לילה טוב לכולכם

לילה טוב לכולכם

אתם ודאי עכשיו ישנים או אולי כבר קמים ליום חדש. כאן בTAMPA בפלורידה השעה כמעת חצות. עד היום לא היה לי קו טלפון להתבר לאינטרנט ועכשיו סוף סוף יש. אין באפשרותי לקרוא את כל מה שכתבתם בימים האחרונים. אני מקווה שלא היו חריגות מהנהלים ושהפורום שומר על רוח טובה. קראתי את דברין של חבר של.. ואני מקווה שהפורם לא יגלוש לבנאליות יתר ושאכן יהיו כאן גם דיונים על עניינים חשובים באמת. ואשר למה שחוויתי אני: שתי יממות ב"הורה כיף" כמשתתף מן המניין, העבירו אותי לעולם ריקודים אחר לגמרי ממה שהורגלתי אליו בארץ. 4 מדריכים מהארץ הוזמנו ללמד את ריקודיהם: מאיר שם טוב, דודו ברזילי, טוביה טישלר ואבי לוי. ארבעתם, לדעתי נתנו (עדיין נותנים, רק שאני כבר לא שם) וקיבלו אותי אליהם כחבר ושותף. חיים ועקנין היה גם כן צריך להדריך אך לא קיבל ויזה בגלל שפנה באיחור. משתתפים, כמובן, רוקדים מכל העולם שהבולטים ביניהם הם הארגנטינאים עם רוברטו וקרינה השייכים גם הם לצוות המורים (נו, מלמדים ריקודי עם ישראליים "מייד אין ארגנטינה" מה שאני לא כל כך אוהב, אבל זה לא חשוב). הריקודים שנלמדו באמת לא חשובים (חלקם הגדול לא נלמד עדיין בארץ), חשובה האווירה הכללית במחנה וזהו משהו יוצר דופן ומיוחד במינו. לא אספר על סדר היום שגם הוא דבר חשוב. ברצוני רק לספר על המיוחד והשונה שבהרקדות הלילה. ובכן: א. כל ריקוד נרקד עד סוף המנגינה - אין קיצורי דרך ואיש לא מתלונן. ב. אין שינויי מהירות של השירים. הקצב מתאים לכולם והוא שונה מאד מהנהוג במקומותינו, אך אל תתעו בדבר, האנרגיה הזורמת בערב מכל עבר, אינה פחותה מזו שבימי חמישי באוניברסיטה (שם אני רוקד) וזאת למרות שמספר הרוקדים בערך שליש. ג. המעבר בין ריקודי זוגות למעגלים הינו תכוף ביותר 4-5 ריקודים כל פעם. הזוגות, רובם ככולם אינם נישואי רבנות וגם לא נישואים חופשיים. כל אחד רוקד עם כל אחד והבחורות מזמינות את הבחורים ללא כל היסוס או מבוכה. הרגשת חופש ופירגון כזו מעולם לא ראיתי בארץ. ד. ריקוד המעגל נרקדים, בד"כ במעגלים סגורים, או חצויים ובאחיזת ידיים. ה. הזמנות, כמו בכל מקום המכבד את המשתתפים, אך עם כלל די נוקשה: ריקוד שהיה כבר, או שמתוכנן לערב אחר (למשל לנר ולבשמים למוצ"ש), לא תמיד יענה. ו. האחראים על המוסיקה אינם מדברים במיקרופון. הם משרתי ציבור נטו. השמחה, האווירה, השירה, האנרגיה כולה זורמת בכיוון הנכון - מהרוקדים אל הבמה ולא בכוון ההפוך. ה. מיזוג לא היה, רק שני מאווררים גדולים ובכ"ז, למרות הבגדים הרטובים היה כיף לא רגיל. יש כמובן עוד הרבה הרבה מה לספר ויש כמובן גם דברים שאולי היה כדאי לעשות אחרת אך צוות המארגנים ובראשם משה אסקיו ואיילין וינשטוק, פתוחים להערות המשתתפים ועושים כל מאמץ כדי ללמוד ולתקן את מה שצריך תיקון. האהבה הזורמת מהמשתתפים אליהם הינה לא גבולות. נפגשתי גם עם לס פוסן מאוסטרליה, עליו דובר בפורום זה בהקשר לריקודים באינטנרט ולמכתו אלי בעבר. היתה לנו שיחה ארוכה ומעניינת ואני בטוח שהוא מבין כעת את הדברים בצורה שונה לחלוטין. זהו לעת עתה. מחר אני מתחיל את הסדנה שלי כך שאני מניח ששוב לא יהיה לי זמן לקרוא את מה שאתם כתבתם ותכתבו. אני בהחלט מקווה לתגובות באשר לנקודות השוני אותן ציינתי ביחס לאיך שרוקדים אצלנו לעומת הורה כיף. אז שיהיה לכם הרבה כיף ואני בהחלט ממליץ למי שיכול, לכוון עצמו להיות בארה"ב בתאריכים של הורה כיף ולהשתתף בחוויה. להתראות
 
