ללא כותרת

ללא כותרת

שאלה לאיתגור פילוסופי. למה אני לא מזיזה את עצמי לעשות משהו שאני יודעת שיעשה לי טוב? תודה מראש ושבוע טוב לכולכם
 
דריה יקרה

בימיו הראשונים עסק הפורום הזה רבות בשאלת חולשת הרצון. זאת אומרת, למה אנשים נמנעים מלעשות דברים שהם חושבים שיועילו להם ולמה הם מוסיפים לעשות דברים שנתפסים בעיניהם שלהם כמזיקים. למשל, למה אנחנו ממשיכים לעשן, משקיעים זמן בשטויות, מנמעים מלאכול מזון בריא ועוד כהנה וכהנה אין סוף דוגמאות. כדי לענות על השאלה בקונקסט הספציפי שלך נחוצה מלאכת פיענוח של ממש. נראה לי שמי שיבקש לענות על השאלה מחוץ לקונטקסט, כלומר מחוץ ל"סיפור שלך" יעשה מלאכה שרלטנית. אשמח להתייחס ביתר עמקות אם תפני אליי במסר או לחילופין תבחרי לשתף את חברי הפורום בדוגמאות קונקרטיות מחייך.
 

hilabarak

New member
תראי דריה, קודם כל זה הדבר הכי

אנושי בעולם. כי לכל אדם יש בכל נקודת זמן 1,000 דברים שהוא יכול לעשות שיוכלו לעזור לו לשפר את חייו. אני עכשיו יכול לפתח את האמפטיה שחסרה לי ולעשות יותר מדיטציה ממה שאני עושה כרגע וקצת להגביר את הרומנטיקה עם אישתי ולשחק יותר עם הילדות וגם לעבוד על היציבה הפיסית שלי שמעירים לי שהיא כפופה מידי ולרסן ולאכול יותר מאוזן ו........ אז ראשית הבעייה היא מיקוד, מה לעשות מכל הנ"ל. כי אני בטוח שאת עושה למען עצמך, רק כנראה לא ממוקד. שנית צריך להבין מה התועלת מכל דבר שאת עושה, לרוב איננו עושים כי איננו מאמינים שהדבר יתרום יותר מהמאמץ המושקע. אנחנו לא מבינים איך הדבר ישפיע לטובה. ואני אתן דוגמא : נניח שיש אבא שהרבה יותר מידי קשוח עם הבנות שלו. אתה בא ואומר לו שזה לא תקין, אז הוא טוען "נכון, אבל בסוף זה ישתלם". נניח שהיתה לי הוכחה שבגלל הקשיחות שלו, הילדות לא יוכלו לצור קשר אינטימי ובגלל זה לא יהיו לו נכדים, או כל מיני תחלואים שהורים מבוגרים נתקלים היום (הילדים מוצצים מהם את הדם וההורה לא מסוגל ליהנות מהפנסיה - לא מעט מהחברים של הוריי במצב זה או אחר). עכשיו הדוגמא היא שיטחית ולא מדוייקת, אבל היא באה להבהיר שאין לך הבנה של סיבה ותוצה של דברים. אני לא יודע אם היציבה הכפופה שלי פשוט עושה אותי נמוך יותר, או שבגיל 50 יהיו לי כאבי תופת שאני אצטער צער רב. דבר שלישי, מרגע שהבנת שהתוצאות לאי עשייה שונות ממה שאת רואה, צריך להיות מספיק בוגר בשביל לפעול היום כדי לקטוף מחר. נניח בחורה או בחור שאין להם זוגיות בגיל 35 הם חושבים שהתוצאה היא שהאחרים קצת יותר ממצים דרך הורות ולהם יש יותר חופש וזה תחליפי. התוצאה האמיתית עלולה להיות משבר בגיל 45 בו תעשה סדר בחיים ותראה שאין לך כלום. אני מדבר כמובן על אלו שמחפשים זוגיות ויוצאים לדייטים וקושרים קשרים שלא מצליחים, ולא על אלו שמראש לא רוצים קשר. זאת אומרת שצריך לזהות מצב בעייתי ולהבין שעלינו לתקן אותו ללא קשר לרצון שלנו, אלא כי הוא לא תקין. דבר רביעי, זה המוכנות לראות את האמת כפי שהיא. אני היכרתי מישהי חולה מאוד שלא עשתה שום מאמץ נפשי כי היא לא הסכימה להכיר בעובדה שמחלה כרונית היא תוצאה גם של ביולוגיה וגם של היבט נפשי. היא טענה שזה בעיקר ביולוגי, למרות שידעה שיש אין ספור מחקרים שמוכיחים את הקשר, רק כשהיה משבר רציני היא פנתה אליי. רוב האנשים שפגשתי ממש מסיטים את האמת כדי לא להתמודד. דבר חמישי זה ההבנה שיש חוויות שאינך מכיר ולפעמים הן שוות את המאמץ. אני אקח שוב את דוגמת הרווקות: חלק מבעיית הרווקים (שרוצים קשר ולא מצליחים) היא חוסר אמונה בזוגיות. נתקלתי שוב ושוב בעובדה שאותם אנשים חוו בילדותם, זוגיות גרועה של ההורים. זה מה שהם מאמינים שקיים ולכן גם אין טעם רב להתאמץ. הם משוכנעים שבני הזוג שחיים טוב, הם כמו כוכבי קולנוע, איזה משהו שמתקיים אחד לאלף. וקשה להם להבין שזוגיות טובה היא תוצר לש עבודה על בגרות אישית ועל מוכנות לוותר ולהתפשר אך לא לאבד את עצמך, זה לא משהו שנקנה במכולת. ככה גם קריירה מוצלחת וכולי, מה שאת מחפשת יכול להתקיים בשבילך, רק תצטרכי לעבוד קשה יותר מאלו שזה בא להם טבעי. גם אני יכול ללכת זקוף, רק אצטרך להתאמץ יותר מאלו שהתרגלו ללכת כך מילדות. שאלת איך לשנות ? פשוט להחליט שהגיע הזמן לראות את האמת ולהבין שמה שלא זורעים היום, לא קוצרים מחר. קסמים יש רק בסיפורים שאני מקריא לבת שלי בת ה4.5.
 

