אתן לך עוד טיפ.
יש להתייחס לדת כסוג של משחק.
כמו לכל משחק יש גם למשחק הדתי היהודי כללים. כללי המשחק הדתי מרוכזים בכתבי הקאנון שהם התנ"ך, המשנה והתלמודים. כידוע לך מאופיין הקאנון בזה שאין להוסיף עליו אפ' לא אות אחת וכך גם אין לגרוע ממנו אפ' לא אות אחת. התשובות על השאלות הרלוונטיות למשחק היהודי-דתי אמורות להיות מצויות באותם כללי המשחק. כאשר יש שאלה שאין עליה לכאורה תשובה בקאנון, אחת מהשתיים : או שהיא שאלה "לא רלוונטית" או שיתכנו לה כמה תשובות וכולן אינן מחייבות. למשל אפשר לשאול לגבי משחק השח-מט איך צריך להיראות הסוס ? מאחר שכללי המשחק הקאנוניים של השח אינם נוגעים בשאלה זו הרי שכל תשובה אפשרית, וכמובן סביר שיתווכחו עליה. אם השאלה מתייחסת למהלכו של הסוס הרי שכאן יש לפנות לכללי המשחק ולברר האם מהלך X "חוקי" או לא. אין שום חובה לשחק שח, אולם אם אתה בוחר לשחק - עליך להשמע לכללים של אותו משחק שבחרת לשחק בו. לפעמים יש חילוקי דעות הנובעים מפרשנות שונה. במקרה זה אין ברירה אלא ללכת ע"פ הרוב. אם רוב השחקנים באותה הקבוצה מעדיפים פרשנות X הרי שזו הפרשנות המתקבלת וכל פרשנות אחרת נדחית מפניה, גם אם היא יפה ומקסימה ומרתקת. אתה וודאי יודע שמליארד נוצרים מפרשים את התנ"ך אחרת מאשר עשרה מליון יהודים ולכן כל אחת מהקבוצות הללו משחקת משחק אחר.
השאלות שאתה שואל שייכות לאותן השאלות שלגביהן יש חילוקי דעות פרשניים. השגחה, נסים, יציאת מצרים, מעמד סיני - כל אלה הם עניינים הנתונים לפרשנות. לאורך ההיסטוריה נתנו לעניינים אלה פרשנויות שונות. נכון להיום הפרשנות של הרמב"ם או זו של ליבוביץ לשאלות אלה הן פרשנויות שהרוב דוחה אותן למרות שיתכן למצוא אותן יפות מקסימות ומרתקות אבל שום משחק לא בנוי רק על מה שיפה, מקסים או מרתק. בחר לך את אחת הפרשנויות המתאימה לך - וסע לשלום. בסך הכל מדובר רק במשחק כך שזה למעשה גם לגמרי לא חשוב כל כך, ואפשר במקום זאת לקרוא ספר,ללמוד משהו, לאכול סעודה דשנה או להתעלס - אם זכית ויש לך עם מי.
אין שום חובה לשחק משחק זה או אחר - במיוחד אם הוא סיבה לשפיכות דמים, אכזריות, אפליה, קנאות פנאטית וכו' כמו שהמשחק הדתי מחייב לפעמים שאחדים מנציגיו הנבזים ידועים מהספרות, מההיסטוריה ואפ' מפורום זה. הכל שאלה של רצון בסופו של דבר, וכך חזרנו לליבוביץ שבחר לו לשחק את המשחק הדתי בדרכו שלו, שהיא אולי יפה מקסימה ומרתקת לפעמים, אבל דחויה ע"י רוב השחקנים.