להיות או לא להיות, זאת השאלה.

dogli3

New member
להיות או לא להיות, זאת השאלה.

התדרדרות->התדרדר->מתדרדר->"יתדרדר"? "נתדרדר"? "אתדרדר"? או שהת"ו לא צריכה להיות שם?
 

אִיתַי

New member
תשובה ../images/Emo26.gif

א. בנוגע לשאלה מס' 1 - ראה כאן. ב. לדעתי, ההבחנה בין "נדון" ל"נִדַּיֵּן" היא במשמעות: נדון בנושא מסוים, נדיין בינינו באשר לנושא מסוים.
 

dogli3

New member
אז...

א. תודה (ואני עדיין בת). ב. אז אין מילה כזו "נתדיין"? באנגלית to litigate..
 
לא.

בבניין התפעל חלה תמיד את תופעת התלכדות העיצורים כאשר פ' הפועל היא ד'[או ט', אבל זה לא קשור. P:].
 

or99

New member
לא תמיד...

מִתְדַּפְּקִים עַל-הַדָּלֶת (שופטים יט כב) וגם ברב-מילים מופיעה המילה מתדיין.
 
איפה מצאת בתנ"ך "שתי ענפים"?

אני מצאתי: "פוסחים על שתי הסְעִפִּים" (כאן), וצורת היחיד של "סְעִפִּים", על-פי אבן-שושן, היא: סָעֵף (נקבה), שפירושה: מחשבה, דעה חלוקה.
 

or99

New member
השאלה היא כיצד את מגדירה טעות...

ומי קובע מה נכון. חוץ מזה, אפילו אם את או האקדמיה קובעת שאין להשתמש בצורה מסוימת, אולי מי שמשתמש בה היום טועה, אבל אינך יכולה לומר שמה שנכתב אלפי שנים לפני ההחלטה הוא טעות.
 

Yuvalenko

New member
לא "אפילו אם".... "אפילו". וזהו.

אפילו = אף + אם + לו. הלשון העברית אינה סובלת כפל משמעות.
 

or99

New member
לא מדויק...

ובלי קשר לכך, רציתי להמליץ על מאמר זה, שאצטט קטע ממנו: שושנה בהט, שהיתה מזכירת האקדמיה ללשון העברית במשך שנים רבות, כתבה בתש"ן (1989-90), בגיליון המיוחד של "לשוננו לעם" לשנת הלשון, כי "מתפקידיה החשובים של האקדמיה ללשון העברית להורות על צורה אחת מועדפת לכל העם". הדברים נכונים לא רק לכוונותיה של האקדמיה ללשון העברית, ולא רק לתורת הצורות: בכל מקום שהיה בו עושר של ביטויים מקבילים הרווחים בספרות, נחפזו המתקנים לצמצמו, ולהותיר על-פי-רוב צורה אחת "מועדפת" בלבד. ברוח זו גזרו מחברי "ודייק" לומר רק "מדוע" היכן שהיה מצוי גם "למה", או רק "אפילו" היכן שהיה מצוי גם הביטוי "אפילו אם". כך, למשל, נכתב ב"ודייק": "אמור: אפילו ירד גשם, נצא לטייל. אל תאמר: אפילו אם". טענו המחברים כי בתוך מלת "אפילו" כבר כלולה מלת "אילו", ולפיכך "אין טעם לכפול". מי זוכר היום את ההסברים שנתן אבינרי, כי מלת "אפילו" אמנם משמשת לעתים במשמעות של "אף אילו" (כלומר כפותחת משפט תנאי), אך יש לה גם משמעות של "אף" בלבד ("אפילו פעם אחת", "אפילו כמלוא נימה")? מי זוכר היום את אינסוף הראיות שהביאו הוא והמילונאי אברהם אבן-שושן לקיומו של "אפילו אם" במקורות, מימי חז"ל ועד לשונם של סופרי העת החדשה כביאליק, מנדלי ואחד-העם? על כל פנים, מחברי "ודייק" הגדילו לעשות שלעתים קרובות לא נתנו הסברים, אלא רק חרצו דין בלי להביא את טעמיהם כלל.
 

אִיתַי

New member
אור, תודה רבה על הקישור

האם אתה מעוניין שאצרף אותו לקישורי הפורום?
 

Yuvalenko

New member
כל הכבוד, אור! ../images/Emo51.gif

חידשת לי המון בציטוט הזה. תמיד יצאתי מנקודת הנחה שזו טעות (תמיד - כמובן מאז שלמדתי את זה בבית הספר...)
 

אִיתַי

New member
יש "נתדיין".

מילון אבן שושן מכיר גם הצורה "הִדַּיְּנוּת" וגם בצורה "הִתְדַּיְּנוּת".
 

dorgad

New member
עד אנה נתדרדר?

סתאאאאאאאאםםםםםםםםםםםםם... ובכן, לפי האקדמיה שתי הצורות נכונות: אפשר להידרדר ואפשר להיתדרדר. דור
 

dogli3

New member
אחת נוספת->

תמחק או תמחוק? "אל תמחק את.." או "אל תמחוק את.."? מהו המשקל? (לדעתי "תמחק" זה הנכון, אבל..) תודה ולילה/בוקר טוב.
 
למעלה