לימוד קיפול היפוך

bshuval

New member
לימוד קיפול היפוך

כאשר אני מנסה ללמד אנשים אוריגמי, לרוב אני מתחיל בללמדם לקפל את הציפור המרפרפת. הם לעיתים קרובות מתקשים מאד בקיפולי היפוך. (ואגב, זו אחת הסיבות שיותר קל לי ללמד אדם שכבר יודע לקפל מאשר אדם שנחשף לאוריגמי לראשונה) מעניין אותי לדעת כיצד אתם מתמודדים עם הנ"ל. והאם נתקלתם בתופעה כזו. איזה מהלך הכי קשה לכם ללמד אדם שרק החל ללמוד אוריגמי (ותהיו רציניים -אין סיכוי שהוא יאלץ לבצע שיקוע סגור בקיפול הראשון שלו!) אגב - שיטה ידועה לטפל בבעית קיפול ההיפוך במקרה של הציפור היא להחליף את קיפול ההיפוך בקיפול בקעה ומשיכה.
 
יש קיפולים עוקפים כלומר

אתה יכול בשלב מוקדם להוסיף קיפול כך שבמקום קיפול היפוך יהיה רק משיכה קשה להסביר את זה אבל בחוברות שלי תוכל למצוא דוגמאות לכך. אותה הגישה ננקטת לגבי קיפול מקור.
 

bshuval

New member
שאלת מינוח

אצלך "קיפול היפוך" הינו inside reverse fold ו"קיפול מקור" הינו outside reverse fold? אגב - אני חושב שאני מבין את השיטה שלך, והיא יחסית דומה לשיטה המקובלת, אך השאלה הנשאלת היא כיצד מלמדים לקפל קיפול היפוך? באיזהשהו שלב לא ניתן לברוח מכך. האם יש שיטה ללמד קיפול היפוך?
 

giladznaor

New member
שאלות מינוח

אני חייב לציין שבהתחלה לא היה לי שמץ של מושג מה הכוונה שלך בקיפול היפוך. חייבים לעשות משהו עם כל המינוחים בעברית. צריכים מתישהו להקים פאנל בנושא ביחד עם אבשלום קור. לגבי השאלה עצמה, נראה לי שכשרוצים ללמד מהלך חדש, קודם כל כדאי להתמודד עם המהלך עצמו בסביבה סטרילית עד כמב שניתן. לinside reverse-fold, שאקרא לא בהודעתי זו "קיפול פנימי", כמו גם לoutside reverse-fold, שאקרא לו "קיפול חיצוני" בהודעה, אני צביע לקחת דף כמה שיותר גדול ולקפל ממנו בסיס עפיפון (kite-base). את הבסיס מקפלים לחצי כך שמקבלים צורה שדומה לראש של העגור. בצורה זו יצרנו סביבה הרבה יותר סטרילית מהעגור - גם הדף הרבה יותר גדול, גם ניתן לפתוח אותו לחלוטין, וגם הגענו למצב זה מהר מאוד. לאחר שיצרנו את הסביבה הסטרילית והנוחה לניסויים, נתחיל בקיפול המקור רק ע"י קיפול בקעה. לאחר מכן נפתח ונקפל קיפול הר בדיוק על אותו הקו. לקיפול פנימי, נפתח את הדף, ונראה כיצד הקיפול הפנימי מתבצע - כיצד צד אחד הופל לקפל הר, וצד שני לקפל פתוח. לאחר תירגול קצר ניתן לעבור לעגור.
 

bshuval

New member
תגובה

התגובה שלי מתחלקת לשני חלקים. האחת, היא עברית: הסיבה שקראתי לקיפולים "קיפול היפוך פנימי/חיצוני" נובעת משני דברים: נסיון לתרגם עד כמה שניתן קרוב לשפה האנגלית, וכן לשמור על הרשום בספרים הקיימים בעברית. אחת הסיבות שרנדלט בזמנו רשם סימונים המבוססים על שיטת יושיזאווה היא אוניברסליות, ואני חושב שזה צריך להיות גם בעברית. יכולנו לקרוא לקיפולים האלה "קיפול 56" ו-"קיפול 57", אך בכל זאת עדיף למצוא מילים בעלות משמעות. אני בפירוש חושב שאולי דווקא בעברית כדאי לתת לקיפולים שמות קלים וטובים ללימוד (כמו "קיפול מקור" של מירי). יש כמובן מילים באנגלית שאין להם מילים מתאימות בעברית, כדוגמת crimp (אני מציע לתרגם כ- "קפלול" כי מבצעים שם קיפול כפול.) אני בהחלט מסכים שאנו צריכים פאנל להמצאת מילים בעברית. אני מוכן להשתתף, אך מירי גם צריכה להיות בפאנל הזה (המילים תשפענה, כנראה, על המרכז). לגבי לימוד קיפול הפוך - כאשר אתה ניגש ללמד אדם שלא ראה מימיו אוריגמי, ורוצה ללמדו את הציפור המרפרפת, אתה לא תתחיל בתרגילים התחלתיים על מנת ללמדו לבצע קיפול היפוך. הוא לא ירצה לקפל יותר בחיים! ובזה נקודת התורפה של השיטה שהצעת. שיטה זו כן מתאימה ללימוד אדם שכבר יודע לקפל קצת, ורוצה להתקדם, ואתה מעוניין ללמדו לבצע שיקוע, למשל.
 

