להיות אדם רגיש - להלן חיבור קצר שכתבתי

גאוי 7

New member
להיות אדם רגיש - להלן חיבור קצר שכתבתי

... (. לצערי כלאחר יד ) אדם שניחן ברגישות יתר - לדעתי זו תכונה מולדת , בדיוק כמו שיש שנולדו עם קהות חושים. איך מתמודדים עם עולם כזה או אחר ( אני לא רוצה להיכנס לאמירות שיפוטיות או מכלילות על העולם שסביבנו שמכיל מחד נסים ותופעות נפלאות ומאידך מקרים איומים ) - כאשר אנו כה רגישים ? ולתמונת מצב מלאה בל נשכח - אנשים רגישים בה במידה נפעמים מאלפי ניואנסים של יופי הרמוניה שלווה וטוהר לב - שקהי חושים אינם מודעים להם .כל זאת בתנאי שרגישותם אינה קיימת בהם כמכשול . בדילמות אלה נתקלתי אגב משום מה רבות בתורה הבודהיסטית , וודאי ביהדות ( שלצערי עקב מקורותיי מבית לא נחשפתי לה מספיק והדבר בתיקון כעת ) . זו השאלה שאעסוק בה היום . הרגישות לכאורה ולכאורה בלבד מאפשרת לדברים לא רצויים לפעפע לחלל לעולמנו - כמו תשומת לב לרוע לב, אכזריות, קשיות קיומית ועוד. אבל אז נכנס מושג נוסף והוא : מערכת הפילטרים שיש לפתח ולמזער מ'רעשים' מיותרים מלחדור למערכת . מערכת זו צריכה להיות : מאד ערנית, מיומנת, ובעיקר : מתוחכמת , מאחר ולעתים עמלקים הינם מתוחכמים .האם להיות מתוחכם זה ההיפך מרגיש ? לא , נהפוך הוא, ככל שנהיה מתוחכמים - כך נגדיל ונעמיק את רגישותנו כי יתפנה לנו מקום בלב , במקום רעל שנפנה משם , ייכנסו חוויות מדהימות שנקלוט בחושינו המחודדים יתר על המידה , מחודדים בצורה יוצאת דופן על סקאלה דמיונית נשעה בין 0 ( קהות חושים ) לבין 10 ( הכי רגיש ) . מעט ארחיב - ידיד חכם מאד , צנוע, נושן ואף למרבה הצער ,נשכח , אמר לי פעם משפט שכנראה תורגם מאידיש ?... " בחור טוב זה לא עסק " - כלומר טוב לב לבדו אינו זה שמאפשר לפרוץ גבולות, לתרום, לסייע, להירתם , להזיז תהליכים . לכן רגישות שומה עליה להיות מלווה בתחכום קיומי - לשמחתנו תחכום קיומי - בהחלט ובהחלט תכונה נרכשת . איך רוכשים אותה ? דרך ניסיון אישי - ודרך הרבה מכות, שריטות פצעים וחבורות . שוב, בעיקר אם אתם רגישים שהרי אם אתם קהי חושים דברים יחלפו דרככם . הווה אומר :: אם ירקו עלינו מה נעשה ? הרגיש ייפגע , קהה החושים - לעומתו יפתח מטרייה ויאמר - הי, יורד כעת גשם. אמשיך בחיבורי בהמשך . ולגילוי נאות אף אוסיף - אתם בחברה טובה ...כמות המכות שחטפתי במהלך חיי עקב רגישותי המופרזת ( שכעת הינה מווסתת עם פילטרים ) - לדעתי ממלאה בשקט 3 גלגולים, ואף בניתוח קבלי שעשיתי לעצמי מספר , בהחלט כתוב שהייעוד שלי בגלגול הזה הוא... לספוג ( הווה אומר - לחטוף ) ...
, הכל בערבון מוגבל עם שמחת חיים בלב.
 

