לגלית ולכל מי שמתעניין בבובות בגודל אדם

לגלית ולכל מי שמתעניין בבובות בגודל אדם

אומנם באיחור של שבוע + כמה שעות ( אבל תודי שלפחות עדכנתי אותך כמעט יום יום במסר )... אני חוזר לנושא עליו שאלת וביקשת לדעת וכמובן ל " מקס ומוריץ אז קצת רקע: מקס ( האדמוני עם השפיץ בשיער ) ומוריץ ( או ה " גופה " הוא השמנמן עם חולצת ההוואי ) * מקס שבתמונה הוא למעשה לא המקס המקורי....המקורי נגנב לפני כ 5 שנים
במקור יצר את הבובות לפני כ 20 שנה: רדו דינולסקו - במאי שעלה לארץ מרומניה ומהר מאוד פגש בצד הפחות נעים של אנשים מסויימים בארצנו שגררו את האיש המקסים והתמים הזה להשקעה הרפתקנית שקשורה בתיאטרון ונעלמו כשהם מותירים אותו עם חובות אדירים... כדי לנסות לשרוד הוא החליט להעלות הצגה לילדים בשילוב בובות " דון קישוט " כסף לא היה לו...גם להכין בובות הוא ממש לא ידע אבל בצרה אתם יודעים אנחנו מגלים בעצמנו כוחות ומסתבר שגם כישרונות שלא תארנו לעצמנו שקיימים בנו... הוא קנה ספוגים ובדים והתיישב לעבוד כעבור שלושה ימים ללא שינה היו מוכנות 6 בובות, אומנם לא בגודל של מקס ומוריץ אבל בהחלט לא קטנות, את מקס ומוריץ הוא יצר מיד אחרי... לצערי למרות שרדו החל להיות בובנאי ותפאורן מבוקש ( הייתם מאמינים ) הוא לא הצליח לעמוד בלחצים ולהתארות במדינה וחזר לרומניה, שם ככל הידוע לי הוא מנהל \ במאי מצליח בתיאטרון הרומני
 
אנחנו ממשיכים....../images/Emo63.gif

את מקס שרואים בתמונות יצרו גילי וחואן באז שגם הכינו לי את בובות נוספות כמו:האמא ל " פרח לב הזהב " והדוד יוסף הם גם הכינו למוריץ גוף חדש לאחר ששלו התעייף, קרס, החליד ובעיקר התיישן במהלך השנים אבל הפנים הן המקוריות והן רק עברו צביעה לריענון...במהלך השנים הרבות בהן רצה ההצגה קיבלו הבובות המקוריות טיפול עשרת אלפים אחת לתקופה אצל מריה גורביץ בתמונה הזו תביני את גובהן של הבובות ביחס אלי ( רגליהן עומדות על הריצפה למרות שלא רואים זאת בתמונה..זו ההזדמנות להתנצל על איכות הצילומים
) שאלת ממה עשוייות הפנים? אצל מוריץ וגם במקס הקודם הפנים הורכבו מבסיס של ספוג מפוסל עליו הודבקו עם דבק- חתיכות טול צפוף כמו שעושים עם עיסה מנייר, אח"כ אזור האף, הלחיים והחלק בין הנחיריים לשפה העליונה וכן הסנטר צופו בעיסה מנייר טחון חלקים מסויימים ( אצל מוריץ הלחיים הענקיות ) צופו בסיליקון...כזה שסותמים איתו קירות, גם מסכות ההצגה המקוריות צופו בסליקון מקס החדש עשוי גם הוא מספוג מפוסל שעליו נמרח חומר שאיני זוכר את שמו וגם אם הייתי לא ממליץ עליו בכלל... הוא הופך דביק, כל ליכלוך נצמד אליו, הוא משחיר מהר וגם לא עמיד...
 
הפעלת הבובות

כשניגשים להכין או להזמין מיוצרים בובות בגודל כזה חשוב מאוד מאוד לזכור ולהקפיד על שימוש בחומרים קלים מבחינת משקלם אחרת... אני והשחקן שהופיע לצידי והתחלפו 4שחקנים במהלך השנים הרבות שההצגה רצה ועוד אחד בחידוש שעשיתי לה לפני 5 שנים עברנו לא מעט קשיים וסבל בתחילת העבודה עם הבובות, בחזרות הראשונות היינו מתחילים ראן של ההצגה כשהבובות היו עומדות זקופות ולאט לאט צנחו והתלדלו ועד שהגענו לקטע האחרון הן כבר היו די מרוחות על הרצפה והכתף שלנו היתה יוצאת ממקומה...כמובן שבהמשך התרגלנו אבל קל אף פעם זה לא היה, גם לא בהצגת ה500 שגם ממנה חזרתי עם כאבים בכל חלק בגוף הבובות הראשונות היו בכלל בכובד מטורף עם גוף מלא ברזלים, אלומיניום וספוג...אפילו פופיק וישבן מפוסל מספוג היה להם, בחיי וההפעלה עצמה: יד אחת אחראית לתפעול הראש ולפתיחת הפה היד השניה מפעילה את אחת הידיים של הבובה
 
הפעלת הבובות המשך..

