ליל הסדר

shinon28

New member
פסח - הכנות לחג

שואלים בהלכות הפסח קודם הפסח שלשים יום ומצוה על כל אחד ואחד ללמוד הלכות הרגל כדי שיהיה בקיא בהם ובמיוחד בהלכות פסח המרובים. נחלקו הפוסקים מתי זמן הביעור; האם בערב חג ראשון של פסח, או בשביעי של פסח. לדעת השו"ע: זמן הביעור ערב יו"ט אחרון של פסח. ויש פוסקים: בערב יו"ט ראשון כדלעיל. ולכן מן הראוי לנהוג כשתי הדעות. המצוה כוללת הפרשת תרומות ומעשרות והפרשת חלה, מכל הפירות שברשותו מטבל ודאי ומספק. מטבל ודאי יתן את המעשר עני לעני. ולנוהגים, יש לתת את המעשר ראשון, ללוי. את המעשר שני ורבעי, יפדה. מטבעות שפדה עליהם מעשר שני ורבעי, יחללם על מטבע קטן ואותו מטבע, יש לשוחקו, או לזרקו לים. מה צריך לנקות לפסח? לפני חג הפסח יש לנקות את החמץ מהבית. שקדי מרק, פירורי לחם, חלקי ביסקויטים, רסיסי ביסלי וסנדביצ'ים שנשכחו בילקוט, הם חמץ גמור. יש להתמקד באזורי הבית, בהם שכיח להכניס חמץ כגון: משחקי הילדים, מטבח, מקרר, ספה וכדו'. הגעלת כלים: הכלל הוא: 'כבולעו - כך פולטו' ובכלים הבולעים ע"י מים, הפליטה תיעשה ע"י הרתחת מים וכו'. אמנם יש כלים שבולעים ביבש ובמקרים אלו ההכשר ע"י לבון חמור. והיות ויש כלים רבים שחוששים ללבנם, שמא יתקלקלו, על כן אין להכשירם כלל. ובכל ענין יש לשאול מורה הוראה כיצד לנהוג ואין להשתמש בכלים, בלי לשאול מורה הוראה מוסמך. הברזים יש לנקותם היטב ויפתח את המים החמים בדרגת חם הגבוהה ביותר. כמו כן יש לערות מים רותחים על גבי ידיות הברזים. יש להכשיר את הגז עם חלקיו, את החצובות והמבערים יש להכשיר על ידי לבון קל ואת משטח הגז יש לערות עליו מים רותחים. המבערים יש לנקותם היטב ולאחר מכן יש להדליקם עד שיהיו חמים מאד. ויש העוטפים בניר כסף את משטח הגז והחצובות, או שמניחים טס חדש על החצובות. ויש, שיש להם גז מיוחד לפסח. וכל המחמיר בענינים אלו, תבוא עליו ברכה. אין לבשל בשבת זו, מאכלים מקמח העשויים להדבק בדופני הכלים. ולכן מיני דייסות ובצקים הנדבקים לדפנות הכלי, יש להמנע מלאפותן לשבת זו. מהו בעצם חמץ? כל דבר שמכיל בתוכו תערובת של אחד מחמשה מיני דגנים שבאו במגע עם מים והחמיצו, הוא חמץ. (חמשת המינים הם : חיטה, שעורה, כוסמת, שיבולת שועל ושיפון). עקב תהליכי היצור המודרני עלול חמץ להסתנן גם למוצרים שאינם עשויים מדגן, לפיכך יש להקפיד על רכישת מוצרים שנבדקו בידי גוף כשרות מוסמך ונמצאו 'כשרים לפסח'. סוגים מסוימים של משקאות חריפים, תרסיסי דאודורנט, בשמים, מוצרי קוסמטיקה ותרופות עלולים להכיל חמץ. יש לברר את כשרותם המוצרים הללו אצל רב מוסמך. בכל מקרה של ספק לגבי כשרותו של מוצר מזון כלשהו, ניתן לברר בטל: 03-5741167 איך עושים 'מכירת חמץ'? אסור שחמץ ימצא ברשותו של יהודי בימי הפסח, לפיכך חמץ יקר ערך, יש למכור מראש לנכרי. את המכירה מבצעים באמצעות רב מוסמך. חשוב להדגיש! חמץ שעבר עליו הפסח בלי שנמכר, אסור לשמוש גם אחרי החג. על כן אחר הפסח, יש לבדוק מהיכן קונים את המוצרים והאם לבעל הקיוסק, או המכולת, יש אשור מכירת חמץ כדין? ואם לאו, אין לקנות מהם כלל והדבר מצוי מאד. רצוי לא להשאיר חמץ גמור, על מנת למכרו. אלא יגמור הכל מלפני הפסח. אמנם בהפסד מרובה וכדומה, מותר ובתנאי שיתיעץ. כמו כן יש למכור הדברים שבחשש חמץ, כגון: תרופות וחמץ הדבוק בכלים וכדומה. לכן כיום רבים נהגו למכור