soulipcist

New member
רגישויות שמובחנות זו מזו במקום רגישות אחת

שלום גאוי 7 (ולשאר הגולשים), הנושא הכללי של הרגישות מאוד שכיח במסורת הפילוסופית, והוא חוזר בדרך זו אחרת בספרים שונים תחת הכותרת "אתיקה", או לחליפין שם אחר שקשור לרגשות ולנפש במובן ה"פסיכולוגי" (להבדיל מנפש כ"שכל", או כנושא של תתי תחומים שלא עוסקים ברגשות בתור אובייקט). בסוף ההודעה הקצרה הזאת אני אשאיר רשימה של ספרים בעברית שמוקדשים לרגישות ולנושאים שקרובים אליה. אבל לפני כן, הייתי רוצה להעיר באופן כללי שהתייחסות ל"רגישות" בתור נושא כללי בפילוסופיה עלולה להחמיץ את הנקודות שאנחנו מעוניינים להגיע אליהן מתחת לאותה כותרת, או שאלת מחקר פילוסופית. הטענה שלי היא שלא כדאי לנו להניח מראש שכל הרגישות שקשורה לעניינים ולנושאים שונים יכולה להיות מרוכזת תחת שם אחד... כי למעשה ישנם סוגים רבים ושונים לגמרי של רגישויות, שהגדרה שלהם באותה קבוצה לא תתרום להבנה שלהם, אלא להיפך... בכלל, לדעתי בכל הדברים שיש להם רגליים במציאות, עדיף להתבסס על תצפיות וניסיון ממוקד יותר מאשר על הכללות שהן למעשה רק בגדר הפשטות מלאכותיות ויצירת קבוצות מדומות שמכילות פרטים שונים... אני מציע בהתחלה לפחות לנסות לחלק את הרגישות לסוגים עיקריים... זה מה שנעשה בכל ספר פילוסופיה בנושא הזה, או שפשוט הוא עוסק בסוג או בקבוצה מצומצמת מתוך כלל ה"תופעה" או השם הכללי. את החלוקה לסוגי רגישות או לרגישויות אני אשאיר לבאים אחריי. בינתיים הנה רשימת קריאה ראשונית (ללא צורך ברקע פילוסופי): 1. אתיקה ניקומכית לאריסטו. 2. כתבי סנקה. 3. דיאלוגים אפלטוניים (המשתה, לכס, המדינה, ועוד). 4. רגשי הנפש מאת דקרט. 5. אתיקה/תורת המידות מאת שפינוזה. 6. אמרות מאת לרושפוקו. 7. טיפוסים מאת תאופרסטוס. 8. הרהורים מאת מרקוס אאורליוס. 9. השיחות של אפיקטטוס. 10. המסות למונטיין.
 
בציפייה להמשך

חיבור נוגע ללב וחשוב. תודה. אני מחכה להמשך, בעיקר להבחנה (שתעשי או לא) בין סוגי רגישות: האמנם כולם דומים? רגישות ליופי, לרגשות הזולת, לרגשותיי שלי, לשינויי סטאטוס קוו; רגישות במובן של פגיעות ורגישות במובן של יכולת (יכולת התבוננות למשל), רגישות כאיכפתיות ורגישות כסולידריות (אמפתיה, כלומר הזדהות, וסימפתיה כלומר אמפתיה רפלקטיבית); רגישות לכאב שגורמים ורגישות לכאב שסובלים;
 

גאוי 7

New member
אני מה שהחתול עלה על המקלדת וביטל את תשובתי

מי שהבין הבין . ביתר אין לי עניין .
 

גאוי 7

New member
יש בי חלק עממי

במקום להתפלסף שעות - יש מניאקים , בכל מקום במקומות הרוחניים ביותר, הצעתי דרך להתמודד איתם . לי - אין עניין לפרט יותר . ולמה ? אני לא מתחרה של קאנט ולא של שפינוזה וכל הפילוסופיה שלי יישומיתולא מתיימרת להיות קלאסית . נקודה . אבל כדי שלא תנסו להעמיד אותי בעמדת נחיתות מוזרה כל כך אני אפנה אתכם ל4 שנים בטכניון שם תלמדו לחשוב היטב היטב על דבריכם.
 

גאוי 7

New member
ממש לא כיוונתי לכולם

החץ שלי מכוון היטב היטב וסייג לחוכמה שתיקה . פירוט לצערי לא יינתן .
 

גאוי 7

New member
אכן רמיסה רוחנית וחיננית להפליא

אך אני עממית מכדי לענות באותה מטבע ודעתי כבר ממילא רשומה פה היכן ? יפה, אשיב לכם : במאמר שלי על רגישות ופיתוח פילטרים
 
למעלה