לא מרוע לב, אבל הנה תגובה של איתמר זוהר על בחירת ה-גליק

אבח"י

Well-known member
קצרי רוח |

חברי ועדת הנובל: אתם מנותקים, ונמאסתם​

בתקופה של שינוי תרבותי דרמטי בכל העולם יכלו אנשי ועדת פרס הנובל לבחור בסופרות ומשוררות לא לבנות, שכותבות על נושאים כמו קולוניאליזם וגזע, אבל הם החליטו להסתגר בעולמם הפרטי הקטן
איתמר זהר
פורסם ב-17:07


זוכת הנובל לואיז גליק

זוכת הנובל לואיז גליקצילום: Susan Walsh/אי־פי
הבחירה להעניק את פרס נובל לספרות למשוררת האמריקאית לואיז גליק היא מבורכת. אחרי הכל, רק 15 נשים לפניה זכו בפרס מאז החלו להעניק אותו בראשית המאה שעברה. יתרה מכך, חברות וחברי האקדמיה השוודית העדיפו בדרך כלל סופרים על פני משוררים, כאילו שירה היא אמנות נחשבת פחות בעיניהם.

עם זאת, למרות השמחה על הבחירה הראויה של משוררת מוערכת ועטורת פרסים, זכייתה מוכיחה שוב עד כמה האקדמיה השוודית מנותקת מהעולם סביבה, הן מבחינה תרבותית והן מבחינה חברתית. נדמה כי אנשיה חשים מורמים מעם ורוצים להישאר אליטיסטים בעיני עצמם, כמו רומזים שתקינות פוליטית לא תסדוק את מעטה החשיבות העצמית שלהם.

כל פרס הוא סובייקטיבי בסופו של דבר. לא משנה כמה יטאטאו סביבו, הוא אינו נקי משיקולים זרים. כך גם פרס נובל לספרות המוענק מאז 1901. אנשי האקדמיה השוודית, שהחברות בה היא לכל החיים, לא הסתירו במשך השנים את חיבתם לספרות הנכתבת באירופה ואת סלידתם מספרות אמריקאית. הרוב המכריע של הזוכים בו הוא לא רק של גברים, אלא גם של לבנים. אם לא די בכך, זהו אמנם הפרס הספרותי החשוב בעולם, אבל אלה הבוחרים למי להעניק אותו בכל שנה משתייכים למדינה אחת ביבשת אחת.




האקדמיה השוודית אמנם העניקה במשך השנים פרסי נובל לסופרת שחורה (טוני מוריסון האמריקאית) ונימקה בין השאר את הבחירה בכך ב"רצונה להשתחרר מכבלים של גזע", וגם לפליטים פוליטיים (גאו שינג'יאן הסיני, סבטלנה אלכסייביץ' הבלארוסית). עם זאת רוב הזמן ביקשה לשמור על מראית עין של נייטרליות, כאילו אך ורק שיקולים ספרותיים עומדים לנגד עיניה. בשנים האחרונות היא ספגה ביקורת על בחירות שנחשבו אזוטריות (למשל ז'אן מארי גוסטב לה קלזיו הצרפתי), מרחיקות לכת (בוב דילן האמריקאי) ומעוררות מחלוקת (פטר הנדקה האוסטרי). השערוריות שליוו את האקדמיה השוודית עצמה, שהובילו להתפטרות כמה מחבריה בשל חשד לאי סדרים ולביטול הפרס לפני שנתיים, היו יכולות לנער את המוסד הוותיק הזה ולרענן אותו.

זה לא קרה. בשנה מורכבת כל כך, שבה מגפה מטלטלת את העולם, הפגנות נגד אפליה גזעית גלשו מארצות הברית לרחבי העולם ובמוזיאונים שוקלים ברצינות להחזיר חפצי אמנות למקומות שמהם נגזלו, היו יכולים חברות וחברי האקדמיה השוודית להראות כי גם הם חלק מאותו שינוי תרבותי דרמטי המתחולל לנגד עינינו. בחירה בסופרות ומשוררות לא לבנות שכותבות על נושאים כמו קולוניאליזם וגזע, למשל ג'מייקה קינקייד, מאריז קונדו, קלודיה רנקין או אליס ווקר היתה עשויה להראות כי גם פניה של האקדמיה השוודית אל עולם שוויוני יותר. נדמה כי הם שוב בחרו באפשרות הקלה — להסתגר בתוך עצמם, בעולמם הפרטי והקטן, בלי לפתוח חלון כדי להתבונן החוצה אל מה שמתרחש במרחק גיאוגרפי גדול מהם, שקרוב בהרבה אליהם מכפי שהם חשבו.
 

