לחן

לחן

מה זה הלחן? הקול של הזמר או המנגינת רקע? כאילו מה קובע את הלחן? הסולם שהזמר שר או הסולם של האקורדים או משהו?
 
באופן כללי

בטח יהיה כאן מי שלא יסכים איתי, אבל הלחן הוא כעקרון המנגינה שאתה זוכר. בתוך כל קטע של מוסיקה יש (בדרך כלל) הרבה התרחשויות, הרבה צלילים והרבה "קולות" שכל אחד מהם הוא עצמאי ויש לו משמעות נפרדת. יש את האקורדים שהם כמה קולות שהולכים יחד, ויש את המנגינה שהיא קול נפרד ובודד. כשמדובר בשיר עם מילים, המנגינה היא הצלילים שהזמר שר כשהוא שר את המילים. סתם דוגמה.
 

cut2

New member
אני לא ממש מסכים

אם נלך לשיטתך, אז מה קורה כשמדובר בקונטרפונקט למשל? איזה מהמלודיות אתה זוכר? בקונטרפונקט, לדעתי, אתה לא ממש זוכר מנגינה ספציפית (במיוחד כשהרג'יסטרים של שתי המלודיות לא רחוקים זה מזה), אלא יותר תחושה, הרמוניה. לכן לחן, לדעתי, זה כל המלודיות שנמצאות בקטע.
 
ברור

קודם כל שואל כאן בנאדם שלא יודע מה זה לחן. אז לפני שאתה מתחיל להסביר לו מה זה קונטרפונקט - הוא שאל מה זה לחן. איך תסביר לו מה זו מנגינה בודדה? בעניין מה שזוכרים בקונטרפונקט - בטח שאני זוכר מנגינה ספציפית. אין ספק שחלק גדול מהיופי של כתיבה קונטרפונקטית היא המכלול, אך ברוב המקרים יהיה גם קו אחד (לא בהכרח קו ששייך רק לקול אחד אלא קו שעובד דרך כולם) מלודי שייזכר הכי טוב. אבל זה כבר עניין של הלחנה, והבנאדם בסך הכל שאל מה זה לחן. בהסבר שלי ניסיתי לבודד את תחושת המנגינה הבודדה - לא משנה מה המקור שלה ומה קורה ברקע - אלא תחושה של רצף מלודי.
 

cut2

New member
אוקיי

ומה הכוונה 'קו מלודי שעובר דרך כולם'? אני לא חושב שהבנתי אותך כמו שצריך.
 
הכוונה היא

לקו מלודי שבסופו של דבר הוא הקו שאתה זוכר אותו כקו רצוף, כשלמעשה הוא מורכב מפיסות מלודיות של כל הקולות, כשלסירוגין חלקים שונים בקולות "נוטלים" עליהם את הפוקוס ובכל רגע המנגינה בקול אחר תופסת את האוזן, בגלל סיבות שונות. אז בסופו של דבר יש קו אחד, אך אף קול לא מנגן אותו.
 
אבל בעיקרון

שאומרים לחן לשיר נגיד שרשום לחן לשיר מה זה הלחן? המנגינה של השיר או האיך שהזמר שר את המילים התוים של הזמר שהוא שר? כאילו מה כאן הלחן? המנגינה שמנוגנת ברקע? או מה שהזמר שר מה שהוא מכתיב?
 

baduist

New member
אני אזרוק כאן דעה, ברשותכם

שאולי ממקדת קצת את ההסברים של כולם. אם יש לך למשל סולו גיטרה - הגיטרה תנגן את הלחן. האקורדים שמתנגנים ברקע (של אורגן למשל), לא יהיו חלק מהלחן, אלא הרמוינה, ליווי, או הגדרה אחרת (אני מפחד להסתבך עם הגדרות שאני לא בטוח שאני מבין:). אותו דבר, אם אתה שומע שיר של בריטני ספירס, וברקע יש היטים כאלה של חצוצרות מעוותות, בריטני = הלחן. היטים = ליווי.
 
או קיי...

נגיד מנוגן קטע שהוא קונטרפונט ובשלב מסויים הקו המלודי עושה הסבה לקונטרפונקט חיקויי בעצם נעשית כאן טרנספוזיציה במבנה היצירה כך ששלושה פרקים הופכים לארבעה בסדר הבא מהיר-איטי-מהיר והפרק הנוסף-מינואט מסולם דו מג'ור נניח, לסולם סול דיאז מינור הרמוני כך בנויה הסוויטה. אם היצירה היא קולית פוליפונית או הומופונית נגיד אורוטוריה בעצם הכלי המלווה ייצג את הלחן אך אם היא קולית מונופונית כמו שירה גרגוריאנית או מיסה הקולות הם אלו שייצגו את הלחן הבנת? פריק גאה?
 
אז בואו נסכם את זה ככה

לפריק הגאה, כדי שיהיה לך יותר פשוט להבין, אקח את אחד משיריו היותר מוכרים של אביב גפן, סופרסטאר. סבבה? אז ככה: מהו לחן? אז בעצם הלחן מורכב מהמלודיה (תרומתו של אביב הקוקסינל במקרה זה), וההרמוניה (הגיטרה של הקוף והבאס והקלידים אם יש אני לא זוכר כלכך.. וכל דבר אחר שתומך במלודיה). דוקא במקרה, שמישהו הזכיר לפני כמה הודעות, של סולו גיטרה וכדומה, לא מדובר בלחן... כאן מדובר באימפרוביזציה (קטע אלתורי) שנתמכת על גבי ההרמוניה המלווה, שכזכור אמרנו שהיא חברי להקת הטעויות במקרה זה. אני חושב שכדי שבאמת תוכל להבין את רעיון הלחן, עלייך לעיין בספרי תוים (לא כאלה של אבי ברק-שירים וגיטרה) אלה תוים מקוריים, שם תוכל להבחין מיד בין כל התפקידים המנוגנים, בין כל הכלים והקולות, ואיך הם משתלבים ויוצרים כולם את הלחן. רק בריאות, עידו רוט
 
למה לדבר איתי בכל מיני מושגים כאלה?

אני בקושי יודע מה אתם רוצים ממני תסבירו לי במילים פשוטות אני רק מתחיל בעניין ואני לא בדיוק יודע על מה אתם מדברים הלחן עצמו בשיר ששרים אותו הוא המנגינה ברקע או המילים שהזמר שר הלחן שלהם? כאשר רשום בשיר מילים ולחן יעני מי שילחין אותו מתכונים למי שרשם את המנגינת רקע או מי שרשם את המנגינה של המילים איך שהזמר שר?
 
מי עושה מה

המלחין בדרך כלל כותב את "המנגינה" וגם את "הרקע". לפעמים, כשהמלחין לא כותב גם את "הרקע" מסיבות שונות, אז מגיע מעבד ובונה את שאר התפקידים. למשל - מלחין יכול לכתוב שיר עם מילים וליווי של אקורדים בגיטרה. אז הוא כותב לחן וליווי הרמוני. והמעבד יכתוב מנגינות נוספות, שונות או דומות ללחן של השיר, על פי הליווי ההרמוני, לטרומבונים, חצוצרות, חלילים ותופי טימפני למשל.
 
למעלה