לוח הטיסות של אל על ולמה הוא בנוי כפי שהוא בנוי
שלום לכולם,
אני שב וכותב כאן מידי פעם מידע מעניין (לדעתי
) אודות עולם התעופה וחברת אל על. הפעם אסקור את לוח הטיסות של אל על ואת הלוגיקה שלו וגם אתייחס לשאלה מה אפשר ללמוד מלוח הטיסות של אל על גם לאלו שלא טסים עם אל על. את הפוסט המלא כתבתי בבלוג המתמידים בקישור זה, אבל אני מצרף לכם את עיקרי הדברים גם כאן (לפוסט המלא לחצו כאן):
אז איך בנוי לוח הטיסות של אל על ולמה הוא בנוי כך?
נתייחס תחילה לטיסות הממריאות מתל-אביב (TLV) ותוך כדי ננתח איך נראה לוח טיסות החזור. החלוקה המרכזית ביותר בלוח הטיסות של אל על היוצאות מתל-אביב, היא למעין שלוש "פעימות" של עומס: בוקר, אחר הצהריים ולילה.
– טיסות הבוקר מתחילות בסמוך לאחר סיום העוצר הלילי בנמל התעופה בן גוריון, בסביבות שעה 5:00 בבוקר, ומסתיימות בסביבות שעה 10:00 בבוקר, אך הרוב הגדול של הטיסות יוצאות בין השעות 6:00 ל-7:00. טיסות הבוקר מורכבות ממספר טיסות קבועות, כלומר יומיות (למעט שבתות וחגים), עם משבצת קבועה, וביניהן תל-אביב-מוסקבה (LY611), תל-אביב-מדריד (LY395), תל-אביב-אמסטרדם (LY337), תל-אביב-ורשה (LY563), וכו', וגם מספר טיסות שאינן קבועות, כלומר שהן יוצאות מידי כמה ימים לסירוגין, ועושות ביניהן "רוטציה", ובין היתר תל-אביב-מרסיי (LY321), תל-אביב-ונציה (LY289), תל-אביב-בריסל (LY331) וכו'. מרבית טיסות הבוקר מבוצעות במטוסי ה-737 של אל על. אך בסביבות שעה 9:00 מתחיל רצף טיסות קבועות עם מטוסים רחבי-גוף בדרך כלל, וביניהן תל-אביב-ברצלונה (LY393), תל-אביב-פריז (LY323), תל-אביב-לונדון הית'רו (LY315) ותל-אביב-ניו-יורק (LY7) ש"סוגרת" את טיסות הבוקר, בסביבות שעה 10:30.
– בשלב הזה כל טיסות הבוקר מתפזרות ביעידהן, מרביתן במזרח ומערב אירופה. אלו נוחתות ביעד בסביבות 3-4 שעות לאחר ההמראה, בשעה מקומית 9:00-10:00. הן עוברות פריקה, העמסה וניקוי ויוצאות כעבור שעה בערך חזרה לארץ. הן ינחתו בהדרגה חזרה בתל-אביב החל משעות הצהריים המוקדמות, כשהראשונות שמגיעות, מטבע הדברים, הן הטיסות מאתונה (LY542), סופיה (LY552), ונציה (LY290) ורומא (LY386). אותם מטוסים נוחתים בארץ, ושוב עוברים תהליך פריקה, העמסה וניקיון, ויוצאים בתוך כשעה חזרה, עם פעימת טיסות אחר הצהריים.
– במהלך שעות הצהריים, כלומר בין 11:00 ל-15:00 כמעט ואין טיסות קבועות לאל על. הטיסות הקבועות שכן קיימות הן תל-אביב-פריז (LY327) ותל-אביב-ניוארק (LY25). בנוסף, בשעות אלה מידי פעם יוצאות טיסות "תגבור" ליעדים מסוימים, כמו תל-אביב-לונדון לוטון (LY211).
– טיסות אחר הצהריים דומות באופיין לטיסות הבוקר. גם הן מנתקזות למספר שעות ספציפיות – החל משעה 15:00 ועד 19:00 בערב, כשעיקר הטיסות הן בין 17:30 ל-18:30. לוח טיסות אחר הצהריים נפתח בדרך כלל עם הטיסות תל-אביב-פרנקפורט (LY355), תל-אביב-בריסל (LY333) ותל-אביב-וינה (LY363). גם כאן, מרבית הטיסות יבוצעו במטוסי 737 וחלק קטן יבוצעו במטוסים רחבי-גוף (למשל LY317 ללונדון-הית'רו ו-LY325 לפריז).
