"לכבות האור בעבודה", וללכת הביתה

"לכבות האור בעבודה", וללכת הביתה

לשחק עם הילדים ולקרוא ספר. זו הדרך הנכונה. לא הגישה ההודית הרואה בעבודה מעשה של יצירה ותרבות, ולא הגישה המערבית הרואה בעבודה מעשה של הישגיות ומאבק קרייריסטי לקראת צרכנות מוגברת. לא הגישה הבולשביקית הרואה בעבודה דרך ליצירת "אדם חדש", "ישראלי גאה המניף פטישו ומייבש את הביצות", שנאמר "למי תודה ולמי ברכה לעבודה ולמלאכה". אלא לאמץ את הגישה היהודית - אקולוגית, לראות את העבודה כרע הכרחי לעיתים, ולנסות עד כמה שאפשר להקטין את משקלה, ולעודד את המגזרים המוכנים להמנע מלעסוק בה. בזמנו אכן לעבודה הרבה הייתה אכן חשיבות, אך היום רוב הציבור אינו עוסק בעבודה מועילה, אלא רובנו מתאספים במשרדים שונים ומציקים זה לזה, או מתאספים בקניונים ומנסים לשכנע זה את זה לקנות מוצרים שאיננו באמת זקוקים להם. רוב הייצור והצריכה עוסקים בספורט הגברי הקדום "למי יש הכי גדול", כמו בעולם הספורט, הערך אינו בתועלת האמיתית, אלא בהישג היחסי, מי יותר גבוה, יותר חזק, יותר מהר, יותר חדיש, אופנתי, משוכלל, מצועצע, מקושקש, מתוחכם. אפשר גם אחרת, אם נצרוך רק את הדברים שאנו באמת זקוקים להם, אם נדע להלוות לשכן את מכסחת הדשא, ולהשאיל לו כמה כסאות בעת המסיבה בביתו, לא יזדקק כל אחד מאיתנו לרכוש הכל באופן פרטי. אם נדע לשאול ספר בספריה העירונית במקום לבנות לעצמנו מדפי וחדרי ספרים בבית. אם נואיל לסלול מסלולי אופנים במקום לצרוך מכונית. ואם נדע לעודד עבודה מהבית במקום לבוא למשרד ולבזבז שעות בנסיעה ובחניה ובעלות הבנין ואחזקתו, נוכל להסתפק בחמש עד עשר שעות עבודה שבועיות, ולאפשר למגזרים גדולים ורבים להמנע מעבודה כליל. עלינו לעודד אמנים ותלמידים המוכנים להמנע מעבודה, עלינו לעודד נשים וגברים המעוניינים להשאר בבית ולטפל בילדים במקום להדחף לעולם היצרני - צרכני = מלחמתי. עלינו לעודד יציאה מוקדמת לפנסיה, לעודד סגירת מפעלים, לעודד אבטלה. עלינו לפעול כדי "לכבות את האור בעבודה". וללכת הביתה ולשחק עם הילדים, להשתעשע עם החברים ולהיות מאושרים ושלמים. היום ההכנסה לנפש בעולם המערבי גבוהה פי שבע מאשר לפני חמישים שנה, אם נהיה מוכנים לוותר על המותגים ועל צריכת הגאווה והראווה, ואם נשכיל לסייע ולתת איש לרעהו בעת ההזדקקות האמיתית, נוכל להסתפק בשעות עבודה מעטות, ולהספיק לשמוע מוזיקה, ולצייר, ולטייל עם הילדים ולבקר חברים. ולקרוא ולצפות בכל הטלנובלות שבעולם ובסרטים על מקומות מרתקים. זה אפשרי וזה קל, וכדאי שנגיע לכך מתוך הכרה ונכונות ולא מתוך חוסר ברירה עקב אזילת המשאבים.
 

פרומה ק

New member
עבודה ומימוש עצמי

עבודה זה גם מימוש עצמי זה גם יצירתיות וגם נותן לאדם תחושת ערך הכי חשוב זה האיזון בחיים ושכל ישר. פשוט לעשות סדרי עדיפויות, מה חשוב לכל אחד והאם שוה להשקיע בזה ולמה כך מתחילים ללכת לכיוון יצירת האיזון.
 
הכי חשוב זה הטוב, לא האיזון.

