ליקויים חמורים בכלי רכב

אכן זו בעיה חמורה בארץ.

ליקויים פשוטים כביכול שגורמים לאסונות. צמיגים לא תקינים,יבשים,סדוקים,"חסרי בשר" וכו'. צמיג שאינו יכול לספוג עוד את זעזועי הדרך ומשקל הרכב,עלול להתפוצץ וטראח הנהג נכנס בקיר הבטון או מתהפך לצד הדרך,אני לא מדבר על זה שהוא לוקח יחד איתו אולי עוד רכב או שניים.אדם נהרג סתם ! וזה סה"כ צמיג שהוא קצת משופשף מידי על הכביש. תאורת דרך לא תקינה,פנסי איתות,אורות בלימה. נהג שאור הדרך השמאלי קידמי שלו,לא פועל,מדליק אורות גבוהים כי הוא לא רואה את הדרך,הנהג שבא מולו מסונוור,מסמן לנהג עם האורות הגבוהים לעמעם את האורות חזרה לנמוכים,הנהג המסנוור,לא מבין או לא רוצה להבין את הסימן של הנהג הבא ממול.הוא לא יודע שאותו נהג שבא מולו נוהג עיוור כעת.הוא לא יודע שבכל מבט של נהג ממול אל האורות הגבוהים בכביש,הנהג ממול מתעוור למשך שלוש שניות ארוכות.פשוט מתעוור !!! ש ל ו ש ש נ י ו ת הנהג נוהג עיוור !!!! הוא לא ראה את הכביש הוא סטה לנתיב הנגדי,איבד שליטה ונכנס בנהג עם האורות הגבוהים,בגלל שהוא נסע עם אור דרך לא פועל שעולה לו 25 שקלים לכל היותר ושתי דקות עבודה להחלפה.אדם נהרג סתם ! משקל יתר במשאיות,זה נושא כואב. נהגי משאיות יודעים שאינם יכולים לעצור כאשר משקל הרכב בהם הם נוהגים עמוס לחלוטין,ידוע כי למשאית עמוסה,לוקח יותר זמן לבלום.אבל הנהגים הפושעים והבוסים שלהם שרוצים שיספיקו יותר בכל הובלה,מעמיסים משקל יתר על המשאית.הם לא יודעים שמשאית עמוסה עד סופה ויותר מכך היא מכונת רצח בלתי ניתנת לעצירה. נהג הרכב מלפנים המשאית,בולם בלימת חירום עקב אי שמירת מרחק,נהג המשאית ששמר מרחק שתי שניות,עם משאית עמוסה עדיין לא יצליח לבלום ולהתחמק מן הנעשה על הכביש,הוא מאבד בלמים,הוא חורך צמיגים ועולה על הרכב מלפנים. משקל היתר שלו ואי שמירת מרחק נכון מהרכב מלפנים שהוא לא שתי שניות אלא חמש שניות במקרה של משאית עמוסה,הצליחו לעזור לו לגרום לתאונה קשה.משפחה שלמה נהרגה. ויש עוד ועוד ליקויים לא חסרים בכלל. פרונטים לא מכוונים,גלגלים לא מכוונים,הגה חופשי ועוד עוד וזה לא נגמר. תאונות דרכים לא קורות. הן נגרמות עקב טיפשות.
 
לכל בעיה פתרון

לכל בעיה שהוזכרה בכתבה יש פתרון טכנולוגי גם אם לא הגיעו אליו עדיין. הבעיה בבעיות המכניות היא שהרכב נבדק רק פעם אחת במשך השנה, אבל אם הייתה מערכת אשר בודקת את מערכות הרכב כל פעם שנהג היה מניע את הרכב רוב הבעיות אם לא כולן היו מתגלות לפני הנסיעה. אתן דוגמא פשוטה שצוינה במאמר בקשר למשקל עודף. אם בזמן ההעמסה של המשאית המערכת הייתה מאתרת עודף משקל והנהג לא היה מסוגל להניע את הרכב כל הבעיה של עודף משקל לא הייתה קיימת ולא היה אפילו צורך באכיפה. לכל בעיה ניתן למצוא את הפתרון, הטכנולוגיה קיימת אבל כנראה יותר חשוב לכל אנשי המדע להגיע למאדים מאשר למצוא פתרונות להצלת חיי אדם פה בכוכב שלנו ובעיקר בארץ שלנו.
 