Zadig

Well-known member
קצרי רוח |

חברי ועדת הנובל: אתם מנותקים, ונמאסתם​

בתקופה של שינוי תרבותי דרמטי בכל העולם יכלו אנשי ועדת פרס הנובל לבחור בסופרות ומשוררות לא לבנות, שכותבות על נושאים כמו קולוניאליזם וגזע, אבל הם החליטו להסתגר בעולמם הפרטי הקטן
איתמר זהר
פורסם ב-17:07


זוכת הנובל לואיז גליק

זוכת הנובל לואיז גליקצילום: Susan Walsh/אי־פי
הבחירה להעניק את פרס נובל לספרות למשוררת האמריקאית לואיז גליק היא מבורכת. אחרי הכל, רק 15 נשים לפניה זכו בפרס מאז החלו להעניק אותו בראשית המאה שעברה. יתרה מכך, חברות וחברי האקדמיה השוודית העדיפו בדרך כלל סופרים על פני משוררים, כאילו שירה היא אמנות נחשבת פחות בעיניהם.

עם זאת, למרות השמחה על הבחירה הראויה של משוררת מוערכת ועטורת פרסים, זכייתה מוכיחה שוב עד כמה האקדמיה השוודית מנותקת מהעולם סביבה, הן מבחינה תרבותית והן מבחינה חברתית. נדמה כי אנשיה חשים מורמים מעם ורוצים להישאר אליטיסטים בעיני עצמם, כמו רומזים שתקינות פוליטית לא תסדוק את מעטה החשיבות העצמית שלהם.

כל פרס הוא סובייקטיבי בסופו של דבר. לא משנה כמה יטאטאו סביבו, הוא אינו נקי משיקולים זרים. כך גם פרס נובל לספרות המוענק מאז 1901. אנשי האקדמיה השוודית, שהחברות בה היא לכל החיים, לא הסתירו במשך השנים את חיבתם לספרות הנכתבת באירופה ואת סלידתם מספרות אמריקאית. הרוב המכריע של הזוכים בו הוא לא רק של גברים, אלא גם של לבנים. אם לא די בכך, זהו אמנם הפרס הספרותי החשוב בעולם, אבל אלה הבוחרים למי להעניק אותו בכל שנה משתייכים למדינה אחת ביבשת אחת.




האקדמיה השוודית אמנם העניקה במשך השנים פרסי נובל לסופרת שחורה (טוני מוריסון האמריקאית) ונימקה בין השאר את הבחירה בכך ב"רצונה להשתחרר מכבלים של גזע", וגם לפליטים פוליטיים (גאו שינג'יאן הסיני, סבטלנה אלכסייביץ' הבלארוסית). עם זאת רוב הזמן ביקשה לשמור על מראית עין של נייטרליות, כאילו אך ורק שיקולים ספרותיים עומדים לנגד עיניה. בשנים האחרונות היא ספגה ביקורת על בחירות שנחשבו אזוטריות (למשל ז'אן מארי גוסטב לה קלזיו הצרפתי), מרחיקות לכת (בוב דילן האמריקאי) ומעוררות מחלוקת (פטר הנדקה האוסטרי). השערוריות שליוו את האקדמיה השוודית עצמה, שהובילו להתפטרות כמה מחבריה בשל חשד לאי סדרים ולביטול הפרס לפני שנתיים, היו יכולות לנער את המוסד הוותיק הזה ולרענן אותו.

