ליבוביץ וחנוכה.
" ... ההלכה הנפסקת יום יום היא הדת החיה ואילו הדת התולה עצמה במאורע בימי קדם היא דת מתה. "
הדברים הללו לקוחים מתוך תשובתו היפה והידועה של ל' על שאלה שנשאל כמודפס בעמ' 130-132 ב"רציתי לשאול אותך ... "
ברור שדת הנפסקת יום יום יום היא דת חיה. לא ברור בכלל מדוע דת ה"תולה עצמה" במאורע בימי קדם היא דת מתה ובמיוחד כאשר מדובר בדת היהודית שמיסודות הפולחן שלה קיימת הזיקה ל""מאורעות"" מימי קדם כגון יציאת מצרים, מתן תורה, בניית המשכן, הבטחת הארץ וכיבושה וכד'. אומנם ידועה גישתו של ל' כלפי "כוח ההשפעה" של מאורעות ואני גם מקבל גישה זו באופן כללי ומסכים שרק הרצון מניע את האדם למעשה, אולם ליבוביץ איננו "הדת" ולפיכך אין מקום שידבר בשמה ויקבע שאם היא "תולה עצמה" במאורעות מימי קדם היא אכן מתה. כי עובדה היא שדת משה מבחינת המאמין הרווח כבר 2000 שנים ויותר "תולה עצמה" במאורעות מימי קדם, כך היגיעה דת זו גם לביתו של ל', כולם מתו מסביב והיא - חיה ובועטת, ועוד איך. ולא זו בלבד - אלא שגם ל' עצמו מזכיר לנו שמכל מלחמות ישראל מציינת היהדות במובן הפולחני דווקא רק את מלחמת החשמונאים ביוונות, שהיא היתה מלחמתה של התורה ושל תרבות ישראל בנכר וגם ל' יודה שמלחמה זו איננה "אירוע תודעתי" כדוגמת הר סיני לכאורה, אלא אמת היסטורית ידועה. במילים אחרות : כשם שמצוות נר חנוכה תולה עצמה במאורע מימי קדם, ולא רק בפסבדו-מאורע אלא היסטוריה ממש, ומצווה חגיגית זו חיה בקרבנו מדי שנה בשנה - כך מבחינתה של "היהדות המסורתית ההיסטורית הרווחת " כל המצוות כולן משתלשלות מאירועי ימי קדם ואין כל מקום לבקר ולגחך ולהטיל דופי בדת חיה שכזו.
כמה ציני שמלחמת החשמונאים ביוונות ותרבותה לא עשתה שום רושם על אותם בודדים שאימצו את תרבותה העיונית של יוון - אבל זה כבר עניין אחר שאינו קשור ישירות לחנוכה.
חג חנוכה שמח.
" ... ההלכה הנפסקת יום יום היא הדת החיה ואילו הדת התולה עצמה במאורע בימי קדם היא דת מתה. "
הדברים הללו לקוחים מתוך תשובתו היפה והידועה של ל' על שאלה שנשאל כמודפס בעמ' 130-132 ב"רציתי לשאול אותך ... "
ברור שדת הנפסקת יום יום יום היא דת חיה. לא ברור בכלל מדוע דת ה"תולה עצמה" במאורע בימי קדם היא דת מתה ובמיוחד כאשר מדובר בדת היהודית שמיסודות הפולחן שלה קיימת הזיקה ל""מאורעות"" מימי קדם כגון יציאת מצרים, מתן תורה, בניית המשכן, הבטחת הארץ וכיבושה וכד'. אומנם ידועה גישתו של ל' כלפי "כוח ההשפעה" של מאורעות ואני גם מקבל גישה זו באופן כללי ומסכים שרק הרצון מניע את האדם למעשה, אולם ליבוביץ איננו "הדת" ולפיכך אין מקום שידבר בשמה ויקבע שאם היא "תולה עצמה" במאורעות מימי קדם היא אכן מתה. כי עובדה היא שדת משה מבחינת המאמין הרווח כבר 2000 שנים ויותר "תולה עצמה" במאורעות מימי קדם, כך היגיעה דת זו גם לביתו של ל', כולם מתו מסביב והיא - חיה ובועטת, ועוד איך. ולא זו בלבד - אלא שגם ל' עצמו מזכיר לנו שמכל מלחמות ישראל מציינת היהדות במובן הפולחני דווקא רק את מלחמת החשמונאים ביוונות, שהיא היתה מלחמתה של התורה ושל תרבות ישראל בנכר וגם ל' יודה שמלחמה זו איננה "אירוע תודעתי" כדוגמת הר סיני לכאורה, אלא אמת היסטורית ידועה. במילים אחרות : כשם שמצוות נר חנוכה תולה עצמה במאורע מימי קדם, ולא רק בפסבדו-מאורע אלא היסטוריה ממש, ומצווה חגיגית זו חיה בקרבנו מדי שנה בשנה - כך מבחינתה של "היהדות המסורתית ההיסטורית הרווחת " כל המצוות כולן משתלשלות מאירועי ימי קדם ואין כל מקום לבקר ולגחך ולהטיל דופי בדת חיה שכזו.
כמה ציני שמלחמת החשמונאים ביוונות ותרבותה לא עשתה שום רושם על אותם בודדים שאימצו את תרבותה העיונית של יוון - אבל זה כבר עניין אחר שאינו קשור ישירות לחנוכה.
חג חנוכה שמח.