לימוד תלמידים בכיתות קטנות /סיעות
בס"ד שלום דיאנה וחברי הפורום רציתי לשתף ולהגיב על מספר דברים. ומעט על עצמי קודם - מורה לחינוך מיוחד המשלבת תלמידים בבתי ספר רגילים - ילדים לקויי ראייה ועיוורים - ובעלת לקות ראייה בעצמי. לגבי נושא החינוך בכיתות קטנות הופתעתי מאוד לקרוא את יחסך דיאנה לכיתות הקטנות בזרמים אחרים. שכן חינוך בתנאים ובדרך מסוימת המהווה התאמת צרכים לאוכלוסיה כלשהי אם לא נציין את המילה "דת" היתה בעיניך ערך קדוש מן הסתם. אך כאדם דתי יכולה אני לומר לך שבפעילות משותפת בפרוייקט קהילה נגישה - ואם תרצו אספר בהודעה אחרת מה זה - אני פועלת בועדות עם אנשים בעלי נכויות שונות כשמן הסתם חלקם דתיים וחילוניים. לא פעם למרות שביקשתי אמרתי צחקתי וכעסתי חילוניים בלי כוונה רעה לא מכבדים את הצניעות אליה אני מקפידה כאי מתן יד (לא כשצריך ללוות מישהו כמובן) או סתם מגע בכתף וכו´. אז אני חושבת לעצמי שבעזרת השם כשיהיו לי ילדים איך אני רוצה שיתחנכו? בתנאים המתאימים להם - וכאדם דתי אז בדרך דתית. האם אחריותי כאדם עם צרכים מיוחדים - צרכי דת במקרה הזה - שיש או אין מספיק ילדים נוספים? לדעתי - לא. כמו שמחוייבות המדינה לשלוח מורה לילדים לקויי ראייה או עיוורים מאילת בדרום עד קריית שמונה בצפון - מורה שמטרטרת בכמה בתי ספר כל יום - כך חובה של המדינה לתת לבעל צורך דתי כלשהו לקבל את השירות לו הוא זקוק. אם אנו כמורים, הורים, או נכים בעלי צרכים מיוחדים נלמד לכבד גם צרכים אחרים שאינם עקב נכות אני בטוחה שמשהו בחברה ישתנה.... תחשבו על זה. כמורה ומדריכה בתחום לקות הראייה והעיוורון מידי פעם (ולשמחתי לעיתים לא קרובות) אני עובדת או מדריכה מורה שלתלמיד יש סייעת צמודה או סייעת לשעות לימוד רבות. והאמת? אני לא אוהבת מה שאני רואה. אני רואה ילדים שמפתחים תלות, מתרגלים לא להקשיב כי מישהו יעשה זאת עבורם ואחר-כך יסביר להם, ילדים שסובלים מקושי ביצירת קשר חברתי עם בני גילם - בשל הנוחות לבקש עזרה מהסייעת וכו´. אל תציפו בתגובות של כמה עוזרת הסייעת. אין לי ספק שברעיון התאורטי זה אולי נכון. אך האם באמת אישה שגמרה שנים עשר שנות לימוד ומחפשת כמה שעות באמת יודעת לעשות זאת? לפתח עצמאות. אני זוכרת שעבדתי בבית-ספר שלי נפגעי C.P וילדים ביקשו לשירותים בהפסקה והסייעות ענו משהו כמו עכשיו אני בהפסקה וכו´. כמובן בלי להכליל. יש גם מקסימות עם כוונה טובה. סתם מעניין דיעה של אחרים. עדינה
בס"ד שלום דיאנה וחברי הפורום רציתי לשתף ולהגיב על מספר דברים. ומעט על עצמי קודם - מורה לחינוך מיוחד המשלבת תלמידים בבתי ספר רגילים - ילדים לקויי ראייה ועיוורים - ובעלת לקות ראייה בעצמי. לגבי נושא החינוך בכיתות קטנות הופתעתי מאוד לקרוא את יחסך דיאנה לכיתות הקטנות בזרמים אחרים. שכן חינוך בתנאים ובדרך מסוימת המהווה התאמת צרכים לאוכלוסיה כלשהי אם לא נציין את המילה "דת" היתה בעיניך ערך קדוש מן הסתם. אך כאדם דתי יכולה אני לומר לך שבפעילות משותפת בפרוייקט קהילה נגישה - ואם תרצו אספר בהודעה אחרת מה זה - אני פועלת בועדות עם אנשים בעלי נכויות שונות כשמן הסתם חלקם דתיים וחילוניים. לא פעם למרות שביקשתי אמרתי צחקתי וכעסתי חילוניים בלי כוונה רעה לא מכבדים את הצניעות אליה אני מקפידה כאי מתן יד (לא כשצריך ללוות מישהו כמובן) או סתם מגע בכתף וכו´. אז אני חושבת לעצמי שבעזרת השם כשיהיו לי ילדים איך אני רוצה שיתחנכו? בתנאים המתאימים להם - וכאדם דתי אז בדרך דתית. האם אחריותי כאדם עם צרכים מיוחדים - צרכי דת במקרה הזה - שיש או אין מספיק ילדים נוספים? לדעתי - לא. כמו שמחוייבות המדינה לשלוח מורה לילדים לקויי ראייה או עיוורים מאילת בדרום עד קריית שמונה בצפון - מורה שמטרטרת בכמה בתי ספר כל יום - כך חובה של המדינה לתת לבעל צורך דתי כלשהו לקבל את השירות לו הוא זקוק. אם אנו כמורים, הורים, או נכים בעלי צרכים מיוחדים נלמד לכבד גם צרכים אחרים שאינם עקב נכות אני בטוחה שמשהו בחברה ישתנה.... תחשבו על זה. כמורה ומדריכה בתחום לקות הראייה והעיוורון מידי פעם (ולשמחתי לעיתים לא קרובות) אני עובדת או מדריכה מורה שלתלמיד יש סייעת צמודה או סייעת לשעות לימוד רבות. והאמת? אני לא אוהבת מה שאני רואה. אני רואה ילדים שמפתחים תלות, מתרגלים לא להקשיב כי מישהו יעשה זאת עבורם ואחר-כך יסביר להם, ילדים שסובלים מקושי ביצירת קשר חברתי עם בני גילם - בשל הנוחות לבקש עזרה מהסייעת וכו´. אל תציפו בתגובות של כמה עוזרת הסייעת. אין לי ספק שברעיון התאורטי זה אולי נכון. אך האם באמת אישה שגמרה שנים עשר שנות לימוד ומחפשת כמה שעות באמת יודעת לעשות זאת? לפתח עצמאות. אני זוכרת שעבדתי בבית-ספר שלי נפגעי C.P וילדים ביקשו לשירותים בהפסקה והסייעות ענו משהו כמו עכשיו אני בהפסקה וכו´. כמובן בלי להכליל. יש גם מקסימות עם כוונה טובה. סתם מעניין דיעה של אחרים. עדינה