לגבי האוניברסיטאות והמכללות
לא אכנס כרגע לדיון על מהלכיה של השרה לבנת, אבל הייתי חייב להציל מעט את כבודן של המכללות, במיוחד את אלו "הפרטיות". כבר שנים שהפער בין האונ´ למכללות נמחק. אמת, מי שמעוניין להתעסק במחקר אין לו מה לחפש במכללות אבל בזה מסתיים העניין. חשוב גם לעשות הבחנה בין מכללות דוגמת המכללה למנהל, המרכז הבינתחומי, המכון הטכנולוגי בחולון, המכללה הטכנולוגית בי-ם, ביה"ס הגבוה שנקר ודומיהם לכל מיני מכללות שבאותיות הקטנות אתה מגלה שהתואר שלהם מפוקפק לא פחות מאלו שמקבלים באוניברסיטה של לטביה... המכללות הן לא רק סוף למונופול של האוניברסיטאות שבגללן נדדו ישראלים לא מעטים לחו"ל, למדו שם, הצליחו ונשארו שם (והצדק עימהם - ירקו חזרה על המדינה שירקה עליהם) אלא גם משהו חדש, רענן יותר. ואכן, יותר ויותר מעסיקים מעדיפים בוגרי מכללות שכן הם מעודכנים בחומר, לומדים את מה שצריך ולא מה שנקבע בתכנית הלימודים עוד טרם נולדו והדבר חשוב בתחומי הטכנולוגיה והעסקים. ובכלל, יותר ויותר מרצים בכירים מלמדים גם באונ´ וגם במכללות וחלקם הארי אף החל נוטש את האונ´ ועובר ללמד רק במכללות הודות לאתגר (ולכסף) שהן מציעות. בגיניסט מדקלם את המנטרות הנבובות על כך ש"כל אחד יכול להיכנס" - אבל מה לעשות וזה לא כך. יש כאלה שבגרות 12 ופסיכו 790 זה מעבר ליכולתם או שהדבר יצרוך מהם יותר ניסיונות ויותר זמן. והמשק צריך מהנדסים. אז הוא ימתין, אולי הדיקאן הבא בביה"ס להנדסה בת"א או בבא"ש יסכים להגדיל את מכסת התלמידים בעוד 6 מהנדסים פוטנציאלים. אז מה עם המשק צמא ל-3000 מהנדסים? לא התקבלתם להנדסה? זבשכ"ם!תלמדו משפטים. אה! בגיניסט גם לא רוצה שילמדו את זה. אז אולי עסקים. גם לזה הוא מתנגד? נלך על פילוסופיה בשילוב עם ארכיאולוגיה. הנה, אמנם המשק הפסיד מהנדס, או איש עסקים אבל הרוויח מובטל, או מוקדן ב-144 אבל!!! עם B.A. איזה מזל שאין מכללות בארץ, אחרת הוא עלול היה לסיים ]יזיקה או הנדסת תוכנה. ואז היינו מפסידים אחלה של מוקדן "בזק". ואם הוא מתעקש - שילך לאמריקה. שילמד שם. לא צריך כאלה פה. שילך המאנ_ _ק. שילמד שם. שישאר שם. שיצליח שם. שירויח שם. חארות כמוהו לא צריך כאן. חוצפן. רוצה קולג´ הא?! דרעק קטן. מה לעשות והתהליך בהתהוותו. בעוד מספר שנים הבחירה הראשונה של כל צעיר תהיה מכללה. תכל´ס הוא ירצה. משהו עם פרקטיקה תוך כדי, משהו רענן ולא אפור ומיושן כמו באונ´. לאונ´ ילכו אלה שיראו את עצמם ממשיכים באקדמיה. וככל שנפתחות יותר מכללות - ככה טוב. זה מאפשר ליותר אנשים ללמוד. שנן את תורת מוריך , בגיניסט, נדמה לי שאפשרות שווה בחינוך נשארה עדיין חלק מעקרונות התנועה הרוויזיוניסטית.
