לדודי ולכולם

shir300

New member
לדודי ולכולם

מה נצ'מע? הבטחתי לך להמשיך את הדיון בנושא האפשרויות הטיפוליות של תיאטרון בובות וסיפורי ילדים. טוב, אז גדולים וחכמים ממני כבר חקרו את הנושא ועסקו בו ואפשר ללמוד מהם לא מעט. אין חדש תחת השמש כמו שנאמר. אני רק רוצה לחזור לנושא מזוית קצת אחרת ויותר אקטואלית בשבילי. אשמח לשמוע דעות, חוויות והארות מכולכם. התחלתי לעבוד עם הילדים על הסיפור "ציפור הנפש". סיפור שיש לו המון פוטנציאל בכל מה שקשור באוורור רגשות מודעות ודיבור על רגשות. הכנו בובה של ציפור משני כדורי קלקר מחוברים ע"י מנקי מקטרות כצואר. כדור גדול לגוף וקטן יותר לראש. מקור ונוצות נוספו כמובן. מאחורי הגוף נתקע מקל קטן שאיתו הילדים מחזיקים את הבובה. עשינו תרגילי התעמלות שונים ומשונים לציפור, סיפרנו איתה את הסיפור ולכל ילד היתה הזדמנות לספר על אילו מגירות הציפור פותחת ואיך מרגישים איתם. דיברנו על מה זנ "נפש" והקשבנו לנשימה. עשינו הפעלה תנועתית וזזנו בעצמנו כמו הציפור בהתאם לסיפור. היו ילדים שנפתחו והביעו כל מיני רגשות וחויות מעולמם האישי. לא לכולם יש ממש כלים לכך בשל גילם הצעיר (בני 4). עברתי איתם על הסיפור חלק חלק, ובמפגש ה בא בעצם מגיע סוף הסיפור והפאנץ' ליין- למה כדאי וחשוב להקשיב לציפור. אז עכשיו אני רוצה להתחיל לעבוד על הקול שלה ואיך היא מאותתת לנו, ומה קורה כשאנחנו מקשיבים לה ומה קורה כשלא. אני לא בטוחה שהילדים אכן הבינו את המטפורה המורכבת של הסיפור. אני תוהה איך להמשיך וכמה להמשיך... זהו. קצת משתפת וחושבת איתכם בקול רם. מקוה שלא הלאיתי אתכם. תודה
 

feyoula

New member
איזה כייף לשמוע!!

קודם כל הפעילות שלך נשמעת לי ממש מקסימה ואני חושבת שעם ילדים גדולים יותר זה יכול כבר לגבול בפסיכותרפיה! (או ביבליותרפיה אם להיות מדויקים) אז כל הכבוד! אך מאחר והם באמת צעירים ועשויים להראות התלהבות שקשה לשייך מאיפה היא באה, הייתי מנסה להבין כעת מה באמת מהמטפורה המורכבת של הסיפור הם הבינו. אפשר לנסות להזכיר להם את המגירות שהם פתחו עבור הציפור ולחזור איתם שוב על העניין הזה. לפי מה שהם מביאים, תראי מה הם בדיוק הבינו. אז אפשר לנסות ולהכין איתם ציפורים אישיות שכל אחד בוחר איזה ציפור הוא רוצה לעשות עם איזה מגירות. הם מסוגלים להגיד לך גם דברים כמו ציפור רוקדת או ציפור רופא או ציפור אמא שזה לא בדיוק ציפור הנפש אבל זה אולי המורכבות שהם מסוגלים לתפוס את ההשלכה של משהו פנימי שאתה אוהב על הציפור הבובה. לא הייתי משאירה את הפאנץ ליין כמו שהוא לילדים בני ארבע בעניין הזה, המטאפורה כאן מורכבת מדי עבורם. הייתי הולכת על כיוון שכל אחד בוחר לעשות את הציפור שהוא אוהב, שעושה לו שמח ואז הפאנץ ליין למשל שהציפור זה מישהו שאנחנו אוהבים וחשוב להקשיב למי שאוהבים כי הם דאגים לנו. כשאנחנו מרגישים, הם שם בשבילנו. כשאנחנו שמחים, גם הם שמחים וכשכואב הם שם לחבק. כמו אמא אבא גננת, אחים וכו'. זה סתם רעיון כן? הכיוון הוא לחשוב מה משרת את עולמם של בני הארבע, מה מעסיק אותם ולפנות למקום הזה. זהו, תגידי לי מה את חושבת ואשמח לעזור לך לחשוב על כיוונים נוספים:) .. לילה טוב ובהצלחה, חמוטל
 

feyoula

New member
אה ובקשר להכנה של הבובות

שכחתי לציין שהיייתי ממליצה להכין להם מראש את הבסיס עם הקלקרים כי הם מתקשים לדמיין את המוצר הסופי ומאבדים סבלנות מהר. הייתי רק שמה להם מלא דבק וכל מיני נוצות, צנצים, עיניים ושטויות שיכולים להדביק על זה ולהרגיש מסופקים:) בהצלחה !
 

