לא ברור לי מעיקרו (רק על העקרון הראשון)

תםטםOHIO

New member
לא ברור לי מעיקרו (רק על העקרון הראשון)

קודם כל אכן ברכותיי החמות על פתיחת הפורום, ואני ניגשת ישר לעניין - כאחת שאין לה הרבה מושג בנושא פתחתי את מושגי היסוד בחלק המאמרים, ונתקלתי בעקרון הראשון שטוען שטוב ורע חד הם, ואת המשפט הבא "עצם הניסיון של אנשים (והכוונה בד"כ לאנשי דת או אנשי שלטון וכח) לקבוע מה הם מקבלים ומה לא, עומד בניגוד לרעיון האחד, כיוון שאם יש משהו שהינו פסול - הרי בכך הם פוסלים גם את הבורא. על פי התפיסה הרעיונית, אם קיים ביקום הזה אפילו אטום אחד שאינו קדוש, הרי שקדושה אינה קיימת כלל. " מיד אחריו היתה התנערות מן המוסר כחלק מהתפישה כולה והשוואה ליהדות. הבעיות שלי עם הכתוב מתחילות בכך - ראשית אם קביעה שמשהו פסול (כמו משהו שאינו מוסרי, יחסים פדופיליים למשל) פוסל את רעיון האחד ועפ"י כך פוסל את רעיון הקדושה, אז אכן הקדושה אינה קיימת כלל, מאחר ודברים פסולים קיימים במציאות, אך אינם יוצרים את כל המציאות אלא את חלקה, ולכן דואליים. קשה לי מאד להבין את התפישה שמתעלמת מדבר שקיים ומושתת אח"כ באופן לוגי על הימצאותו של הניגוד שלו, ואז מתעלמת מן הדואליות. מקווה שיצאתי מובנת. שנית, תפיסת היהדות כפי שאני מכירה אותה מושתתת על עקרונות של מוסר, על מושגים של הבנה עמוקה של מה מוסרי/נכון והחלטות, בחירות שמבוססות על עקרונות אלו. ולא על יחידניות של בריאה, אפילו האלוהות מקיימת נקביות והבנת טוב ורע, לפחות כפי שאני מבינה את הדברים. מה יש לרב אזרחי (שאשמח אם יתיחס) להסביר בהקשר הזה? ותודה לכולם על ההתיחסות, אשמח להסברים
 
ההסבר שלנו...

ראשית, תודה על הברכות.
ישנם כאן מספר עניינים לשים אליהם
. טנטרה אינה מתנערת מן המוסר! היא פשוט לא עוסקת בו. אחד הרעיונות הבסיסיים הינו, שההתעסקות במוסר גורמת להגבלת החופש, וכפי שכולנו יודעים, בהחלט ניתן למצוא מקרים בהם ה"מוסרי" של האחד, נתפס כ"בלתי מוסרי" של האחר. מוסר מושפע מחברה ותרבות, מעמד והשקפה דתית או חברתית. כאשר מגבילים אדם, כופפים ראשו, אוסרים עליו ומונעים ממנו לנהוג ע"פ השקפתו, יוצרים התנגדות, קונפליקט, דיכוי. אלו גוררים אחריהם התנהגויות בלתי נכונות מבחינה חברתית ומוסרית (כמו הדוגמא שנתת - פדופיליה). אם כולם היו חפשיים לחלוטין, החברה שלנו היתה הרבה יותר בריאה. נכון יותר, במקום לכפות על האדם מה לא לעשות, להנחות אותו, או נכון יותר, להציע לו מה כן לעשות. אדם שינהג ע"פ עקרונות היסוד, ממילא לא יפגע ביצור חי, ובכך ינהג נכון גם מבחינה חברתית. קיימים הרבה נושאים בהם רעיונות הטנטרה הבסיסיים מותירים את האדם עם מן בלבול מסויים. זה נעשה במכוון - כדי לגרום לאדם לפעול מתוך מחשבה עמוקה והתכוננות ולא כאוטומט שמגיב למה שאדם אחר אמר לו מה לעשות. לגבי היהדות, כמובן, נשמח מאד לקרוא את תגובתו של אוהד. מבחינתנו, יש כאן רק הקבלה לכמה עקרונות יסוד, וכמובן לא זהות. ביהדות כפי שהיא נהוגה כיום, יש בהחלט תפיסה דואלית ועיסוק במוסר. מקווים ששפכנו מעט אור...
 