לא אכנס כרגע לדיון על מהלכיה של השרה לבנת, אבל הייתי חייב להציל מעט את כבודן של המכללות, במיוחד את אלו "הפרטיות". כבר שנים שהפער בין האונ´ למכללות נמחק. אמת, מי שמעוניין להתעסק במחקר אין לו מה לחפש במכללות אבל בזה מסתיים העניין. חשוב גם לעשות הבחנה בין מכללות דוגמת המכללה למנהל, המרכז הבינתחומי, המכון הטכנולוגי בחולון, המכללה הטכנולוגית בי-ם, ביה"ס הגבוה שנקר ודומיהם לכל מיני מכללות שבאותיות הקטנות אתה מגלה שהתואר שלהם מפוקפק לא פחות מאלו שמקבלים באוניברסיטה של לטביה... המכללות הן לא רק סוף למונופול של האוניברסיטאות שבגללן נדדו ישראלים לא מעטים לחו"ל, למדו שם, הצליחו ונשארו שם (והצדק עימהם - ירקו חזרה על המדינה שירקה עליהם) אלא גם משהו חדש, רענן יותר. ואכן, יותר ויותר מעסיקים מעדיפים בוגרי מכללות שכן הם מעודכנים בחומר, לומדים את מה שצריך ולא מה שנקבע בתכנית הלימודים עוד טרם נולדו והדבר חשוב בתחומי הטכנולוגיה והעסקים. ובכלל, יותר ויותר מרצים בכירים מלמדים גם באונ´ וגם במכללות וחלקם הארי אף החל נוטש את האונ´ ועובר ללמד רק במכללות הודות לאתגר (ולכסף) שהן מציעות. בגיניסט מדקלם את המנטרות הנבובות על כך ש"כל אחד יכול להיכנס" - אבל מה לעשות וזה לא כך. יש כאלה שבגרות 12 ופסיכו 790 זה מעבר ליכולתם או שהדבר יצרוך מהם יותר ניסיונות ויותר זמן. והמשק צריך מהנדסים. אז הוא ימתין, אולי הדיקאן הבא בביה"ס להנדסה בת"א או בבא"ש יסכים להגדיל את מכסת התלמידים בעוד 6 מהנדסים פוטנציאלים. אז מה עם המשק צמא ל-3000 מהנדסים? לא התקבלתם להנדסה? זבשכ"ם!תלמדו משפטים. אה! בגיניסט גם לא רוצה שילמדו את זה. אז אולי עסקים. גם לזה הוא מתנגד? נלך על פילוסופיה בשילוב עם ארכיאולוגיה. הנה, אמנם המשק הפסיד מהנדס, או איש עסקים אבל הרוויח מובטל, או מוקדן ב-144 אבל!!! עם B.A. איזה מזל שאין מכללות בארץ, אחרת הוא עלול היה לסיים ]יזיקה או הנדסת תוכנה. ואז היינו מפסידים אחלה של מוקדן "בזק". ואם הוא מתעקש - שילך לאמריקה. שילמד שם. לא צריך כאלה פה. שילך המאנ_ _ק. שילמד שם. שישאר שם. שיצליח שם. שירויח שם. חארות כמוהו לא צריך כאן. חוצפן. רוצה קולג´ הא?! דרעק קטן. מה לעשות והתהליך בהתהוותו. בעוד מספר שנים הבחירה הראשונה של כל צעיר תהיה מכללה. תכל´ס הוא ירצה. משהו עם פרקטיקה תוך כדי, משהו רענן ולא אפור ומיושן כמו באונ´. לאונ´ ילכו אלה שיראו את עצמם ממשיכים באקדמיה. וככל שנפתחות יותר מכללות - ככה טוב. זה מאפשר ליותר אנשים ללמוד. שנן את תורת מוריך , בגיניסט, נדמה לי שאפשרות שווה בחינוך נשארה עדיין חלק מעקרונות התנועה הרוויזיוניסטית.