לימודי עו"ס

sharki7

New member
לימודי עו"ס

שלום לכם ,
כמו עוד אחד פה אני מתלבט בקשר ללימודי עבודה סוציאלית.
אני מאוד מאוד מתחבר לתחום ,אך השאלה היא השכר.
מצד אחד ללכת עם הלב ולעשות את מה שאני הכי אוהב, אבל מצד שני צריך גם פרנסה.
אשמח לשמוע מכם על הנושא ,בוודאי זה נושא חרוש כבר.
ושאלה נוספת היא האם למישהו יש דעה על מכללת אשקלון?

תודה רבה,
 

sher2004

New member
אני למדתי במכללת אשקלון

מאוד אהבתי את הלימודים. זו מכללה קטנה והמרצים מאוד באים לקראת הסטודנטים, וכשאני למדתי הלימודים התרכזו ביומיים בשבוע. לגבי המקצוע באופן כללי אם אתה מתחבר למקצוע אז תלך על זה כי מתי שהוא בחיים תצטער שלא אהבת בתחום שאתה אוהב. לגבי השכר זה משתנה מהמגזר הציבורי לפרטי
 

sharki7

New member
ו...

וניתן להתפרנס בכבוד לפחות,בין אם בציבורי ובין אם בפרטי?
כי כל הזמן נשמע שהעובדים הם שק החבטות של כולם וכך גם מבחינת השכר .
תודה.
 

sher2004

New member
השכר נמוך, להתפרנס בכבוד?

אני לא יודעת. אולי בהתחלה לא אבל אפשר להתקדם, להמשיך ללמוד ולקוות שהשכר יעלה. אם את תעבדי כעצמאית בשוק הפרטי יעלו סיכוייך להרוויח שכר גבוה ותוכלי להתפרנס בכבוד, אבל זה לא מתאים לכולם. ובדרך הכלל השכר בעבודה סוציאלית הוא לא גבוה לעומת תחומים אחרים.
 
השבוע פגשתי פסיכולוג שעובדת בשפ"ח שאמר לי

שהפסיכולוגים מרויחים עוד פחות מהעו"סים
 

matmid1

New member
היכולת להתפרנס תלוית תחום וגוף מעסיק

כמובן, השיקול בבחירת תחום בעבודה סוציאלית אינו רק כלכלי. בכל אופן, על קצה המזלג ובהערכה גסה אפשר לסכם את זה בכמה נקודות:

1. במידה ואתה משתלב בגוף ציבורי (העסקה ישירה של העירייה, משרד הרווחה ומשרד הבריאות) בתפקיד ראשוני זוטר/ממוצע השכר שלך ינוע בסביבות 7,000-8,000 ש"ח ברוטו, במשרה בהיקף מלא - 40-42 ש"ש (כמובן, עם הטבות סוציאליות נלוות שבפני עצמן ערכן רב - ימי חופשה רבים מהנהוג בשוק הפרטי, קרן השתלמות ועוד). הבעיה היא שמרבית הצעות העבודה הן של משרות חלקיות (לרוב 50%-75%) וכך באופן יחסי גם החלק של השכר שצוין. לא פעם, העבודה בשטח היא תובענית יותר ובפועל מצריכה משאבי זמן וכוחות נפש שאינם תמיד בפרופורציה עם היקף המשרה... עובד סוציאלי עם ותק רב, בתפקיד ממוצע, יוכל להגיע לרמת שכר של 10,000-12,000 ש"ח ברוטו.

2. תנאי ההעסקה של עובדים סוציאליים בתפקידים במשרד הביטחון, בשירות בתי הסוהר ובביטוח לאומי בד"כ נחשבים לטובים וגם עם ותק מועט יחסית ניתן להגיע לרמות שכר גבוהות, בסדר גודל של 10,000-11,000 ש"ח (במשרה מלאה).

3. במידה ותרכוש נסיון נדרש וגם מוניטין (לרוב בתור שכיר), יתכן שתוכל לתת שירות טיפולי באופן פרטני ולהנות מרמות שכר בהחלט גבוהות בשלבים מתקדמים יותר. בהקשר זה, כדאי לעיין בהודעותיה של טל קרויטרו (כותבת בפורום) שעובדת באופן פרטני, כדי לקבל קצת יותר מושג על האפשרויות באפיק זה.

