להגיד "על אודות" זה תקני ? או שמא

Mנטה

New member
להגיד "על אודות" זה תקני ? או שמא

מספיק "אודות" ?
 

מוגג

New member
כן.

וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל-אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח כִּי-אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח. (במדבר יב/1)
 
שאלה עקרונית של בירת קצוות-

יש במקרא הרבה ביטויים שנחשבים לא תיקניים בעברית מודרנית, לא? [ואם כן- למה בעצם להביא דוגמה מהמקורות כדי להוכיח תקינות? או ש... אולי סתם כתבת שזה תקין כי ידעת שזה כך והוספת ציטוט בשביל הידע הכללי?] חן חן
 

מוגג

New member
כשמשתמשים בלשון מקראית

אז הדקדוק המקראי קובע. המילה "אודות" אינה מילה מודרנית ולכן השימוש בה אינו נתון לגחמותיו של ועד לשון מודרני כלשהו. בעברית מודרנית אומרים פשוט "על". אני לא יודע מי קובע תקן לשפה, אבל לשיר "השמש תידום בין עזה לרפיח" צורם לי גם אם ועד הלשון האקדמי לא ימצא פסול בתקינות השורה.
 

sailor

New member
תקן ושפה

הם מונחים שלא יכולים לדור בשלום בכפיפה אחת, אלא אם מדובר בשפות של מכונות למיניהן. כל עוד לא הפכנו להיות ביוניים, אין, ולא יכול להיות תקן לשפה. בשפות מלאכותיות אין יוצאים מן הכלל, ואילו בשפות חיות רוב הכללים הם יוצאים מן הכלל של כללים אחרים. לאקדמיה יש נטיה מדאיגה לנסות לתקנן את העברית תוך הכרזה על "אי חוקיות" של מכמני לשון מרבדים שונים. המדאיג בכך הוא דילול אוצרות הלשון ודילדולה. התגובה הבלתי נמנעת לדילול, בדיוק כמו בעצי פרי, היא פריצת ביטויי עגה חדשים והשתלטותם על הלשון, תחילה המדוברת ובהמשך גם הספרותית. לחיי הביוטים שבדרך.
 

אוֹחַ

New member
בואו בואו ילדים ואל תפחדו מההורים

אספר לכם סיפור על אודות נח ועל מבול - אלוהים יום אחד אמר לנח: יש רגעים שכדאי לברוח...
 
מצאת את הערך הזה

במילון א.זילבר? אגב, שמתם לב שבמילונים יש כרך מילואים אבל אין כרך משתמטים? נכון שזאת אפליה?
 

אוֹחַ

New member
כדאי שתזהרי, כי הבורות שלך מתקרבת

לאמצע בקצב מדאיג.
 
האיוט הוא "אודוט".

לפחות כך כתב חיימק'ה הקטן במבחן האחרון. איזו כיתה נהדרת יש לי, אני בטוחה שכל מה שיוצא מעטו של חיימק'ה הוא פנינים. כך גם אמרו לי הוריו. במבחנים, משום מה, יוצא מעטו רק דיו. אני עוד מחכה לפנינים. צריך לקנות ציוד חדש לטיגון.
 
למעלה