ליבוביץ בביתו של מנחם בגין?

u r i el

New member
תודה - אבל שיעמום.

תמיד אותם המרצים, מה הם כבר יכולים לחדש ? כבר שמענו אותם.
שיבואו אחרים לרענן ולחדש, ואם אפשר - צעירים. מה יהיה כשכל הדור הזה יחזיר ציוד ? מי ישמר את "מורשת" ליבוביץ ?
 

iricky

New member
קשה מאוד לחדש משהו

בליבוביץ. הוא הרי כבר לא כותב שום דבר, וכתביו הקימים מוצו עד תום (כמעט). אילו צעירים? אין היום אף אחד שיכול לומר עליו משהו בעל ערך, חוץ אולי ממיכה גולדמן, אבל הוא מתעסק בדברים אחרים.
ואף על פי כן כדאי תמיד לשמוע את כשר, כי הוא מרצה מעולה ותמיד מרתק. לטעמי.
 

u r i el

New member
מיכה גודמן. לא גולדמן.

וכן, הוא בהחלט דוגמא טובה למה שאני מתכוון. אני זוכר כיצד התרשמת מכתיבתו ומאופן קריאתו את הכוזרי. לא צריך להסביר את ליבוביץ ע"פ ליבוביץ. זה כבר נעשה שוב ושוב שנים גם ע"י כשר. מה הוא יחדש לנו ? אני כמהה לקריאה חדישה עם תובנות נוספות ובחינת הדברים בזוויות חדשות. זו לדעתי גם אחת הדרכים ל"השארות הנפש" של הגותו. טקסט שאין מחדשים ומתחדשים בו, גווע ומת.
 

iricky

New member
כן, הוא בהחלט גוד-מן

אבל עם ליבוביץ ספק אם ניתן לעשות מה שעשה עם הכוזרי, וגם עם הרמב"ם, כי ליבוביץ כתב ישיר ולעניין, בלי סודות. נעמי כשר ניסתה לפרש את ליבוביץ שלא על פי ליבוביץ ויצא לה קשקוש שהוא בכלל לא ליבוביץ. גם אסא כשר עצמו ניסה לעשות איזה סלאלום על ליבוביץ, אז אמר לו ליבוביץ "אבל העיקר חסר". אז אם אתה רוצה לשמור על מורשת ליבוביץ אתה צריך לדבר ליבוביציאנית, אין ברירה, אפילו כשלפעמים זה נשמע משעמם למי שמבלה עם ליבוביץ שנים ארוכות. אבל רוב הציבור היום בכלל לא מכיר אותו, לא בגלל של' כבר משעמם אלא בגלל שלרוב הציבור אין שום עניין להכירו. כשיש האח הגדול והמירוץ למליון וארץ נהדרת וכוכב נולד והשף של המדינה, וביבי ובוז'י וציפי כל שנתיים, ומשטרה חרמנית וצבא של אינטריגות, ובר רפאלי ומירי רגב - מי צריך את ליבוביץ.
 

u r i el

New member
זה נכון,

אבל למשל עצם העובדה שמתקיימים היום סימינרים וקורסים אקדמיים שבהם נדרש מהסטודנט להגיש "עבודה" על ליבוביץ מעידה על כך שיש מקום לנתח, לבקר, ולהרחיב במשנתו לכל מיני כוונים שהרי סטודנט לא יכלה את זמנו בלחזור על דברי ליבוביץ עצמו, ליבוביץ עשה זאת מספיק טוב, ואם הוא יעשה כן עבודתו תיפסל. סטודנט שכותב "עבודה" נדרש לחדש, לא רק לומר בלשונו משהו שליבוביץ אמר אלא לומר משהו על מה שליבוביץ אמר. יש מקום נרחב, לדעתי, לפצח את סוד הרטוריקה המתפתלת בענייני דת ואמונה ( מה שבששום תחום אחר לא קיים אצלו ! ) וכבר מצאנו של' עצמו מודה על הגדרה מעגלית במקום שכל יהודי אחר היה מגדיר אחרת. שנית ניתן לבדוק לעומק קונסיסטנטיות בדבריו בנושאים דתיים ו/או אחרים ואני לא משוכנע שהוא היה כזה בכל מוצא פיו. עוד מה שניתן לעשות - למשל מה שאתה פעם ניסית - להשוות את הגותו עם הגותם של אחרים, בכל מיני תחומים, לברר מה "לקח" מאחרים ומה לא. פעם התחלתי לרשום את כל הנקודות שבהן הוא חולק על הרמב"ם כדי לנסות להפיק מזה משהו מובנה, אבל בשלב מסויים הפסקתי. מעט מדי דנים בליבוביץ המדען ובהגותו המוסרית/ ערכית ( הפלות, המתות חסד, הבעייה הפסיכופיזית ועוד ) הרי לא כולם קיבלו ומקבלים את דבריו "על עוור", גם לא בני משפחתו ( פרופ' יורם יובל מקבל את הפסיכואנליזה וחולק על סבו ) ואני מניח שיש עוד.
 
למעלה