4. לדעתי ולפי התרשמותי האישית, תנאי ההעסקה במרבית השירותים המופרטים (כמו הוסטלים ודיורים מוגנים) או פרטיים קטנים/בינוניים (כמו בתי אבות) הינם ירודים עד גבול הנצלניים. מקומות פרטיים שנסמכים על מימון ממשלתי מחוייבים, נכון לימים אלה, לשלם שכר מינימאלי של בערך 7,000 ש"ח, לא כולל הוצאות נסיעה. התנאים הסוציאליים הם בד"כ מינימאליים ובהתאם לדרישות הסף בחוק (למשל, מינימום ימי חופשה וימי מחלה, הפרשות מינימאליות לקרן פנסיה - לפי צו הרחבה). בחוסר ברירה, למעט רכישת נסיון מקצועי ראשוני של שנה-שנתיים, לא רואה טעם להשאר שם לאורך זמן.

זה על קצה המזלג, אם יש שאלות נוספות, ספציפיות יותר, אשמח לנסות לענות

בהצלחה עם מה שתבחר.
 

KFIRB

New member
לא מדוייק

לגבי סעיף 1, המשרדים הממשלתיים חינוך, רווחה ורשויות מקומיות קמצנים בתשלומי שכר ורק אצלנו במקצוע הומצא המושג הבזוי- "השלמת הכנסה". משרד הבריאות אם כבר, הוא המשרד הקמצן ביותר לשירות הסוציאלי.
לעומת זאת,בתי חולים, קופות חולים, בתי אבות גדולים וחברות סיעוד של השוק הפרטי משלמות טוב ומצויין.

מתגובתך נראה שהשכר הממוצע הוא סביבות ה-7. כל מי שנמצא בשירות הציבורי (קופ"ח, בתי"ח של הכללית, בתי"ח ממשלתיים הרווחה וכו') מרוויח סכום שונה ונעלם... באחוזי משרה משתנים ויש גם משרות מלאות.

לגבי הסעיף האחרון- אינני מסכים!!! אני אישית מכיר 5 חברות ועמותות המכבדות את ההסכם כלשונו!!! זה מתחיל ונגמר ביושרה של מקום העבודה. יש חברה (אחת הגדולות בתחום השיקום) שמנכ"לה אמר בתקופת השביתה שהוא יכבד כל הסכם שייחתם וכל נושא העמותות ימולא כלשונו לגבי החברה. ואפילו הגדילו לעשות ושלמו לפי הפעימות גם שמשרד הבריאות לא העביר את הכספים!!!
משרד הבריאות לא יכול לרקוד על שתי חתונות, מצד אחד לדרוש שירות מיטבי ומצד שני להפר את ההסכם שהמדינה עצמה חתומה עליו. משרד הבריאות וליתר דיוק, אגף בריאות הנפש ובתוכו השיקום הם הגוף היחידי שמפרים את ההסכם מצד המדינה לגבי השירותים המופרטים.

בחודש מאי האחרון, היזמים ובעיקר היזמים ששלמו ומשלמים לפי ההסכם החדש למשרה מלאה והרכב משרה מלאה לפי ההסכם , התאחדו כולם ופשוט סגרו את הברז במשך יום אחד של שביתה, באותו יום הם לא רק לא נתנו שירות אלא גם הרסו לרכזות סל שיקום את יום העבודה, אין ועדות מעקב, אין ועדות סל שיקום, לא משתפים פעולה עם הבקרה והכל פשוט הושבת? האם זה הזיז משהו למשרד הבריאות? לא!!!

בגריאטריה המצב שונה, מאחר והמשפחה משלמת למשרד הבריאות על השירותים לקשישים, לכן שם הדברים הרבה יותר מסודרים מבחינת העברת תשלומים, אך קיימת בעיה בפיקוח.

ממוני סל שיקום הארציים צריכים להתבייש כשהם מגיעים לכנסים בנושא שיקום פסיכיאטרי, ומקשקשים על החלמה. כי דווקא אותם דוברים נכשלו בהחלמה שלנו כעובדי מקצוע בעבודתם הכושלת של הנהלת השיקום במשרד הבריאות מול רפרנטי משרד האוצר בנושא. עו"ס ברה"ן הראשית צריכה להתבייש, גם עו"ס לשירותי השיקום וממונה על השיקום צריכים להתבייש וגם עו"ס הראשית של משרד הבריאות צריכה להתבייש. הם לא מייצגים את המקצוע נאמנה במשרד.