giladznaor

New member
ועוד תגובה ../images/Emo13.gif

התגובה שלי תתחלק גם כן לשני חלקים, בהתאמה לחלקיך. 1) מעניין. צריכים לשבת על זה בצורה מסודרת, אין ברירה. 2) השאלה מה אתה רוצה לבצע. העגור הוא דגם מאוד לא פשוט לאדם שלא קיפל דבר מימיו. אבל אם מתעקשים, אני עדיין חושב שהשיטה שהצעתי יישימה, בעידכונים קלים. אחרי שהוא קיפל את הציפור, ונשאר רק קיפול ההיפוך, תיקח דף נוסף שקיפלת מראש כפי שהצעתי, ותסביר לו איך לבצע את הקיפול. הבעיה הגדולה בלימוד כל הקיפולים היותר מסובכים הינה הקושי בהבנת תנועת הנייר. הכוונה שלי לא הייתה לתרגל איתו קיפול בסיס עפיפון לחצי, אלא הדגמה של ביצוע הקיפול בצורה שנוחה להבנה. כמובן שהכוונה לא הייתה לתת לו לשיעורי בית - "קפל 20 קיפולי היפוך פנימיים ותביא לי אותם עד מחר ב7:15 בבוקר". הכוונה הייתה להסביר איך הדף אמור לנוע. אם הכוונה הייתה רק לקפל את העגור אז השיטה שאתה ומירי הצעתם (ונראה לי ששניכם מתכוונים לאותו הדבר) מספיקה, והמקפל באמת ידע לקפל את העגור. אבל אם הכוונה הייתה ללמד איך לקפל קיפול היפוך פנימי (ואני לא בטוח שזה נחוץ למי שרק מתחיל), אז זה המקרה שאליו התכוונתי.
 

bshuval

New member
תגובה לתגובה

קודם כל, אני מדבר על לימוד הציפור המרפרת ולא העגור. הציפור היא קיפול הרבה הרבה יותר מגניב, ואני חושב שאדם שלא ראה אוריגמי מימיו יותר יתלהב מקיפול פעולה מאשר קיפול סטטי. מוצא חן בעיני הרעיון של "שיעורי בית". אז לכל קוראי הפורום, אנא מכם להגיש לי במסר אישי עד מחר בבוקר: (1) סיכום על יצירת נייר (2) ביחרו יוצר אהוב ומוערך על ידיכם, ודונו ב-5 יצירות שלו שלדעתכם הם הטובות ביותר. (3) תרגלו את הטכניקה החדשה שלמדנו היום (למי שלא יודע - היקארי אורי - קראו את ההודעות על יצירה). אני מבקש תמונות של שני דגמי היקארי אורי פרי ידכם, מצולמים משלוש זוויות שונות כל אחד. ביחרו זוויות כך שהדגמים יראו שונים מכל זווית. (4) קפלו את הפרפר של רוברט לאנג (מספר החרקים הראשון שלו), אך חלקו את הכנף לחמישה חלקים ולא לשלושה (מי שמכיר את הדגם יודע על מה אני מדבר).
 

giladznaor

New member
ציפור מרפרפת

בסדר בסדר! כתבתי עגור כי זה יותר קצר ופחות מבלבל לכתיבה... (ובתכ'לס, זה כמעט אותו דבר)
 

mirigami

New member
אוקי בואו נקים ועדה שתפגש ותקבע

מינוחים. חייבים להפגש ולעבור על המינוחים והקיפולים. מי שרוצה להיות בועדה שירשום את שמו ונקיים פגישה. מונחים שלא נמצא להם הגדרה נרכז ונפנה בצורה רשמית לאקדמיה ללשון ולאבשלום קור. מי שמעוניין להצטרף לועדת לשון האוריגאמי ירשום את שמו הפגישה תערך אצלינו בהרצליה מירי
 

mirigami

New member
אוקי תתאם בין כל המעוניינים

להשתתף בועדה ונקבע אצלינו לפגישה מירי
 

ittaih

New member
הוראת קיפול היפוך

לדעתי הרעיון של גלעד, ללמד קיפול היפוך ב"סביבה סטרילית", הוא נכון. צריך גם לוותר על הוראת קיפול היפוך למי שבפעם הראשונה מקפל משהו. אם זה אומר שהוא לא ילמד על ההתחלה ציפור מנפנפת - אין מה לעשות. זה המצב. בשיעור הראשון - ואם זה היחיד, אז היחיד - הייתי מלמד קיפול היפוך דרך "סירת מפרש" פשוטה, שלמעשה עשויה שני קיפולים בלבד: קיפול חיתול (קודקוד לקודקוד נגדי) וקיפול נוסף למפרש, שכשהופכים אותו - וזה ההיפוך - הוא יוצא בצבע הנגדי. זה קיפול פשוט, מקסים, וגם פעיל בסופו של דבר (אם נושפים בגב הדגם, הסירה "שטה" על השולחן!) זאת, לדעתי ה"סביבה הסטרילית" האולטימטיבית ללימוד קיפול היפוך.
 
למעלה