לא בדיוק מחפשים את מאדים...

אלא פשוט אף אחד לא רואה חשיבות בבניית טכנולוגייה להצלת חיים כאן ו/או אין מי אשר ישקיע במשאבים עבור הפיתוחים השונים האלה. כל העולם מחפש זול והפיתוחים האלה אינם זולים. מה גם שלא נראה שבעלי משאיות רוצים ממש בפיתוח מסוג זה למשל. אבל שמע,לך תדע. הנה נוספה לה נורת בלם נוספת באחורי הרכב,במקום שתיים ישנן שלושה מנורות בלימה. וזה פיתוח פשוט וזול להתקנה וייצור. הלוואי והיו משקיעים יותר בדברים אלה. הלוואי...
 
הטכנולוגיה קיימת

תכנס בבקשה לאתר http://www.mobileye.com ותראה שהטכנולוגיה קיימת תוצרת כחול לבן ואפילו נמכרת בארה"ב. משום בארץ לא חושבים שהדבר נחוץ ולא ממש רוצים לשמוע ולחשוב בכיוון הזה. הכוונה לאלה שלמעלה.
 
פתרון טכנולוגי אפשרי אבל.....

היום יצרני הרכב מחפשים בלחסוך משקל ולחסוך עלויות יצור. גם ללקוח הממוצע זה טוב כי זה מוזיל את עלות הרכב ואחזקתו. גם אי אפשר לצפות המנהג הממוצע שיסתדר עם מערכות מתוחכמות שכאלו שקיימות במטוסים. צריך למצוא את המערכות העיקריות למזער אותן ולהוזיל אותן משמעותית. היום כבר קיימות מערכות ברכבים אבל מוצאים את הפיתרון לעקוף אותן כמו המגביל מהירות באוטובוסים ומשאיות. זמזמי התרעה שמנותקים. ויש בעיה לפעמים שמערכת בקרה אלקטרונית עלולה לסכן את הרכב. דוגמה קלאסית היא הABS בתנאי בוץ או כביש רטוב מאוד הרכב יעצור כמו רכבת והמרחק עצירה יהיה עצום. אבל זה כי מערכות בנויות למצב אופטימלי מסויים ואינן יכולות להתאים את עצמן למצבים משתנים.
 
כדי להבין יותר

תכנס לאתרים שלמטה כדי להבין על מערכות שבדרך ומערכות שכבר קיימות http://www.mobileye.com http://www.caps4u.i8.com
 
ועדיין יש מערכות הגנה...

