לא צריך לנסוע רחוק כדי להגיע !!!

שירר ר

New member
לא צריך לנסוע רחוק כדי להגיע !!!

תמשיכו כך פורום מקסים! זה החכם הלומד מכל אדם!!!! זהו הגיבור העומד בייצרו!!!! "היה יהודי בביתך ואדם בצאתך"
 

שירר ר

New member
ועוד קובץ...

פרוש: התנהג בצורה נדיבה כי בעתיד תקבל גמול על כך,
 
בחו"ל מתייחסים אלינו כיהודים

אז אולי באמת כדאי שיהיה פורום כזה שנוכל להבין קצת את היהדות שלנו.
 

שבי 83

New member
תודה

 
לשיר יופי של יצירות , האם יהודי

האם יהודי הוא לא אדם למה הוא צריך להיות רק בבית?
 
בוא נעשה קצת דרש...

אני חושב שהכוונה היא שאתם צריך להיות יהודי, אבל לא צריך להחצין את זה החוצה ולעשות כדי שיראו. הדבר החשוב הוא להיות בן אדם, בבית תעשה מה שאתה רוצה.
 
שלום פרובקטור

אם זה להחצין ולעשות כדי שיראו, זה לא אמיתי , אבל אם זאת המהות שלי אז זה פשוט לחיות כל הזמן את מה שאני , מהות לא מחצינים , יהודי, ישראלי זה להיות מה שאנחנו וזה כולל את גם אדם
 
אני מאוד מסכים איתך

אבל אם רק תסתכל פה למטה על התגובה של אופירA, תראה שיש שחושבים שצריך להתבדל במראה החיצוני, משמע לא רק להיות יהודי כלפי חוץ, אלא להתאמץ להקפיד שתיהיה שונה מכולם כדי "שכולם יראו שאני יהודי". אחותי הקטנה (12) אמרה לי לפני כמה ימים שזה "צומי" - עשייה יבשה רק כדי לקבל תשומת לב, בעיני זה לא רחוק מזה. אני לא עושה מעצמי שום דבר למען מי שבחוץ, בעיני זה בזבוז להעביר את החיים שלך בנסיונות להקרין החוצה כל מיני דברים, במיוחד שונות. אני חושב שאם יוצא לך להיות שונה כי זה מי שאתה - לך עם זה (אבל בטוב טעם, כי בכל זאת אנחנו חיים בתוך חברה כל שהיא), ואני לא חושב שזה שונה בקונטקס דתי מבכל נושא אחר; אם אתה חושב שטבעי ונכון עבורך ללבוש במקום ג'ינס מכנסיים מחוייטות - לך על זה, אם משהו נמשך לגברים - שימא לו בן זוג, ואם אתה רוצה לצבוע את השיער לבלונד - קדימה, בכל הכח! אנחנו חברה חופשית כדי שכל אחד יוכל להיות מי שהוא באמת, ולא נצטרך להסתתר.
 

אופירA

New member
מנהל
על דרך מי הדרש?

היא לא על דעת היהדות, כי היהדות קובעת שיהודי צריך להיות נבדל במראהו החיצוני ובהתנהגותו מהגויים, וממילא אמורים לראות את ההבדל באופן חיצוני. אם יהודי שומר על המצוות כראוי, הוא בהחלט יהיה בן אדם שתושבי חו"ל יכולים להשתבח בו. אני חושבת שלכך הם מצפים מהיהודים, כפי שנכתב בהודעתה של ניצת האור. הרבה יהודים אינם מתנהגים כראוי, למרות שהם נראים חיצונית כיהודים, והדבר נובע משתי סיבות: א. הרבה מאד יהודים אינם יודעים לשמור את המצוות כראוי, אע"פ שאנו מכנים אותם חרדים. הם מאד לא מושלמים בהתנהגותם, סובלים משגיאות ארוכות טווח בהבנת הדרך הנכונה והמאוזנת לנהוג בחברה, ומאד לא כדאי ללמוד ממעשיהם... ב. הרבה התנהגויות שדווקא כן ראויות מתורגמות על ידי היהודים החילוניים כהתנהגויות שאינן ראויות, וזה יוצר פער בין הציפייה של החילוני משומר המצוות לבין ההתנהגות בפועל של שומר המצוות. החילוני מתרגם פער זה להגדרה של התנהגות לא ראויה, והפער גורם לו לאכזבה קשה משומר המצוות. לדוגמא - הרבה חילוניים מתעצבנים מכך שנוסעים שומרים מצוות דורשים לקיים תפילות בטיסות אל-על, או להימנע מלהציג סרטים במטוס, למרות שזו התנהגות מוסרית וראויה מאד. הגויים בהרבה המקרים מאד מתפעלים מהתנהגות יהודית כזו. אני מדגישה - אני לא עושה הכללה, ואפילו לא סטטיסטיקה. התנסחתי בכוונה בביטוי "הרבה פעמים", "בהרבה המקרים".
 
