יפה אמרת..
ויכוחים על מה המדינה, המשטר, השלטון אמור לעשות או לבצע, או אלו צרכים אמורים אלו לספק באמצעות המסגרת הזו, היינו המנגנון השלטוני אינו אלא מנגנון שהינו מכשיר לסיפוק צורך מסויים.
שמע נא, אותו איכר אשר מעוניין לעבד את אדמתו בשביל סיפוק צרכיו, בין אם הם קיומיים בין אם הם סוציאליים, ובין אחרים, היעלה על הדעת שהמעדר אשר באמצעותו הוא מנכש את האדמה הוא ערך..? הוא כלי, ואך ורק כלי, שברור שהאיכר יצר אותו בשביל לעשות משהו, אבל הוא כשלעצמו, המעדר, חסר כל משמעות ערכית. עבורי, ועבור רבים, אין המדינה אלא ארגז כלים ("מסוכנים") לביצוע ערכים מסויימים הנשלטים על ידי בני האדם. יש כאלו שעבורם המדינה איננה כלי כלל ועיקר, אלא היא כשלעצמה, ייסודה, ורווחתה ובעיקר שגשוגה הוא ערך כשלעצמו - לאדם כזה קוראים פשיסט. אני יודע שרבים אינם מסוגלים להבחין בין השניים, אני שומע היגדים מאנשים שברור שאינם פשיסטיים אשר רואים באיזה גוף או תנועה פוליטית, או אגד ממסדי, בעל ערך כשלעצמו. כמו: להתגייס לצבא זהו ערך. מה שאדולף היטלר לא העלה כלל בדעתו לומר על הוורמכט, שלא היה אלא כלי להגשמת הערכים של התנועה הנאצית. כן, גם הפשיסט הגדול ביותר לא רואה בצבא ערך, אלא במדינה.
את חששם של האנרכיסטים בדבר הפיכת הכלי לערך ברור מאוד, והוא קיים ועומד, גם בימינו וגם במידנת ישראל. לקחת את המעדר הזה ולהפוך אותו לכלי משחית על אדם אחר. זה ברור.
אתה נכנס כאן להגדרים אפוריזמים: האם מדינה היא "יש" מטאפיזי כשלעצמה, או שמדינה היא איננה סך כל מרכיביה, אלא אדם ועוד אדם ועוד אדם אשר מהווים יחד מדינה. זה ויכוח עקר, שהוכרע באופן מובהק בפועל עוד במאה ה-19, עם התפתחות הלאומיות, וברור הוא שמדינה היא "יש" מטאפיזי, אגב בעלת השלכות משפטיות כשלעצמה, אבל זה כלל אינו נוגע לענייננו.
______
את ההפרדה שלך בין צורך לערך - אינני מבין כלל. מה זה "ביטויים להאמנות בדבר קידום חיי אדם"? צורך זה מה שאתה צריך, וערך זה מה שאתה רוצה, ושני אלו לא קרבו זה אצל זה לילה ויום, אע"פ שבאופן ביזארי ופנומנלי מתרחשים במקביל, ולעיתים בו זמנית, בחשיבתו של האדם, ויכולים להתקיים אך ורק בו.