מה זה לאגר
יוביוב, קוגה-לאגר למיטב ידיעתי משמעותו בגרמנית מיסב כדורים,אבל למה לך לדבר גרמנית כשיש מונחים חופפים בעיברית, המכונאים הוותיקים מאוד במטסכים קראו למיסב בשמו הגרמני, למה פורצלן ולא בדולח? זה הגיע כנראה עם העולים מהמדינות השונות והשתרש. מיסבים מיוצרים בעשרות קונפיגורציות ומחומרים שונים כולל חומרים פלסטיים למיניהם אך מרבית התעשיה משתמשת במיסבים מתכתיים מיסבים ניתנים להגדרה וחלוקה לקבוצות ותתי קבוצות,תפקיד המיסבים לאפשר תנועה סיבובית של צירים במינימום חיכוך, מינימום שחיקה ורעידות, ומינימום הפסדי אנרגיה המושקעים ע"מ לאפשר פעולת המכונה לזמן ארוך ובמינימום השקעת אנרגיה חיצונית להתנעת הסיבוב וכך הלאה, בעיקרון יש לך מיסבי "החלקה" כדוגמאת ה"פחיות" העגולות והשטוחות הנמצאות בין התלתל לגל הארכובה (קראנק שאפט)במנוע שריפה של מכונית, עשויות מתכות רכות ולעיתים נקראים מיסבים אלה - BABBIT -כרית, לסגסוגת מהן הן עשויות תכונות שימון עצמי(עופרת,בדיל,אבץ). מיסבי החלקה אחרים עשויים מסגסוגות ברונזה או אפילו פלסטיק ונקראים "פין אנד בושינג ברינגס", בד"כ לכולם נדרש חומר סיכה כלשהו (משחת סיכה או שמן) אך זה כבר מדע אחר לחלוטיןואם תשאל תקבל תשובה בנפרד. למיסבים המוכרים יש שמות שונים המתארים את תפקידם או מיקומם במערכת המיכנית, חלקם מכיל כדוריות פלדה אחרים מכילים גלילים או גלילונים או מחטים. במסבי החלקה כל שטח הציר הסובב נוגע בכל שטח מיסב ההחלקה הפנימי, לכאורה נראה שהחיכוך יהיה גדול מאוד בשל כך אך לאו דווקא, מפני שהמשקל הכללי שציר זה נושא עליו מתחלק על שטח רחב יותר כך שכל נקודה בשטח נושאת למעשה פחות משקל, באופן דומה מתנהגים מסבי כדורים, גלילים או מחטים, אלה מתגלגלם בתוך טבעות המיסב(פנימי וחיצוני) אבל שטח המגע של כל אחד מהם הוא נקודת המשיק של העיגול, כלומר נקודה זעירה, לכאורה כל העומס נופל על נק´ אחת אבל יש הרבה נקודות מגע כאלה כך שהלחץ מתחלק. ייתרונם הוא כי חלקיהם הכדוריים או הגליליים מתגלגים סביב עצמם ועושים וסובבים בכל ההיקף הפנימי של המיסב דבר המפחית מאוד את החיכוך ומאפשר השקעת אנרגיה מיזערית לצורך התנעתם ושמירה על סיבוב רציף. חמרי הסיכה כאמור משחקים תפקיד מכריע בשמירת תוחלת חיי המיסב והציר עצמו גם מניעת הגברת טמפרטורה הציר (והתפשטות טרמית של המתכת=לחץ=שחיקה ובלאי) חומרי הסיכה מגנים מפני קורוזיה, כגון מפני מי ים, חומרי הסיכה מותאמים לפי פרמטרים של טמפ´ סביבה, סל"ד, קוטר ציר פנימי וחצוני, השפעות סביבתיות כגון אבק(ומה הרכבו), חומצות, מים,רעידות טבעיות של המכונה ועוד ועוד. מיסב כדורי או גלילי הכוונה ליחידות מיסב שלמות ולא למספר הכדורים או הגלילים שבתוך המיסב, לכן כשעל ה-spinner או ה- roller כתוב משהו כמו: Three Ball Bearings הכוונה כי יש במכלול שלושה מיסבים קומפלט. אגב במרבית הספינרים יש מיסב התומך בידית הסיבוב של הספינר אולם זה יהיה בד"כ מסוג מיסב החלקה (ברונזה) באחרים ובמשובחים יהיה שם מיסב מחטים רחב התומך לאורך מרבית הציר החודר לכוון גלגלי השיניים. פיסת הפלסטיק או המתכת היושבת בחריץ מלבני בתוך גלגל השיניים ובה חור שדרכו עובר הציר שעובר לספולה, היא לא מיסב כלל וכלל אלא מסלול החלקה ההופך תנועה מעגלית לתנועה קווית, וזה מה שגורם לספולה לעלות ולרדת בעת סיבוב הידית החיצונית של הספינר, ציר זה אינו מסובב את הספולה בד"כ ואת הספולה מסובב בד"כ גלגל שיניים קוני מברונזה שנעוץ בחלק הפנימי העליון של המערכת ה"גיר" וגם דרכו עובר הציר המרים את הספולה. לגלגל שיניים זה עשויים להיות אחד או שני מיסבים תומכים, תעשה פירוק מישני ותמצא את כולם. למה חשוב שיהיו יותר מיסבים בספינר, ובכן הם עובדים חלק וקל יותר וכשהם מתקלקלים נוסעים לאיזור דרום ת"א איכן שמתרכזים כל יבואני המיסבים בארץ (דרומה מאמפא) מראים להם את המיסב שלכם ומבקשים אותו סוג וגודל ואת הכי טוב שיש גם אם תקנה את הכי יקר הוא יהיה זול בד"כ מאשר בחנות הדיג והוא עשוי להאריך חיים הרבה יותר ממיסב פשוט אשר בעין נראה ממש זהה אבל לא כך הדבר. כאשר בספינר שלך כדוגמאת ה"סיגמה" נדפקים מיסבי ההחלקה, כל הספינר מתחיל לרקוד סמבה ועכשיו לך ותמצה חרט ובית מלאכה שיסכים לקדד ולהשחיל תותב חדש במקום אלה שנהרסו- חבל"ז, לך תקנה ספינר חדש, יותר זול וגם תיהיה לך מתנה יפה ליום ההולדת שלך, למה מה? לך לא מגיע?, רק לאשה ולילדים?. יום טוב לכולם. מקווה שעניתי לכולכם אבל מי שמבקש להתפלפל בנושא ישאל בבקשה.