שבכל זאת מצמצמים את הנזק הנגרם לגוף בעת תאונה. אבל הרעיון של למשל מניעת משקל יתר או מהירות מופרזת לכלי רכב מסויים,יכול למנוע הן תאונה והן נפגעים. ABS עוזר לך במניעת נעילת הגלגלים,לא בקיצור מרחק העצירה או הבלימה. ABS שומר שיהיה לך הגה בזמן בלימת חירום,שלא תאבד שליטה לחלוטין. יש לך כריות אוויר שעוזרות לנפגעים בתאונה,למזער נזקים פיזיים בגוף. יש לך מערכת למניעת החלקה בכביש חלק,EPW או משהו כזה. יש לך היום בקרות משיכה והצמדה לקרקע בזמן נסיעה. יש היום ים של מערכות שעוזרות לנהג שבשנות ה80-70 לא יכול היה להימנע מתאונות קשות. בעבר למשל תאונה חזיתית,תמיד הייתה נגמרת בתוצאה קטלנית ביותר,היום התאונות החזיתיות עדיין קשות,אבל ההרוגים יורדים במספר בתאונות כאלה,עקב מערכות הגנה מכל סוג. איזורים סופגים,כריות אוויר,חגורות אקטיביות,הגה קורס,כלוב הגנה וכו'. ידוע שבתאונה חזיתית הכוח הפועל על המכוניות גבוה פי 4 ממהירות הנהיגה. כלומר אם נהג נוהג במהירות של 100 קמ"ש ומתנגש במכונית הבאה מולו,בשקלול מהיר ולא מדוייק הוא מתנגש בו בכוח הפועל כמו במהירות 400 קמ"ש ולכן התוצאות קשות מאוד מאוד בתאונות חזיתיות. תחשבו עכשיו על הרכב שבא מול הנהג החזיתי,נניח והוא נוהג במהירות של 80 קמ"ש עוצמת הפגיעה תהיה בכוח של 320 קמ"ש מול 400 קמ"ש !!! תכניסו לכם את הנתונים האלה לראש. הרבה מהרכבים האלה לא יישאר. טוב שיש היום מערכות בקרה מכל סוג להגנה על הנוסעים והנהגים. ניתן ואפשר לפתח עוד טכנולוגייה,אבל חוסר רצון להשקיע במשאבים ופיתוח והריצה אחרי הכסף,מונעת פיתוחם של אלה הטכנולוגיות. ואגב ביחס לישראל,ישראל אוהבת לפתח טכנולוגייה עבור כל העולם ולא עבור עצמה !!!!
 
טעות קטנה

אתה מדבר על מערכות הגנה בזמן תאונה, וכאן הטעות לגישה לתאונות דרכים. הטעות הגדולה היא בדעה שתאונות הן בלתי נמנעות ואז צריך מערכות אשר יקטינו את הנזק, כמו כריות, חגורות אקטיביות, הגה קורס, פרונט גמיש יותר, הגישה שלי ושל עוד הרבה אחרים אומרת שכדי שלא תהיה תאונה צריך למנוע אותה בזמן אמת. לצערי עדיין לא רואים את החשיבות של הגישה הזאת אבל לאט לאט זה מגיע ובסוף תהיהנה מערכות בקרה ברכבים שימנעו את התאונה לפני התרחשותה וחבל שכדי להבין שהשיטות הקיימות לא מקדמות אותנו לשינוי המצב נצטרך לשלם מחיר יקר כל כך. רצוי להכנס לאתרים שציינתי כדי להבין שהדבר אפשרי.
 
תאונה היא אכן בלתי נמנעת !

מפאת חוסר המודעות וחוסר ידע כמו גם חוסר רצון של נהגים ובכלל בני אדם להקשיב להוראות בטיחות בכל מה שקשור לחיים. התאונה תימנע אך ורק כאשר כל בני האדם יהיו מודעים להשלכות התאונות וכאשר הם יתחילו לשים לב ולהתנהג בהתאם להוראות הבטיחות בכל מקום בו הם נמצאים. לא רק על הכביש,אלא בכל מקום. על הכביש הוראות הבטיחות הם החוקים והתמרורים שעוזרים לנו לזכור את החוקים. אבל מה לעשות שיש נהג שחושב שפס הפרדה זה רק קו מסומן על הכביש ואפשר לעבור אותו ??? או נהג שחושב שאדום ברמזור זה סתם מנורה לשיפור חזות פני העיר ??? או אולי נהג שחושב שהתמרור המורה על נסיעה מ55 קמ"ש ומעלה בכניסה לדרך מהירה,מרשה נהיגה במהירות 56 קמ"ש ! נהגים כמו בני אדם בכל מקום,לא אוהבים להישמע להוראות הבטיחות ואי לכך,תאונה היא בלתי נמנעת,כי לא אני ולא אתה יכולים לשלוט באדם הבא מנגד אלינו. אתה יכול למזער את הנזק בכך שתדע אולי לברוח ממנו או להגן על עצמך מפניו. אבל לא תוכל ממש למנוע את התאונה בגלל שהוא טעה !!!! כי אתה לא יכול לצפות את הטעות שלו !!! ב99.9% מהמקרים התאונה היא בלתי נמנעת. תאונה לא נקרית ! תאונה נגרמת בגלל טעויות אנוש וחוסר מודעות וכו'.
 