אז כמו שראיתם בתמונה הקודמת היד שלי פשוט אחזה באזור שבין הזרוע ומפרק כף היד וכך הופעלו הידיים כל פעם אחרת בהתאם לצורך וזה עבד נפלא מאות הצגות...בהפקה המחודשת החלטתי שעל כף היד של הבובה העשוייה מבד ממולא תיתפר גם כפפה שתאפשר הפעלה ממשית יותר של היד והאצבעות! גם במקרה כזה ניתן להשתמש בהמשך גם ביד השניה- זו שללא הכפפה... בעייני זה מאפשר תנועה יותר טובה של היד כמו שאפשר לראות בתמונות הבאות ולאפשר לעשות תנועות רבות הדומות ליד מציאותית כפי שאפשר לראות בתמונות...
 
הפעלת הפה והצד הפחות יפה של הבובות...

לפני שנעבור להפעלת הפה חשוב לציין בעניין היד...אם בוחרים לעבוד עם כפפה חשוב שהיא תהיה קצת יותר גדולה מיד המפעיל\ה על מנת שאפשר יהיה להלביש ולהוריד אותה בקלות אם יש צורך בהפעלת בובות נוספות בהמשך אחרת מסתבכים... הפעלת הפה - ישנן בובות בגודל אדם המופעלות בשיטת המקל (מלמטה או באחורי ראש הבובה )המניע את הראש אני בחרתי ואוהב יותר באופן אישי את אלה המופעלות ע"י כף היד ופותחות את הפה, אם כי גם בזה אין חובה בתמונות ניתן לראות שהפעלת החק העליון של הפה הנושא גם את כל כובד הראש ווהבובה כולה נעשת ע"י ארבע אצבעות הנכנסות יחד ומקום לאצבע אחת ( האגודל ) האחראית להפעלת החלק התחתון של הפה הצד האחורי של מקס
 
עכשיו של מוריץ וגם אבל...

בבובות האלה יש מקום לאצבע אחת שמפעילה את החלק התחתון אבל בבובות פותחות פה רבות יש כידוע לך בוודאי את אותו החלל בחלק העליון והתחתון למרות שגם אז ארבע אצבעות מפעילות את החלק העליון והאגודל בלבד את התחתון אך יש יותר מירווח ואני מצאתי את זה נוח יותר...עניין אישי והנה הצד ה " מכוער " של הגוויה אההה סליחה מוריץ....
 
../images/Emo9.gif שכחתי....

שכחתי להעלות 2 תמונות נוספות שימחישו את עניין הפעלת היד, תיכף נחזור לסדר היד - כפפה של מקס
 