עצם זה שיש חברות ועמותות העומדות בהסכם (מי מפחד לאחר דיונים עם האיגוד ומי מרצון וכבוד למקצוע ), זה אומר שאפשר להרוויח כסף ועדיין לשלם שכר הולם ולספוג את ההפרש של משרד הבריאות שהפיק לשלם להם מהפעימה השנייה. כלומר שירותי שיקום לא מקבלים פעימה שלישית ורביעית.
 

matmid1

New member
תודה וכמה הבהרות

לצערי(נו), מושג "השלמת הכנסה" אינה ייחודי רק לעובדים הסוציאליים, אלא גם לעובדי מדינה נוספים ששכרם מבוסס על טבלאות שכר משולב שלא עודכנו (או כמעט לא עודכנו)
במשך עשור או שניים... לאורך השנים נחתמו הסכמים שונים לתוספות שכר שבאים לידי ביטוי ברכיבי שכר נוספים לשכר המשולב עצמו, מעבר להשלמת ההכנסה (שאגב,
למיטב ידיעתי, היא כן פנסיונית). עם זאת, ישנן לא מעט הטבות נלוות במגזר הציבורי שערכן רב גם במונחים כספיים (קביעות, הפרשות "נדיבות" יותר לפנסיה, קרן השתלמות - לא קיימת בכל מקום פרטי, ימי חופשה רבים יותר כולל אפשרות צבירה רחבה יותר, ימי מחלה רבים יותר עם צבירה לא מוגבלת ועוד ועוד). במקום פרטי, לרוב הטבות אלה מצומצמות יותר ותואמות את המינימום על פי חוק. במקום פרטי מתגמל הפיצוי להיעדרן של אותן הטבות יכול לבוא בדמות של שכר גבוה משמעותית מזה שיכול להציע המגזר הציבורי.
כשאתה מציין שאותם גופים פרטיים משלמים טוב ומצוין על אילו סכומים מדובר? אם מדובר על יתרון למקומות הפרטיים בפער של 1000-2000 ש"ח, כשההטבות הנלוות קרובות למינימום, זה לא ממש מפצה על כך, לדעתי.
אתה צודק שרמות השכר בין גופים ציבוריים, אפילו עבור אותו ותק ודרגה זהה, יכולות להיות שונות כתוצאה מרכיבי שכר נבדלים וייחודיים לאותו מקום (או דרגות שונות של אותם רכיבים. למשל, תוספת על החזקת רכב: רכב שירות ב' לעומת רכב שירות ג'). מה שכן יכול להיות מקומם במגזר הציבורי הוא הקושי לקבל מידע ברור על רמת השכר הצפויה לפני כניסה לתפקיד. לא פעם, סימולציית השכר מגיע רק אחרי או רק "מתגלה" בעת קבלת תלוש השכר הראשון.

תודה על העדכון לגבי אותן 5 חברות ועמותות, טוב באמת לדעת וראוי לציון. יש אפשרות לציין את שמותיהן למען אלה שמחפשים הזדמנויות תעסוקתיות בתנאים הולמים?

לא ידעתי על אותו ניסיון שביתה ועל משרד הבריאות כגורם מכשיל בהקשר זה. בכל אופן, יום שביתה אחד לא נראה לי דבר מספק.
כיצד בעצם הסתבר שהליקוי הוא באגף בריאות הנפש? תוכל לפרט יותר? מודה שסברתי שעיקר האשמה הוא ביזמים.
 

KFIRB

New member
תקציב

הסיפור שאספר עכשיו הוא נכון אך ורק לגבי משרד הבריאות ובתוכו אך ורק לשירותי השיקום בבריאות הנפש.

צריך לזכור את ההיסטוריה של חוק סל שיקום וחקיקתו, השיקום בעבר הרחוק היה שייך למשרד הרווחה (דאז העבודה והרווחה), אבל הם נרתעו מלטפל בזה, ואף היה תע"ס מיוחד לשיקום , ובעצם לא השתנה הרבה מאז להיום. נוצר ואקום והוגי החוק (המומחים המקצועיים) המליצו על שלוש אפשרויות : האחת להקים בדומה למדינות אחרות - גוף בינמשרדי שיהיה אמון על בריאות ורווחה, או לפחות גוף שיהיה אמון על כל נושא שיקום המוגבלויות , השנייה להשאיר את האחריות במשרד הרווחה (הרווחה התנגדו מאד לכך), השלישית- נוצר ואקום שאף אחד לא רצה לטפל בתפוח האדמה הלוהט הזה של שיקום פסיכיאטרי, ולכן משרד הבריאות לקח את זה על עצמו במיוחד שהיה לחץ לשחרר מטופלים החוצה מהמחלקות .