טעות, אפשר לעצור תאונה

אפשר למנוע תאונה. אתן לך דוגמא למצב בכביש ואיך אני רוצה לפתור. מצב של פס לבן - אני מציע שלפני כל פס לבן יהיה משדר (או כל שיטה אחרת) אשר ישדר לרכב המתקרב את תחילת הפס הלבן ואת אורכו, המערכת ברכב שתקבל את הנתונים לא תאפשר לנהג להגביר את המהירות (כאשר יש רכב לפניו) מעבר למהירות של הרכב שלפניו בנוסף לא תתאפשר סטיה מהנתיב, כך שלאורך כל הפס הלבן לא תתאפשר עקיפה. בטכנולוגיה הקימת היום הדבר אפשרי ואפשר למנוע תאונות דרכים ולא רק להסתמך על התנהגותו הטובה של הנהג. יש ביד פתרון כמעט לכ מצב בכביש ואני לא מהנדס ולא פרופסור רק אדם שאיכפת לו. תכנס לאתר שציינתי ותוכל לראות את כל המערכת.
 
זה לא רק העלות הכספית

בשנת 2003 תאונות הדרכים עלו למשק הישראלי 12 מיליארד שקל מערכות כמו שאני מדבר לא יעלו עשירית מזה, עד כאו במובן הכספי. בשנת 2003 נהרגו 486 אנשים ואלפי נפצעו, בשנת 2004 נהרגו 512 אנשים וגם אלפים נפצעו, האם יכולה להיות הערכה לכל ההרוגים והסבל שנגרם. אני יודע שאפשר להפסיק את תאונות הדרכים, אם לא ב 100% אז ב99%, צריך רק לקחת את הכיוון הנכון והוא לא האמצעים של היום.
 
12 מיליארד שקלים ???

זה אני לא ממש יודע. ושוב להפסיק לא ממש ניתן,אלא ניתן למנוע תאונות רבות מאוד על הכבישים,עם אכיפה נכונה ותשדירים שירעננו את זכרונם של הנהגים. עם התקנים מסויימים גם בהחלט ניתן למנוע. התקנים שיהיו זולים עבור הנהג והן עבור היצרן. הרי ידוע שכולם רודפים אחר הכסף ואף אחד לא יהיה מוכן להשקיע במשהו שלא ימכור,אפילו אם מדובר במוצר בטיחות שיגן על החיים שלנו. כי בעיני רבים ביום יום,כסף הוא מעל החיים וזה עד אשר מבינים כי הכסף הוא לא שווה לחיים עצמם. ושוב,הטמעת המודעות ודרך התנהגות בנהגים,דרך תשדירים למשל בטמבליזייה,יכולה לשנות המון מדרך ההתנהגות הרגילה של הנהגים בישראל. כמו גם אכיפה נכונה של משטרת ישראל ולא מרדף אחר נהגים שנוסעים 140 קמ"ש בכביש בינעירוני פתוח ורחב. בהרבה מקרים ניתן למנוע תאונות בהמון מיקרים,בלי קשר לשום פיתוח !!!
 
בגלל זה ....

לפני עשרים שנה בערך בארגנטינה, הוחלט על שיפור של המצב כאשר רוב כלי הרכב במדינה היו גרוטאות בנות 30/40/50 שנה שמתוחזקות בבית באמצעים לא אמצעים ... המדינה סיבסדה את מחירי הרכב החדש ב50% כל אדם שויתר על האוטו שלו קיבל אפשרות לרכוש רכב חדש בחצי מחיר. פשוט ככה, הם במכה אחת חידשו את כמעט כל צי הרכב של המדינה. וכמובן מדברים על רכבים פרטיים ! במדינת הקומבינות אין סיכוי שאיזה ח"כ יחשוב על משהו פרודוקטיבי .. פה עדיין למרות כל חוו"ד המומחים ולמרות כל האסונות עדיין ממשיכים להסיע 70 ילדים באוטובוס עם 50 מקומות .. למה ? (ציטוט) "ככה" ..... יהיה טוב, !! מדינה זמנית.
 
למעלה