ולסיום...נשאר עוד כוח ../images/Emo35.gif

בניגוד להפעלת בובות כפפה או שולחן שבהן כל תנועה קלה משנה את צורתן ותגובתן בבובות בגודל כזה יש לעבוד בגדול יותר... (בדומה לבובות מוט גדולות המופעלות מלמטה בסגנון הבובות של אריק סמית ותיאטרוני בובות רבים ברחבי העולם ואצלנו לצערי כבר לא, אני ממש אוהב אותן ) זה לא אומר שתנועות ומחוות קטנות ועדינות יותר אינן נכונות \ מרשימות ונותנות אפקט על הצופים בהפעלת בובות בגודל כזה אבל אם בסוגים האחרים הן מספיקות, בבובות גדולות יש צורך בשילוב בין שתי הדרכים אחרת זה הופך משעמם בשלב מסויים בבובות כאלה כל תנועה של כל חלק בגוף המפעיל תשפיע על תנועת הבובה והמפעיל הוא למעשה חלק בילתי נפרד בכל גופו מהבובה אם תשימו לב תיראו שגם בתמונות תיראו שלמרות שהן נועדו לצורכי ההסבר הזה, אני מסתכל כל הזמן על הבובות בסוג של אלכסון ומקפיד שזווית העין של הבובה תהיה מול פני כל הזמן ושכל הבעה שאמורה לעשות הבובה נעשית גם על ידי...חשוב!!!!!! אם נהיה מחוברים ומרוכזים בבובה ונהיה כול כולנו היא - לא נגנוב פוקוס מהבובה. חשוב לי לומר שכל מה הסברתי וסיפרתי אינו חוק בל יעבור או שיטה אחת ויחידה, אני בטוח שיש מורים ובובנאים מנוסים ממני שיתנו שיטות נוספות רבות ואולי אף יחלקו על דעתי ( וזה בסדר גמור...הפעלת בובות אינה מתמטיקה וישנן דרכים רבות ) מעולם לא למדתי בובנאות או הפעלה, גם משחק לא, את כל ניסיוני רכשתי בעבודה ובניסיונות על הבמה כנראה שמשהו עשיתי בכל זאת נכון... ההצגה " מקס ומוריץ " הועלתה לראשונה כשהייתי בן 18 ( עניין של עשרים וחצי שנים ) מאז היא הוצגה בהצלחה רבה מאות פעמים בכל רחבי הארץ במתנ"סים ואולמות קטנים וגדולים, היכלי תרבות, מוזיאון תל אביב ואולמות בתי ספר, בשל גודלה ההצגה לא הוצגה בגנים או בימי הולדת בבתים. יש עוד דרך ליצור בובה גדולה ללא צורך בבנית גוף שלם \ כבד \ מסורבל אבל על כך, אם תירצו כמובן בפעם אחרת חייב ללכת לישון קצת...בבוקר שבת מחכים לי 400 צופים בתיאטרון גבעתיים... גליתוי מקווה שעזרת לך במעט ואם על הדרך עזרתי \ עניניתי גם אתכם עוד יותר טוב שבת שלום
 
אה ואם לא שיבחתי את עצמי מספיק חחחחח

שכחתי לציין שההצגה זכתה לאישור הועדה של אמנות לעם ומשרד החינוך בכל פעם שהוחלף שחקן למי שלא יודע..בהצגת שחקן או שניים יש צורך באישור הועדה בכל פעם מחדש!!!!!!! מה אני יעשה ה
לא נותנים לי לישון וגם החתולה שרוצה פינוק כשאני ממש רוצה לישון
 
תגיד לי שובב,אתה לא ישן?

מה היום אין הצגות? איזה תמונות מקסימות, והבובות .....פששששששששששששששש תודה לך מינהל.
 

עינבלית

New member
ואו ממש התרשמתי

תודה על ההסבר המרתק! עשית לי חשק לראות את ההצגה שלך... מה לגבי בובה שהיא רק ראש וזרועות, כאשר הידיים הן ספוג וכפפה והראש מופעל ע"י יד אחת- והגוף עשוי בד ריק- כמו רוח רפאים- האם לא יהיה יותר קל לעבוד ככה? אפשר שהנעלים יהיו ממולאות, נניח בספוג, או יותר מכך, שהנעלים יהיו אלו של המפעיל ובעצם כל הסחיבה תיהיה הראש והיד. (גם מתימטיקה זו לא דרך אחת. יש אינסוף פתרונות). עינבל
 
כל הכבוד! גם בחור שלא ישן../images/Emo1.gif../images/Emo1.gif../images/Emo1.gif

וגם מוצלח כל כך! איזו השקעה!!!!!!!!!!!!!!!אילו בובות!!!!!!!!!!!!!!!!!!!איזה הסברים!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! רק מי היה מאמין שכמה
מפחידים אותך!אין מי שישמור עליך מתחת לשמיכה?או מתחת ל
?
 

Inbal Amar

New member
וואוו.... ע...נ...ק.

איזה יופי של בובות וההשקעה בהסברים....
ואני חושבת לעצמי איפה לאחסן את הבובות הקטנות שלי???? איפה מאחסנים "אנשים"????? שבוע טוב לכולם.
 

גליתוי

New member
נכון שהוא גדול?!!!!!!!!!!!!!

תודה דודי על הכל, שלחתי תודה מפורטת יותר במסר. קצת מלחיץ לראות את הבובות המצו'כללות האלו ולחשוב שאני מתיימרת להכין משהו בסדר גודל כזה.......... בינתיים אני מבשלת ביצה שלא רוצה להיות ביצה (מהסיבות השמורות איתה
) מחר אתפנה להעלות תמונות של התוצרת שלי קצת מצו'קמקת אבל מאוד נחמדה....
גלית
 
למעלה