FOR THE LD

New member
אפשר להכין מיפוי גם לפרק בתנ"ך

גם בתחום לימודי-המקרא ניתן להשתמש במיפוי, תרשים זרימה, טבלה מארגנת משווה - כל אמצעי חזותי-גראפי שמסייע בתמצות החומר ובזכירתו - בזמן אמת. כמובן שזה תלוי בסוג השאלה: האם את צריכה ללמוד תוכן של פרק ולעמוד על הרעיון המרכזי שלו? פירוש מילולי ורעיוני של ביטויים מקראיים? סקירת האמצעים האמנותיים בפרק מסויים? סקירה תיאורטית בנושא האדם במקרא, כדוגמא? ועוד. לכל סוג של מטלה מתאימים את המיפוי הרלוונטי. אין מיפוי אחד שמתאים לכל תחום-דעת ולכל מטלה לגופה. אבל כרגע, כפי שאני למדה מדברייך, מה שמעסיק אותך זה עניין האטמים... למה שלא תגשי לבית המרקחת ותקני בכמה שקלים אטמים? אולי מה שמתאים לאדם מסויים לא מתאים לאדם אחר. בדקי וגלי האם זה עוזר לך. בכל מקרה, שיהיה לך בהצלחה בבחינה בתנ"ך.
 

Golden Cherry

New member
תודה רבה לך ../images/Emo140.gif

אני אנסה להכין מיפויים, מקווה שזה יעזור לי...
 
../images/Emo63.gif תנ"ך בגרות - תנ"ך בגרות

בטח הפורום, בטח בטח !!! צורך ב שקט – יש כמה רעיונות להשיג אותו –
לפעמים צריך להשתיק מה שיש מסביב – באמת על ידי אטמי אזנים. מחירם לא יקר, כך שתוכלי לנסות – יעזור = מעולה, לא יעזור = רק ניסית.
אפשר לקחת טייפ / מיני דיסק / mp3 / כל רעיון אחר – לחבר אזניות ולשמוע מוזיקה רועשת במיוחד – טרנס שחוזר על עצמו, או מוזיקת יער נעימה, גשם וכו'. רצוי לא מוזיקה עם מילים – כי אז המילים של המוזיקה והמילים של הטקסט מתערבבים. לעניין נושא המבחן הספציפי – תנ"ך
רעיונות המיפוי כבר נאמרו.
את יכולה לקחת סיכומים שכבר נכתבו על ידי אחרים, ולהבין אותם – אם תרצי, אחפש לך באינטרנט. הדרך המומלצת על ידי : לקרוא את הפרק הרלבנטי בתנך, (אפשר גם באינטרנט לקרוא, להדפיס ולסמן עליו – מה שאי אפשר בתנ"ך עצמו) מיד אחריו את מה שדיברו בכיתה – ואחר כך לנסות לענות בכתב תשובות לשאלות שיש לך. האימון בכתב מאד מאד חשוב – כיוון שהבחינה בכתב, ולפעמים הכתיבה שונה מהידיעה בעל פה.
רעיון חשוב שכדאי מאד מאד – להתאמן על השוואות – יש השנה בבגרות שינוי, ויהיו הרבה השוואות. אם תרצי, אשמח לעזור כאן בימים אלו.
 

Golden Cherry

New member
אני אשמח מאוד אם תעזרי לי../images/Emo13.gif

הרעיון של הדיסקמן נראה טוב, אני אנסה! כרגע, אני משתדלת לא רק לקרוא אלא לסכם בקצרה ו\או לעשות מיפויים. כשדיברת על ההשוואות התכוונת להשוואה בין הפרק לבין פרק אחר או מקור חוץ מקראי, אני מניחה? בקשר לסיכומים מהאינטרנט, כבר מצאתי (באתר הסיכומים של תום רון), אבל לצערי הם לא שווים כלום. אם תוכלי למצוא לי סיכומים אחרים, טובים באמת, אני אודה לך מאוד.
 

