Captain Jean luc
New member
להרבות באור או לגרש את החושך
ימי החנוכה עתה וזו הזדמנות טובה להרהר בסוגיה
שהעסיקה את בית הלל ובית שמאי ברי הפלוגתא המפורסמים.
לשאלת סדר הדלקת הנרות נדרשו החכמים וגם כאן הגיעו לשני מסקנות שונות
בית הלל גרס כי יש להתחיל ביום הראשון עם נר אחד ובכל יום להוסיף נר
עד היום השמיני בו החנוכיה כולה מלאה.
לעומתו (נו ברור ) גרס בית שמאי כי יש להדליק שמונה נרות דווקא ביום הראשון ֿ
ולהחסיר נר בכל יום עד שיוותר נר אחד.
כמובן שלהלכה נקבע כבית הלל, וכך אנו נוהגים היום .
בחסידות מבואר ההבדל בין שני הגישות כאשר עומדים על מהות ה"אור".
בית הלל מקו ה"חסד" רואים בו כאמצעי להפיץ טוב וחסד בעולם ומכאן גם פסיקתם כי יש להוסיף
כל יום "אור" לעומת היום הקודם.
בית שמאי מקו "הגבורה" לעומתם רואים בו אמצעי למגר את ה"רע" כך שאם ביום הראשון נדרשים הרבה נרות כי יש הרבה "רע" כך ככל שהזמן עובר יש פחות ופחות ממנו עד שביום הראשון צריך רק נר אחד.
אם כך בעצם הקונפליקט נוגע יותר לאשיותם או ראייתם של הלל ושמאי את המציאות.
והשאלה בעצם (כי צריך לדון ) איזה סוג של אנשים אתם ? האם לשיטתכם
אם תתמקדו בעשיית טוב ממילא יהיה פחות רע בעולם והוא יהיה מקום טוב יותר ?
או אולי זו תמימות?
האם ראשית את הדברים הרעים אתם רואים, כך שקודם קיים צורך לסלק אותם ?
אם תרצו אולי זו שאלה של אופטימיות מול פסימיות.
נסיים באנקדוטה: הלכה כבית הלל עד ביאת משיח (נו תזרמו פה ),לאחר מכן הלכה תהיה בית שמאי.
כך שנשאלת השאלה מה קורה עם משיח מגיע ביום הרביעי של חנוכה.
חג שמח לכל הציפורים.
אה ולא הזכרתי עוד הפסקת העישון החל מחר בבוקרֿ, מי לניקוטין אלי !
ימי החנוכה עתה וזו הזדמנות טובה להרהר בסוגיה
שהעסיקה את בית הלל ובית שמאי ברי הפלוגתא המפורסמים.
לשאלת סדר הדלקת הנרות נדרשו החכמים וגם כאן הגיעו לשני מסקנות שונות
בית הלל גרס כי יש להתחיל ביום הראשון עם נר אחד ובכל יום להוסיף נר
עד היום השמיני בו החנוכיה כולה מלאה.
לעומתו (נו ברור ) גרס בית שמאי כי יש להדליק שמונה נרות דווקא ביום הראשון ֿ
ולהחסיר נר בכל יום עד שיוותר נר אחד.
כמובן שלהלכה נקבע כבית הלל, וכך אנו נוהגים היום .
בחסידות מבואר ההבדל בין שני הגישות כאשר עומדים על מהות ה"אור".
בית הלל מקו ה"חסד" רואים בו כאמצעי להפיץ טוב וחסד בעולם ומכאן גם פסיקתם כי יש להוסיף
כל יום "אור" לעומת היום הקודם.
בית שמאי מקו "הגבורה" לעומתם רואים בו אמצעי למגר את ה"רע" כך שאם ביום הראשון נדרשים הרבה נרות כי יש הרבה "רע" כך ככל שהזמן עובר יש פחות ופחות ממנו עד שביום הראשון צריך רק נר אחד.
אם כך בעצם הקונפליקט נוגע יותר לאשיותם או ראייתם של הלל ושמאי את המציאות.
והשאלה בעצם (כי צריך לדון ) איזה סוג של אנשים אתם ? האם לשיטתכם
אם תתמקדו בעשיית טוב ממילא יהיה פחות רע בעולם והוא יהיה מקום טוב יותר ?
או אולי זו תמימות?
האם ראשית את הדברים הרעים אתם רואים, כך שקודם קיים צורך לסלק אותם ?
אם תרצו אולי זו שאלה של אופטימיות מול פסימיות.
נסיים באנקדוטה: הלכה כבית הלל עד ביאת משיח (נו תזרמו פה ),לאחר מכן הלכה תהיה בית שמאי.
כך שנשאלת השאלה מה קורה עם משיח מגיע ביום הרביעי של חנוכה.
חג שמח לכל הציפורים.
אה ולא הזכרתי עוד הפסקת העישון החל מחר בבוקרֿ, מי לניקוטין אלי !