להכריז על ביטול הרכבת התחתית ובמקום נת"צים
30 מליארדי שקלים יירדו לטמיון על קו התחתית. 2.5 מליארד כבר בוזבזו. ההערכה הכי אופטימית, אם יתחילו עבודות רציניות על פירים עבורה מדברת על 2025 כתאריך ריאלי, אולי 2030. הגיע הזמן שראש העיר הפופולרי חולדאי ישתמש במעמדו האיתן להכריז על ביטולה המוחלט של תוכנית הרכבת התחתית בתל אביב-רמת גן. רכבת תחתית שגם אחרי שתושלם, תצריך תחזוקה יקרה ביותר וההתעסקות איתה תוריד תקציבים מפיתוח תחבורה אמיתי במטרופולין לטובת קו אחד בודד, שישאיר את אותן בעיות בכל מקום אחר.
אז נניח שאנחנו חוסכים 25-30 מליארד שקל וראשי הערים בגוש דן מכריזים חגיגית שזנחו את התוכנית לרכבת קלה ותחתית. מה אפשר לעשות במקום? הרבה מאד, הרבה יותר יעיל, ובגלל המבנה הראדיאלי בכל מקרה של המטרופולין - גם הרבה יותר מהיר - טבעות BRT, מסלולי נת"צ (נתיבי תחבורה ציבורית) טבעתיים, בתוך הערים ובין הערים בגוש דן. 100 קווי נת"צ, על חשבון נתיבים שכיום משמשים כחניות כלי רכב במרכזי הערים ונתיבים שכבר הוכשרו לרכבת הקלה. למעשה, חלק מהתוכנית כבר יתחיל לפעול, בלית ברירה, עד להקמת הרכבת התחתית.
אבל למה בלית ברירה? כיום יש אוטובוסים חשמליים, חסכניים, לא מרעישים שיכולים במסלולים ייעודיים להגיע לכל מקום בהתאמה מעולה לביקושים משתנים, דבר שרכבת תחתית לא יודעת לעשות. רכבת תחתית כמו רכבל אלו אמצעי תחבורה מטומטמיים. יש להם יחסי ציבור, יש חברות ענק שרוצות תקציבי ענק לבנות אותם. אבל - הם לא יודעים להתאים עצמם לתוואי משתנה וביקוש משתנה והם היקרים ביותר לתחזוקה והכי פחות נעימים לשימוש. אז למה להתעקש על רכבת תחתית?
עכשיו נתאר מערכת תחבורה ציבורית למטרופולין תל אביב, המבוססת על נת"צים:
כאמור לאחר ההכרזה על ביטול הרכבת הקלה, הראו ראשי הערים את מצגת קוי ה-BRT החדשים שיישומם יתחיל באופן מיידי. חלקם במסלולים שהוכשרו לרכבת הקלה, אחרים בשינויים גאומטריים בכבישים. וכך יהיה: 100 מסלולי נת"צ ייבנו, כאשר המסלולים יהיו ראדיאליים: מסלולי טבעות בין ערים במעגל השני ואז הראשון ואז הפנימי של גוש דן. 50 נת"צים כאלו ייבנו, חלקם בהפרדת מסלולים בתוך אוטוסטרדות קיימות, אחרים בסלילת כבישים ייעודיים רק לאוטובוסים. 5 מליארד שקל יעלה הפרויקט, ותוך 5 שנים יהיו מסלולי נת"צ עם קוי אוטובוס מהירים בין כל עיר ועיר.
את אותן טבעות יחברו כמו קרני שמש מסלולי נת"צ ניצבים אל תוך ליבת המטרופולין, תל אביב-רמת גן-גבעתיים-בת ים החוצה אל הטבעות האחרות. בתוך כל עיר, רחובות ראשיים ייפרדו מנתיבי חניית כלי רכב פרטיים. רחובות צמודים לרחובות עם נת"צ יהפכו לרחובות לנסיעה בנתיב בלבד ללא חנייה, כשנתיב נוסף יהיה מדרכות רחבות ושבילי אופניים. כך יוצאו ממרכזי הערים עשרות אלפי כלי רכב. נת"צי קרני השמש יעלו עוד 5 מליארד שקל בשינויים גאומטריים ברחובות ותחנות.
התושבים יקבלו אפשרות להחנות רכב פרטי בחניונים בנקודות שונות על הנת"צים. כך למשל תושב תל אביב שרוצה רכב פרטי לנסיעה, יעלה על אוטובוס בנת"צ ליד ביתו ויסע לחניון האיסוף הקרוב שם החנה את רכבו.
מסלולי 'קרני השמש' ישמשו שתי-וערב כך שמכל נת"צ ראדיאלי ניתן יהיה להחליף קו לנת"צ ניצב לו אל כל מרכז עירוני.