זה לא קרה. בשנה מורכבת כל כך, שבה מגפה מטלטלת את העולם, הפגנות נגד אפליה גזעית גלשו מארצות הברית לרחבי העולם ובמוזיאונים שוקלים ברצינות להחזיר חפצי אמנות למקומות שמהם נגזלו, היו יכולים חברות וחברי האקדמיה השוודית להראות כי גם הם חלק מאותו שינוי תרבותי דרמטי המתחולל לנגד עינינו. בחירה בסופרות ומשוררות לא לבנות שכותבות על נושאים כמו קולוניאליזם וגזע, למשל ג'מייקה קינקייד, מאריז קונדו, קלודיה רנקין או אליס ווקר היתה עשויה להראות כי גם פניה של האקדמיה השוודית אל עולם שוויוני יותר. נדמה כי הם שוב בחרו באפשרות הקלה — להסתגר בתוך עצמם, בעולמם הפרטי והקטן, בלי לפתוח חלון כדי להתבונן החוצה אל מה שמתרחש במרחק גיאוגרפי גדול מהם, שקרוב בהרבה אליהם מכפי שהם חשבו.
הוא טוען נגד חברי האקדמיה, אבל לא מתיחס למשוררת הזוכה. זה בין פוליטיקה לאמנות :)
נברתי ברשת ומצאת שיר שלה.
שחרית / לואיז גליק
רוֹצֶה לָדַעַת אֵיךְ אֲנִי מַעֲבִירָה אֶת זְמַנִּי?
אֲנִי מִתְהַלֶּכֶת בֶּחָצֵר הַקִּדְמִית, מְדַמָּה עַצְמִי
לִמְעַשֶּׂבֶת. אַתָּה צָרִיךְ לָדַעַת,
אֲנִי לֹא אַחַת שֶׁמְּעַשֶּׂבֶת, עַל הַבִּרְכַּיִם, תּוֹלֶשֶׁת
סְבָכִים שֶׁל תִּלְתָּן מֵעֲרוּגוֹת הַפְּרָחִים: לְמַעֲשֶׂה
אֲנִי מְחַפֶּשֶׂת הֶעָזָה, אֵיזוֹ הוֹכָחָה
שֶׁחַיַּי יִשְׁתַּנּוּ, אַף עַל פִּי שֶׁזֶּה
לֹא נִגְמַר, לִבְחֹן
כָּל סְבַךְ לְמַעַן הֶעָלֶה
הַסִּימְבּוֹלִי, וּבְקָרוֹב הַקַּיִץ עוֹבֵר, הַצֶּבַע בֶּעָלִים כְּבָר מִתְחַלֵּף,
תָּמִיד הָעֵצִים הַחוֹלִים
הוֹלְכִים רִאשׁוֹנִים, הַגּוֹסְסִים נִצְבָּעִים
צָהֹב מַבְרִיק וְכַמָּה צִפֳּרִים כֵּהוֹת מְצַלְצְלוֹת
עֹצֶר מוּזִיקָלִי. רוֹצֶה לִרְאוֹת אֶת הַיָּדַיִם?
רֵיקוֹת עַכְשָׁו כְּמוֹ בַּתָּו הָרִאשׁוֹן.
אוֹ שֶׁהַכַּוָּנָה הָיְתָה מִלְּכַתְּחִלָּה
לְהַמְשִׁיךְ לְלֹא סִימָן?
 

אבח"י

Well-known member
שירה מודעת לעצמה ולטכניקה שלה.. לא מצאתי בה משהו מעבר למלים. באמת.
 

אבח"י

Well-known member
והנה תרגום של שיר - עמיה ליבליך -

Celestial Music by Louise Gluk

חברתי הטובה עדיין מאמינה בשמיים

היא איננה טיפשה, אך עם כל מה שהיא יודעת, היא ממש משוחחת עם אלוהים
היא חושבת שיש מי שמקשיב לה בשמיים
על פני האדמה היא מאוד יעילה
גם אמיצה; מסוגלת לעמוד בתלאות.

מצאנו חגב מת על השביל, נמלים רעבות זחלו על גופו.
אני תמיד נרעשת מאסונות, תמיד מתאמצת להתנגד בחיות.
אבל גם פחדנית, ממהרת לעצום את עיני.
ואילו חברתי מסוגלת להתבונן, לתת לדברים להתרחש
בדרך הטבע. למעני התערבה:
הברישה הצידה כמה נמלים מעל הגופה השסועה, והניחה אותה
בצד הדרך.

חברתי אומרת שאני עוצמת את עיני שלא אראה את אלוהים, ואין דבר אחר שיכול להסביר
את הצורה בה אני דוחה את המציאות. היא אומרת שאני כמו ילדה
מסתירה את ראשי בכרית
כדי לא לראות, הילדה שאומרת לעצמה:
האור הזה עושה אותי עצובה.
חברתי היא כמו אם, סבלנית, משדלת אותי
להעיר את המבוגרת בתוכי, את האישה האמיצה, כמותה.