הטוב הצדק והאמת הם החשובים, הם ולא האיזון בין הטוב לרע, ולא האיזון בין האמת לשקר, אלא סילוק הרע כל כולו מחיינו. כמו העבד המוכן לרצוע את אוזנו, כדי לא להתמודד עם החירות האמיתית כמו אותם בני ישראל שנבהלו מבשורת החופש שמשה הביא להם, ובעליבותם שבו וביקשו שוב ושוב את סיר הבשר ועגל הזהב את העבדות ואת הנוגש הקובע את חייהם. העבדות או בגלגולה המודרני, "העבודה" אינה ערך, כל כולה הנו קללה והכרח לעיתים. אין לחפש איזון עם הקללה, יש להמעיט את השפעתה ככל שניתן. אל לנו ללכת אל כיוון האיזון, עלינו ללכת אל האור, אל הארץ המובטחת, אל עשרת הדברות והסנה שאינו אוכל.
 
הלוואי, אבל...

בחברה קפיטליסטית כמו זאת שאנו חיים בה כיום, משמשת העבודה כרדיפה אחרי הכסף והנכסים במעיין מעגל חוזר. בנוסף, יצרנו אנו בעצמנו מספר עצום של משרות מיותרות שכל תפקידן הוא ניסיון (והצלחה) להוצאת כסף מאנשים בדרכים שונות, לטובת רכישות מיותרות. המסקנה הנובעת מכך היא שעדיף לצמצם במספר המשרות על מנת להביא לחברה בריאה יותר אבל צריך לזכור שאם יהיו פחות משרות ונגיע למצב שחלק מהאנשים בחברה יעבדו וחלק לא, יווצר פער מעמדות בין עשירים לעניים ותעלה רמת הפשיעה. או לחילופין, ניתן לקחת כדוגמא את הודו שם מוערכת האבטלה (וסיבותיה המיוחדות עימה) בכ-60% ומשהו כמו 10% נשים עובדות. כדי לא להגיע למצב של הודו (אולי זאת דוגמא קיצונית מדי אבל עדיין דוגמא) כן יש צורך ביצירת משרות במשק ולא הקטנת ההיצע. לכן אנחנו צריכים להביא למצב של צמצום שעות המשרות. כך יעלה היצע העבודות. במקביל יש ליצור חוקים ותנאים אחידים יותר להקטנת הפערים בחברה - כל זה בגיבוי ממשלתי רציני. לא ?
 
בהודו יש פחות פשיעה לעומת ארה"ב.

ואין שום קורלציה הכרחית בין אבטלה לבין פשיעה. הנה הסטודנטים שאינם עובדים, משמע מובטלים, אינם פושעים. ולכן הבעיה אינה חוסר עבודה, אלא חוסר עיסוק, שעמום וריקנות המביאים לידי פשיעה. ולכן יש לעודד מגזרים שיש להם מוצא לזמן הפנוי לעזוב ולכבות את האור בעבודה, מי שמוכן לעסוק בגידול ילדים, לימוד תורה, אמנות ויצירה, ספרות ותחביבים רוחניים, כדאי לכולנו לאפשר לו הוצאות קיום, ולמנוע מצב בו נצטרך להקים עבורו מפעלים מסובסדים ומזהמים או לנפח מנגנון בירוקרטי או צבאי כפי שמקובל במדינות רבות החוששות מתוצאות האבטלה. הצעתך "לצמצם את שעות המשרות" היא אכן נכונה ונבונה, אך בנוסף יש לעודד כל מי שמוכן למצוא לעצמו עיסוק שאינו יצרני או צרכני.
 

פרומה ק

New member
אני חולקת על דעתך

הטוב והרע הם מושגים מופשטים וסובייקטיביים. האיזון עליו אני מדברת זה לא איזון בין טוב ורע זה איזון של פשרה בין מספר דברים, בחירה מושכלת. ואולי מה שבקבלה אומרים לא "אמצע" שילוב בין ימין לשמאל.
 