דיור מוגן הוא שירות מופרט מיום הקמתו. אבל צריך להבין שמשרד הבריאות הוא משרד רפואי ולכן התחום הפסיכוסוציאלי ובמיוחד תחום השיקום הוא תחום זר למשרד ויש המכנים אותו "אח חורג". התקציב הייעודי לשיקום הוא תקציב שידע עליות וירידות עם השנים והוא חלק מהתקציב של אגף בריאות הנפש. התקציב נקבע ע"י האוצר ולא ע"י משהב"ר. ואפילו במסגרת הרפורמה הביטוחית הייתה יוזמה שהחזיקה המון זמן שהשיקום יועבר לקופות או לכל הפחות ההפניות לשיקום, והאוצר רצה להכניס תמריץ שלילי לשיקום, ככל שיפנו פחות לשיקום כך הקופות ירוויחו יותר- בלחץ של המון גורמים בעיקר הצרכנים, אנשי המקצוע והמשפחות זה בוטל לאחר המון המון לחצים.

מה שקרה עם כניסת ההסכם החדש, שכל המשרדים התארגנו תקציבית להסכם השכר החדש, ואילו משרד הבריאות נעצר בפעימה השנייה ואמר "אין לי תקציב לממן עו"סים". הסיבות למה אין תקציבים , דומה לשאלה למה אין פעמונים בכנסייה... ובכלל לתפיסת משרד הבריאות השיקום הוא אח חורג גם מבחינה כלכלית ותקציבית, כיום כאשר עדיין רוב התקציב עובר לבתי"ח ומי ששולט במשרד הוא הרופאים, אף אחד לא סופר אותנו. ולא את רכזות סל שיקום המחוזיות. (בסוד , אגלה לך שגם את הבקרה המחוזית לא סופרים -שם למעלה), היחידים שיכולים לשנות משהו הם קודקודי המשרד מול הרפרנטים של משרד האוצר.
בעצם מה שקרה שהתשלום פר יום שירות לא שונה ולכן ליזם אין אפשרות לשלם יותר כי התקציב משולם ליזם גם בבחינת מספר התקנים לפי מספר מקבלי השירות . ובביקורות שעורכת הבקרה הם בודקים תקנים , שעות תקינה ואפילו משכורות לעובדים, שחס וחלילה היזם לא יהיה במצב של פשיטת רגל כלכלית , ולכן הפיקוח הוא לא רק על טיב השירות אלא גם על התקציב של השירות.

למשל בשירות שעבדתי, כמדריך, מתאמת טיפול של משרד הבריאות התרשמה מועדות המעקב שיש חריגה תקציבית בשירות, וביקשה לזמן את הבקרה, היזם ביקש לתקן את המעוות ולדחות את הבקרה והחליף מנהלת. המנהלת החדשה נאלצה להתמודד עם גרעון בשירות שהיזם באופן חד-פעמי חיסל אותם תמורת רפורמה בסניף לתקופה קצרה. לאחר מספר חודשים, בוצע שינוי שעות פר דייר לפי ביקורת שבוצעה במחוז אחר, וכאשר נערכה ביקורת אצלנו בשירות, הם התרשמו לחיוב מהשירות וטיבו, אך העלו בממצאיהם שיש בעיות בתקינת יתר לדיירים. דבר ששוב תוקן.

אני מאמין שהבעיה היא למעלה במשהב"ר ולא במחוזות, כי עובדה שמסגרות שנסגרו לאחרונה כגון נווה יעקב, נסגרו בעקבות פנייה של "בזכות" למשטרה, למרות שהבקרה המחוזית התריעה בשער, המשפחות התלוננו ושום דבר באמת לא נעשה. אני מכיר מסגרת דומה שנסגרה רק לאחר אירועים מאוד מאוד חריגים , וזאת למרות שהבקרית התריעה במשך מספר שנים על הבעיות שמצאה בביקורותיה. לכן האשמה שלי היא רק לראשי השיקום במשרד הבריאות ולא למחוזות.

