להיות עוסק מורשה ושכיר במקביל?

sharklz

New member
להיות עוסק מורשה ושכיר במקביל?

בוקר טוב פורום
אני רוצה לצאת לדרך חדשה בתחום ההנדסה.
אני כבר מעל 12 שנים עובד כשכיר ולאחרונה אני מקבל הרבה פניות מאנשים שעבדתי איתם, כדי שאתן ייעוץ או עבודה (בתשלום). הבעיה היא שאין לי דרך להוציא חשבונית.
חשבתי לפתוח עוסק מורשה (לא יכול להיות עוסק פטור), אבל יש לי כמה שאלות:
1. האם אני יכול להיות עוסק מורשה ובמקביל לעבוד כשכיר?
2. האם החברה שבא אני עובד צריכה להיות מעורבת בנושא? (לצורכי מס, נק' זיכוי או כל נושא אחר?)
3. כמה מס אני משלם במקרה כזה?
4. יש למישהו המלצה על רואה חשבון (זה מה שאני צריך?) כדי להתייעץ איתו על השאלות הנ"ל ושאלות אחרות?
אשמח לכל הכוונה נוספת.
תודה!
 
כמה נקודות חשובות לגבי שילוב של שכיר ועצמאי?

קודם כל - השילוב של שכיר ועצמאי בו זמנית הוא בהחלט אפשרי. ואפילו יש לזה כמה יתרונות: מצד אחד יש לך מעסיק שמפריש לך את כל ההפרשות הסוציאליות, ימי חופשה וכל הפינוקים שאין לעצמאים, מצד שני בתור עצמאי אתה יכול להוציא חשבוניות ולהכיר בהוצאות, אז זה מומלץ.


לגבי השאלה האם החברה צריכה להיות מעורבת בנושא - תלוי בחוזה שלך עם החברה. לפעמים יש מגבלה בחוזה שאומרת שאתה עובד רק מול המעסיק שלך ואסור לך לתת שירותים לאף אחד אחר. לפעמים יש סעיף של אי תחרות - ואתה מנוע מלעבוד באופן פרטי או דרך חברה אחרת עם מישהו שהגיע אליך כלקוח במסגרת עבודתך כשכיר. חשוב לעבוד נכון פה כדי להגל על המוניטין שלך.

מה החוזה שלך אומר? האם לתת להם שירותים באופן פרטי עולה בקנה אחד עם זה שהלקוחות האלו הגיעו אליך בזמן עבודתך כשכיר? האם הם לא יכולים/אמורים לקבל את השירות הזה ממך דרך החברה? איך אתה שומר על המוניטין שלך מול החברה?

לגבי מס ושיקולי רו"ח אני תכף קוראת לרו"ח אריה רותם לתת תשובות מפורטות.
 
שכיר ועצמאי

שלום רב,
גם מבחינת רשויות המס אין בעיה להיות שכיר ועצמאי במקביל.הרבה עסקים בתחילת הדרך משלבים בין השניים.
כעצמאי אתה עובד ומדווח ישירות לרשויות המס(באמצעות מקדמות) כך שלא נדרשת מבחינת מיסוי מעורבות של החברה בה אתה עובד כשכיר.
עם זאת מאחר ויש לך עבודה נוספת כשכיר יש לקחת נתון זה בחשבון בבואנו לקבוע את גובה המקדמות לרשויות המס שכן המס באופן כללי מחושב בהבט שנתי ומשקלל גם את נתוני המשכורת.
למה הכונה?אם כשכיר את מרויח בשנה 100,000 ש"ח גובה המקדמות שלך כעצמאי יהיה לדוגמא 10% אך אם אתה מרויח כשכיר 500,000 בשנה גובה המקדמה שלך כעצמאי יכול להגיע ל-50%.
בהחלט רצוי מאוד להסתייע בשרותיו של רואה חשבון מקצועי ובעל ניסיון שכן כעצמאי יש לפתוח תיק בשלושת רשויות המס-מע"מ,מס הכנסה וביטוח לאומי.
כל רשות פועלת מכוח חוק אחר ולה כללים ונהלים שונים מרעותה ויש להכיר היטב את החוק בכול אחת מהרשויות.
על אחת כמה וכמה חשוב להסתייע ברואה חשבון אם אתה עצמאי ושכיר במקביל שכן ניתן לבנות אסטרטגיה אשר תמנע ממך תשלומי מס כפולים ומיותרים.
עוד על פתיחת תיקים תוכל לקרוא במאמר הבא-
[URL]http://arierotem.com/%D7%A4%D7%AA%D7%99%D7%97%D7%AA-%D7%AA%D7%99%D7%A7-%D7%91%D7%A8%D7%A9%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA/[/URL]
כמו כן אשמח לעמוד לשרותך במענה על שאלות נוספות.
 
למה חשוב לשים לב כשאתה גם שכיר וגם עצמאי כדי להימנע מכפל מס?