shir300

New member
ידעתי שאמצא אותך כאן בשעת לילה מאוחרת זו...

איך חיכיתי לתגובתך! והנה היא... לא הצלחתי להרדם אז הדלקתי שוב את המחשב ולא לגמרי הופתעתי שכתבת.. ציפור לילה שכמוך! מחמאות ממך הן תענוג אמיתי. רק שתדעי שחזרתי וקראתי שוב היום את השרשור הקודם שלנו שמאוד עזר לי ונתן לי השראה. רציתי לספר לך לאן לקחתי את זה ולהעלות רעיונות עבור כל מי שצריך.. תראי, אני מודעת לכך שהנושא הרגשי הוא אחת המטרות שלי, ואני גם נזהרת מאוד ומתייעצת עם האחראית על הגן כי זה יכול להעלות תכנים קשים ולעורר כל מיני רגשות. אני באמת רוצה לקרוא קצת יותר חומר על ביבליותרפיה. חקרתי קצת את הנושא כמו שכבר סיפרתי. באמת אפשר לקחת את זה להמון כיוונים. למשל בשבוע שעבר לקחתי את הבובות לתיקונים וסיפרתי לילדים שהן היו בבית החולים לבובות אצלי בבית. מתוך כך התפתחה שיחה על ביקורים אצל רופאים וילדים סיפרו על החוויות שלהם אצל רופא שינים ועוד... אחת המחשבות שהיתה לי בעודי מנסה להרדם היא לקחת את אחת הבובות הגדולות יותר שלי ולהמחיש את המטפורה ע"י זה שציפור נפש קטנה יוצאת מתוך הגוף שלה ועושה כל מיני דברים שגורמים לה להגיב. כמו בסיפור כשאדם רוצה לשתוק והציפור פותחת את מגירת הדיבור, כלומר רגשות שאנחנו לא שולטים בהם. זה ידרוש/ ממני לעשות להם הצגה קטנה ואני לא יודעת אם אספיק עד... מחר... נראה לי שהם קצת שבעים מלדבר על המגירות. לא הבהרתי שאת הציפורים כבר עשינו- זה היה השלב הראשון. רק לאחר מכן עלה לי הרעיון להביא את "ציפור הנפש". אצלי בד"כ הרעיונות עולים מתוך החומר, אבל אני מאוד רוצה ליצור לעצמי דרך עבודה ברורה וממוקדת. אז הבובות כבר מוכנות. אפשר להכין להן- מגירות, מפתח מיוחד, ועוד אביזרים לפי הסיפור. אולי זה מתאים דוקא למחר. חשבתי אחרי שקראתי את מה שכתבת לי בפעם שעברה להזמין אותם לבמה עם הציפור ולשאול אותה ואת הילד בנפרד כל מיני שאלות שקשורות לנושא הסיפור, יעני- ניהול רגשות. למשל- כמה מגירות יש לך? איזו את הכי אוהבת? מה קורה כשנפתחות מגירות שאת לא אוהבת? אני חושבת שזה ישרת את המטרה של להבהיר להם את הנפרדות בינם ובין הבובה. אח"כ אולי לעבוד על דיאלוג בינם ובין הציפור אבל זה כבר עלול להיות מסובך מדי. למשל שהיא מספרת להם סוד או להפך. אני מנסה לחשוב מה הם הבינו מהסיפור. אני בדעה שילדים מבינים הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. זה שלא הבינו עד עכשיו זו אולי סיבה להמשיך לנסות להעביר אליהם את הסיפור כמו שכתבת בגובה העינים שלהם. גם הבנה צומחת בשלבים. מאוד שמחה שאהבת את הנושא ותודה על ההענות והעזרה והתגובה המעמיקה. רעיונות לא חסר אני רק צריכה לסדר אותם בראש, והכתיבה עכשיו עזרה לי מאוד. שוב תודה ולילה טוב שיר
 