– טיסות אחר הצהריים מתפזרות ביעדיהן, בעיקר במזרח ומערב אירופה, בשעות הערב. הן מתרעננות שעה, ויוצאות חזרה לתל-אביב. הראשונות מביניהן חוזרות בסביבות חצות, כמו פרנקפורט-תל-אביב (LY356), וינה-תל-אביב (LY364) ובוקרשט-תל-אביב (LY572) והאחרונות בהן חוזרות בשעות הבוקר המוקדמות, כמו אמסטרדם-תל-אביב (LY338), לונדון הית'רו-תל-אביב (LY318) ומדריד-תל-אביב (LY398).
– גם לאחר פעימת אחר הצהריים יש הפסקה ברצף טיסות אל על עד לשעות הלילה, אך יש מידי פעם טיסות ערב תגבור, ליעדים כמו פריז ולונדון לוטון.
– טיסות הלילה הן רצף טיסות שמתחילות בסביבות שעה 22:00 ומסתיימות עם סגירת נמל התעופה בן גוריון להמראות, בסביבות 1:30 בלילה. מרבית טיסות אלו הן ליעדים ארוכי-טווח, ולכן הן מבוצעות ברובן במטוסים רחבי-גוף. ביניהן טיסת LY1 המפורסמת בקו תל-אביב-ניו-יורק קנדי, ו-LY75 שפותחת את לוח טיסות הלילה בקו תל-אביב-הונג קונג. חלק מטיסות הלילה אינן יומיות, אלא יוצאות לסירוגין מספר פעמים בשבוע, כמו תל-אביב-בוסטון (LY15) ותל-אביב-מיאמי (LY17), וחלק יומיות, כמו השתיים שהזכרתי קודם. לפעמים בפרק הזמן של טיסות הלילה יוצאות גם כמה טיסות קצרות טווח, למשל שוב לפריז וללונדון לוטון.
מה כל נוסע - גם נוסע שאינו טס באל על - יכול וצריך ללמוד מלוח הטיסות של אל על?
הדגש החשוב למרבית הנוסעים שאינם טסים עם החברה, הוא שככל שניתן, יש לבחור בטיסות שיוצאות בשעות הצהריים (בין 10:00 ל-15:00) או הערב (בין 19:00 ל-22:00). אל על היא מפעיל הטיסות הגדול ביותר בנתב"ג ובשעות השיא של החברה יכולות לצאת כ-10-15 טיסות ברצף בזו אחר זו. זאת, בנוסף לכך שבשעות אלה יוצאות גם ככה הרבה טיסות של חברות תעופה זרות. מהבחינה הזאת, שעות ה"פיק" של אל על הן גם שעות העומס בנמל התעופה בן גוריון כולו. ולכן, ככל שמתאפשר, כדאי לבחור בשעות אחרות לטיסתכם, שעות בהן השדה רגוע יותר ויש הרבה פחות עומס.
מקווה שהיה מעניין ומעשיר וכרגיל אשמח להשיב על שאלות ותהיות
.
שלום לכולם,
אני שב וכותב כאן מידי פעם מידע מעניין (לדעתי
אז איך בנוי לוח הטיסות של אל על ולמה הוא בנוי כך?
נתייחס תחילה לטיסות הממריאות מתל-אביב (TLV) ותוך כדי ננתח איך נראה לוח טיסות החזור. החלוקה המרכזית ביותר בלוח הטיסות של אל על היוצאות מתל-אביב, היא למעין שלוש "פעימות" של עומס: בוקר, אחר הצהריים ולילה.
– טיסות הבוקר מתחילות בסמוך לאחר סיום העוצר הלילי בנמל התעופה בן גוריון, בסביבות שעה 5:00 בבוקר, ומסתיימות בסביבות שעה 10:00 בבוקר, אך הרוב הגדול של הטיסות יוצאות בין השעות 6:00 ל-7:00. טיסות הבוקר מורכבות ממספר טיסות קבועות, כלומר יומיות (למעט שבתות וחגים), עם משבצת קבועה, וביניהן תל-אביב-מוסקבה (LY611), תל-אביב-מדריד (LY395), תל-אביב-אמסטרדם (LY337), תל-אביב-ורשה (LY563), וכו', וגם מספר טיסות שאינן קבועות, כלומר שהן יוצאות מידי כמה ימים לסירוגין, ועושות ביניהן "רוטציה", ובין היתר תל-אביב-מרסיי (LY321), תל-אביב-ונציה (LY289), תל-אביב-בריסל (LY331) וכו'. מרבית טיסות הבוקר מבוצעות במטוסי ה-737 של אל על. אך בסביבות שעה 9:00 מתחיל רצף טיסות קבועות עם מטוסים רחבי-גוף בדרך כלל, וביניהן תל-אביב-ברצלונה (LY393), תל-אביב-פריז (LY323), תל-אביב-לונדון הית'רו (LY315) ותל-אביב-ניו-יורק (LY7) ש"סוגרת" את טיסות הבוקר, בסביבות שעה 10:30.