וזה רק על קצה המזלג , מה שקורה בתחום בריאות הנפש. עצוב לי שאנו כמקצוע לא עושים הרבה כדי לשנות את המצב. למשל התראיינתי לתפקיד תיאום טיפול ואמרו לי שהם לא מקבלים התקציבים ממשרד הבריאות- לא הופתעתי, סטודנטיות שנמצאות איתי בתואר השני בתפקידים בכירים בחברות שמשלמות לפי ההסכם, הסבירו שהן משלמות לפי ההסכם למרות שהמשרד לא מעביר תקציבים בהתאם. יש כאן בעייה רצינית של אינטרסים, וכולם חיילים בצבא הקפיטליסטי של המדינה. מי שיזם את הרפורמה הביטוחית הוא משרד האוצר, בעידוד הרופאים הפסיכיאטרים המנהלים את המסגרות (שרובם מזמן לא ערך לא אינטייק, לא בדיקה במחלקה ולא בדיקה במיון , שלא לדבר על טיפול מרפאתי או אשפוזי בתנאים ציבורים, רובם קלינאים לא הכי טובים וחלקם הגדול הגיע מהצבא), החשש של הקופות היה והינו מוצדק מניסיונות העבר עם האוצר ומשרד הבריאות שהתקציבים לרפורמה הביטוחית לא יעברו.

היזמים הטובים (שאני בכוונה נמנע מלהזכיר אותם , כי מספיק שאזכיר 3 מהם שהם חברות פרטיות, יגיעו כל מיני גורמים שיש להם אינטרסים מנוגדים ומתחרים ויספרו לנו סיפורי מעשיות אודותיהם), הם חיילים של משרד הבריאות, למה הכוונה? מחר יש מכרז, משרד הבריאות ומנהליו ידועים בזיכרון הפיל שלהם והם יפסלו את מי שעושה הרבה רעש. לכן היזמים נמצאים במלכוד, מחד הם זכאים ומגיע להם להרוויח כסף (ואני מדבר על חברות שדואגות לדיירים, לעתים על חשבון התשתיות של העובדים- לא השכר, אלא התשתיות , מחשבים דפוקים, פחות הדרכות חיצוניות ועוד), הם רוצים לשמור על איכות כ"א טוב ולזמן ארוך ומצד שני משרד הבריאות שם מקלות בגלגלים.

מנהלי השירותים צריכים להיות יצירתיים כדי לשמר את עובדיהם , בעיקר העובדים הלא מקצועיים. למשל תחלופת מדריכי השיקום בחלק מהשירותים היא מדאיגה ומפחידה ממש, יש מקומות שזה קשור להנהלה רקובה של השירות (צריך להבדיל בין השירות של חברת X לבין חברת X בכללותה), אך בדר"כ בשירותים טובים יש יציבות בצוות הלא מקצועי, כי אלו משרות חלקיות או נוספות על משרות אחרות, לצפות מעובד לא מקצועי בשכר מינימום להישאר מספר שנים בשירות, זו בעיה קשה שמתמודדים עימה בהמון שירותים. בנוסף קיימת תחלופה רבה של עובדי שיקום מקצועיים, אחת הדרכים למנוע זאת היא לשלם בהתאם וגם להעצים בהדרכות חיצוניות,ימי עיון ועוד.

בב"ש , למשל חלק גדול מהמסגרות נותנות הדרכה חיצונית.

הרמז לחברות הידידותיות לעו"ס הן החברות הגדולות ביותר, מעבר לכך, אני אחטא לאמת אם אציין את שמותיהם , כי אני מניח שיש עוד עמותות ויזמים טובים וחבל לשבח את הטובים בזמן שיש טובים נוספים.
בנוסף, אתה צריך להבין שתחום העבודה הסוציאלית הוא עולם מאוד קטן, כל מה שאני כותב כאן, נקרא ע"י המון אנשים שאין לי יכולת לשלוט על מי יקרא ויותר מכך אנו חיים במדינה ובמקצוע שכולם בסופו של יום מכירים את כולם.

לגבי המשכורות המצויינות, התכוונתי לנושא הסיעוד קשישים של עו"ז וקשישים. בעו"ז השכר הוא בהתאם לתפוקה, ואתה יכול להרוויח משכורת נאה (שמעתי ממישהי שהרוויחה מעל ל10 לחודש), אבל אין בזה שום דבר טיפולי, לעניות דעתי.
 

sharki7

New member
האם..

האם יש יתרון בתואר שני?
גם בפאן המקצועי (אשמח לשמוע על האופציות) יודע שזה קליני טיפולי
וגם בפאן הכלכלי?

תודה על התשובות שלכם,
כיף לקרוא
 

S u B

New member
אוניברסיטת אריאל

בוקר טוב.

יש לי ידידה שלומדת באוניברסיטת אריאל עו"ס והיא מאוד מרוצה.
תוכל לתת לך מידע בנושא ובכלל, יש אפשרות להיפגש עם יועץ לימודים שיתן מידע לגבי המחלקה.

תהיה מעוניין?
 
למעלה