ירון וגדי - מתגעגעים אליכם ,

קראתי את דברי ירון - משב רוח מרענן , מן הגולה. יוצרים - קליברים רציניים כאלה נמצאים , בגולה ,בהורה כיף, אני מקנא. למה אצלנו , אי אפשר לבנות מוסד מפואר כזה. הורה כיף - הפך להיות שם דבר בעולם. זו הצלחה בינלאומית. אני חושב , שקריאתו של ירון , לרוקדים בארץ - להשתתף בכל שנה במחנה הזה, צריכה להישקל ברצינות. אם היוצרים שלנו, מלמדים את ריקודיהם , קודם בחו"ל, כדי לתפוס עמדה וסטטוס , בעולם הפולקלור הישראלי - נגיע למצב, שיהיה יבוא של ריקודים ישראליים - מן הגולה , אלינו. השאלה - אם זה רצוי ? כואב לי הלב , שבפסטיבל כרמיאל, שהפך להיות מפגש בינלאומי , לא הצליחו להקים השתלמות מדריכים בינלאומית ראויה לשמה. אצלנו - השתתפו 9 איש בסה"כ - 3 מהונגריה , 1 מארה"ב, 1 מונצואלה,1 מאיטליה ועוד 3 , לא זוכר מאיפה - זה היה אמןר להיות מחנה בינלאומי . הארץ ששולחת את נציגיה לכל העולם, לא מצליחה לגייס יותר מ - 9 משתתפים בקורס בינלאומי, במקום היפה ביותר בארץ ,ובאירוע המרכזי ביותר, כמו פסטיבל כרמיאל. ממש - כואב הלב. אוי, לייבוא הזה של ריקודים חדשים - למולדת יצירת הפאר של ריקודי עם. מוסדות המדינה חייבים להבין, שמפגש של רקדנים מכל העולם , כמו בהורה כיף , פה בארצנו , הוא חיוני ביותר היום. בבדידות של מדינת ישראל - כינוס של 300 רקדנים ועוד 500 מן הארץ - היו מכניסים רוח רעננה , באוירת הנכאים השוררת היום. פרסום למען פעולה כזו חשוב הרבה יותר מבירה טובורג.
 
לחבר - מסכימה עם דבריך - ואכן צריך

לפתח יותר את היבוא אלינו ולא מאיתנו לשם! ובכלל צריך לקדם יותר את הנושא ולשם כך צריך גם משאבים כמו "פרסום" כפי שציינת. אגב, נראה שגדי הלך שם למקום אחר כיוון שירון אינו מציין את שמו בין המשתתפים.
 
לירון מישר - כף לשמוע שוב על ריקודי

על ריקודי עם. אין קטטות בפורום אך אין במיוחד משהו מעניין לקרוא על ריקודי עם. עשית לנו את זה מהארץ הרחוקה. תמשיך לעשות חיים ותמשיך לדווח אם תוכל.
 

