לכל בית ישראל

yishai

New member
לכל בית ישראל

בס``ד לק``י. לכל בית ישראל. חג סוכות בכלל, והשנה בפרט- מזכירים לנו את אחדותנו כעם אחד- אחרי כל המחלוקות והפילוגים. כל אחד נזכר בנקודה הפרטית שלו בלב- בה הוא קשור בכל קצוות נפשו לאלוקים- ומגלה זאת כלפי חוץ- ביחס חם ואוהב לחבריו, למשפחתו, לכל העם- על כל פלגיו- כולל את הצדיקים, וכולל את הרשעים, עד שבאופן זה אומות העולם גם כן מקבלים אהבה וחום מיחס זה, ויתר על כן הם לומדים ממנו כיצד הם גם כן יכולים להיות קשורים לאלוקים באופן כולל כל כך ועמוק כל כך, כמו שיש לכל יהודי בלב- וכמו שהוא מבטא זאת בחג הסוכות. גם עצי האדמה משתתפים אתנו בחג זה בבניית הסוכות ואיגוד ארבעת המינים, מה שמסמל ביתר שאת את האיחוד שיש בינינו- ע``י סוכה משופת לכל עם ישראל וע``י איגוד של ארבעת מיני ההתייחסות של האדם לעץ (כאשר אופן ההתייחסות הוא ע``י טעם וריח של העצים השונים, כלומר באתרוג ע``י טעם וריח, בלולב ע``י טעם וחוסר ריח, בהדס ע``י ריח וחוסר טעם, ובערבה ע``י חוסר טעם וריח). הן בסוכה יש איגוד של כל סוגי היחסים של היהודי לאלוקים- כאמור לעיל בכינוס כל העם לסוכה אחת, וע``י כינוס 7 הרועים : אברהם יצחק יעקב משה אהרון יוסף ודוד- לסוכה אחת, והן בארבעת המינים יש כינוס של כל סוגי ההתייחסות העמוקה של היהודי לאלוקים כאמור ע``י טעם וריח, וע``י אמירת ההלל עם ארבעת המינים- הנאמרת ברב עם בדווקא, וע``י הנענועים- שמונעים רוחות רעות מכל סוגי הכוונים שיש בעולם, ומאפשרים לעם ישראל לחיות בשלווה מכל כוון שהוא. ע``י איחוד זה של האדם היהודי עם חבריו, ורעיו- ועם כל היהודי באשר הוא יהודי- גם עם הוא צדיק או רשע, המביא לאיחוד כל העם עד שכל העולם בא להתאחד אתנו- מרוב חום ואהבה, וללמוד מאתנו כיצד להתאחד ביניהם, וכיצד בעצם לאגד את העולם כולו, וע``י איחוד של העם היהודי המביא לאיחוד של היהודים עם הטבע באופן שבסופו של דבר כל העולם מאוחד, מביא לכך שבסופו של דבר: האנושות , 70 אומות , הטבע על ארבעת מיניו, וכל היהודים על כל סוגיהם- כולם מאוחדים בחג של סוכות ש ל ו ם! על כן, ברצוני לשלוח לכל יהודי בארץ ובעולם- מכתב זה, הן על מנת להגביר את כוח השלום שיכול לצאת מחג זה, אל הפועל: בתוך היהודים עצמם, בעולם האנושות, ובעולם הטבע, והן על מנת שבפועל יצא מכך שלום רב בעולם היהודים כולו, בעולם האנושות בכלל- עד לכל רמת סוגי הטבע. זאת ע``י שכל יהדי שיקרא מכתב זה- גם יעורר נקודה זאת בלבו- וגם ישתדל לעורר נקודה זאת בלב חבריו, ומכריו הסובבים אותו. אומנם על מנת לעורר את הנקודה בלבנו עד כדי כך שתצא אל הפועל ממש, או עד כדי שתעורר חום גם אצל חברינו- עד לכל העולם, לא די במכתבים- אלא יש צורך במעשים. על כן אוסיף מס` מילים, כי עניין הסוכה הוא כי הקיום האנושי, הטבעי, והיהודי בפרט- תלוי בסביבה. וזהו הביטוי החזק של הסוכה- שמי שיושב בצל המיוחד שאלוקים נתן לנו – בסוכה, הוא זה שזוכה לשלום האמור. הסוכה היא בעצם היחס של הסביבה, אין קיום לסוכה מצד היושב בה בלבד, היא צריכה להיות עם אחיזה מדברים שבטבע ויתר על כן- היא צריכה להיות – נראית כלפי חוץ בדווקא כדבר שמגן, אם הסובבים בחוץ מרגישים שהם יכולים לפרוץ פנימה (ואפילו רק יכולים), הרי שאין זו סוכה, כי היא לא מגנת. על כן, כל יהודי ישתדל לבנות סוכה עבור חברו (וכידוע שבחג סוכות יוצאים ידי חובת המצווה דווקא בסוכה שכל עם ישראל ראוי לשבת בה- ואפילו בסוכה של חבירו- כמובן בלי לגזול), דהיינו לתת תחושה שהוא מוכן לתת לחבירו: הן הגנה מפני אויבים, ואם אפשר יותר מזה אזי גם בית חם ואוהב, ואם אפשר אז שיבנה לו גם סוכה שתהיה בית קבע- לפחות לשבוע. וכל יהודי יהיה יהודי אחר שידאג לו: הן בעבודה, והן ברחוב, ואפילו בתוך משפחה- כשיש בעיות, תמיד אפשר שאחד יוסיף אהבה לשני ויבנה לו סוכה. וכך כל עם ישראל ישב בסוכה אחת, וממילא העולם יבואו ללמוד מאתנו, וזה יבנה את הסוכה של כל עם ישראל, כי אם באים ללמוד מאתנו- זה נותן לנו גב חזק, וכך גם נתקשר לאלוקים דרך הטבע, וכל העולם כולו יוכל לקבל את ברכתו של אלוקים בעולם- וברכת חג הסוכות בפט, ובפרט בשנה זו: ש ל ו ם !
 
למעלה