michelarmel1

New member
לדריה

גם אני שואלת את השאלה הזו ומנסה להבין אותה.יש את הסיבה הברורה -עצלות- אם החיים מתחילים בסוף אזור הנוחות שלנו, אז נעדיף שיהיה לנו נוח מאשר להתאמץ בשביל משהו שטוב עבורנו אך הדרך אליו כרוכה במאמץ או באי נוחות (כוונתי לאי הנוחות שיש בלצאת לרגע מהאופן הרגיל שבו אנו מתנהלים) בנוסף, מצאתי שלפעמים יש פחד מלעשות את X שטוב בשבילנו, כי "זה לא אנחנו" ואם נעשה את זה וגם נצליח אז נשתנה, ולא נהיה אותו אדם.למשל, אסף של היום הוא רווק והוא נהנה מהרווקות שלו. אסף שירצה להקים משפחה ולהוליד ילדים יהיה אסף בסטייט אוף מיינד אחר מאסף של היום. גם אם אסף ימצא אהבה מטורפת הוא יכול לברוח ממנה -על אף שזו אהבה, ושהיא טובה בשבילו- כי אסף שמגדיר את עצמו כרווק לא רוצה לחדול להתקיים. כוונתי היא שלפעמים אנו מגדירים את עצמנו או תופסים את עצמנו בצורה מסוימת ואם צריך לעשות משהו שיכול לשנות את ההגדרה שלנו את עצמנו או את איך שאנחנו תופסים ומכירים את עצמנו, אנחנו נמנע מלעשות את הדבר הזה, גם אם הוא טוב בשבילנו. כי יותר משאנחנו מפחדים שלא יהיה לנו טוב אנו מפחדים שלא נהיה בכלל (ו'אסף הרווק' לא יהיה יותר אם יהיה את 'אסף האבא')
 
אין בעיה...

