לום האם זה המקום לשאלתי?

דובושכ

New member
לום האם זה המקום לשאלתי?

אני מתעניין ברשימת שמות של מכשפות בסיפורי עם ואגדות וגם בספרי ילדים ונוער. תודה
 

RainBird

New member
זה המקום פראו טרוד עולה לי עכשיו. באבא יגה מורגנה לה-פיי (כפי שהיא מופיעה בסיפורים הארתוריאנים ולא בגירסאות היותר מודרניות) אלו באגדות עם.
 

דובושכ

New member
תודה , הייתי מבקש לשמוע יותר על באבא יגה

אני מבין שבמסורת של האלים והישויות הסלווים של פעם, דמותה שונה, מהצורה שהיא מוצגת בפולין ורוסיה כיום. אגב מה זה העניין שהיא גרה בבית על "כרעי תרנגולת"? למה הכוונה? לשם מה יש לה מטאטא? הרי היא לא רוכבת עליו.
 

RainBird

New member
אין לי מידע מפורט עליה אבל נאמר לי בעבר שהיא כנראה הייתה אלת ירח סלבית שריחפה בקדירת קריסטל. חפש בספרות או באינטרנט. האגדה על ווסיליסיה היפה ובאבא יגה מעניינת במיוחד לטעמי. ארדן.
 

Inna Tamir

New member
בתור מישהי שגדלה על המסורת של באבא יגה

אני יכולה לספר לך שזו סבתא חביבה שמשמשת להפחדת ילדים רבים שלא מתנהגים יפה... יש לה אף ענק ובדרך כלל גם שומה על האף, גיבנת, לבוש זרוק ולא הכי נקי בעולם... היא גרה בדרך כלל לבד בבקתה שלה ביער. הבית שלה אכן עומד על כרעי תרנגולת... אין פה שום עניין, פשוט כנראה שזה היה סגנון הבנייה בתקופה של בבות יאגות. בדרך כלל הבקתה שלה עומדת עם הפנים ליער, וכשמגיע איזה אביר שרוצה להרוג את באבא יאגה ולהציל את העולם, הוא מבקש מהבקתה שתסתובב עם התוסיק ליער ועם הפנים אליו. יכול להיות שבשביל זה היא צריכה את כרעי התרנגולת. באבא יאגה מטיילת בדרך כלל בתוך חבית, והמטאטא משמש לה כמשוט. בסה"כ זו דמות מאוד מסכנה, כי תמיד הורגים אותה בסוף בכל מיני דרכים יצירתיות, ולפני זה גם מתעללים בה קצת... טוב, זה פחות או יותר כל המידע שיש לי לתת לך על באבא יאגה, אם אזכר בעוד פרטים חשובים אני מבטיחה לכתוב
 

RainBird

New member
כל זה- מתנת הנצרות אל של דת אחת הופך מהר מאוד לשד של אחרת. לילית- אלת הפריון הכנענית הפכה מהר לשד רוצח תינוקות. לוציפר- אדון האור וכינוי של אפולו הפך לשטן. וכו' וכו'...
 

A r j u n a

New member
עובדות מעט יותר אקדמיות

מקור המיתוס על באבא יאגה הנו בצומת של לפחות 3 ו- 5 דתות, והנו השתפות של צורות ראיה שונות של יוצאי קבוצה אחת על מנהגיה של האחרת. כאשר מגיע הנסיך איגור עם ה- "דרוז'ינה" (צבא) הנורדי שלו להקים את קייב, הוא איננו נוצרי כלל, (כפי שהוא מוצג מאות שנים לאחר מכן ) כי אם בן הדת הנורדית וויקינג לכל דבר. מטרת המשלחת הינה מציאת דרכי מסחר יבשתיות/ימיות חדשות לאורך הנהרות המקומיים, וכמובן סחורה לממכר. ובמקרה זה עיקר הסחר היה בעבדים (עד היום בשפה האנגלית עבד הוא - סלב). כאשר מגיעים איגור ואנשיו דרומה הם נתקלים בתופעה מוזרה - סגנון בניה שאינם מצליחים להבין את פשרו - בקתות העומדות על עמודים אך החסרות חלונות ודלתות. אלו הם מבני קבורה, העומדים על עמודים כדי להמנע מהרטיבות הביצתית בה מתאפינת האדמה המקומית. שכן, את המתים נהגו המקומיים לשכן בבתים שכאלו, למקרה
שירצו לשוב ולקום לתחיה. לא מפליא כי כאשר נכנסו איגור ולוחמיו למבנים אלו- כל שמצאו בהם היו שלדים או גופות של זקנים. מנהגי הקבורה הנורדיים שונים וכוללים שריפה או קבורה תת קרקעית. לכן קשה היה להם לעכל רעיון זה של קבורה - על קרקעית. באבא הנו שם המורכב משתי הברות יסוד והמילה התבונית הראשונה הנהגה לרוב על ידי תינוקות. ולרוב מתקשר עם קרבה משפחתית מסויימת. בערבית - אבא, ברוסית - סבתא. יאגה הנה מילה המאפינת פונטית את השפות הצפוניות - איג, אוג (שמות 2 עורביו של אודין) טאיגה (שם אזור ושם סוג צמחיה) וכד'. לפרטים נוספים אתה מוזמן להרשם לאונ' ת"א לחוג ללימודי מרכז אסיה, לכל אחד מהקורסים של פרופ' שמר, אם הוא מלמד עדיין.
 
למעלה