I n s o m n i a
New member
העולם יהיה טוב יותר בלעדיכם
גורי, ידידי. נכון - הפרסומות מקדמות אינטרסים כלכליים נטו (אין מחלוקת), אלו העושים אותן היו מעדיפים להתפרנס מהיכולת האמנותית בה התברכו בדרך שאינה קפיטלסיטית טהורה (קופירייטרים אוהבים לכתוב, במאי פרסומות אוהבים לביים, ארט-דיירקטורים היו ודאי מעדיפים לעצב אופנה, מוצרים, לצלם או השד יודע מה). סו וואט? למה אתה נטפל לפרסומות? תסתכל על עצמך במראה (אם לא שברת אותה בינתיים - אולי גם היא עצבנה אותך), ותבדוק מה אתה לובש - החל מהתחתונים ועד לשמפו שלך. וודאי תמצא שביב של מותגיות גם אצלך (איזה טימברלנד קטן על הגרב או הד-אנד-שולדרס במקלחת הדירה התל-אביבית השכורה שלך). בטח תזנק עכשיו כמי שמוצא שלל רב, ותגיד: "נכון! אחרי שטיפת מוח מטורפת של הפרסומות, איזה חלקיק מסר אדיוטי וחסר חשיבות בטח שיחלחל אל המוח האפאתי שלי!" לא נכון, אני אומר. בעולם בו הטכנולוגיה זהה לחלוטין, ואין הבדלים ממשיים בין מוצר אחד לשני, נוצר המקצוע המשונה הזה שמבדיל בין מוצרים שאין תמיד הבדל ביניהם. אני לא טוען שהעולם צריך את המקצוע הזה כמו אויר לנשימה, אבל העליהום המטורף (הנובע בעיקר מקנאה ומדעה מעוותת) המשונה הזה על עולם הפרסום תמוה ולא מובן לי. בעולם בו אין יוצר "מוצרים" אלא "מותגים" (=אין יותר תכונות פיזיות אלא אוסף של אמונות וערכים), גם התנועה המגוחכת אליה אתה משתייך, גורי, היא מותג בפני עצמו - וגם אתם ממסחרים את עצמכם. אם לא היית צועק ומקלל פה בפורום, איך היינו לומדים על האג'נדה שלך? האם זוהי לא צורה (קלוקלת ולא קריאטיבית, אם מותר לי לציין) של פרסום? ונסיים את ההודעה המתישה הזו באבסורד שממחיש את הטענה האחרונה שלי: במודעה למותג "אסקייפ", אחד הבחורים המצולמים לבוש במכנסיים עם הדפס "No Logo", מה שמראה שהכל ממוסחר בסוף, גם האנשים ששטפו לך את המוח (הרי התובנה הזו לא צמחה מעצמה במוחך הקודח) בתורה הזו. תודה וסליחה.
גורי, ידידי. נכון - הפרסומות מקדמות אינטרסים כלכליים נטו (אין מחלוקת), אלו העושים אותן היו מעדיפים להתפרנס מהיכולת האמנותית בה התברכו בדרך שאינה קפיטלסיטית טהורה (קופירייטרים אוהבים לכתוב, במאי פרסומות אוהבים לביים, ארט-דיירקטורים היו ודאי מעדיפים לעצב אופנה, מוצרים, לצלם או השד יודע מה). סו וואט? למה אתה נטפל לפרסומות? תסתכל על עצמך במראה (אם לא שברת אותה בינתיים - אולי גם היא עצבנה אותך), ותבדוק מה אתה לובש - החל מהתחתונים ועד לשמפו שלך. וודאי תמצא שביב של מותגיות גם אצלך (איזה טימברלנד קטן על הגרב או הד-אנד-שולדרס במקלחת הדירה התל-אביבית השכורה שלך). בטח תזנק עכשיו כמי שמוצא שלל רב, ותגיד: "נכון! אחרי שטיפת מוח מטורפת של הפרסומות, איזה חלקיק מסר אדיוטי וחסר חשיבות בטח שיחלחל אל המוח האפאתי שלי!" לא נכון, אני אומר. בעולם בו הטכנולוגיה זהה לחלוטין, ואין הבדלים ממשיים בין מוצר אחד לשני, נוצר המקצוע המשונה הזה שמבדיל בין מוצרים שאין תמיד הבדל ביניהם. אני לא טוען שהעולם צריך את המקצוע הזה כמו אויר לנשימה, אבל העליהום המטורף (הנובע בעיקר מקנאה ומדעה מעוותת) המשונה הזה על עולם הפרסום תמוה ולא מובן לי. בעולם בו אין יוצר "מוצרים" אלא "מותגים" (=אין יותר תכונות פיזיות אלא אוסף של אמונות וערכים), גם התנועה המגוחכת אליה אתה משתייך, גורי, היא מותג בפני עצמו - וגם אתם ממסחרים את עצמכם. אם לא היית צועק ומקלל פה בפורום, איך היינו לומדים על האג'נדה שלך? האם זוהי לא צורה (קלוקלת ולא קריאטיבית, אם מותר לי לציין) של פרסום? ונסיים את ההודעה המתישה הזו באבסורד שממחיש את הטענה האחרונה שלי: במודעה למותג "אסקייפ", אחד הבחורים המצולמים לבוש במכנסיים עם הדפס "No Logo", מה שמראה שהכל ממוסחר בסוף, גם האנשים ששטפו לך את המוח (הרי התובנה הזו לא צמחה מעצמה במוחך הקודח) בתורה הזו. תודה וסליחה.