עמוס4

New member
ירון

שמחנו לשמוע עד כמה אתה נהנה , ואפשר להרגיש זאת מתיאוריך בכתבה. נשאלת השאלה מדוע צריך להגיע עד ארה"ב על מנת להנות מריקודי עם ישראלים? והאם אי אפשר "לחנך" את הרוקדים בארץ לרקוד לפי הסטנדרטים הנהוגים בארצות ניכר. מדוע אין פירגון כזה כפי שאתה מתאר בין המרקידים בארץ? אילו ריקודים נלמדים בסדנא? האם קיימים עדיין שירים שמרקידים בארץ לא "חטפו" להשתלמויות כאן בארצנו הקטנה??? למה שהמרקידים שנמצאים עכשיו שם, לא ירימו את הכפפה ויעשו צעד על מנת שגם בארץ תהיה יותר חוויה לבוא לרקוד??? תמשיך להנות ולשתפנו בחוויותיך . ד"ש מדבורה ועמוס
 
תודה על הברכות והתגובות

אשמח לשמוע (לקרוא) תגובות על נקודות השוני המהותיות שציינתי ואכן הן מהותיות ביותר! הריקודים שנלמדו, ברובם הצגות בכורה. למה? כבר כתבתי בעבר ואזכיר שנית. המחברים רוצים ליהנות ממה שחיברו גם מבחינה חומרית. אם ילמדו ריקוד חדש קודם בארץ בהשתלמות או בחוג, יש אפשרות ראלית ביותר שמדריך אחר היוצא לו"ל "יחטוף" להם את הבכורה וכשהם יגיעו ידגו להם "ה... את זה כבר למדנו". קשה לשפוט אותם על כך אבל הבעיה היא, לדעתי סימפטום לא טוב. לדעתי הרוקדים בחו"ל צריכים תמיד לשמוח למוד ריקוד ממקור ראשון גם אם למדו אותו כבר על ידי מדריך אחר. ההנאה מהמפגש עם המחבר צריכה להיות מיוחדת ואני מאמין שזה כך גם אם הריקוד נלמד. מהצד השני מחברי הריקודים, כאשר הם מחברים ריקודים כדי שיוזמנו לחו"ל - הרי המצב אינו טוב. כבר כתבתי זאת בעבר ואחזור על כך: במציאות שנוצרה, הריקודים מחוברים כמוצר תעשייתי לשיווק ולא כתוצאה מצורך חברתי, תרבותי של הרוקדים והמחברים וגם לא כצורך נפשי של המחברים (שוב בכללי וכמובן שיש יוצאים מהכלל). זוהי מציאות פסולה, לדעתי, המביאה את ריקודי העם למצב לא טוב. הזכרתי את המדריכים מארגנטינה ובכן דוגמה: אלברטו לקח שיר של יונתן גפן "אני כבר לא תינוק" עזה לה הקלטה חדשה בה הוא שר (ביצוע דווקא נחמד אך הדיקציה גרועה), עם עיבוד סלסאי חמוד מאד ולזה חיבר ריקוד בסגנון הרואדה והסלסה והנה לנו "ריקוד ישראלי חדש" מייד אין ארגנטינה. האם לזה אנו מייחלים? משה אסקיו אומר לי "תסתכל על הדברים בצורה חיובית" ואני, שמאד מאד נהנייתי לרקוד עם כל המשתתפים והמחברים, לא יכול שלא לראות לאן זה מוביל ולומר שוב ושוב "זה לא טוב" גם אם באותו רגע כיף לרקוד את הריקוד, בטווח הארוך זה עלול להביא למציאות לא טובה עבורנו. זו דעתי.
 
ירון - ומה עם הגוף המפקח?

האם אין פיקוח? האם יצירת ריקוד ושיווקו נעשית על דעת המחבר בלבד? איך זה בדיוק עובד ומדוע אין פיקוח על כך, לפחות כאן בארץ יש רישום ע"י אלי רונן ומשתדלים שלא תהיינה כפילויות, האם ריקוד שנוצר עובר לחו"ל ללא שום פיקוד ורישום? מדוע מחדל זה קיים? מה עם הארגון? זה ממש עצוב לשמוע את תיאורך הנ"ל.
 
למעלה