לגייס את ההיגיון לנהיגה

efibau

New member
לגייס את ההיגיון לנהיגה


האלמנט העיקרי אשר עובר כחוט השני בכל הפוסטים שלי הוא: הפעלת הגיון בנהיגה. המשפט הנ"ל נתון לפרשנויות כמובן: ההגיון שלי זה לא ההגיון שלך ולא שלו.. ולכן אני מוסיף ואומר: תפעילו את ההגיון לטובת הנהיגה ותתבלו אותו בכמה כללי יסוד אשר יהיו אבני דרך קבועים בצורת הנהיגה שלכם. כל התערובת הזו מקפיצה אתכם לרמת זהירות גבוהה בהרבה מנהגים אחרים. בואו נרד לעומקו של ענין ונפרוט את המושגים לפרוטות. דוגמאות להפעלת הגיון: אתם מתקרבים עם הרכב לצומת מרומזר ראשונים בטור. אתם עדיין בנסיעה ועוד לא עצרתם, והנה כשאתם ממש קרובים התחלף האור לירוק. אם נתתם גז כדי לעבור-מה שהרבה עושים- יצרתם ברגע זה את אחד המצבים המסוכנים ביותר עם הסיכוי הגבוה ביותר להתרחשות תאונה עם רכב בכביש שחוצה את מסלולכם. מה בעצם קורה? באותו רגע שהתחלף לכם לכתום-ירוק – 10-12 אחוז מהנהגים בכביש שחוצה את מסלולכם "גונבים" את הצהוב לקראת אדום עבורם. מצב זה גרוע יותר ממצב שבו אתם ראשונים ברמזור ועומדים. ומתחלף לכם לירוק ונסעתם אפילו בלי להביט לצדדים ובלי לספור עד 3(מומלץ). למה? כי היות והגעתם בנסיעה- אתם כבר במרכז הצומת ולא בתחילתו ואז אם עבר רכב בכביש החוצה- התאונה קשה יותר.

בדיוק באותו ענין. לפני כמה ימים העברתי הרצאה בנושא שיטות הישרדות כנהג, לפני כמה עשרות חיילים בבסיס צבאי. ושאלתי חייל שאלה פשוטה : "מה אתה עושה כשמתחלף האור ברמזור לירוק? " תשובתו היתה: "נוסע". אמרתי לו: " ברגע זה נכנסת לסטטיסטיקה של סיכוי לתאונה קשה בצומת". (ראו כמה שורות קודם את המלצתי). בהרצאות שלי בפני חיילים ותיכוניסטים אני תמיד מדגיש שכדאי להם לרכוש כמה הרגלים מצילי חיים ,כדי שבבוא היום כאשר יסיעו ברכב את משפחותיהם, יהיו נהגים אחראיים יותר שמטרתם היא אחת: להגיע ליעד בשלום וההבדל מנהגים אחרים הוא שהם יעשו הכל כדי להשיג יעד זה.

באותו הקשר של התקרבות לצומת מרומזר. אם אתם לא ראשונים בטור, נאמר שלפניכם רכב אחד שקרוב יותר לצומת. לעולם יש להביט בתגובות הרכב הראשון ולפעול לפי זה ולא לרמזור!! הרבה תאונות פגוש קדמי-אחורי מתרחשות מפני שרכב 2 הביט ברמזור והיה בטוח שרכב 1 עובר בצהוב או בצהוב-אדמדם.. . ולכן המלצתי החמה להיות דרוך ולפעול לפי פעולות רכב 1.

דוגמה נוספת להפעלת הגיון? בבקשה: אתם נוסעים בטור מכוניות אחרי משאית. כולם מתים לעקוף. אם אתם לא ראשונים אחרי המשאית ויצאתם לעקיפה, קיים סיכוי של 25-40 אחוז שרכב שנמצא לפניכם קרוב למשאית- ובוודאי אם ראשון- ייצא לעקיפה ואז אתם בבעיה. ההגיון שלי במקרה זה אומר, שאתם בעצם בתור- ועוקפים את המשאית לפי התור. כמובן שייתכן מצב שיהיה נהג חסר ביטחון בתור לפניך שלא עוקף. וכאן בהחלט צריך להפעיל שיקול דעת נוסף ולפעול על פיו.

לסיכום. קיימים אלפי מצבים דינמיים הזמן הנהיגה. לא אוכל לפרט כאן את כולם. כולנו נתקלים בהם כל הזמן ופועלים כדי לצאת מהם בשלום בדרכנו ליעד. זיכרו שהפעלת הגיון, התואם את המצב הנקודתי אליו נקלעתם יכול להציל אתכם מהתאונה הבאה.(לגמרי במקרה שמתי לב שבמילה "הגיון" יש 4 אותיות מתוך 5 של המילה "נהיגה". אתם צריכים סימן יותר ברור וחזק מזה??


זיכרו! המטרה היא לנהוג ולהשאר בחיים.
 
למעלה