בחלומותי, חברתי מוכיחה אותי. אנחנו צועדות
על אותה דרך, אלא שעכשיו חורף;
היא מספרת לי שמי שאוהב את העולם שומע מוסיקה שמיימית.
הביטי למעלה, היא אומרת. כשאני מסתכלת למעלה – שום דבר.
רק עננים, שלג, איזה דבר לבן בתוך העצים
כמו כלות מזנקות מגובה רב.
אז אני מפחדת לשלומה , אני רואה אותה
לכודה ברשת שמישהו השליך בזדון על פני האדמה.

במציאות, אנו יושבות לצד אותו שביל, מתבוננות בשקיעה.
השקט מופר מפעם לפעם על ידי קריאת הציפור.
זהו הרגע אותו אנו מנסות להסביר. העובדה
שאנו מקבלות את המוות, מקבלות את הבדידות.
חברתי מציירת מעגל בעפר, בתוכו נח החגב בלי לזוז.
תמיד היא מנסה ליצור דבר שלם, דבר יפה, דימוי
שיש לו חיים גם מעבר לה.

אנחנו שקטות מאוד. כמה שלווה יש בישיבה זו, בלי מילים. היצירה
הושלמה, הדרך מחשיכה לפתע, האויר
מצטנן, פה ושם נראה הבזק אור על סלעים –
זו הדממה ששתינו אוהבות.
אהבת הצורה היא אהבה של הסוף.
 

שיח סלימאן

Well-known member
מנהל
להעניק למישהו פרס מתוך מחשבה שבמידה והוא שחור זה יתרון לא פחות מטומטם מאשר לא להעניק למישהו פרס בגלל שהוא שחור.

אבל להטיף לזה בעיתון זה כבר הרבה הרבה יותר מטומטם.
 

אבח"י

Well-known member
להעניק למישהו פרס מתוך מחשבה שבמידה והוא שחור זה יתרון לא פחות מטומטם מאשר לא להעניק למישהו פרס בגלל שהוא שחור.

אבל להטיף לזה בעיתון זה כבר הרבה הרבה יותר מטומטם.
נדמה לי שזו קריאה שקצת מחטיאה את כוונת המחבר [ אבל אם הבינות כך זו בעיית המחבר!]. לדעתי המחבר התכוון שהגיע הזמן שהמבט של חברי הוועדה ייצא מתחום האירופאי-הלבן ויגלה שיש עוד אמנים גדולים בעולם, שאינם "לבנים" או "אירופאים". זה הכל. לטעם זוהר וארגונים רדיקליים אחרים העוסקים בזכויות אדם על חברי הוועדות האלה להתאמץ, לשנות את הטעם שלהם. זוהי עמדתו, כך לפחות אני מבין.
 

קלייטון.ש

Well-known member
למה ששוודים יתנו פרסים לשחורים? יפה שהם נותנים פרסים ללא-שוודים, וזה בגלל שנובל הורה על כך בפירוש, אבל בעיקרון זה מוסד שוודי, שמחלק כסף שוודי, והם יחלקו אותו איך שמתחשק להם. לא מפתיע אותי בכלל שהם מעדיפים בלונדיניות עם עיניים כחולות, ככל שהדבר ניתן.
אני מבין שזה נחמד לקבל פרס אבל קשה לי להאמין שמישהו ממקבלי הפרסים עשה את פועלו מתוך מטרה לקבל פרס נובל. בסה"כ זה לא דבר כזה חשוב. דעתם של קומץ שוודים עבשים על פיזיקה, כימיה, רפואה, ספרות או פוליטיקה היא לא באמת מעניינת. מי שמעניק לדעתם חשיבות הוא זה שיש לו בעיה.
מי שנורא חשוב לו ליצור איזון או שיוויון במתן פרסים לשחורים מוזמן להקים קרן שתתן פרסים רק לשחורים, אם אין כזו כבר. ואם יש אז אפשר להקים עוד אחת. יש די והותר אנשים עשירים שיכולים לייסד קרן שתחלק 5 מיליון דולר בשנה. זה כסף קטן.
 