feyoula

New member
וואי שיר את כזאת חמודה

תודה רבה על המחמאות
קודם כל, אני הראשונה שמאמינה בילדים וחושבת שצריך לתת להם הרבה יותר קרדיט דרך קבע ממה שכביכול טוענים לגילם. אך יש התפתחות שכלית שהיא מעבר ליכולתם, גם אם הם הילדים הכי אינטליגנטים ורגישים בעולם. פשוט כי הם עדיין בונים לעצמם בגילאים האלה את האני לעומת האחר וליצור "אחר" שהוא בעצם חלק מהעצמי שלהם זו משימה בעייתית.. קרה לך פעם שילד אטם את אוזניו כי רצה שמישהו אחר לא ישמע? הם עדיין מתבלבלים במקומות האלה. למרות זאת, בגלל שכל התיאוריות שבעולם הן רק תיאוריות ולא מדע מדויק את יכולה לנסות את העניין עם הבובה הגדולה ולראות את התגובה שלהם. עד איזו רמה שהם יכולים להתחבר, הם יעשו זאת. זה גיל עם הרבה תיסכולים (כן כן, לא קל להיות ילד אפילו שזה מאוד מפתה לחשוב ככה) אז יכול להיות שמהמקום הזה הם יתחברו... כדי לקרב אליהם את נושא ההצגה, את יכולה להציג את זה בהסבר כמו סוג של "הילד הרע שבתוכי" לפעמים אני כועס ורוצה להרביץ אבל אני לא באמת מתכוון. או לפעמים אח שלי כועס עלי ומרביץ לי אבל זה רק בגלל שהציפור פתחה לו את מגירת הכעס וזה לא אומר שהוא לא אוהב אותי. אני חושבת שבכדי שיוכלו אולי להשליך ממה שעובר על הבובה הגדולה על עצמם, כדאי כן להזמין אותם לבמה ולדבר איתם. לשאול אם קרה להם פעם דבר כמו לבובה? ולפשט להם לדברים קונקרטיים כי הם לא יכולים לתפוס שיש להם לא מודע ויצרים שמניעים אותם לעשות כל מיני דברים שהם לא באמת רוצים ושיש קונפליקט פנימי וכו'. הם צריכים משהו מחיי היומיום שהם מכירים כדי להתחבר אליו. אולי תמציאי להם כל מיני דוגמאות, למשל שרצו נורא נורא שוקולד ואמא לא הרשתה ואז הם חטפו לה והיא קיבלה מכה והם לא התכוונו זה היה מגירת שובב או שכעסו מאוד מאוד ואמרו משהו לא יפה. לא רצו ללכת לישון ועשו קצת בלאגן וכו' וגם דוגמאות חיוביות. למשל יש לך את דני הילד וציפי הבובה אז את יכולה לשאול את ציפי אם היא לפעמים משכנעת את דני להיות שובב ולהציק קצת בגן ואז לראות מה דני יעשה (הרי היא בידיו להפעלה). אם דני יגיד שלא, אז את הולכת לכיוון של רגשות חיוביים ושואלת את ציפי אם היא לפעמים מזכירה לדני שאמא נורא אוהבת אותו וזה עושה לו שמח...תנסי לראות איך הם מגיבים לזה, אם את אומרת שעד עכשיו הם הבינו, שווה לתת צ'אנס. שימי לב שלשאול את דני לגבי הציפור זה פחות מורכב. לשאול את הציפור לגבי דני זה כבר רמה אחרת, לפי התגובות שלהם בשיחה על ההצגה כבר תדעי מה מתאים ולאיזה כיוון למשוך. האמת שאולי כדאי ללכת הרבה יותר פשוט מזה ולדבר איתם על מה עושה להם שמח ומה עושה להם עצוב. לשאול את ציפי איזה דברים היא היתה שמה במגירת העצוב שלה? במגירת השמח? זה באמת נושא מורכב ולעשות לו המרה לכאלה קטנטנים זה מאתגר ומעניין ומשמח אותי שהעלת את זה. מעורר מחשבה. שכחתי לשאול אותך באיזה מסגרת זה? האם אלו ילדים ממוצעים ורגילים? וגם, אם מותר לי לשאול האם למדת משהו בנושא? פשוט כדי שאני לא אחרטט לך סתם דברים שאת יודעת? אני לא תמיד בטוחה עד איפה להרחיב... שיהיה בהצלחה!! מאמינה בך. חמוטל
 

