זהו למעשה מכונאי מוטס או מומחה למנועי סילון וכל מה שקשור אליהם,בזמן טיסה. התפקיד שלו בג'מבו 742 הוא להתניע את המנועים ולבדוק את תקינותם המלאה עד לסיום הטיסה. הוא איש הצוות השלישי במטוס ויושב מאחורי הקפטן וטייס המשנה בקוקפיט.במטוסים החדשים של אלעל ממלאים הטייס הראשי וטייס המשנה את כל הפונקציות. יש עדיין לאלעל כ 5 מטוסי 742,ולכן פרסמו המודעה.
מי שמניע את המנועים במטוס 747-200 הם הטייסים מהנדס הטייס רק מסובב את מפסק ההתנעה אך הטייס הוא זה שפותח את ברז הדלק ובכך הוא מניע את המנוע. מהנדס הטייס בזמן טיסה אחראי על מערכות מיזוג,האוויר,חשמל,הנעת APU,הידראליקה,דלק וכן חישובי המראה/שיוט/נחיתה. בזמן חירום מהנדס הטייס יכול לעבור לשמש כקצין ראשון.
מהנדסי טייס כחלק ממהכשרה לומדים להטיס את המטוס (חלק מהקורס נערך בסימולאטור ) זה לא אומר שהם יטיסו את המטוס אלה יעזרו לטייס שנשאר בהטסה זאת אומרת הזזת מפסקים שונים , הקראת בד"ח וכו'
"מכונן". לא מכונאי מוטס. מעבר להתנעת המנועים הוא מטפל במערכות הדלק, מערכות החשמל, מערכות מיזוג האוויר ועוד כמה דברים קטנים..... במטוסים החדשים של אל-על מטפל בכך המחשב.
מכוננים היא מגמה בקורס טייס. הבוגרים משרתים על מטוסי התובלה הכבדים וממלאים תפקידי צ"א במטה. ד"א, גם בעידן המודרני הפוזיציה של קצין שני קיימת: בחברות המבצעות טיסות ארוכות מאד קיימת עמדה של קצין שני שהוא טייס לכל דבר המשמש כ cruising relief pilot, ז"א מחליף אחד מאנשי הצוות בזמן הטיסה לצורך מנוחה. אלה טייסים צעירים או וותיקים מאד שעברו את הגיל המותר לקברניט. אמוץ
צוות אויר לכל דבר,כמו אחרונת דיילות האויר שמנקה שרותים במטוס.תפקיד שעשיתי בעבר...פיכס. קצין שני כמעט ולא קיים(לפחות באלעל),ובטח שמהנדס הטייס,לא מוכשר לגעת בהגאי המטוס,אפילו בחרום.