FOR THE LD

New member
נסי לברר גם בפורום לימודים וש"ב

היכנסי לשרשור המתאים בתחום התנ"ך (הם לא ממש אוהבים שפותחים שרשור חדש). מחליפים שם מידע רב בין המשתתפים, ועונים על שאלות במקצועות הלימוד השונים. אפשר להעזר בפורום הנ"ל גם בעניין הפניה לסיכומים רלוונטיים. בהצלחה!
 

Golden Cherry

New member
כבר שאלתי בפורום לימודים וש.ב

מה שהם נתנו לי היה הסיכום של תום רון שעליו דיברתי ועוד אתר אחד שגם כן לא עזר לי במיוחד. האמת היא שיש לי ספר נהדר ללמוד ממנו לקראת הבגרות (של פלורה ויניצקי, בהוצאת "רכס"), ככה שעניין הסיכומים הוא לא עד כדי כך קריטי.
 
תנ"ך - בגרות - השוואות

כיוון שהשנה, בשונה משנים קודמות, יש הרבה יותר השוואות - כדאי שנתאמן על חלק זה. נערוך השוואה בין בראשית ג' לבין יחזקאל ל"א 1-11. ותנסי לערוך אותה לפי ההנחיות שאתן עכשיו.
קוראת את בראשית ג'. (יכולה מהאינטרנט, זה מאד נוח מול המסך ולהעתיק אם יש צורך)
כותבת בצד אצלך, כל הנושאים הנמצאים בפרק - בקיצור, לדוגמא : דמויות, מעשים וכו'... (אין צורך לפרט, אם כי יש אפשרות כזו).
קוראת את יחזקאל ל"א פסוקים 1-11.
כותבת בצד את כל הנושאים הנמצאים בפרק, כפי שעשית בבראשית.
עכשיו ורק אחרי שקראת כל פרק לחוד והבנת, את משווה בין העניינים הכתובים באחד ובשני. מנסה למצוא נקודות דמיון ושוני. עדיף, כמובן, לערוך בטבלה, ורק אחר כך לכתוב את התשובה. אם את רוצה, כתבי כאן כל חלק שאת עושה, ונעבור ביחד. אם לא, תוכלי רק את החלק המושלם, ונתקן ביחד. אחרי שתעשי השוואה אחת, אם תרצי נמשיך. או קיי ?
דרך צלחה
 

Golden Cherry

New member
את פרק ג' בבראשית אני מכירה

הוא חלק מהחומר לבגרות. את יחזקאל ל"א 1-11 לא נדרשנו ללמוד, אבל מילא. ניסיתי לערוך השוואה ביניהם, אבל לא הצלחתי....פשוט אין ביניהם קשר בכלל, ואמורים למצוא איזשהו קשר... ייתכן שאני לא הבנתי כאן משהו? או שאולי נתת לי בטעות פרק לא נכון?
 
קצת קרדיט.... פליז...

שרי זהובה... תנסי לעבוד לפי הדרך שאמרתי, תנסי, מה אכפת לך. אולי זה יצליח ? אם אני אגיד מהו הקשר, זה יהיה לגמרי אבוד. ואני הרי רוצה ללמד דרך שבה לא תזדקקי לי... קדימה, לעבודה - מה הנושאים שקיימים בפרק ג' בבראשית - רושמת אותם. אחר כך מה הנושאים של ל"א ביחזקאל. אחרי שתכתבי את כל הנושאים, נדבר, או קיי ?
 