במסלולים הראדיאליים יפעלו אוטובוסים רבי קיבולת. במסלולים פנים-עירוניים מעגליים בתוך כל עיר יפעלו אוטובוסים חשמליים ומוניות ציבוריות. עד 5 שנים, ירושת כל גוש דן במסלולי נת"צ, חניוני רכב (שכבר הוכיחו את הצלחתם בשאטל חנה-וסע בכניסות לתל אביב). התחבורה תפעל 7 ימים בשבוע, אך בתדירות נמוכה עבור שבת, כשמוניות ציבוריות נוספות מקוים אחרים יפעלו בנת"צים במקום אוטובוסים. מערך בקרה חכם של רמזורים יופעל לעדיפות מוחלטת לנתיבי הנת"צ. ברחובות שבהם יילקח נתיב חניית רכבים, התושבים יקבלו סבסוד של נסיעות בחינם לתקופת השלמת בניית החניונים. רשות מטרופולינית אחת תפקח על פעילות הנת"צים בכל גוש דן, בשיתוף נציגים מכל עירייה. השאיפה תהיה להעביר את מרבית קוי האוטובוס הקיימים אל הנת"צים. בשכונות במרכז העיר שישארו ללא גישה לרכב פרטי, יפעל גם שירות מוניות ציבוריות שייצבע בצבע מיוחד עבור גימלאים. לאזורי תעסוקה יוקמו קוי שאטל ייעודיים שישתמשו בנת"צים. כך למשל תושב הרצליה יקח אוטובוס בנת"צ הרצליה אל נתיבי איילון, שם יעלה על שאטל ייעודי דרך נת"צ איילון אל אזור התעשייה חולון. סטודנט מהרצליה יעלה על הנת"צ הראדיאלי הבינעירוני שמחבר אל רמת גן לבר אילן. בתוך 10 שנים ניתן להגיע ליעד של הסעת 70 אחוז מתושבי גוש דן והיוממים בו בתחבורה ציבורית בתוך המטרופולין, וכמה מאות חניוני אחסון רכבים פרטיים וחנה-וסע בנת"צים.
כל זאת, בזמן שבו אולי תושלם התעלה והתחנות לקו אחד של רכבת קלה מבת ים לפתח תקוה בציר אחד בלבד כאשר כל שאר המטרופולין ימשיך לסבול מהזנחת התחבורה הציבורית עבור אותו חזון של קו רכבת תחתית. הגיע זמן לראשי עיר אמיצים, לתוכנית אמיצה שנותנת עדיפות לתחבורה יעילה מעל הקרקע, הקמה מהירה ופתרון כלל מערכתי שיטפל בכל המטרופולין בבת אחת, ולא בקו בודד.
30 מליארדי שקלים יירדו לטמיון על קו התחתית. 2.5 מליארד כבר בוזבזו. ההערכה הכי אופטימית, אם יתחילו עבודות רציניות על פירים עבורה מדברת על 2025 כתאריך ריאלי, אולי 2030. הגיע הזמן שראש העיר הפופולרי חולדאי ישתמש במעמדו האיתן להכריז על ביטולה המוחלט של תוכנית הרכבת התחתית בתל אביב-רמת גן. רכבת תחתית שגם אחרי שתושלם, תצריך תחזוקה יקרה ביותר וההתעסקות איתה תוריד תקציבים מפיתוח תחבורה אמיתי במטרופולין לטובת קו אחד בודד, שישאיר את אותן בעיות בכל מקום אחר.
אז נניח שאנחנו חוסכים 25-30 מליארד שקל וראשי הערים בגוש דן מכריזים חגיגית שזנחו את התוכנית לרכבת קלה ותחתית. מה אפשר לעשות במקום? הרבה מאד, הרבה יותר יעיל, ובגלל המבנה הראדיאלי בכל מקרה של המטרופולין - גם הרבה יותר מהיר - טבעות BRT, מסלולי נת"צ (נתיבי תחבורה ציבורית) טבעתיים, בתוך הערים ובין הערים בגוש דן. 100 קווי נת"צ, על חשבון נתיבים שכיום משמשים כחניות כלי רכב במרכזי הערים ונתיבים שכבר הוכשרו לרכבת הקלה. למעשה, חלק מהתוכנית כבר יתחיל לפעול, בלית ברירה, עד להקמת הרכבת התחתית.
אבל למה בלית ברירה? כיום יש אוטובוסים חשמליים, חסכניים, לא מרעישים שיכולים במסלולים ייעודיים להגיע לכל מקום בהתאמה מעולה לביקושים משתנים, דבר שרכבת תחתית לא יודעת לעשות. רכבת תחתית כמו רכבל אלו אמצעי תחבורה מטומטמיים. יש להם יחסי ציבור, יש חברות ענק שרוצות תקציבי ענק לבנות אותם. אבל - הם לא יודעים להתאים עצמם לתוואי משתנה וביקוש משתנה והם היקרים ביותר לתחזוקה והכי פחות נעימים לשימוש. אז למה להתעקש על רכבת תחתית?
