אם רוצים להראות את התמונה הכללית
רצוי לא להתעסק בספירת העצים עץ עץ, שכן אז: "מרוב עצים לא רואים את היער". החישוב שהצגתי הוא אומדן כללי בלבד ונועד להראות מגמה או עיקרון בלי לטבוע בפרטים. חישוב דומה שמעתי מפיו של מנהל השיווק במפעל בו עבדתי (לגבי מוצר של המפעל). חישובים דומים שמעתי גם בדיוני מומחים בתוכניות רדיו שעסקו בדיוק בנושא שלנו. דהיינו: המחירים האבסורדיים של אלבומי המוסיקה. ברור שיש הוצאות תיפעול עסק שונות. אבל, כדי להראות שמחיר של 97 ש"ח לתקליטור בודד (כולל משלוח) הוא מחיר גבוה ביותר, אני לא צריך להכנס לפירטי הפרטים של ההוצאות המשרדיות. מספיק לי להראות את היחס. ויחס של פי 20 בין מחיר המוצר הסופי לבין עלות חומרי הגלם הוא יחס מוגזם ביותר ושום הוצאה משרדית לא מצדיקה אותו. בנוסף, הבאתי דוגמא של משרד הפקות קטן ומצליח, עם הוצאות בערך כמו שלך, ואצלו מחיר התקליטור 25 שקלים (והוא גם מרוויח משהו). כמו כן, הזכרתי את חנויות המוסיקה, שהוצאות התפעול שלהם גבוהות פי כמה משלך ועדיין מחירי האלבומים אצלם במקרים רבים נמוכים משלך (ביחוד אלבומי מוסיקה ישנה). לגבי הבול ("סליחה, כמה עולה בול?"): גלוי וידוע שגביית +4 דולר "דמי טיפול ומשלוח" היא בסך הכל דרך סמויה\נוספת להגדלת הרווח. נניח שאני נכנס לחנות מוסיקה, מתייעץ עם עובד בחנות מספר דקות, לוקח תקליטור שרשום עליו מחיר: 78 שקלים, וניגש לקופה לשלם. אני מושיט לקופאי 78 ש"ח ואז הוא אומר לי: "רגע, תשמע, דיברת עם עובדים בחנות וזה עולה כסף (משכורת) לבעל העסק. כמו כן הסתובבת במעברים ובסוף היום נצטרך לעשות ספונג´ה וזה עולה כסף, הניילון בו אני שם את התקליטור גם עולה כסף, ומה - החשמל חינם? בקיצור - תביא עוד 19 ש"ח"... אחד הרעיונות המרכזיים במכירה דרך טלפון ואינטרנט הוא צימצום דרסטי בעלויות התיפעול (שכ"ד, משכורות, וכולה) יחסית לחנות. את החיסכון הניכר הזה בעלויות, היזמים מעבירים בדרך כלל לצרכן בצורת מחיר מוצר נמוך. במקרה של ´רוקדים´ אני לא רואה לכך ביטוי. לדעתי, כאשר מחיר התקליטור יהיה 25 ש"ח או פחות, הרבה פחות יעתיקו והרבה יותר יקנו. אז מתח הרווחים ליחידה יהיה נמוך מאוד (וכך צריך להיות,), אבל הרווח הכללי השנתי לא יפחת, הודות לעליה משמעותית במכירות, ואולי אף יגדל... (הערה: אנני יודע את עלות הזכויות בתקליטור, מה שכמובן יכול להשפיע על המחיר שנקבתי). אז נותרה שאלה פתוחה שבהחלט מעניינת, אני חושב, רבים: מה עלות הזכויות השונות בתקליטור. ירון, אתה יודע את התשובה. תוכל בבקשה להגיד גם לנו, שנדע ונבין. ישנם כאן נושאים רבים נוספים שלא אכנס אליהם, כמו למשל: 1 - אנחנו בכלל לא צריכים תקליטורי פלסטיק ועטיפות ומשלוחים ובולים. אנחנו רק רוצים את המוסיקה (דור האינטרנט). 2 - עריכת השירים לריקודים בעידן המחשב (מיותרת אולי?). 3 - פתיחת השוק לתחרות לטובת הרוקדים. 4 - שינוי דרסטי של חוקי זכויות היוצרים הארכאיים. ועוד. בפעם אחרת... (הערת אגב לגבי מלאים: דווקא אתה, שמייצר עם מחשב אישי וצורב במשרד, יכול לשלוט במלאים הרבה יותר טוב ממפעל שמייצר בסדרות ייצור (גדולות בדרך כלל)). ירון, אודה לך אם תמנע משמוש בהשמצות אישיות ותתיחס לגופם של דברים ולא לגופו של כותב. תודה.