לי שתי שאלות אליכם:

Mr Pointy

New member
לי שתי שאלות אליכם:

1. מדוע השווא המצוי במשקל "אספן" הוא שווא נע ולא נח? הרי שאין כל סיבה שמילה זו תנוקד בשווא נע! (אני משער שזה שווא נע כי אין דגש על ה- פ') 2. מדוע משמיטים לפעמים את המילה "עד" בביטוי "עד אין קץ"? לכאורה, אין לביטויים כמו "סבל אין קץ" כל משמעות הגיונית. אף על פי כן, כמה ממורי כבר כתבו ביטוי זה, וגרמו לי לתהות על נכונותו. תודה רבה. אני אשמח אם תענו בהקדם.
 

streetball

New member
תשובה לשאלתך

המילה "אספן" היא אחת מהבניות בהן יימצא דגש תבניתי על ע' הפועל, הס' היא ע' הפועל ולכן היא תהא מנוקדת בדגש תבניתי. על פי כללי השווא הנע, שווא הדגוש בדגש חזק(דגש תבניתי הוא דגש חזק) יהא שווא נע. לכן, השווא הינו שווא נע, ולא שווא נח. מקווה שעזרתי, דניאל
 

אִיתַי

New member
טעות ../images/Emo26.gif

דניאל, אתה טועה: הניקוד הנכון הוא אַסְפָן. השווא ב-ס' הוא נח, ובכל זאת אין דגש אחריו בבג"ד כפ"ת. מדובר בתופעה אופיינית למשקל קַטְלָן. דוגמות נוספות: צרכן, שדכן, חלפן, חנפן, חסכן, נדבן וכו'. דוגמות למילים נוספות (לא ממשקל "קטלן") בהן לא יופיע דגש קל בבג"ד כפ"ת אחרי שווא נח: מלכות, קִרְבָה, שרביט וכו'.
 

Mr Pointy

New member
תודה רבה על ההסבר,

אך שאלתי המקורית הייתה מדוע אין דגש בבג"ד כפ"ת אחרי השווא הנח במשקל זה. אני אשמח אם תענו לי.
 

Yuvalenko

New member
הוא ענה לך, לא שמת לב?...

דבר קטן שהוא לא ציין - במשקל הנ"ל השווא הוא נע כיוון שהמשקל עצמו לקוח מצורת הפועל, וניתן לראות בפועל כצורת המקור של השם, ולפיכך השווא הוא נע (כי במקור הייתה תנועה במקומו). כך לפחות הסבירה מורתי החביבה.
 
ויש גם החלטה של האקדמיה בעניין:

במשקל פַּעְלָן אין בא דגש (חזק) בע' הפועל ואין בא דגש (קל) בל' הפועל, כגון סַפְרָן, כַּלְבָן, נַקְדָן, צַלְבָן, צַרְכָן. יוצאים מכלל זה קצת שמות הבאים בדגש בע' הפועל, ואלו הם: דַּבְּרָן, דַּכְּאָן, וַכְּחָן, חַבְּלָן, טַפְּסָן [המטפס על הרים, כנגד טַפְסָן - המתקין טפסים בבנייה], עַבְּדָן, קַבְּלָן, קַבְּצָן, קַפְּדָן (וגם קַפְדָן). בשם עַצְבָּנִי בא דגש בל' הפועל.
 

or99

New member
נצל"ש: אני נוסע לצפון עד יום חמישי.

שיהיה לכולכם שבוע טוב! (אח"כ נספר מה היה. עכשיו צריך לישון).
 
למעלה