Golden Cherry

New member
הנה

בראשית ג': בפרק זה מסופר על גירוש האדם מגן עדן. הדמויות: האדם, האשה (חוה), הנחש הערמומי. בתחילת הפרק, הנחש מדובב את האשה (האמנם אמר לכם אלוהים שלא תאכלו *מכל* עצי הגן?) וגורם לצו האלוהי להישמע חמור יותר ממה שהוא במציאות, שכן ה' ציווה על האדם לא לאכול מפרי עץ הדעת, אבל לעומת זאת הרשה לו לאכול מכל שאר העצים. האשה ערמומית לא פחות, ומציגה את הצו האלוהי כך: "וּמִפְּרִי הָעֵץ, אֲשֶׁר בְּתוֹךְ-הַגָּן--אָמַר אֱלֹהִים לֹא תֹאכְלוּ מִמֶּנּוּ, וְלֹא תִגְּעוּ בּוֹ: פֶּן-תְּמֻתוּן." למרות שה' לא אמר להם לא לגעת (גם היא גורמת לצו להיראות חומר יותר ממה שהוא). בנוסף, היא אומרת "פן תמותון", ובכך מפחיתה מהעונש (ה' אמר שבוודאות ימותו אם יאכלו מעץ הדעת). הנחש משכנע את האשה שלא ימותו אם יאכלו מהפרי האסור. "כִּי, יֹדֵעַ אֱלֹהִים, כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ, וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם; וִהְיִיתֶם, כֵּאלֹהִים, יֹדְעֵי, טוֹב וָרָע." - הנחש אומר לאשה שה' אסר עליהם לאכול מעץ הדעת מפניי שהוא חשש שמא העץ ייתן להם יכולות אלוהיות ("...יודעי טוב ורע"), ובכך הם יהפכו למתחרים שלו. האשה אוכלת מהפרי האסור ומשכנעת את האדם לאכול ממנו גם כן, "וַתִּפָּקַחְנָה, עֵינֵי שְׁנֵיהֶם, וַיֵּדְעוּ, כִּי עֵירֻמִּם הֵם; וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה, וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת." עץ הדעת גרם להם להיות מודעים לתשוקותיהם המיניות, ולכן התכסו בעלי תאנה (כי התביישו). ה' חוקר את הנחש האדם והאשה, שמטילים את האשמה אחד על השני: האדם מטיל את האשמה על האשה, והאשה מטילה את האשמה על הנחש. ה' מעניש אותם ע"פ העיקרון של מידה כנגד מידה: הנחש- פיתה את האישה לאכול מן הפרי האסור ולכן יאכל עפר כל חייו. האשה- בגלל שפיתתה את אדם לאכול מן הפרי האסור, היא תסבול בלידת פרי בטנה. *וגם* יהיה מעין היפוך תפקידים: קודם לכן הגבר היה כנוע והתפתה לאשה בקלות, ועתה: "וְאֶל-אִישֵׁךְ, תְּשׁוּקָתֵךְ, וְהוּא, יִמְשָׁל-בָּךְ." האשה תהיה זו התלויה בבעלה, ותשתוקק אליו. היא תהיה הכנועה. הגבר- בגלל שהתפתה לאכול מפרי עץ הדעת, יתקשה להפיק את מזונו. "אֲרוּרָה הָאֲדָמָה, בַּעֲבוּרֶךָ, בְּעִצָּבוֹן תֹּאכְלֶנָּה, כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ. יח וְקוֹץ וְדַרְדַּר, תַּצְמִיחַ לָךְ". לפניי כן, האוכל היה זמין עבור בני האדם, מעכשיו הגבר יצטרך לעמול ולעבוד קשה כדי להשיג מזון, והאדמה תצמיח לו "קוץ ודרדר". גם חיי הנצח כבר לא יינתנו לבני האדם: "כִּי-עָפָר אַתָּה, וְאֶל-עָפָר תָּשׁוּב". הם נוצרו מעפר, ולעפר יחזרו. "וְעַתָּה פֶּן-יִשְׁלַח יָדוֹ, וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים, וְאָכַל, וָחַי לְעֹלָם. כג וַיְשַׁלְּחֵהוּ יְהוָה אֱלֹהִים, מִגַּן-עֵדֶן--לַעֲבֹד, אֶת-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר לֻקַּח, מִשָּׁם." על מנת שלא יאכלו גם מעץ החיים, ואז יחיו חיי נצח, מגרש ה' את בני האדם מגן עדן. בפרק זה ניתן להבחין ביסודות אטיולוגיים רבים: הפרק מסביר: למה הנחש זוחל על גחונו למה האדם לא חי חיי נצח למה בני האדם לובשים בגדים למה תהליך הלידה כרוך בכאבים ויחזקאל ל"א: באמת שניסיתי, אבל לא הצלחתי להבין ממנו הרבה. הפרק מלא בדימויים, ואני דיי בטוחה שזה משל, רק שקשה לי להבין מה הנמשל.
 
