לא מסוגלת להתכונן/לחזור לבד על חומר הלימוד

inbali A

New member
לא מסוגלת להתכונן/לחזור לבד על חומר הלימוד

אני לומדת שנה א' באוניברסיטת חיפה והמרצים לעתים קרובות נותנים לנו מטלות. המטלות מצריכות אותי לחזור באיזשהי דרך (לקרוא/לשמוע) על חומר הלימוד. צריך לקרוא פסקי דין או לפחות תקצירים (או לפחות סיכומי תקצירים). לפני 6 שנים אובחנתי באיבחון משולב (משולב פסיכו דידקטי, דידקטי ופסיכולוגי) אצל מאבחנות מוסמכות כסובלת מלקויות למידה ובעיקר ADD, וגם אובחנתי כך אצל פסיכיאטר ויש לי אישור ליטול ריטלין ומה שקשור בזה. שמתי לב, שלא משנה מהו תחום ההתעניינות שאני ארצה לחזור עליו לבד, בכל מקרה קשה לי לחזור עליו לבד. זו ממש נכות תפקודית (נכות לצורך הגדרת "למידה"). למעשה, כשאני מסתכלת על היסטורית חיי, אז אין שום דבר שנמשכתי לעשות לבד וזו נכות של ממש. ריטלין לא עוזר לי. למעשה, אני באה לכיתה, מסכמת את השיעור אבל לא חוזרת על מה שכתבתי לעולם. אפילו כשאני כותבת הודעות באינטרנט, לעולם אני לא מסוגלת לחזור ולקרוא גם לצורך הגהה. החזרה על החומר, ואפילו חזרה לצורך הגהה של הודעה שאני כותבת בפורום כלשהו, היא עיסוק שגורם לי לתחושת סבל בגוף. הגוף נכנס למתח בשרירים ואני מכווצת את שרירי הגפיים באופן בלתי רצוני רק כדי להתמודד עם הסבל, ואז תוך חצי דקה מתייאשת ועוזבת וצריכה לנוח מזה. החזרה על החומר ממש מעייפת אותי כשאני לבד. אם אני מקליטה משהו שאני רוצה לחזור עליו כשאהיה לבד, אז בהשמעה חוזרת אני תמיד מאבדת סבלנות או מיד נרדמת ולא משנה מהו הנושא (גם כשהמשהו הזה עוסק בתחום שמאוד מעניין אותי) זה תמיד קורה. מבחינה חברתית, אני לא מסוגלת להקשיב למרצים כי הנוכחות של אנשים גורמת לכך שהאנשים מהווים מסיחי דעת עבור מוחי. אבל לפחות אני יכולה להחזיק שיעור (אם יש 2 שיעורים ביום אז זה מתיש אותי), וכשהמרצים מחלקים אותנו לקבוצות אני חסרת ביטחון ומפחדת מהרגעים האלה ורוצה לבחור מהקורס כולו. הדבר היחיד שעובד וגורם לי להצלחה בלימודים הוא אם המרצה יושב רק איתי לבד בארבע עיניים ומלמד אותי אחרי כל שיעור מה הוא רצה להדגיש ומה היה חשוב לו להעביר לכיתה. הבעיה שלאף מרצה אין סבלנות וזמן לשבת אחרי כל שיעור וכל הפסקה כדי להיות איתי אחד על אחד ולהסביר לי את מה שחשוב לו שהכיתה תזכור. ריטלין לא עוזר לי למצוא דרך אחרת מזו, והבעיה שאין זמן למרצים ושאין לי כסף לשלם להם כדי שימצאו זמן קבוע בשבילי. מכאן, שאני לא מצליחה למצוא דרך ביניים שוקלת לעזוב את הלימודים. 1. האם התופעה הזאת שאני לא מסוגלת לחזור לבד על החומר ולא מסוגלת להכין את עצמי לשיעור הבא (לא מסוגלת להתעסק עם כלום כשאני לבד) כשאני לבד, היא תופעה שאופיינית לסובלים מהפרעות קשב וריכוז בלבד, ואם לא אז לאיזה עוד לקויות למידה התופעה הזאת (התופעה שאי אפשר להתעסק עם שוב כשלבד) אופיינית ? 2. הבעיה הזאת הופכת אותי לסטודנטית מיוחדת (עם צרכים מיוחדים) ויש לי חונכת לשנה א', אבל היא לא יושבת איתי על כל השיעורים שלמדתי ויש לה מגבלות זמן. ומה יהיה עם שנה הבאה שבה אפילו חונכת לא תהיה לי. השאלה היא איך מתמודדים עם הבעיות האלה ?
 