חמץ, כדי שאפילו בטעות לא יכשלו כלל. מתי עושים 'בדיקת חמץ'? בלילה שלפני פסח עושים 'בדיקת חמץ'. יש להקפיד לעשות את הבדיקה מיד בצאת הכוכבים. אמנם אם לא בדק בצאת הכוכבים, יוכל לבדוק במשך כל הלילה. איך בודקים? לפני הבדיקה יש לרכז את החמץ הנותר בבית לאכילה עד ביעור חמץ במקום משומר. יש לבדוק בכל המקומות שמצוי בהם חמץ, או שעלול החמץ להגיע. כגון: ארונות מטבח, מקרר, מקפיא, פינות הרחוקות, גם בחדר המדרגות, ארונות חשמל, מקלט, מחסנים, משרדים, בתוך המכונית וכן כל המקומות שעלולים ילדים להכניס חמץ. ואם יש לו כמה בתים, חייב לבדוק גם שם. יכול בעל הבית להיעזר ע"י בניו הגדולים בבדיקת חמץ, שישמעו הברכה מבעה"ב וכל אחד יבדוק במקום מסוים. וכמו כן מה שקשה לו מאד לבדוק בעצמו יוכל למנות שליח לבדוק. יש שנוהגים לפזר בבית עשר חתיכות חמץ, קודם לבדיקה כדי 'למצא' אותם במהלך הבדיקה. יש להקפיד לעטוף כראוי את החתיכות הללו כדי שלא יתפזרו מהם פרורים. הבדיקה תיעשה לאור נר שעוה (לא בנר של הבדלה). בהעדר נר, או במקום שקשה לבדוק באמצעות נר, ניתן לבדוק גם באמצעות פנס חשמלי. קודם הבדיקה מברכים "…אשר קדשנו במצותיו וצונו על ביעור חמץ". בתום הבדיקה יש לעשות 'בטול חמץ'. אומרים את נוסח הבטול ומכוונים להפקיר את כל החמץ הנותר ולעשותו כעפר הארץ. להלן נוסח הבטול 'כל חמץ ושאור שישנו ברשותי שלא ראיתיו ושלא ביערתיו יתבטל ויהיה כעפר הארץ'. . אוכלי קטניות: הנוהגים לאכול קטניות צריכים להזהר, שאכן לא יהיה חשש של תערובת חמץ, כגון: במליחת קטניות שמערבים קמח וכדו' על כן יש לנהוג בזהירות בקנייתם. כמו כן הנוהגים לאכול אורז ושאר קטניות יש לבדקם כמה וכמה פעמים שהרי מצוי בהם תערובת של חיטה וכדו' במיוחד באורז וחילבה. כלים לפסח: ראוי שיהיה לאדם כלים מיוחדים לפסח, כדי שלא להיכשל באיסורי חמץ ולא יצטרך בכל שנה להגעיל כלי החול וע"י כך נמנע מהרבה חששות. כל כלי הנקנה מגוי, או הנעשה במפעלי גוי, צריך טבילה. אמנם יש כלים החיבים בטבילה בברכה ויש כלים שאינם חיבים טבילה כלל. יש כלים שטבילתם ללא ברכה, על כן יש לשאול מורה הוראה מוסמך, בקנית כלים אלו, לפני שמושם. הרוצה להגעיל כלי חמץ, להשתמש בהם בפסח, עליו לנקותם היטב לפני שמגעיל, כאשר ההגעלה תיעשה ע"י מים רותחים. משום שדיני הגעלה רבים הם וכמו כן ישנם הרבה כלים שלא מועיל להם ההגעלה ויש כלים הטעונים לבון, לכן בכל מקרה יש לשאול מורה מוסמך, או להגעיל במקומות המיוחדים לכך, שאכן נמצא תלמיד חכם בזמן ההגעלה. בכלים חדשים יש מצב שיש להגעילם לפני הטבילה, היות ומרוחים בשמנים מן החי, על כן קודם הטבילה יגעילם ולאחר מכן יטבילם במקוה הכשר לטבילת כלים. כלים שלא ישתמש בהם בפסח, ינקה אותם היטב מחמץ שבהם ויצניע במקום שלא יתקל בהם בפסח כלל. יש לזכור שאכן יש להכשיר המטבח כהלכתו כאשר מקומות שמשתמש בצונן בלבד כגון מקרר, מקפיא וארונות מטבח, די בשטיפה והדחה היטב. ובמקומות שאכן משתמשים בהם, יש להכשירם ע"י עירוי רותחים, כגון: שלחנות מטבח וכדו. הכיור שרוחצים בו כלים, אם הוא נירוסטה, יערה עליו מים רותחים. מחרסינה יערה עליו מים רותחים. ורצוי להשתמש בכיור מפלסטיק, בתוך הכיור וכן נהגו הרבה להחמיר בכך. כמו כן, יש לערות רותחין על השיש ועל הרשת הנמצאת בניקוז שבכיור וכן רצוי לעטוף את השיש בניר כסף עבה וכיום נוהגים הרבה בענין זה .
 

