שוב נוחות?
"רוב האנשים מעדיפים הנאה מיידית ע"פ הבטחות עתידיות" עובדתית זה לא נכון. כל ההשגים החברתיים, מדעיים ותרבותיים של הציביליזציה המודרנית נובעים אך ורק מדבר אחד - שאיפתו הטבעית של המין האנושי להבטיח את עתידו ואת המשכיותו תוך נכונות לוותר על הנאת הרגע. אלמלא כן היינו נכחדים כבר מזמן. "וגם אתה חושב שאתה חי בדרך הנכונה היחידה (כי אתה חושב שהמדע מספק הסבר טוב על הרבה משאלותיך)" ראשית, אורח החיים שלי נכון עבורי בלבד ואין בי את היומרה לחשוב שאחרים צריכים לאמץ אותו. שנית, המדע לא ענה על אף אחת מהשאלות החשובות שהתעוררו אצלי במהלך כל חיי (ואף לא ציפיתי ממנו שיעשה כן). תפקידו היחיד של המדע הוא להבהיר לי ע"פ אילו חוקים העולם מתנהל, ואין לכך כל קשר להכרעות אליהן הגעתי במהלך חיי. "האם תתן לילדיך לקרוא ספרים של מחזירים בתשובה, או ספרים הטוענים שלא תתכן אבולוציה, או המפץ הגדול, או על מורכבות היקום וכו' כמה ספרים ניתן למצוא באוניברסיטה אשר יצאו נגד תיאוריות מקובלות ?" בודאי. אין לי שום בעיה עם זה, כל עוד הוא יכיר גם את הגירסאות המקובלות על העולם המדעי. "האם מישהו מעז להזכיר את אלוקים ?" למה לא? יש חילונים שמאמינים באלוהים, וזה בסדר גמור. "ומה עם החרם על פרופ' וילקובסקי ?" חרם על וליקובסקי? איזה חרם? לא שמעתי שיש איסור לשתף אותו במנין או משהו כזה. "האם יתנו לרב אמנון יצחק או נויגרשל או כל מחזיר בתשובה להרצות שם ?" למה שיתנו להם להרצות באוניברסיטה? גם את דודו טופז לא מזמינים לאוניברסיטה כדי שירצה שם, אז למה את יצחק או נויגרשל? הם יכולים לשכור אולם, למכור כרטיסים ולעשות על הבמה כל מה שהם רוצים. אוניברסיטה אינה מקום לבדרנים מקצועיים. "האם לא מנעו כנסים של מחזירים בתשובה בכל מיני מקומות" אין לי מושג. "האם סטודנט מעז לומר למרצה "התיאוריות של הוקינס לא נראות לי הגיוניות"" הוא יכול לומר זאת, אבל רצוי שיהיו בידו הנמקות טובות מאד. אם הסיבה היחידה שיוכל להציג תהיה "זה לא הגיוני" אזי הוא יעשה מעצמו אידיוט מושלם, כי המדע אינו מקבל "זה לא הגיוני" כנימוק מספק לשלילת תיאוריה מבוססת. "הדת אינה רק פעולות חיצוניות. העיקר זה האמונה שבלב" לא נכון. מה שקורה אצלך בלב (בעצם במוח, אבל לא משנה) לא מעניין אף אחד. אולי הנצרות היא דת של אמונה, אבל ביהדות חשוב יותר שתקיים את המצוות ותחיה ע"פ ההלכה. רק בזאת נמדדת דתיותך ולא בשום דבר אחר. יסלחו לך אם תקיים מצוות בלי להאמין, אבל אמונה ללא קיום מצוות כלל לא באה בחשבון. "אבל רוב החילונים כלל לא בדקו וביררו האם הדת נכונה..." הדת נכונה כל עוד אתה מרגיש אתה בנוח. לאדם חילוני שאינו חש צורך בדת היא תהיה לא נכונה. עבורך היא נכונה, ועבורי היא אוסף של פתפותי ביצים. "... אלא הגיעו למסקנה על סמך סממנים חיצוניים של הדת" היהדות היא דת של מעשים, לא של אמונה. עמישראל אמר לאלוהים "נעשה ונשמע"; נעשה קודם כי ביהדות חשוב יותר מה אתה עושה, לא במה אתה מאמין.