שלום לך, inbali A

מדבריך עולה תמונה אופיינית של ADD. פעמים רבות מאד ה- ADD (עם H או בלעדיו) מלווה בליקויי למידה. במקרים לא מעטים, במיוחד כאשר הפרעת הקשב והריכוז אינה מטופלת, מתהוות גם הפרעות רגשיות וחרדות, כהפרעות משניות של ה- ADD, שמשקלן, פעמים רבות, הופך לכבד ולמשמעותי מזה של ה- ADD עצמו. לדעתי, טיפול תרופתי יעזור לך מאד להתמודד עם הבעיות אותן את מתארת. מלבד הריטאלין, ישנן תרופות נוספות (שכולן נגזרות מאותו המרכיב הכימי: פנילפנידאט) שכדאי לך לנסות: ריטאלין LA, ריטאלין SR וקונצרטה- כל אלה במינונים שונים. את טוענת כי הריטאלין לא עזר, אך המציאות מלמדת כי על-פי רוב לוקח זמן עד אשר מנטרים את התרופה המתאימה והמינון המתאים לאותו האדם. כאשר נמצאת התרופה במינון המתאים, החיים משתדרגים ללא הכר, מבחינת היכולות הניהוליות וההרגשה האישית. מציעה לך גם לפנות למאמן לבעלי הפרעת קשב וריכוז ולקויות למידה, כדי ללמוד כיצד לחזק ולשפר כישורי למידה וניהול עצמי, הלקויים אצלך בעטיים של ה- ADD ושות'. לדעתי, באופן חד-משמעי: אל תוותרי על הלימודים שלך, בטרם ניסית כל דרך כדי להצליח לפתור את הקשיים שלך! אם יש לך שאלות נוספות את מזומנת לפנות אלי באמצעות המסרים, או באמצעות הטלפון (מספר הטלפון שלי נמצא באתר שלי, שכתובתו למטה). ערב נעים ובהצלחה, גילת א.
 
לענבל

אני מסכים עם חברתי המלומדת גילת, שהייאוש כרגע לא הא בחשבון. אבל לצד התמודדות עם שרשי הבעיה (תרופות וכולי) אני מציע לחשוב אחרת. הגעת לאוניברסיטה-משמע שיש לך כישורי לימוד סבירים. מכאן, הצעתי לך לא לנצח את בעיית הקשב שלך אלא להשתמש בה. נסי ליזום קבוצות לימוד או לימוד בקבוצה, נסי לחפש חברים שילמדו איתך ושגם הם נהנים ומרוויחים מחברותא. נסי לחשוב על דרכים יצירתיות להפוך את החיסרון ליתרון. לאפשר לאחרים להרוויח מעזרה לך (כי בני אדם לומדים בעיקר כשהם מלמדים). עשי זאת ללא שום חשש שאת מטריחה מישהו. ישראל
 

inbali A

New member
אני מודה לשניכם

ושתדעו שאני מנסה ליישם את מה שכתבתם לי (אומנם לא מצליחה, אבל לפחות מנסה ואמשיך לנסות).
 
בוקר טוב inbali A

מה אינך מצליחה ליישם? חשוב מאד לדעת כדי לבחון אפשרויות נוספות שיסייעו לך ליישם את אותו הדבר. יום נפלא, גילת א.
 
למעלה