עכשיו נתאר מערכת תחבורה ציבורית למטרופולין תל אביב, המבוססת על נת"צים:
כאמור לאחר ההכרזה על ביטול הרכבת הקלה, הראו ראשי הערים את מצגת קוי ה-BRT החדשים שיישומם יתחיל באופן מיידי. חלקם במסלולים שהוכשרו לרכבת הקלה, אחרים בשינויים גאומטריים בכבישים. וכך יהיה: 100 מסלולי נת"צ ייבנו, כאשר המסלולים יהיו ראדיאליים: מסלולי טבעות בין ערים במעגל השני ואז הראשון ואז הפנימי של גוש דן. 50 נת"צים כאלו ייבנו, חלקם בהפרדת מסלולים בתוך אוטוסטרדות קיימות, אחרים בסלילת כבישים ייעודיים רק לאוטובוסים. 5 מליארד שקל יעלה הפרויקט, ותוך 5 שנים יהיו מסלולי נת"צ עם קוי אוטובוס מהירים בין כל עיר ועיר.
את אותן טבעות יחברו כמו קרני שמש מסלולי נת"צ ניצבים אל תוך ליבת המטרופולין, תל אביב-רמת גן-גבעתיים-בת ים החוצה אל הטבעות האחרות. בתוך כל עיר, רחובות ראשיים ייפרדו מנתיבי חניית כלי רכב פרטיים. רחובות צמודים לרחובות עם נת"צ יהפכו לרחובות לנסיעה בנתיב בלבד ללא חנייה, כשנתיב נוסף יהיה מדרכות רחבות ושבילי אופניים. כך יוצאו ממרכזי הערים עשרות אלפי כלי רכב. נת"צי קרני השמש יעלו עוד 5 מליארד שקל בשינויים גאומטריים ברחובות ותחנות.
התושבים יקבלו אפשרות להחנות רכב פרטי בחניונים בנקודות שונות על הנת"צים. כך למשל תושב תל אביב שרוצה רכב פרטי לנסיעה, יעלה על אוטובוס בנת"צ ליד ביתו ויסע לחניון האיסוף הקרוב שם החנה את רכבו.
מסלולי 'קרני השמש' ישמשו שתי-וערב כך שמכל נת"צ ראדיאלי ניתן יהיה להחליף קו לנת"צ ניצב לו אל כל מרכז עירוני.
במסלולים הראדיאליים יפעלו אוטובוסים רבי קיבולת. במסלולים פנים-עירוניים מעגליים בתוך כל עיר יפעלו אוטובוסים חשמליים ומוניות ציבוריות. עד 5 שנים, ירושת כל גוש דן במסלולי נת"צ, חניוני רכב (שכבר הוכיחו את הצלחתם בשאטל חנה-וסע בכניסות לתל אביב). התחבורה תפעל 7 ימים בשבוע, אך בתדירות נמוכה עבור שבת, כשמוניות ציבוריות נוספות מקוים אחרים יפעלו בנת"צים במקום אוטובוסים. מערך בקרה חכם של רמזורים יופעל לעדיפות מוחלטת לנתיבי הנת"צ. ברחובות שבהם יילקח נתיב חניית רכבים, התושבים יקבלו סבסוד של נסיעות בחינם לתקופת השלמת בניית החניונים. רשות מטרופולינית אחת תפקח על פעילות הנת"צים בכל גוש דן, בשיתוף נציגים מכל עירייה. השאיפה תהיה להעביר את מרבית קוי האוטובוס הקיימים אל הנת"צים. בשכונות במרכז העיר שישארו ללא גישה לרכב פרטי, יפעל גם שירות מוניות ציבוריות שייצבע בצבע מיוחד עבור גימלאים. לאזורי תעסוקה יוקמו קוי שאטל ייעודיים שישתמשו בנת"צים. כך למשל תושב הרצליה יקח אוטובוס בנת"צ הרצליה אל נתיבי איילון, שם יעלה על שאטל ייעודי דרך נת"צ איילון אל אזור התעשייה חולון. סטודנט מהרצליה יעלה על הנת"צ הראדיאלי הבינעירוני שמחבר אל רמת גן לבר אילן. בתוך 10 שנים ניתן להגיע ליעד של הסעת 70 אחוז מתושבי גוש דן והיוממים בו בתחבורה ציבורית בתוך המטרופולין, וכמה מאות חניוני אחסון רכבים פרטיים וחנה-וסע בנת"צים.
כל זאת, בזמן שבו אולי תושלם התעלה והתחנות לקו אחד של רכבת קלה מבת ים לפתח תקוה בציר אחד בלבד כאשר כל שאר המטרופולין ימשיך לסבול מהזנחת התחבורה הציבורית עבור אותו חזון של קו רכבת תחתית. הגיע זמן לראשי עיר אמיצים, לתוכנית אמיצה שנותנת עדיפות לתחבורה יעילה מעל הקרקע, הקמה מהירה ופתרון כלל מערכתי שיטפל בכל המטרופולין בבת אחת, ולא בקו בודד.