AbiShi

New member
כל הכבוד

מלה בסלע. קשה שלא להסכים, ביחוד לאור ההתנסחות המבריקה , עולם הידע המתגלה ברקע ,והמסר המרדני שמביא את ה-"וואללה צודק..." הפנימי. למרות שהפתיח רומז כאילו אני משבח על מנת להתפלפל אחר כך , אין פה "אבל" . פשוט כל הכבוד. התוספת היחידה שעולה בדעתי היא, בוא נעזוב לרגע את המונח "עבודה" במובן המקובל של לקום בבוקר להצטופף באוטובוס/פקקים, ללקק תחת, לעמוד ביעדים, להתעסק בפוליטיקה פנימית, להשאר עד בוש ולחזור סחוט ועצבני לקראת שינה ויום קרב חדש . נגיד שיש לי החופש לבחור ושאני צעיר בריא עשיר יפה ומוכשר. עכשיו מה? מה אני עושה עם חיי? הייתי כל כך עסוק בלממש את הפנטזיה הפרוטסטנטית של להיות "Hard Working Person" ( לא עולה בדעתי שצרפתי למשל יראה בבטוי הזה איזושהי מחמאה...) שאיזו משמעות אחרת נשארה לחיי? מה הייעוד שלי על האדמה הזאת? איך אהיה באמת מאושר ושמח? להשאר בבית ולגדל ילדים יכול להיות ייעוד של חלק מאתנו ועיסוק באמנות של חלק אחר, אבל כל אחד לחוד עם עצמו, מתחת לבגדים, צריך לדווח לעצמו מה הוא עושה כאן מלבד היותו יצור הצורך חמצן עוסק בפריה ורביה ומעביר את הזמן בשעשועים ובהמנעות מצרות. אולי מישהו מאתנו רואה ייעוד פנימי בניהול והפקה של פרוייקטים עתירי משאבים ותובעניים, רחמנא ליצלן? בשבילי המובן הרחב יותר של להדליק את האור הוא למצוא את הייעוד הזה שגורם להרגשת משמעות ושמחה של היומיום בהיותי כאן על האדמה הזאת. אם זה מביא כסף, מה טוב. אם זה לא, אולי כדאי למצוא איך מה שגורם לי התרגשות יש לו ערך גם לזולת. זה נושא שמזמין דיון אחר וכנראה שדי עד כאן. אבי
 

avivaht

New member
אממממ...חסר לי הפן האישי

אני קוראת את מה שכתבתם. מנסה להבין משהו מעבר למשפטים, משפטים שברורים אולי לכם לגמרי...אולי... אין כאן שום פן אישי, סיפור שלכם על עצמכם, משהו שעשיתם ועשה לכם, משהו אנושי שהוא מעבר להרצאה על "איך כדאי שהכל יהיה ..." אני מכירה את כל הסיסמאות, ההרצאות, וההסכמות. יש משהו חדש שראיתם, חויתם, התנסתם בו שאולי תוכלו לשתף אותי? כשאני שומעת דיבורים בלשון רבים, משמעו בעיני, שהאדם מדבר בשביך אחרים ובאותה הזדמנות לא מחבר את עצמו לדבריו. Abishi , האם מצאת את הייעוד הזה שגורם להרגשת משמעות ושמחה בחייך? האם אתה עושה צעדים לעבר המימוש? אם בערך לזולת עסקינן, אז אני רוצה דיבור ישיר. לא שאלות בעלמה, את השאלות אני יודעת ומכירה, מה אתה עשית איתן? (בחרתי בך דווקא מכיוון שסיגנונך החלטי, ואני שואלת את עצמי האם אכן כך הם פני הדברים....?) אין כמו דוגמא אישית, דרך שאדם עושה בעצמו. אחד הדברים שאומרים לי שאדם אכן עושה את מה שהוא אומר, חיי את חייו לפי הדברים שהוא מדבר עליהם, הוא כשהוא מספר עליהם, מדבר עליהם בגוף ראשון ולא כולל את עצמו עם אחרים. תודה אביבה
 
לאביבה, אני מגשים אישית את האמור

ומתוך רצון ומודעות הקטנתי את פעילות משרד התכנון והיעוץ שברשותי. אני וזוגתי מנהלים את העסק באגף בבית, משרד ללא ניירות כמעט, הכל ממוחשב, משקיעים מספר שעות קטן לעבודה, ורוב היום משתעשעים וקוראים ושמחים. אנו וילדנו הקטנו את הצריכה בכלל נמנעים מרכישת מותגים. ומוצרים שיוצרו ע"י הקולחוזים המייבשים את הכנרת ומשעבדים תאילנדים. וכן מוצרים שהפרסומת שלהם היא אלימה ושובניסטית. אנו מרבים לעזור לשכנים בחפצים ובשיפוצים. ועובדים בהתנדבות למען נזקקים. מעדיפים לבצע שימוש חוזר בחפצים ובריהוט. ונמנעים מכל צריכת ראווה, או צריכת גאווה. אך לדעתי הפן האישי הוא הפחות חשוב. זה אינו מדור רכילות, האמור לתת סיפוק לאותם הנהנים להציץ לחלונו של השכן. הפורום אמור לעסוק בדעותיהם ומחשבותיהם של הקוראים והכותבים, אם יש גם פן אישי הוא יכול, אל אין חובה לשלבו.
 