רו"ח אריה רותם אשמח אם תאיר קצת את הנקודה החשובה הזו כי יש לא מעט גולשים בפורום הזה שהם גם שכירים וגם עצמאיים.
למה חשוב לשים לב במקרה הזה? ממה יכול לנבוע כפל מס?
 
מניעת כפל מס

שלום,
דוגמה בולטת (וקלה להסבר) למניעת כפל מס נמצא בביטוח לאומי.
מי שהרווח(הכנסות בניכוי הוצאות מוכרות) השנתי שלו כעצמאי נמוך מ-26,000 ש"ח בשנה יכול הגדיר עצמו בביטוח לאומי כעצמאי שאינו עונה להגדרה.
המשמעות הינה שלמרות שהינך מוגדר כעצמאי אינך מחוייב בתשלום מקדמות לביטוח לאומי כעצמאי בשעור של 16% מהרווח.
מדובר בחסכון של כ-4,000 בתשלום המס השנתי.
מאידך אינך מבוטח כעצמאי בביטוח נפגעי עבודה....
קונסטלציה זאת אפשרית כאשר אתה עובד במקביל כשכיר והיא מתאימה בעיקר לאלו אשר עובדים כעצמאיים מהבית.
כמובן שכדאי להתייעץ עם בעל מקצוע-רואה חשבון, לפני שבוחרים באופציה זאת.
 

sharklz

New member
אפרת, אריה, רותם - תודה רבה על התשובות המקצועיות!

אני מאד מודה ומעריך את הזמן והעזרה. אני מרגיש שזאת צומת עם הרבה התלבטויות ושאלות שאין לי מושג לגביהן, והתשובות קצת מפזרות את הערפל.
אגב, שאלות כלליות בנוגע לעוסק ושכיר בו"ז:
1. אם אני לא מכניס כסף בעסק (לצורך הדוגמא - אף לא שקל אחד בכל השנה הקלנדרית) כמה "עולה" לי העסק?
2. האם לסגור את העסק קל כמו לפתוח אותו...?
מכאן נראה לי שאני אמשיך בשאלות בטלפון, עם אחד מכם כדי להתעמק יותר בעניין שלי.
אגב, אפרת, את נגעת בנקודה נכונה מאד - לגבי החוזה שכרגע אני חתום עליו אבל אני מניח שנקודה זו תיפתר בקרוב.
שוב תודה לכם!
ליאור
 
תודה. שמחים לעזור.

העלויות של שאני עסק שלא מכניס כסף הן מינימאליות.
שווה להחזיק רואה חשבון כדי שיהיה סדר מול הרשויות וצריך לדווח שנתית. מעבר לכך אין תשלומים על עסק שלא מרוויח.
אריה יוכל לפרט יותר. גם לגבי קלות הסגירה. אני אקרא לו שוב "לקבלה" כדי שיתייחס לנושא סגירת העסק.
 
רו"ח אריה רותם - שאלה בשבילך. במה כרוכה סגירה של עסק?

יש הרבה דיונים לגבי פתיחה של עסק. מה לגבי סגירה שלו?
כמה זמן לוקח? מה צריך לעשות? איזה חובות נשארות אחרי?
תודה!
 
סגירת עסק

בוקר טוב,
עסק ללא פעילות עדיין מחייב הגשת דוח שנתי.במקרה זה העלות הינה רק בגין הגשת דוח שנתי ושידורו אשר אמור להיות פשוט יחסית ולכן גם לא יקר.
בעת סגירת התיק יש לזכור שיש לסגורר את התיק בשלוש רשויות-מע"מ,ב"ל ומס הכנסה.
זמן הסגירה במע"מ וביטוח לאומי קצר יחסית -מספר שבועות. עם זאת סגירה במס הכנסה לוקחת מספר חודשים במקרה הטוב מאחר ובמס הכנסה בד"כ לא סוגרים את התיק אלא רק לאחר
הגשת הדוח של השנה השוטפת כלומר סגירת תיק יכולה לקחת גם כשנה....
 
לסגירת עסק יש שם של משהו מסובך - אז מסתבר שזה לא כל כך מסובך

והסגירה מול מס הכנסה לוקחת שנה כי צריך להגיש עוד דוח כדי לסגור את הפעילות בצורה מסודרת.
תודה על ההבהרה רו"ח אריה רותם.
 
עוסק מורשה ושכיר

1.אין בעיה להיות גם שכיר וגם עצמאי.
2.החברה לא צריכה להיות מעורבת, גם לא צריך תיאום מס מאחר ותיאום מס נעשה כאשר יש יותר מהכנסת משכורת אחת. (מקור הכנסה עצמאי לא נחשב משכורת כמובן).
3.לגבי תחשיב מס יש לערוך חישוב פרטני בהתאם למדרגות המס- נדגיש כי המס אותו תשלם הוא בדיוק לפי אותם מדרגות המס של שכיר.
4.אתה מוזמן לפנות אליי לייעוץ ראשוני והכוונה.

רותם ליבנה
רואה חשבון
072-236-4648
[URL]http://livne-cpa.co.il/[/URL]
 
למעלה