אין לי זכות יוצרים על צמצום המסר
האלוקי בפסוק אחד. אני מזכיר לך את במחלוקת בין רבי עקיבא לבן עזאי : שנינו בספרא (קדושים ב,ד) "ואהבת לרעך כמוך, רבי עקיבא אומר זה כלל גדול בתורה. בן עזאי אומר, זה ספר תולדות אדם, זה כלל גדול מזה". מה היתה כוונתו של בן עזאי, באומרו "זה ספר תולדות אדם זה כלל גדול מזה"? נראה, שכוונתו להמשך הפסוק: "זה ספר תולדות אדם, ביום ברוא אלוקים אדם, בדמות אלוקים עשה אותו". ונאמר: "ויברא אלוקים את האדם בצלמו, בצלם אלוקים ברא אותו". כמו כן ידוע שגם הלל הזקן צמצם את כל התורה על רגל אחת וגם ידועה הדרשה של רבי שמלאי המסתיימת כדלקמן : " בא מיכה והעמידן על שלש, דכתיב: הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם (ה') אלהיך... חזר ישעיהו והעמידן על שתים, שנאמר: כה אמר ה' שמרו משפט ועשו צדקה... בא חבקוק והעמידן על אחת, שנאמר: וצדיק באמונתו יחיה". אני כמובן מסכים שמשמעויות בסיסיות של מצוות אינן ניתנות לשינוי למרות שמימוש בפועל של אותה משמעות יכול כן להשתנות.