לטייל באיטליה - טיפ מס 1: נהיגה במרכזי הערים העתיקות

לטייל באיטליה - טיפ מס 1: נהיגה במרכזי הערים העתיקות

נהיגה במרכזי הערים העתיקות:
באיטליה יש הרבה מאד ערים ועיירות בהם השתמר החלק העתיק של תקופת ימי הביניים. רוב אתרי התיירות מרוכזים בהן. אותו אזור של עיר עתיקה קיבל בכל הערים את הכינוי ZTL שפרושו : אזור של תנועה מוגבלת. באזורים אלה הכניסה עם רכבים מותרת רק לתושבים המתגוררים בה או לבעלי עסקים מקומיים. אלו מחזיקים בתו חנייה מיוחד. האמת שאין שום צורך ברכב בכל עיר עתיקה באשר היא. אפשר ורצוי ללכת ברגל או להעזר במוניות או בכל סוג של  תחבורה ציבורית. הבעיה נוצרת כאשר צריך להגיע למלון שהזמנו באותם אזורים כדי לפרוק את המזוודות.
בעידן הגיפיאסים כולנו משועבדים לפקודות של הגברת המסבירה לנו מתי והיכן לפנות. הבעיה היא שהראש מפסיק לעבוד והעיניים כבר לו בודקות איפה אנחנו באמת נמצאים ולאן אנחנו נוסעים. ואז חוזרים הביתה ואחרי מספר חודשים מקבלים הביתה דוחות על נהיגה במקומות שאסור היה לנו להסתובב בהם ברכב פרטי.
רוב הבעיות עם הרכבים קשורות כאמור בצורך לפרוק את המזוודות במלון המרכזי או לבוא לקחת אותן מהמלון.
אז מה בכל זאת ניתן לעשות:
אופציה ראשונה היא להחזיר את הרכב לחברת ההשכרה טרם הגעה למלון ומשם להגיע למלון עם מונית או הפוך, לצאת עם המזווודת במונית לתחנת ההשכרה.
נכון. גם לא נוח וגם קצת עולה אבל בווודאות מונע אי נעימוײַות וכאב ראש בהמשך. לפעמים דווקא חוסך כסף.
אופציה שנייה למי שממש לא מוכן לוותר על הפינוק של להגיע עד לפתח המלון עם הרכב הוא לעדכן את הקבלה במלון במספר הרכב. כל מלון באיטליה שמכבד עצמו מכיר את הנהל בו הוא מעדכן את המשטרה במספר הרכב של אורחי המלון וכך גם אם צולמתם באזור אסור לנהיגה, הקנס יבוטל ולא יגיע אליכם.
הנהל תקף גם במקרים בהם החנתם את הרכב סתם בחנייה מסודרת בלב העיר העתיקה. גשו לקופת החניה ובקשו להעזר בהם לביטול הקנס שיגיע בעקבות כניסתכם לאזור ztl.
לתשומת ליבכם.
 
השינויים הללו נראים לי חדשים יחסית

והם מעידים על סדר עדיפויות נכון בערים, שכדאי מאוד שמדינת ישראל תאמץ. בשלב מסוים הגיעו למסקנה שאורבניות חיה ותוססת היא אורבניות ללא העומס העצום של מכוניות בעיר. הגיעו לנקודה שבה היה צריך לבחור, רווחת בני האדם או רווחת המכוניות, והעניין הוכרע, עדיפות בני אדם ובנות חווה במרחב, הפוך מההעדפה הישראלית. מרכזים אורבניים כוורונה ובולוניה נמצאים שנים לפני ישראל בהבנה של הנושא הזה. אפשר ללכת בהם בבטחה ברחובות רחבים, יש המוני אדם בכיכרות וברחובות ובשתי אלה עוד נסגרים רחובות מרכזיים לתנועת מכוניות בסופי שבוע, לרווחת כולם. יש פיתוח תחבורה ציבורית מקיימת ותחבורת אופניים. ולמען אוויר טוב יותר ועירוניות טובה יותר. אין להשוות את החוויה האורבנית של שהיה במרכז ורונה עם עיר ישראלית כלשהי, הם עידן ועידנים קדימה. אני שמחה לנסוע לטורינו בקרוב וכנראה להיווכח ששם התקדמו עוד בנושא, מאז ביקרתי לאחרונה בעיר ב-2006.

אני ממליצה גם להגיע לערים מלכתחילה בתחבורה ציבורית.
 
למעלה