נכון אמרת

מקום - גן עדן מעשה - גירוש דמויות מעשים עונש נימוקים והסברים כל הסיכום שהוספת - חבל ששמת אותו כי לא היה צורך בסיכום שלם, רק בנקודות של מה יש בפרק. עכשיו תקראי את יחזקאל, אפילו עם פירושי מילים, עד שתביני מה אומרים שם. תבדקי גם שם מה הנושא, מיהן הדמויות ומה המעשים וכו'. אם את רוצה עבודה רצינית - זה המקום. יחד עם זאת, ייתכן שהעבודה שניסיתי לתת - לא מוצאת חן בעיניך, את לא חייבת לעשותה, זה לא בית ספר , זה ניסיון ללמוד דרך יעילה. בבקשה, אל תעתיקי סיכום ממקום אחר כדי להביא מיחזקאל... אלא לנסות להבין. כשיהיה לך בבגרות, לא יתקבלו הסיבות של חוסר הבנה כסיבות מספקות... תצטרכי להבין למרות הקושי. בהצלחה !
 

Golden Cherry

New member
את רומזת שהעתקתי?....

או שאני סתם מדמיינת? את בראשית ג' למדתי, מאחר והוא חלק מהחומר לבגרות, בגלל זה אני יודעת אותו, וזה לא ש"שמתי" אותו (כמו שקראת לזה) כאן רק כדי לחסוך לעצמי עבודה. את הכל כתבתי בעצמי. ואת יחזקאל אני באמת לא מצליחה להבין, אפילו אחריי 2 ניסיונות, וקשה לי להבין איפה אני אוכל למצוא נקודות דמיון בינו לבין בראשית ג', כמו שביקשת ממני, ולערוך השוואה. אני יודעת שאני אצטרך להתמודד בבגרות עם קטע לא מוכר, אבל אני יודעת מה זה כולל, וזה כולל בעיקר שאלות של תוכן ובאופן כללי- שאלות קלות למדיי. כבר התנסיתי עם הרבה אנסינים. בקיצור, תודה רבה לך על העזרה, אני אעדיף ללמוד את החומר של הבגרות במקום לשבת ולנסות להבין את יחזקאל ל"א, כי פשוט אין לי עוד הרבה זמן. תודה לך!
 
אני מתכוונת

שאת שמת סיכום (גם אם כתבת או העתקת, זה ממש לא חשוב, מבחינתי אפשר גם להמציא וזה בסדר) אלא שלא היית צריכה לכתוב את כל הסיכום ... ובואי תראי ביחזקאל, שהוא רק דוגמא, לאותם עניינים שיש בבראשית ג'. גם בבראשית וגם ביחזקאל מדברים על גירוש מגן העדן. להמשיך להסביר, או תרצי לבד למצוא ?
 

Catty

New member
וואו, כל הכבוד לך...

רצון ומוטיבציה שכזאת לעזור... ממש היה כיף לראות את זה. אה... אני לא מהפורום, הגעתי מהמומלצים
.
 
אתר לבגרות בתנך ../images/Emo70.gif ../images/Emo70.gif

מצאתי באורט את האתר הזה, וכדאי להיות אונליין בזמנים שלו. אפשר לבדוק, לנסות.. בהצלחה !
 

Zeliran

New member
../images/Emo45.gif

אותו מצב אצלי.. כל פעם שאני קורא משהו או לומד למבחן אני פשוט חייב שקט מולחט וכל דבר קטן יכול להסיח את דעתי.. למזלי היו לי כמה אטמי אוזניים שיכולתי להשתמש בהם ככה שמצאתי שזהו פתרון באמת טוב ואיתם באמת אפשר להתרכז..
 
למעלה