יוסי ר1

Active member
למה ששוודים יתנו פרסים לשחורים? יפה שהם נותנים פרסים ללא-שוודים, וזה בגלל שנובל הורה על כך בפירוש, אבל בעיקרון זה מוסד שוודי, שמחלק כסף שוודי, והם יחלקו אותו איך שמתחשק להם. לא מפתיע אותי בכלל שהם מעדיפים בלונדיניות עם עיניים כחולות, ככל שהדבר ניתן.
אני מבין שזה נחמד לקבל פרס אבל קשה לי להאמין שמישהו ממקבלי הפרסים עשה את פועלו מתוך מטרה לקבל פרס נובל. בסה"כ זה לא דבר כזה חשוב. דעתם של קומץ שוודים עבשים על פיזיקה, כימיה, רפואה, ספרות או פוליטיקה היא לא באמת מעניינת. מי שמעניק לדעתם חשיבות הוא זה שיש לו בעיה.
מי שנורא חשוב לו ליצור איזון או שיוויון במתן פרסים לשחורים מוזמן להקים קרן שתתן פרסים רק לשחורים, אם אין כזו כבר. ואם יש אז אפשר להקים עוד אחת. יש די והותר אנשים עשירים שיכולים לייסד קרן שתחלק 5 מיליון דולר בשנה. זה כסף קטן.
הערה קטנה ולא ממש חשובה, על דבריך "קשה לי להאמין שמישהו ממקבלי הפרסים עשה את פועלו מתוך מטרה לקבל פרס נובל": היו כבר מי שפירשו את "בלבב ימים" של עגנון כסיפור שנועד להחמיא לביאליק, על מנת שעגנון יקבל איזה פרס שהיה לביאליק לחלק...
 

יוסי ר1

Active member
נראה לי שהמשפט הזה הוא בערך מקבילה של "אשה אחת אמרה".

אני לא בטוח שזה שהיו כבר כאלה שפרשו זו אסמכתא להוכיח משהו.
לא, זה לא המקרה. לעגנון היה אגו לא קטן. והיה לו חשוב לקבל הכרה בערכו כי רב. "היו מי שפירשו" זה לא אישה אחת אמרה, אלא יש לזה די הרבה סימוכין מהכתוב, אבל לא כאן המקום להאריך.
 

שיח סלימאן

Well-known member
מנהל
לא, זה לא המקרה. לעגנון היה אגו לא קטן. והיה לו חשוב לקבל הכרה בערכו כי רב. "היו מי שפירשו" זה לא אישה אחת אמרה, אלא יש לזה די הרבה סימוכין מהכתוב, אבל לא כאן המקום להאריך.
זה שלאנשים יש אגו זה לא חדש. גם עשיית דברים לשם הכרה זה ישן מאד ואפילו במקורותנו לא מתייחסים לזה כאל דבר שלילי (ראה קנאת סופרים...).

אגב אם כבר דננו בנושא ועדת פרס נובל ויחסה לשחורים אז זכור לי דווקא מקרה בולט ומוזר ששחור קיבל לפני כמה שנים את פרס נובל רק על זה שהוא אמר שיעשה משהו, לא שחלילה עשה.
 

אבח"י

Well-known member
זה שלאנשים יש אגו זה לא חדש. גם עשיית דברים לשם הכרה זה ישן מאד ואפילו במקורותנו לא מתייחסים לזה כאל דבר שלילי (ראה קנאת סופרים...).

אגב אם כבר דננו בנושא ועדת פרס נובל ויחסה לשחורים אז זכור לי דווקא מקרה בולט ומוזר ששחור קיבל לפני כמה שנים את פרס נובל רק על זה שהוא אמר שיעשה משהו, לא שחלילה עשה.
כן זו היתה בדיחה טובה, אז ואולי קצת בזבוז כספים. ומה עם הזמר שלא טרח להגיע לטקס, צימרמן. אבל צימרמן שייך לאליתה הלבנה - אמנם בילאמריקה אבל עדיין מתכתבת עם העולם הישן.
 

קלייטון.ש

Well-known member
הערה קטנה ולא ממש חשובה, על דבריך "קשה לי להאמין שמישהו ממקבלי הפרסים עשה את פועלו מתוך מטרה לקבל פרס נובל": היו כבר מי שפירשו את "בלבב ימים" של עגנון כסיפור שנועד להחמיא לביאליק, על מנת שעגנון יקבל איזה פרס שהיה לביאליק לחלק...
אני מבין את עגנון, הנה אני בעצמי, כל דבר שאני עושה נועד לשמח ולהחמיא לאשתי, והכל במטרה לקבל ממנה פרסים.
 