– בשלב הזה כל טיסות הבוקר מתפזרות ביעידהן, מרביתן במזרח ומערב אירופה. אלו נוחתות ביעד בסביבות 3-4 שעות לאחר ההמראה, בשעה מקומית 9:00-10:00. הן עוברות פריקה, העמסה וניקוי ויוצאות כעבור שעה בערך חזרה לארץ. הן ינחתו בהדרגה חזרה בתל-אביב החל משעות הצהריים המוקדמות, כשהראשונות שמגיעות, מטבע הדברים, הן הטיסות מאתונה (LY542), סופיה (LY552), ונציה (LY290) ורומא (LY386). אותם מטוסים נוחתים בארץ, ושוב עוברים תהליך פריקה, העמסה וניקיון, ויוצאים בתוך כשעה חזרה, עם פעימת טיסות אחר הצהריים.
– במהלך שעות הצהריים, כלומר בין 11:00 ל-15:00 כמעט ואין טיסות קבועות לאל על. הטיסות הקבועות שכן קיימות הן תל-אביב-פריז (LY327) ותל-אביב-ניוארק (LY25). בנוסף, בשעות אלה מידי פעם יוצאות טיסות "תגבור" ליעדים מסוימים, כמו תל-אביב-לונדון לוטון (LY211).
– טיסות אחר הצהריים דומות באופיין לטיסות הבוקר. גם הן מנתקזות למספר שעות ספציפיות – החל משעה 15:00 ועד 19:00 בערב, כשעיקר הטיסות הן בין 17:30 ל-18:30. לוח טיסות אחר הצהריים נפתח בדרך כלל עם הטיסות תל-אביב-פרנקפורט (LY355), תל-אביב-בריסל (LY333) ותל-אביב-וינה (LY363). גם כאן, מרבית הטיסות יבוצעו במטוסי 737 וחלק קטן יבוצעו במטוסים רחבי-גוף (למשל LY317 ללונדון-הית'רו ו-LY325 לפריז).
– טיסות אחר הצהריים מתפזרות ביעדיהן, בעיקר במזרח ומערב אירופה, בשעות הערב. הן מתרעננות שעה, ויוצאות חזרה לתל-אביב. הראשונות מביניהן חוזרות בסביבות חצות, כמו פרנקפורט-תל-אביב (LY356), וינה-תל-אביב (LY364) ובוקרשט-תל-אביב (LY572) והאחרונות בהן חוזרות בשעות הבוקר המוקדמות, כמו אמסטרדם-תל-אביב (LY338), לונדון הית'רו-תל-אביב (LY318) ומדריד-תל-אביב (LY398).
– גם לאחר פעימת אחר הצהריים יש הפסקה ברצף טיסות אל על עד לשעות הלילה, אך יש מידי פעם טיסות ערב תגבור, ליעדים כמו פריז ולונדון לוטון.
– טיסות הלילה הן רצף טיסות שמתחילות בסביבות שעה 22:00 ומסתיימות עם סגירת נמל התעופה בן גוריון להמראות, בסביבות 1:30 בלילה. מרבית טיסות אלו הן ליעדים ארוכי-טווח, ולכן הן מבוצעות ברובן במטוסים רחבי-גוף. ביניהן טיסת LY1 המפורסמת בקו תל-אביב-ניו-יורק קנדי, ו-LY75 שפותחת את לוח טיסות הלילה בקו תל-אביב-הונג קונג. חלק מטיסות הלילה אינן יומיות, אלא יוצאות לסירוגין מספר פעמים בשבוע, כמו תל-אביב-בוסטון (LY15) ותל-אביב-מיאמי (LY17), וחלק יומיות, כמו השתיים שהזכרתי קודם. לפעמים בפרק הזמן של טיסות הלילה יוצאות גם כמה טיסות קצרות טווח, למשל שוב לפריז וללונדון לוטון.
מה כל נוסע - גם נוסע שאינו טס באל על - יכול וצריך ללמוד מלוח הטיסות של אל על?
הדגש החשוב למרבית הנוסעים שאינם טסים עם החברה, הוא שככל שניתן, יש לבחור בטיסות שיוצאות בשעות הצהריים (בין 10:00 ל-15:00) או הערב (בין 19:00 ל-22:00). אל על היא מפעיל הטיסות הגדול ביותר בנתב"ג ובשעות השיא של החברה יכולות לצאת כ-10-15 טיסות ברצף בזו אחר זו. זאת, בנוסף לכך שבשעות אלה יוצאות גם ככה הרבה טיסות של חברות תעופה זרות. מהבחינה הזאת, שעות ה"פיק" של אל על הן גם שעות העומס בנמל התעופה בן גוריון כולו. ולכן, ככל שמתאפשר, כדאי לבחור בשעות אחרות לטיסתכם, שעות בהן השדה רגוע יותר ויש הרבה פחות עומס.
מקווה שהיה מעניין ומעשיר וכרגיל אשמח להשיב על שאלות ותהיות