shir300

New member
יקירתי

שוב אני שמחה לקרוא את תגובתך... כן, יש לנו הרבה על מה לשוחח. למדתי חינוך מיוחד- 4 שנים ותיאטרון עוד 3 שנים.. אבל אף פעם לא מזיק לחזור ולשמוע שוב את מה שאני יודעת ושכחתי. והזוית שלך מוסיפה עוד משהו. מה את לומדת אם אפשר לשאול? העבודה היא במסגרת צהרון רגיל והילדים ממוצעים עם חריגות לכאן ולכאן כמו בכל מסגרת. אוטוטו יוצאת לשיעור אז אנחנו ממש אונליין.. אחרי סיעור מוחות ארוך אני רוצה לספר לך מה החלטתי לעשות היום ובהמשך. הכנתי להם דף שעליו מצוירות שתי מגירות גדולות, יותר נכון הורדתי מהאינטרנט ושיפצתי... ליד כל מגירה פרצוף- אחד שמח ואחד לא. הילדים יצבעו את המגירה הנעימה בצבע מתאים ולהפך ויציירו בכל אחת דברים נעימים ובשניה דברים שלא. וגם נעשה איזושהי פעילות בתנועה- מה קורה לנו כשהציפור פותחת מגירות לא נעימות? איך הגוף מרגיש ואיך הוא זז? בסוף אבקש מהם למצוא שם וקול לבובה ואזמין כל אחד לבמה לדבר עם הציפור שלו. שאלות כמו- כמה מגירות יש לך? איזה את הכי אוהבת לפתוח? מה קורה לדני כשאת פותחת את מגירת ה.... את שאר התכניות אני דוחה לשיעור הבא. נראה לי שפירוק לשלבים יעזור כאן. רק שלא ימאס להם הנושא. ויש לי אפילו רעיון לסיים את הנושא בפעילות של הורים וילדים ביחד או הצגה קטנה... זהו. מה דעתך?
 

feyoula

New member
זהו היתה לי תחושה

שאת אני סתם מרחיבה לך על דברים שאת יודעת... אני לומדת פסיכולוגיה ומתנדבת במעון שעוסק בשילוב חינוך מיוחד ופסיכולוגיה:) זה קו תפר שמאוד מעניין אותי. והחיבור הוא משמעותי ומפרה. אשמח לספר לך יותר אבל אני חייבת לטוס... רק אגיד שאני כל כך שמחה שיש כאן עוד מישהי מהתחום הכל כך מרתק וחשוב הזה!! באמת, זה עושה לי את היום! בקשר לפעילות שלך- זה בדיוק מה שהתכוונתי שתעשי...נשמע פשוט וטוב. הורים וילדים זה אחלה רעיון. שידברו על הרגשות שלהם יחד. אלה האנשים הראשונים שהילד שם לב אליהם חוץ מעצמו ככה שנראה לי שיהיה מעניין ומרגש. אל תשכחי לספר איך היה בפעילות! :)
 

shir300

New member
לא שוכחת לספר...

היה מדהים! לא תאמיני כמה הם הבינו את הסיפור. היום נוכחתי שהאסימון נפל אצל רובם לגמרי. אולי חוץ מילד שבשל בעיות שפה לא כל כך הבין.. זהו שצדקת שמבחינה שכלית הם עוד לא יודעים דברים. אבל אני מאמינה שברוח ובנשמה שלהם הם קולטים כל כך הרבה. וביחוד את רוח הדברים. מה גם שבאמת התאמצתי בפגישות הקודמות להעביר את המסר בכל מיני דרכים. השיעור נפתח בשיחה על ה"פרק" הבא בסיפור- מה קורה כשהציפור קמה במצב רוח רע? אילו מגירות היא פותחת? וגם לגבי המגירות הטובות. מתוך התגובות לשאלה הזאת ראיתי שהם הבינו לגמרי את משמעות הציפור שבתוך הלב שלנו.. זה באמת תהליך מעניין מאוד של עבודה. לא שיערתי שאגיע לעומקים האלו. את פשוט לא תאמיני לאיזה "יציאות" ותובנות על החיים זכיתי היום מהם... זה קצת מפחיד אפילו ואני לא מרשה לעצמי לספר כשי לכבד את הפרטיות שלהם. בכל אופן יש לזה אפקט אבחוני והמידע כמובן הועבר מיד לגננת ולהורים. מדהים. אני כל כך מלאת סיפוק. עצם העובדה שיש לילד מפגש שבועי כזה שבו הוא יודע שיש לו אפשרות לבטא ויש מי שרוצה להקשיב- אני חושבת שיש לזה ערך רב לבריאות הנפשית שלהם. וגם כמובן- הכלי של הבובות הוא עוצמתי ומאפשר את זה. הפעילות היתה טובה גם ומתאימה. עכשיו צריכה לחשוב על ההמשך... גם אני אסירת תודה על כך שאת מבינה בדיוק את הנקודות הקריטיות..איך מה שאת לומדת מתחבר לתיאטרון בובות? האם את עובדת בעוד אמצעים? אשמח לשמוע וגם לעזור במידת הצורך שלך אני
 

feyoula

New member
איזה יופי!!!!