צליליתה1

Well-known member
אני מבין את עגנון, הנה אני בעצמי, כל דבר שאני עושה נועד לשמח ולהחמיא לאשתי, והכל במטרה לקבל ממנה פרסים.
כל מה שאני כותבת כאן נכתב במטרה לקבל עוד ועוד פרסים
מקווה שאשתך מקבלת משהו הרבה יותר שווה ממה שהפרדס נותן לי
 

אבח"י

Well-known member
למה ששוודים יתנו פרסים לשחורים? יפה שהם נותנים פרסים ללא-שוודים, וזה בגלל שנובל הורה על כך בפירוש, אבל בעיקרון זה מוסד שוודי, שמחלק כסף שוודי, והם יחלקו אותו איך שמתחשק להם. לא מפתיע אותי בכלל שהם מעדיפים בלונדיניות עם עיניים כחולות, ככל שהדבר ניתן.
אני מבין שזה נחמד לקבל פרס אבל קשה לי להאמין שמישהו ממקבלי הפרסים עשה את פועלו מתוך מטרה לקבל פרס נובל. בסה"כ זה לא דבר כזה חשוב. דעתם של קומץ שוודים עבשים על פיזיקה, כימיה, רפואה, ספרות או פוליטיקה היא לא באמת מעניינת. מי שמעניק לדעתם חשיבות הוא זה שיש לו בעיה.
מי שנורא חשוב לו ליצור איזון או שיוויון במתן פרסים לשחורים מוזמן להקים קרן שתתן פרסים רק לשחורים, אם אין כזו כבר. ואם יש אז אפשר להקים עוד אחת. יש די והותר אנשים עשירים שיכולים לייסד קרן שתחלק 5 מיליון דולר בשנה. זה כסף קטן.
בין היתר כי הפרס הפסיק להיות "שוודי", כמו שפרס "בוקר" הפסיק להיות בריטי והפך פרס לכל סופר הכותב באנגלית. פרס נובל הפך לפרס של "האנושות" לנציגיה הבולטים ביותר, ועל כן הוא חייב לשקף את האנושות ולא קבוצה אנושית אחת מתוכהּ.
 

צליליתה1

Well-known member
כל הענקת פרס גוררת אחריה מלא תגובות, (בעיקר נגד. מי שמסכים עם הבחירה מהנהן בנימוס)
וכל אחד משוכנע שהפרס מגיע לאנשים משלו (כדוגמת: עמוס עוז מעולם לא קיבל פרס נובל כי השוודים אנטישמים) ובטוח שהוועדה בוחרת רק באנשים שלהם

והנה, במקרה הזה, לא בחרו בגבר לבן , שוודי, נוצרי אלא באישה , אמריקאית, יהודיה.
מיעוטx3

באקלים התרבותי הנוכחי (לצורך פרסים) אין עניין ביצירה אלא ביוצר. בצבעו, בדתו, בנטיתו המינית, ועוד. ועוד. בפורום הזה לא מדברים פוליטיקה אבל בשנים האחרונות, בעניין סרטים שנעשו ונעשים בארץ, שמענו הרבה התלהמות בהמית בכיוון. ואנחנו קטונו ליד האוסקר, שרק כדי להגיש מועמדות הסרט צריך לכלול ייצוג למיעוטים או לנשים

באופן אישי, אני אוהבת לדעת משהו על היוצר כדי להאיר משהו (משהו , מילת מפתח) על היצירה, אבל לא שופטת את היצירה על פי צבע עורו (מינו, מגדרו, מוצאו, גילו, נטיותיו המיניות, בטח יש עוד) של היוצר. גם בימים אלה, עדיין, יש יוצרים לבנים (אפילו, רחמנא ליצלן גברים) מצוינים ואין לי שום כוונה לפסוח על יצירותיהם.
 

אבח"י

Well-known member
כל הענקת פרס גוררת אחריה מלא תגובות, (בעיקר נגד. מי שמסכים עם הבחירה מהנהן בנימוס)
וכל אחד משוכנע שהפרס מגיע לאנשים משלו (כדוגמת: עמוס עוז מעולם לא קיבל פרס נובל כי השוודים אנטישמים) ובטוח שהוועדה בוחרת רק באנשים שלהם

והנה, במקרה הזה, לא בחרו בגבר לבן , שוודי, נוצרי אלא באישה , אמריקאית, יהודיה.
מיעוטx3