בואי נדבר רגע על תחילת ההודעה שלך

"על דרך מי הדרש? היא לא על דעת היהדות, כי היהדות קובעת שיהודי צריך..." היהדות קובעת? איזו יהדות? יהדות של מי? שלך? היהדות מאוד פלורליסטית ומאוד מגוונת. יש לך הלכות שסותרות אחת את השנייה, מהרבה תקופות ומהרבה קהילות. "עשה לך רב" זה לבחור אדם אחד שאתה סומך עליו בסוגיות הלכתיות ותעשה בפסיקתו. ואם רק אחר בצד השני של העולם פסק הפוך, זה הופך את זה לשגוי? לא. היהדות היא לא פאטלית כמו שאת מציגה אותה. וזה פסול להציג את היהדות ככה, מכיוון שאת מדברת בשם כל היהדות, בשם המשקל האין-סופי הזה שאין לך זכות לדבר בשמו. הביאי דברים בשם אומרם - בשם רב, בשם הוגה דעות או בשם עצמך, אל תדברי בשם כל-היהדות-שבעולם. ושאלת בונוס - מה זו היהדות בעיניך? מה זה כולל? (מקרא? משנה? תלמודים? ברייתאות? הלכות? שולחן ערוך? הי"ד החזקה? הלכות של זרמים שאת לא חלקם מהם? (קוצ'ין, תימנים, חסידים כאלה ואחרים) מרטין בובר? ביאליק? הרב קוק? הרב הרטמן? יהודה עמיחי? אני?)
 

אופירA

New member
מנהל
הגדרות מסודרות

במילה יהדות - אין כוונתי ליהודים (ובוודאי שלא לביאליק או ליהודה עמיחי). יהדות - הכוונה האמת האלוקית המובאת בתורתו. התורה כוללת את התורה שבכתב והתורה שבע"פ - כולה: מקרא, משנה, תלמוד (כולל הכל) וכל ספרי הראשונים והאחרונים שלומדים אותו ומסכמים אותו, ומוסכמים ומקובלים על העולם התורני בבתי המדרש התורניים בכל הדורות. ידוע שביהדות נכללים זרמים שונים של שיטות שונות (אבל לא כל ה"זרמים" ולא כל ה"שיטות" הטוענים שהם יהדות), שנגרמים עקב גוונים שונים של הדגשים (חסידויות למיניהן, ליטאים וכו') או עקב ריחוק הדורות והתפזרות הגלויות והתהוות מנהגים שונים (תימנים, ספרדים, אשכנזים וכו'). מבחינה זו - היהדות פלורליסטית, וכדי לפתור סתירות שונות במקרים אלה - הדרך היא: עשה לך רב, ועל היהודי להיצמד לשיטה אחת, כדי לא לעוות את הכיוון הנכון. כאשר הוא נצמד לשיטה אחת, הוא יכול להיות סמוך ובטוח שדרכו נכונה, ורק ערבוב בין השיטות יכול להביא אותו לידי סתירות וטעויות. אבל יש דבר חשוב שצריך להבין: הזרמים והשיטות לא נבדלים ביניהם בעיקרי היהדות, אלא בגוונים ובהלכות קצה. אחד מהעיקרים ביהדות קובע איזה זרם נכלל בפלורליזם היהודי, ואיזה זרם או שיטה אינם יכולים להיכלל, והם כפירה גמורה. אני מבטיחה לך בהן צדק: הרעיון של "היה יהודי בביתך ואדם בצאתך" אינו נכלל בשום זרם ביהדות, מלבד זרמי הכפירה. הוא יסוד תנועת ההשכלה שהחלה באירופה לפני כ-250 שנה, וגרמה למציאות החילונית של ימינו, שלא היתה קיימת בעם היהודי עד אז.
 
טוב תראי

אפשר להתווכח על איפה אנחנו משרטטים את הגבול של "זרמים ביהדות" - מי בפנים ומי בחוץ, אבל האמת לאמיתה (ואולי היא תיהיה מרה עבורך) היא שאין לך (ולאף אחד כשלעצמו) זכות לקבוע בטאבו מי נכלל בפנים ומיהו "כופר גמור". אני חושב שהשאיפה שלנו כעם צריכה להיות לכלול כמה שיותר אנשים בתוכנו ולא לנסות לבטל והכריז על כמה שיותר אנשים "כופרים".
 

אופירA

New member
מנהל
כמו שהסברתי

עיקרי היהדות קובעים באופן שאינו משתמע לשתי פנים מהו זרם מתוך היהדות, ומהו זרם כפירה. מהי שיטה ביהדות ומהי טעות שאינה רלוונטית ליהדות. כל זרם או שיטה שמבטלים אפילו מצווה אחת ויחידה - אינם זרמים ביהדות, אלא כפירה בתורה. אין שום פלורליזם ביהדות מהסוג של "הכל נכלל, כל שיטה לגיטימית". מציאות כזו היא אנארכיה גמורה. למשל רעיונותיו של יהודה עמיחי אינם יהדות. נקודה. הם יצירה ספרותית. (הם גם מעולם לא התיימרו להיות, אגב). חובה על היהדות לקבוע בבירור איזו שיטה נכללת בה ואיזו שיטה כופרת בה, על מנת להבהיר לאנשים באיזו דרך חובה עליהם ללכת, ולמנעם מטעות. אך האנשים הטועים או אפילו הכופרים במזיד - אינם נידחים מקרב העם היהודי. טענה שאדם מסוים אינו הולך בדרך היהדות אינה הכרזה עליו ככופר. כדי לכפור צריך שיתקיימו בו כמה וכמה תנאים. גם הגדרת אדם ככופר אינה ביטולו כאדם לגיטימי, אלא הצהרה על כך שמסרב לציית לדרך היהדות. ומתפללים עליו שיחזור בתשובה, ומתירים לכלול אותו במניין ביום הכיפורים, על מנת לאפשר לו לעשות תשובה. כל היהודים - מקיימי מצוות, שוגגים, אנוסים או כופרים ר"ל - נכללים כולם בתוך העם היהודי, ואיש מהם אינו מבוטל. אל תכניס לפי מילים שלא אמרתי.
 
למעלה