כיף לשמוע! גם אני כל פעם תופסת את הלסת שלא תשמט ממה שהבובות מוציאות מהילדים האלה. מדהים שזה עובד גם עם ילדים גדולים ואם היית בכנס בחולון בקיץ (נדמה לי שזה היה בקיץ?!), אז בטח ראית שגם על מבוגרים. זה כלי מדהים ללא ספק. אני שמחה שהלך כל כך טוב! הקשר שלי לבובות הוא שאני מתכננת להמשיך לקלינית-ילד (בעזרת השם טפו טפו אמן יום יום שאני אתקבל לשם) ולעסוק בבובות ככלי טיפולי. במעון אני גם מעבירה "מפגש בובות" שזה לכולם יחד ומאפשר איזו דימניקה בין הבובות שלהם אבל עוסק יותר בהעברה של ערכים מסוימים שמבקשים ממני ובתרגול של מיומנויות תקשורת (הם חברים עם PDD.. מניחה שאת מכירה) חוץ מזה יש לי ילד שאני עובדת איתו פרטנית ואז יש יותר מיקוד טיפולי. מתוך המחשבה שלכל ילד יש מפתח משלו אני לא רוצה להתקבע על כלי הבובות ואני מניחה שאם יהיה צורך אשלב גם דברים אחרים, כי מאוד חשוב שיש יכולת גם לגוון. אבל בגלל שיש לי אהבה גדולה לבובות אני בהחלט מתכוונת למשוך לשם... ובלי קשר אני אוהבת מאוד את הבניה עצמה של הבובות ואני בונה לפעמים בשביל צרכים ספציפיים (כמו למשל הסביבון וניסים הכד הקטן למפגש בובות של חנוכה) אז מבחינתי יהיה אידיאלי גם לעשות משהו עם זה... כרגע אני מתאמנת בלבנות לעצמי לבד בחושך.. חח.. סתם. פולניה שכמותי. אולי יום אחד יהיה לי סטודיו מהמם כמו של דבי.... תודה לך שאת משתפת
ושמחה שיכולתי לעזור, מבטיחה לבוא להתייעץ בפעם הבאה שאתקע
ועכשיו הולכת ללמוד למבחן באישיות.. וויש מי לאק...
 
כ"כ מעניין,חכם ומלמד מה שכתבתן ../images/Emo41.gif../images/Emo41.gif../images/Emo41.gif../images/Emo41.gif|*

שיר כפי שהירגלת אותנו לאחרונה גם הפעם העלת נושא מעניין, מרתק ומאתגר המעורר מחשבות והזכרת שוב ( לי לפחות ) את מעלותיהן של הבובות ויכולתן לגרום לילדים להפתח ולחשוף את הרגשות שלהם מעבר לתפקידן כשחקניות בהצגות רגילות שגם שם הן ממלאות תפקיד חשוב ומעורר וחמוטל כתמיד תענוג לקרוא את רעיונותיך היצירתיים והטיפוליים לעבודה עם ילדים והשימוש בבובות ככלי טיפולי ומלמד התעמקותך בנושא והצלילה שלך לתוכו שואב גם אותי בכל פעם למקומות שלא ידעתי שמענינים אותי מעניין גם לשמוע את דעותיהם של שאר החברים בנושא תודה לכן!!!
 

feyoula

New member
תודה דודיק

זו באמת רק תחילת הדרך אבל מה שהצליח להיכנס בקודקוד עד כה...אמשיך לתרום בשמחה:) מה גם שזה באמת כיף לי ומעורר בי מחשבה גם על דברים של עצמי ועל הלימודים ונותן לי תקווה שכל התואר הזה אינו לחינם:)
 
יוווווווווווווו איזה שירשור מעניין ..........

אוניברסיטה פתוחה בחינם. תודה שיר וחמוטל השירשור שלכן ריתק אותי . להית דבי
 
למעלה