באקלים התרבותי הנוכחי (לצורך פרסים) אין עניין ביצירה אלא ביוצר. בצבעו, בדתו, בנטיתו המינית, ועוד. ועוד. בפורום הזה לא מדברים פוליטיקה אבל בשנים האחרונות, בעניין סרטים שנעשו ונעשים בארץ, שמענו הרבה התלהמות בהמית בכיוון. ואנחנו קטונו ליד האוסקר, שרק כדי להגיש מועמדות הסרט צריך לכלול ייצוג למיעוטים או לנשים

באופן אישי, אני אוהבת לדעת משהו על היוצר כדי להאיר משהו (משהו , מילת מפתח) על היצירה, אבל לא שופטת את היצירה על פי צבע עורו (מינו, מגדרו, מוצאו, גילו, נטיותיו המיניות, בטח יש עוד) של היוצר. גם בימים אלה, עדיין, יש יוצרים לבנים (אפילו, רחמנא ליצלן גברים) מצוינים ואין לי שום כוונה לפסוח על יצירותיהם.
צודקת מאוד. ההסתייגות שלי מגליק היא רק בגלל שהיצירות שלה שקראתי בשפת אמה ובתרגום לשפת עבר שעממוני, העלו כמה תכונות שדחו אותי. ותמיד תמיד זוהי עמדתי האישית, אני מייצג רק את עצמי.
 

Zadig

Well-known member
כל הענקת פרס גוררת אחריה מלא תגובות, (בעיקר נגד. מי שמסכים עם הבחירה מהנהן בנימוס)
וכל אחד משוכנע שהפרס מגיע לאנשים משלו (כדוגמת: עמוס עוז מעולם לא קיבל פרס נובל כי השוודים אנטישמים) ובטוח שהוועדה בוחרת רק באנשים שלהם

והנה, במקרה הזה, לא בחרו בגבר לבן , שוודי, נוצרי אלא באישה , אמריקאית, יהודיה.
מיעוטx3

באקלים התרבותי הנוכחי (לצורך פרסים) אין עניין ביצירה אלא ביוצר. בצבעו, בדתו, בנטיתו המינית, ועוד. ועוד. בפורום הזה לא מדברים פוליטיקה אבל בשנים האחרונות, בעניין סרטים שנעשו ונעשים בארץ, שמענו הרבה התלהמות בהמית בכיוון. ואנחנו קטונו ליד האוסקר, שרק כדי להגיש מועמדות הסרט צריך לכלול ייצוג למיעוטים או לנשים

באופן אישי, אני אוהבת לדעת משהו על היוצר כדי להאיר משהו (משהו , מילת מפתח) על היצירה, אבל לא שופטת את היצירה על פי צבע עורו (מינו, מגדרו, מוצאו, גילו, נטיותיו המיניות, בטח יש עוד) של היוצר. גם בימים אלה, עדיין, יש יוצרים לבנים (אפילו, רחמנא ליצלן גברים) מצוינים ואין לי שום כוונה לפסוח על יצירותיהם.
העולם ממוסחר. אין ערך ליצירה לא נמכרת. למכירות רותמים בעיקר את הפרטים על היוצר, כי זה צהוב, פשוט, נגיש, "ובכיף נקרא אותו". לכן יש ב-30 שנים האחרונות יותר סופרים/משוררים מקוראים :-D
 

צליליתה1

Well-known member
פסטיבל המוחאים נגד בחירתה של גליק בעיצומו (כשרבים הודו שלא הכירו את שמה עד להודעה על הפרס)
אני מודה גם עכשיו, לא הכרתי אותה קודם
אז אני בטח לא בעד ובטח לא נגד, מה אני מבינה בכלל ביצירה שלה
להביע דעה נחרצת אחרי כמה שירים זה....איך לומר.....סתמי?

בראיון עם אלכסנדרה מהניו יורק טיימס (בעברית, בעיתון הארץ) גליק עצמה אומרת שהופעתה מהבחירה

מצא חן לי מה שאמרה בסוף הראיון, על הגיל, המצב וההצטמצמות


כתבת סגנונות שונים של כתיבת שירה, אף על פי שהקול שלך נשאר מובחן. האם זה היה מכוון לכתוב בסגנונות שונים, כדי לבדוק מה את מסוגלת?