תםטםOHIO

New member
אוקי, אני אנסה להפריד

בלי קשר למוסר, אם יש דבר פסול אז הוא מבטל את קיומה של הקדושה?
 
מה דעתך את../images/Emo35.gif

מה את חושבת
האם הקדושה קיימת רק כשאין דברים פסולים? או שהיא קיימת, נקודה... מי קובע מה פסול? אושו דיבר על כך הרבה, ואמר שבאל חייבים להתקיים כל ההיבטים. גם החיים וגם המוות, גם הטוב וגם הרע, כי אם לא כך, הרי שהרע והמוות צריכים להיות משוייכים ליישות אחרת, והיא תשווה בכוחה לאל, ואז קיימים כביכול שני אלים שווים בכוחם. התיאולוגים בדתות השונות התחבטו בעניין רבות. דמות השטן המייצגת את הרע... אז אם כך - מי ברא את השטן? (גם מפרשי ספר איוב לדורותיהם ד"א). הגדולה היא להצליח לתפוס את הכל כמכלול אחד ולקבל הכל כפי שהוא. זהו מימד הקבלה וההתמסרות, או הכניעה (ממקום של עצמה וכח, לא של ויתור מחוסר ברירה). לכל ארוע יש את מקומו הנכון בקוסמוס, גם זה הנתפס בעינינו כרע. כשרואים זאת כך, הקדושה מתקיימת עבורך גם כאשר ה"פסול" מתקיים. כן, נכון, כשדברים לא נעימים קורים סביב, זה לא קל לקיים את זה.
 

תםטםOHIO

New member
לא יודעת

היה לי תמוה כי מהמאמר הבנתי שעם פסול אין קדושה, ושזה מתכוון לראיה הסובייקטיבית (המוסר שנקבע עפ"י כמו שאמרת החברה). אם מתבטלת הראיה הסובייקטיבית אז הכל קיים בלי הגדרה והגבולות נקבעים באיזון בינהם. כלומר, אני לא חושבת שקיום הקדושה תלוי בפסול אלא רק ההגדרה שלה וה"גבול" שלה. תודה על התשובה וההתיחסות
 
אמת מוחלטת ואמת יחסית (שגם היא מוחלטת)

ראשית - סליחה על האיחור בתשובתי, ואני מקווה שזה עוד על מסך רלוונטי... ולא קבוא איפשהו במעמקי הפורום. אבל ככה: בשאלה הזו עסקו רבות בקבלה, ויש באסכולות השונות של הקבלה מסקנות שונות ביחס לשאלת "הכל קדוש"אל מול המצוות, המוסר וחוקי הטוב והרע. לא אוכל לפרוש את כל היריעה כאן. אפשר לכתוב על זה ספר שלם, כי באמת מהרמב"ם והרמב"ן, האר"י הגר"א הבעש"ט התניא והשבתאים תוכלי לקבל תשובות שונות ומעיננות מאד. אבל בקיצור נאמר כך: ישנם רבדים שונים למציאות. בעומק - הכל קיים באין סוף, הכל שוחה באחדות, הכל מקודש. למעשה - אין "קדושה" כי אין "אי קדושה" אלא הכל אלהים. אבל זה לא המישור של חיי האדם הרגילים ובטח שלא המישור שבו מתנהלת החברה האנושית. לכן יש מישור של האמת היחסית, שהיא גם כן קדושה _כי הכל קדוש!) ובה יש הבחנות בין טוב ורע, אמת ושקר, ובה אנו שופטים מעשים אנושיים במובן הכי פרקטי. אדם שגנב או מעל לא יכול להתחמק בתואנה שהכל קדוש. אדם שניצל מינית אנשים אחרים לא יכול להמלט מעונש בגלל שהוא טוען שמבחינתו יש רק אלהים. אם יש רק אלהים - סבבה - אז גם הכלא הוא אלהים, וגם הקנס שנטיל עליו וכדומה. ביהדות יש מקום ברור למוסר ולניהול החברה, ויש מקום למיסטיקנים לחוות את המציאות במקום נעלה, שבו באמת באמת - הכל הכל הכל רק י ה ו ה א ח ד מקווה שנהייתי קצר וברור אוהד
 
למעלה