shinon28

New member
ליל הסדר

עושים סדר ב'ליל הסדר' -למה סדר? -מטרת ליל הסדר היא לזכור את ארועי יציאת מצרים ולספר אותם לילדינו. במהלך יציאת מצרים נוכחנו לראות כי ה' שולט ביקום. חשוב שילדינו ידעו זאת. מצות ליל הסדר ומנהגיו נועדו להפוך את יציאת מצרים לחויה בלתי נשכחת. - מהי "מצה"? -המצה עשויה מתערובת קמח ומים שנאפו תוך פחות מ-18 דקות (זמן ההחמצה המינימאלי). אכילתה מזכירה לנו את העבדות (המצה היא מזון עבדים) וגם את הגאולה – היציאה ממצרים היתה כה מהירה שאפילו הבצק לא הספיק לתפוח. -בליל הסדר נוהגים להקפיד על אכילת 'מצה שמורה' – מצה העשויה מחיטה שנשמרה מפני מגע עם מים מרגע הקצירה לשם מצת מצוה. (ניתן לקנות מצות מכונה מרובעות) או מצות יד, אך המצות שעליהם מברכים בליל הסדר יש להקפיד דוקא במצות שמורות עבודת יד.. - -מהו "מרור"? -ירק המשאיר בפה טעם מר, זכר ליסורי העבדות במצרים. רצוי לקחת עלי חסה. יש להקפיד להשתמש בחסה נטולת תולעים (תוצרת 'קטיף') יש נוהגים להשתמש גם בקלח תמכא מגורד. -מהי חרוסת? -תערובת תפוחים, אגוזים ויין. זכר לטיט בו התבוססו אבותינו במצרים. -כמה כוסות יין שותים? -ארבע. -זכר לארבעת שלבי הגאולה. את הכוסות לוגמים בחלקים שונים של ה'סדר'. יש להקפיד על סדר זה. -קשה לשתות יין? קח מיץ ענבים. גם הנשים חייבות באכילת מצה, מרור ובשתית ארבע הכוסות. -מה בקערה? -בפני עורך הסדר מניחים קערה ובה 'זרוע' – חתיכת בשר צלויה. 'זכר לקרבן פסח' (יש להכין אותה ביום ששי) 'ביצה' – ביצה מבושלת, מעט מרור, חרוסת, חתיכת כרפס, מי מלח ושלש מצות שלימות (זהירות, שביר) במרבית ספרי ההגדה ניתן למצא ציור הממחיש את אופן סדור הקערה. -'הסבה": -את אכילת המצה ולגימת היין יש לעשות 'בהסבה', היינו, תוך כדי נטיה לצד שמאל כמנהג האחמי"ם בימי קדם. לשם כך יש להכין מראש כרים וכסאות מתאימים ל'הסבה'. נשים ובנות, אינן 'מסבות', אך יש מעדות המזרח שנוהגים, שהנשים מסבות. -והילדים? -חשוב מאד שיהיו נוכחים במהלך ספור ההגדה. הילדים הם עיקר הערב. זהו אחד הספורים החשובים ביותר שישמעו בימי חייהם. מומלץ להכין מראש את הספור בצורה חוויתית ומרתקת. רצוי שישנו בצהרים כדי שיהיו ערניים בלילה. - כדאי גם לצייד אותם בהגדות מצוירות הממחישות את המסופר. הכל יהיה בסדר… --לוגמים כולם את כוס היין הראשונה. -נוטלים ידים ללא ברכה, מטבילים את ה"כרפס" במי מלח, מברכים "בורא פרי האדמה" ואוכלים אותו. ה"כרפס" היא חתיכת ירק. למה כרפס? כדי שתשאל. (פעולות שונות ננקטות במהלך ליל הסדר במטרה לעורר את סקרנות הילדים כדי שיהיו