"כן, כל הזמן. את כותבת כדי להיות הרפתקנית. רציתי להגיע למקום שאני לא יודעת עליו דבר. רציתי להיות זרה במדינה אחרת. אחד הדברים היחידים הטובים בזיקנה הוא שלאדם יש חוויה חדשה. הצטמצמות היא לא הדבר שהכי משמח את רוב האנשים, אבל יש דברים חדשים במצב הזה. אני חושבת שאדם צריך להיות תמיד מופתע ותמיד, במובן מסוים, להתחיל מחדש — אם לא הייתי משעממת את עצמי עד דמעות. והיו זמנים שחשבתי לעצמי, את יודעת, כתבת את השיר הזה. זה שיר יפה מאוד, אבל כבר כתבת אותו".

פעם, מזמן, כשקורונה היתה רק בירה, היה כאן חבר מהעבר הלגמרי רחוק
שישב והתבכיין על הא ועל דא ואמר: החיים שלך ככה (פתח את הידיים רחב מאוד) והחיים שלי ככה (סגר והצמיד כפות)
זו היתה מחמאה אדירה, שכך הוא רואה אותי
בלב אני הרי יודעת, גם אני די מצומצמת והולכת ומצטמצמת
לא יכולתי להעלות בדעתי עד כמה עוד אפשר להצטמצם
(החיים שלי עכשיו)
ואם מישהו לא הבין

נמאס לי

(סליחה לואיז שנצלשתי)
 

אבח"י

Well-known member
פסטיבל המוחאים נגד בחירתה של גליק בעיצומו (כשרבים הודו שלא הכירו את שמה עד להודעה על הפרס)
אני מודה גם עכשיו, לא הכרתי אותה קודם
אז אני בטח לא בעד ובטח לא נגד, מה אני מבינה בכלל ביצירה שלה
להביע דעה נחרצת אחרי כמה שירים זה....איך לומר.....סתמי?

בראיון עם אלכסנדרה מהניו יורק טיימס (בעברית, בעיתון הארץ) גליק עצמה אומרת שהופעתה מהבחירה

מצא חן לי מה שאמרה בסוף הראיון, על הגיל, המצב וההצטמצמות


כתבת סגנונות שונים של כתיבת שירה, אף על פי שהקול שלך נשאר מובחן. האם זה היה מכוון לכתוב בסגנונות שונים, כדי לבדוק מה את מסוגלת?


"כן, כל הזמן. את כותבת כדי להיות הרפתקנית. רציתי להגיע למקום שאני לא יודעת עליו דבר. רציתי להיות זרה במדינה אחרת. אחד הדברים היחידים הטובים בזיקנה הוא שלאדם יש חוויה חדשה. הצטמצמות היא לא הדבר שהכי משמח את רוב האנשים, אבל יש דברים חדשים במצב הזה. אני חושבת שאדם צריך להיות תמיד מופתע ותמיד, במובן מסוים, להתחיל מחדש — אם לא הייתי משעממת את עצמי עד דמעות. והיו זמנים שחשבתי לעצמי, את יודעת, כתבת את השיר הזה. זה שיר יפה מאוד, אבל כבר כתבת אותו".

פעם, מזמן, כשקורונה היתה רק בירה, היה כאן חבר מהעבר הלגמרי רחוק
שישב והתבכיין על הא ועל דא ואמר: החיים שלך ככה (פתח את הידיים רחב מאוד) והחיים שלי ככה (סגר והצמיד כפות)
זו היתה מחמאה אדירה, שכך הוא רואה אותי
בלב אני הרי יודעת, גם אני די מצומצמת והולכת ומצטמצמת
לא יכולתי להעלות בדעתי עד כמה עוד אפשר להצטמצם
(החיים שלי עכשיו)
ואם מישהו לא הבין

נמאס לי

(סליחה לואיז שנצלשתי)
הבקורת שלך על קביעה חד משמעית בעד-נגד הפרס חשובה, דא עקא לא זוהר ולא אני הכתובות. אני השתעממתי משיריה, כך שאין סיכוי שאתאמץ לקרוא 18 ספרי שירה שלה, הלוווווווווווווו. גם לא אתאמץ לקרוא עליה ועל יצירתה. אין כאן "הצטמצמות" אלא ניהול זמן פנוי ללא מחויבויות "תרבותיות" כלשהן. אולי את מצטמצמת, אני לא מרגיש כך, נהפוך הוא. עולמי מתרחב באופן מפליא בזכות הזקנה שמנקה הרבה זבל מהחיים, אם יודעים להכיל אותה ולאהוב אותה.
 
למעלה