פרומה ק

New member
אם מותר לי להתערב

זה נשמע מאד יפה איך שאתם מסדרים לכם את החיים. הלוואי שכל אחד יוכל להרשות לעצמו. לא תמיד האנשים שעובדים שעות רבות מוציאים את כספם על מותגים ומותרות אני מכירה רבים שעובדים שעות רבות כי השכר לשעה שלהם נמוך כל כך וכשעליהם להביא פרנסה מינימלית זה דורש מהם שעות רבות מחוץ לבית וגם אז אין להם רווחה כלכלית. אני זוכרת שזה גם היה בילדותי, שהורי עבדו מנץ החמה ועד צאת הנשמה, והיה לנו מחסור אפילו בדברים בסיסיים. לדעתי יש לכבד את האנשים האלה שעובדים למען קיום המשפחה.. ולאלה שעובדים על חשבון חיי המשפחה למען מותרות, חבל, אבל אני חושבת שהבעיה שלהם זו לא העבודה אלא בריחה מהמשפחה ומההתמודדות עם ניהולה התקין.
 

avivaht

New member
קטונתי, פרומה

אינני חושבת מדוע...כל אדם בוחר את מה שמתאים לו בזמן נתון בחייו. לפעמים זה עבודה עד צאת הנשמה ולפעמים לא. הסיבה אינה רלוונטית בעיני. הרי כל אדם פוגש את מה שקורה לו בהתאם לבחירותיו. עם ההצלחות והכשלונות רק הוא מתמודד. מה זה משנה לי , אם הוא בורח מהבית או לא? הסיבות אינן משנות, אני יכולה להאשים את חצי המדינה עכשיו על זה שפוטרתי. אבל... מה זה ישנה לי במצב שבו אני כרגע? ההתעסקות ב"למה" מסיתה את המחשבה למקום שאיננו פרודוקטיבי.מציאת הלמה זה קרה, לא תשנה את מה שכבר קרה. אז, איך מתקדמים? במה את עוסקת? אביבה
 
לשתף זה לצמוח

אני חושב שמה שהיה חסר לאביבה זה לא דוקומנטים ואישורים על מה אתה עושה. היא רצתה להכיר מהי החוויה שלך, מהי ההתמודדות שלך בלעצור אחרי 4 שעות של עבודה והאם אתה לא נכנס לתחושת החמצה, למשל, שם. או מה עובר על הילדים שבאים לחדר העבודה ומוצאים אבא עובד מרוכז האם אתה שם לפעמים מעיף את הילד ? מה זה לא קורה ? זאת לא מציצנות ולא חטטנות - בשבילי זה להיות ביחד במובן של אמון ויכולת להתחלק קודם כל עם עצמי בחוויה שעברתי ואחרי זה להביא אותה למליאה של הסדנה. הלא הפורום הזה זאת סדנת צמיחה בהגלמותה. מכיר את "התבוננות רגשית" שכתבתי ? ניסית ? אשמח לדעת מה חשבת ואם זה מדבר אליך. שבת טובה אמיר
 

avivaht

New member
כן, נכון אמרת אמיר

מה שרציתי לעשות אינסטינקטיבית אחרי שקראתי את ההודעה של יאיר זה, לשלוח לכם את תמונת הבית שלי, הכל. מה, זה רכילות???? ואם תגידו שאתם רוצים אז אעשה זאת מבלי לחשוב שאתם רוצים "להציץ". מי שמציץ לעולם לא יודה בכך או ידבר על כך... אני רוצה לשמוע את ה"איך" לא , מה צריך לעשות, כולם מדברים על מה צריך.... 42 שנה אני שומעת מה צריך ו...או קיי, אני כבר יודעת. מה שאני מבקשת זה ה"איך"... איך כל אחד התמודד עם מה שהוא חשב שהוא רוצה לעשות כדי לצמוח. איך זה היה, הצלחות, מכשולים, התלבטויות וכו´... ליאיר, אהבתי את מה שכתבת, על הדרך שבחרתם ביחד ואיך אתם עושים אותה ביחד עם הילדים. יש קשיים? אביבה
 

