ליום עצמאותנו!

נ ה ו ר א

New member
ליום עצמאותנו!

כמעט שישים חייל בחופשת שחרור חושב בעיקר על מה שהוא לא: לא עומד בזמנים, לא שומר על הופעה תקינה, ולא דופק חשבון לאף אחד. מה הוא הולך לעשות עם החיים שלו נראה אחר כך, בינתיים השחרור מעול הצבא ממלא אותו – חגיגת עצמאות... בשנים הראשונות לאחר קום המדינה נדמה היה כי אפשר להסתפק בחגיגת מה שאנו לא: לא גלותיים, לא חלשים, לא עבדים ולא מתרפסים. אבל השנים החולפות מראות לנו כי אי אפשר להסתפק בחגיגות שחרור בלבד. לאורך ההיסטוריה בת אלפי השנים של עמנו, אף פעם לא הצליח לנו להיות סתם עם חופשי. ניסיונות שכאלו הוליכו לחורבן. העצמאות צריכה להתמלא בתכנים חיוביים, אנחנו צריכים לחתור לעצמאות תוצרת הארץ. לדעת מי אנחנו, מהם השאיפות שלנו, ומהם מקורות האמונה, התרבות והקודים המוסריים שלנו. היהדות מעניקה לנו יכולת ראייה עמוקה וארוכת טווח מאין כמותה. מן התנ"ך אפשר ללמוד על הנהגה מוצלחת והנהגה כושלת, על התקוממות ובניה, וגם על חורבן והתאוששות שאחריו. כי ההיסטוריה שלנו לא התחילה לפני 59 שנים אלא לפני אלפי שנים, ובשביל להבין את עצמנו באמת, צריך להתבונן לעומק.
 

ליבליך

New member
ליום עצמאותנו!

חייבים להתבונן באמת בהיסטוריה שלנו, ולזכור את הקנאות הדתית של תקופת חורבן הבית השני ומרד בר-כוכבא, ואת תוצאותיה ההרסניות. חשוב לומר "לא" לכל מי שמדבר בשם האל ומייחס קדושה לעקרונות קיצוניים ובלתי מתפשרים. חשוב לזכור שעולמנו האנושי הוא עולם של פשרות, של שביל הזהב ושל הרע במיעוטו, ולא של עקרונות מוחלטים, מצוות ואיסורים, חוטאים וקדושים. חשוב לזכור שהרבה לפני שאנחנו יהודים, אנחנו בראש ובראשונה בני אנוש. חשוב לזכור שמי שאינו נוהג סובלנות כלפי השונה ממנו, לא יזכה שינהגו סובלנות כלפיו. חשוב לזכור שמי שמאמין בלמחות את זכר עמלק, סופו שפעם אחת יהיה "עמלק" שחזק ממנו וימחה אותו, בעוד שמי שנוהג ברחמים ובחסד כלפי הגר שבקרבו (ולא כזה שהתגייר כהלכה, אלא זר ושונה - כמו הגרים שהיו אבותינו בארץ מצרים גם בלי שהתמצרו כהלכה), ברבות הימים ינהגו גם בחסד וברחמים כלפיו. צריך להתבונן באמת לעומק, אבל לא בהלכה, אלא במציאות.
 

arriy80

New member
ליום עצמאותנו!

<חייבים להתבונן באמת בהיסטוריה שלנו> ולזכור את הסיבות של שני החורבנות העיקריים שעבר עם ישראל: חורבן בית ראשון - ע"ז, גילוי עריות, ושפיכות דמים. חורבן בית שני - שנאת חינם (וגם פגם בעסק התורה). <חשוב לומר "לא" לכל מי שמדבר בשם האל ומייחס קדושה לעקרונות קיצוניים ובלתי מתפשרים.> חשוב לבדוק ולחקור את אלו שמתעקשים וטוענים שהוא באמת קיים והוא בוחן את כל מעשינו. חשוב לבדוק ולחקור את טענות אלו שמתעקשים שהאל מסר להם את כוונותיו והוראותיו על החיים בעולם שלנו. ובדרך השכל הישר למצוא את האמת מכל הטוענים לאמת. <חשוב לומר "לא" לכל מי שמדבר בשם האל ... חשוב לזכור שעולמנו האנושי הוא עולם של פשרות, של שביל הזהב ושל הרע במיעוטו, ולא של עקרונות מוחלטים, מצוות ואיסורים, חוטאים וקדושים> חשוב לומר "לא" לכל מי שמדבר בשם "המוסר האנושי" ש"הוכיח" את עצמו לאורך ההסטוריה הקרובה (וגם הרחוקה) על המשטרים המושחתים שקמו ונפלו, על אלו שבשמו של המוסר האנושי טבחו באחרים ובשם המוסר האנושי יוצאים למלחמות. אז מהו באמת "שביל הזהב" בעולם שלנו? מהו הרע במיעוטו (אולי אפילו הטוב)? ומי יכול לקבוע חוקים מוחלטים? <אנחנו בראש ובראשונה בני אנוש> ולכן עלינו לזכור שכמעט כל מסקנה - בכל ענין - שאליה נגיע בכוחות עצמינו, עלולה להיות טעות במקרה הטוב, או הרסנית במקרה הפחות טוב. <חשוב לזכור שמי שאינו נוהג סובלנות כלפי השונה ממנו, לא יזכה שינהגו סובלנות כלפיו> במשפט יהודי מקורי: "מה ששנוא עליך לא תעשה לחבריך", או "מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך". <חשוב לזכור שמי שמאמין בלמחות את זכר עמלק, סופו שפעם אחת יהיה "עמלק" שחזק ממנו וימחה אותו> חשוב לזכור ש"כל המרחם על אכזריים, סופו שיתאכזר לרחמנים". יש רוע בעולם - ואותו צריך למחות. ומי שמתעלם ממנו - למעשה גורם להתעצמותו. ומי יקבע מיהו האכזרי שלא צריך לרחם עליו? מי יקבע מהו רוע? <שמי שנוהג ברחמים ובחסד כלפי הגר שבקרבו ... אלא זר ושונה - כמו הגרים שהיו אבותינו בארץ מצרים ... ברבות הימים ינהגו גם בחסד וברחמים כלפיו> ובציטוט מספר שמות: "וְגֵר לֹא-תוֹנֶה, וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ: כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" ובציטוט מספר קהלת: "שַׁלַּח לַחְמְךָ, עַל-פְּנֵי הַמָּיִם: כִּי-בְרֹב הַיָּמִים, תִּמְצָאֶנּוּ"
 
למעלה