ללא נושא

ניצן16

New member
ללא נושא

קראתי את הקטע שמיכל הביאה שכתב רוביק רוזנטל בספרו "האם השכול מת". בסוף הקטע, הוא מתייחס לאסא כשר ואומר: "אסא כשר מספר שלאחר מות בנו הבין שחייו יהיו מעתה חיים בלא אושר, וכי אפשר לחיות בלא אפשרות האושר: "חיים מלאים שנשברו-אך לא התרוקנו". ובכן, נראה לי שרובנו מסכימים שההבנה הנ"ל של אסא כשר היא לא מוצלחת. (או שאולי אני טועה, ורק אני חושבת כך?) חשבתי לעצמי לפני כמה ימים, שלאט לאט, בשלב כלשהו בחיים רוב בני האדם נהיים שכולים, בדרך זו או אחרת. בדרך טבעית יותר, או פחות. זכור לי שכשהייתי קטנה, אז הייתי "השכולה" היחידה בחברה שלי. זה היה משהו שונה, מיוחד. בינתיים לצערי, במהלך השנים, התווספו אלי לא מעט "שכולים אחרים" - אחים, אחיות, וילדים וילדות להורים שמתו. ואז הבנתי, שכן אפשרי שאנשים שכולים יוכלו להיות מאושרים לגמרי. מתישהו. שאסא כשר לא צודק. אולי משפטו נכון לגביו, אך לא לגבי כולם. לא לגבי. כי אם הוא צודק, הרי ייעלם האושר מן העולם. ועובדה שהוא לא נעלם. אני, לפעמים ממש נאבקת עם האושר, או לחילופין- עם העצב, או כמו שאחרים פה הגדירו - "היגון". נראה לי שאנחנו זקוקים לשניהם. רק בזמנים שונים. ולכן באה ההאבקות אתם. לא כי אנו לא רוצים אותם, אלא פשוט כי לפעמים הם מופיעים בזמן לא טוב. ותסלחו לי אם דיברתי פה בלי קשר, זה כי אני לא רגילה להיות ערה בשעה הזאת...
 
את קצת מבלבלת

בין שכול לבין יתמות - - - - בין משהו "טיבעי" לבין משהו שהוא לא - אבל העיקרון מובן.
 

ניצן16

New member
עזרא,

לא יודעת אם אני אוהבת את המונח "עיקרון" ביחס לדברים שכתבתי. בכל אופן, שמחה שהובנתי. ואשמח לשמוע מאחרים עוד תגובות
...
 

מיכל@בר

New member
ניצן חמודה...

זה לא שאסא כשר צודק או לא צודק. כך הוא מרגיש. אני חושבת שרוביק רוזנטל מאד צודק כאשר הוא כותב על הבחירה של האדם השכול. כל אחד בוחר לו איך יראו החיים שלו מרגע השבר ואילך. לא תמיד מודעים לבחירה הזו, ומתגלגלים איכשהו עם הימים החולפים, בלי לתת את הדעת כיצד הם עוברים. אבל מגיע איזה רגע שאנחנו שואלים את עצמנו: בשביל מה, בשביל מי?... ואז, לדעתי, מגיע רגע הבחירה. ויש שבוחרים לחיות, חיים מלאים, וכמו שאסא כשר אומר: חיים שנשברו אך שלא התרוקנו, ויש שמראש מגבילים את חייהם ואומרים לעצמם: את זה וזה וזה, אנחנו לא עושים יותר. ובכל זאת הם בחרו בחיים, בצורה שמתאימה להם. ויש כמובן את אלה שבוחרים לא להמשיך. בתוך כל אלה, היכולת להיות מאושר בלי צלו של עצב, ובלי צורך להיאבק, מותנה, לדעתי, גם ביכולת להשתחרר מרגש אשם כלשהו. אם נבין היטב שמותר לנו להיות מאושרים, ואולי האושר הזה מוגבל משהו, אבל מי הגדיר בכלל מהו אושר, אני מאמינה שאפשר לנו לגעת בו. ולא אחת אני מרגישה שאני נוגעת בו ממש. בהתחלה, ומדברת איתך על שלוש או ארבע שנים ראשונות, כל שמחה, ממש כל שמחה, היתה מהולה בעצב. הרגשתי שהלכה יכולת השמחה הגדולה. בהמשך, יכולתי לבודד את השמחה, את הרגש הזה שקוראים לו גם אושר. וגם היום, יש סוגים שונים של שמחה שמהולים בהמון עצב, ויש כאלה שמנוטרלים מהעצב. אין קביעה כזו או אחרת. הכל עניין של תחושות. כך אני מרגישה.
 

ניצן16

New member
מה אני אגיד לך, צודקת!

מסכימה שאין פה נכון ולא נכון- כל אחד קובע לעצמו- במודע, או שלא במודע. ולכן גם ציינתי שלמרות שלגביי הוא לא נכון, אז לגבי אסא כשר הוא יכול להיות נכון. מי אני בכלל שאקבע? ולי, אפילו שעברו (הרבה) יותר משלוש ארבע שנים, נראה לי שכל שמחה שלי מהולה בעצב (ואפילו כבר די התרגלתי לזה). אני עדיין לא יודעת לעשות את ההפרדה. אך אני מנסה בכל כוחי, ואני מאמינה שיום אחד אני אצליח. ובינתיים- נותר לקוות.. ערב טוב לכולם
.
 

amore

New member
יגון ואושר או עצב ושמחה הם תמצית..

החיים.כי למעשה כל אירוע המתרחש בחיינו אפשר לסווג אותו לצד האושר או היגון.עד כדי כך שאפילו אפשר להוציא מאזן לכל אחד בסוף ימיו ולדעת אם היה אדם שמח או עצוב. בתקווה שדברי הובנו. אלי
 
למעלה