קשובים לספור ההגדה). -שוברים את המצה האמצעית. את החלק הקטן משאירים במקום, החלק הגדול נעטף במפה ומוסתר במקום כלשהוא. זהו ה"אפיקומן" המפורסם. -מוזגים כוס יין שני, הילדים שואלים "מה נשתנה" ופותחים בקריאת ספור ההגדה. חוזרים במנהרת הזמן אלפי שנים ומנסים להרגיש כאילו אנו עצמנו יצאנו בלילה הגדול הזה משעבוד מצרים. חשוב להקפיד על קריאת הקטע המתחיל במילים "רבן גמליאל היה אומר" ובו ביאור משמעות המצה, המרור וקרבן הפסח. -בתום ההגדה לוגמים את כוס היין השניה, נוטלים ידים עם ברכה, עורך הסדר בוצע את המצות ומחלק לסועדים. יש לאכול לפחות "כזית" (30 גרם) מצה תוך 4 דקות. גודל הכזית הוא בערך שלשת רבעי מצת מכונה. גברים וילדים יאכלו בהסבה, ומברכים 'המוציא' ועל 'אכילת מצה'. -מברכים "על אכילת מרור" ואוכלים 2-3 עלים בינוניים כזית מרור, טבולים במעט חרוסת. -אוכלים ביחד כריך עשוי מצה, מרור ומעט חרוסת. -אוכלים סעודת חג. -שובו של האפיקומן. -בימי בית המקדש היו אוכלים בשלב זה את קרבן הפסח. בימינו אין קרבן, יש רק זכרון ותקוה ופיסת מצה כתחליף. אוכלים כזית מצה מהאפיקומן תוך 4 דקות וב'הסבה'. אם אין מספיק לכולם, אפשר לפתוח גם מצה חדשה, מצה שמורה. -מוזגים כוס שלישית, מברכים "ברכת המזון" ושותים את היין. -מוזגים כוס רביעית וקוראים פרקי הלל מתוך ההגדה. מודים לה' על הניסים שעשה לאבותינו ומתפללים שיעשה, כמה גם לנו. -בתום ההלל לוגמים את היין. -מצוה להמשיך ולעסוק בספור יציאת מצרים גם לאחר תום הסדר. ברכה אחרונה על הגפן היום שאחרי -יום ראשון הוא יום טוב ואסור בעשית מלאכה. תפילות חג נאמרות בבית הכנסת. מותר לבשל ולהעביר אש מאש(אסור להדליק אש-יש להכין נר נשמה דולק מיום קודם ). אבל אסור לכבות את האש. יתר ימי הפסח קרויים 'חול המועד'. -אין מניחים בהם תפילין ויש להמנע מעבודה מיותרת. -גם היום האחרון של חג הפסח הוא 'יום טוב'. . ולמה, באמת, גונבים את האפיקומן? גניבת האפיקומן נועדה ליצור סביב ליל הסדר אוירה של דרמה וענין עבור הילדים. הילדים הם הדור הבא של עם ישראל. אם נצליח לרתק את לבם ולפתח אצלם סקרנות ואהבה לדברי תורה, ניתן לקוות כי ישתיתו את חייהם על יסוד ערכי מוצק, של תורה ומצות.
 

S r 35

New member
תודה שינון ../images/Emo140.gif

כרגיל אנחנו לומדים ומחכימים. מעריכה מאוד את ההשקעה שלך בכתיבת ההודעות הללו. שיהיה לך חג שמח ומלא נחת
שרה
 

dafgol

New member
../images/Emo51.gif shinon יקר

יותר מאוחר אוסיף למאמרים את שני המאמרים החדשים ששמת פה אתמול.
ענקית, אתה באמת עושה מעשה טוב
 
למעלה