פרומה ק

New member
לדבר בשם עצמי

אני מסכימה אם הכיוון שלך דיבורים ברבים וסיסמאות ללא הפאן האישי משאיר את הדברים לא אמינים, זה נשמע יותר כקלישאות ואולי רק הכותב יודע למה הוא מתכוון לפחות מישהו נוסף כתב את זה כאן בפורום. אני מפרידה בין פרנסה ובין נאותה. תחת נאותה - אני אישית מצאתי עיסוק שאני מאד אוהבת, אני עושה את עבודתי בהרגשה שאני תורמת, ומצליחה לממש את כישורי. תחת פרנסה- אני די מתוסכלת, זה לא מאפשר לי את הצרכים הבסיסיים, אני לא מדברת על מותרות. כך שאני מחפשת עבודות נוספות. ואני שמחה שיש עוד משרות שאפשר להתחבר אליהם. הלוואי שהיו מספיק משרות לכל אדם שיוכל להתפרנס בכבוד. והדיבורים על קיצוץ במשרות לא נראה לי. לעומת זאת נראה לי לדבר על סדרי עדיפויות ולקיחת אחריות על חייך.
 

AbiShi

New member
התנצלות ותיקון

יש לי נטיה כזאת ללכת להכללות במקום לספר את האישי. אני מקבל את ההערה / הארה ומודה על המשוב. לגופו של עניין, נטשתי קריירה של למעלה מעשרים שנה בהייטק בעקבות המשבר והתפוצצות הבועה הזאת לאחרונה. לא ברור לי אם הייתי עושה שינוי בחיי לולא זה אבל העובדה היא כי ניתנה לי ההזדמנות לצמוח מתוך היאוש הזה - מה עכשיו, בגילי, מה אני רוצה בכלל מחיי ואיך אקיים את משפחתי. היה תהליך כואב שקשה לתאר שקשור באבטלה לא קצרה, סדנאות מסוגים שונים של חיפוש עצמי עיסוק ביוגה, טאי צ´י, חיפוש עניין, ביטוי גופני בלחץ דם גבוה, צורך בהתערבות בצנתור, ירידה משמעותית ברמת החיים, מעבר דירה למקום עם הוצאות פחותות. התחלתי ללמוד באוניברסיטה שוב כדי למלא זמן לא כי חשבתי שזה מה שאני הולך לעשות. לאט לאט וכאילו בסדרת מקרים (אין דבר כזה לדעתי "מקרים") התגלה לי מה שאני רוצה ויודע לעשות, מרגש אותי ועושה טוב לאחרים. זה קרוי "אימון אישי להשגת יעדים" בשיטת Coactive Coaching ואני יכול לדבר על זה המון. לא זה המקום. אפשר להסתכל בכמה דפים בספר על הנושא בכתובת שמצורפת למטה (אנגלית). אני עדיין בונה את עצמי בכיוון אבל בשמחה ובהרגשת ייעוד. אני מסתכל על עצמי כמי שחרב הייתה על צווארו והיא עדיין שם. רק כך חפשתי ומצאתי דרך. אם אפשר אחרת, יותר טוב. עד כאן.
 

avivaht

New member
אני אוהבת את הפן האישי

כשאני קוראת משהו שאדם מספר על עצמו, על דרכו, אני מרגישה כאילו אני שותה מים חיים. אולי זה יראה מוגזם בעיני אחרים, אולי לא מתאים, אבל... כך אני. לפעמים זה מבהיל, כי זה לא "מקובל, או מרוסן, או מתורבת"...או אני לא יודעת מה... בכל מקרה, נהניתי לקרא את מה שכתבת.בכל מה שאדם מספר על עצמו אני יכולה למצא את עצמי... וגם אמרתי, שחומר כתוב "מעיף" אותי החוצה ממנו. כשתרגיש מספיק נוח ונעים, ספר לי על Coative Coaching , יש שם משהו שמדבר לי על שיתוף פעולה... תודה לך אביבה תודה
 

AbiShi

New member
לאביבה

תודה. אשמח להרחיב באימייל או בטלפון. פרטיי בכרטיס האישי, אם תמצאי לנכון. אבי
 
למעלה