למרות שאני מסתכן כפי שאמר אדון ישראל בשרלטנות, אינני מפחד מכך והאמת לא ממש מבין למה הוא אומר כך... הדרישה לניסוחים פראגמטיים היא לא פילוסופית אלא פסיכולוגית, כדי שברגע שתשאלי שאלה יותר ויותר מנוסחת כבר יהיה פחות ופחות על מה לענות, ואת בעצמך תמצאי את התשובה והוא לא יצטרך לעשות כלום... (אני מקווה שלא הגזמתי). בכל אופן, התשובה לשאלתך היא לא כל-כך מסובכת ועומדת על שני חלקים אשר קשורים אחד לשני. נתחיל מהראשון: דברים אשר נעימים לנו הם טובים ודברים לא נעימים הם לא טובים. עכשיו אם נשים לב, הגבול בין הנעים ללא נעים הוא לא מוחלט וקבוע, אלא תלוי בטעם האישי שגם הוא נוטה להשתנות לאורך הזמן. למשל אוכל זה דבר טוב, נכון? הוא מחזק אותנו, בונה אותנו, ומפסיק את רישרושי הבטן... אבל אם נאכל יותר מדי, נקבל בחילה, שהיא דבר לא נעים ולכן לא טוב. כמו כן, אנו עלולים להשמין יתר על המידה, לסתום את עורקינו ובכלל תאבתנות היא לא מידה טובה... כמו גם עישון: סיגריה זה דבר מהנה, מפיג לחצים, ועוזר להוריד את התאבון. אבל יותר מדי כבר עובר את מה שהריאות מוחנות לספוג, ומקלקל אותן. את הנעים תמיד נבחר על-פני הלא נעים, את היותר נעים על פני הנעים פחות. ההבדל העיקרי הוא מידת המתינות שיש באדם, אשר עוזרת לו לשקול בדעתו כאשר הוא נאלץ לבחור בין פחות נעים עכשיו, ליותר נעים אחר כך. למשל: כדי למשל לגרום לאדם להפסיק לעשן, דבר שלכל הדעות הוא קשה, הרופאים מאיימים על חייו, כדי שיאלץ לבחור בין ההנאה הקטנה הזו עכשיו, לבין האפשרות להנות בכלל. עכשיו לחלק השני: אני טוען שמעבר לשיקול ההגיוני, עומד משהו חשוב יותר, מהותי יותר, והוא רצוננו. למצוא טיעונים שיוכיחו שזה "טוב" וזה "לא טוב" זה קל מאוד, כל עוד אתה משרת את רצונך. למשל אדם שמלא ברגשות נקם, ברור שהמעשה שהוא הולך לעשות הוא הגיוני בעיניו, טוב ולא יקשה לו למצוא טיעון כדי להצדיקו, למרות שכל אדם אחר שיעמוד מנגד יראה את המצב כטירוף. נסי את בעצמך לחשוב על דבר אותו את רוצה, וראי כמה "סיבות" יעלו ויחזקו רצון זה... זוהי פשוט מטרת האינטלקט, לענות על דרישות הרצון... לעיתים בגלל מצב מוזר זה, קורה שבשקילתך את העובדות (בדרך כלל בעניין חדש) את עוד מספיקה לראות כיצד רצונך בכוח מכופף את העובדות, ומתעלם ממה שלפי המוח, יעשה לך טוב. בדרך כלל לאחר מכן מתחילה מעין הדחקה של העובדות הללו, וכאשר את נאלצת "לשלם" עבור בחירתך את חשה מעין צריבה כזו ואכזבה שלא הצלחת לרסן את רצונך. מצד אחד עומד רצוננו: עיוור לחלוטין, פזיז ופרוע. מהצד השני, האינטלקט: כלי ההכרה, אדיש, ושקול. שניהם כמו במאבק מתמיד, שתוצאתו: חיינו. את הטוב והרע, שוקל האינטלקט. מה שנעים ולא נעים מחליט הרצון. מבין שניהם, הרצון הוא המהותי והפעיל, והאינטלקט הוא המשני וסביל. עשי לך ניסוי: שבי והביטי על אחת מאצבעותיך. חישבי: "אני רוצה שתזוזי!" לא זזה. יותר חזק: "זוזי עכשיו!" לא זזה. כרגע, האינטלקט רק מספק גירוי לרצון... (את חושבת שאת רוצה) עכשיו, הזיזי את האצבע. האם זה קרה בגלל איזו מחשבה? כאשר את רוצה להזיז את האצבע, היא זזה. כאשר את רק חושבת שאת רוצה להזיז אותה, היא לא תזוז. אל תתפלאי אם תגיעי למסקנה שלעיתים את רוצה דברים שנחשבים בעינייך לרעים... זכרי שזה לא אשמה של אף אחד, שהרי רצונך עיוור הוא... כל ההבדל בין הטוב לרע, הוא במידה.
 
למעלה