למה "איבר" ולא "מימד"? על שאלה שמפריעה לי ולרבים...
בוקר טוב
ללקוחות רבים (וגם לי אישית) מפריעה ההתעקשות על איות ממד ללא י' (וכן מצר ולא מיצר וכיוב'), ואני לא מבינה למה בכללי הכתיב המלא החדשים עדיין אין שינוי ולגיטימציה ל"מימד" למרות שהמילים איבר, איבר, היכל, ... פיגם, פסיפס, צירי, קיסם, שיזף, (ראו מועתק מהכללים, למטה), שגם בהן אני לא רואה שהי' שורשית באיזושהי צורה, כן מקבלות לגיטימציה לרישום עם י'.
מישהו יודע מה ההבדל בין איבר למימד מבחינה זו? למה איבר, היכל כן הולך עם י' וממד, מצר לא?
כלל – תנועת e 1 .בדרך כלל אין כותבים יו"ד לסימון התנועה e ,כגון אזור, נכר )נ כ ר(, ממד )מ מ ד(, מרב )מ ר ב(, מצר )מ צ ר(,22 בהמה, זהה )ז הֶּ ה(, גאה )ג אֶּ ה(, לאה )ל אֶּ ה(, מרוץ )מ רו ץ(, מחוש )מ חו ש(, אפוא; זהות )זֶּהּות(; תצא, נדע; דקן )ד ק ן(, תזה, מתמטי. 2 .כותבים יו"ד במקרים האלה: (א) אם היו"ד היא חלק ממבנה המילה. למשל: יו"ד שורשית, כגון מיתר, תימן, הישיר; ריק, בין, ביצה , ביתו; אי וכן א י, ) איפה, אילו, כיצד וכיו"ב(; נהניתי, נאפית, םהראית , תבנינה; יו"ד המייצגת אל"ף שורשית: מהימן (מ ה ימ ן) , מימרה (מ ימ ר ה) , מירכה (מ יר כ ה) , רישה ;(ר יש ה) יו"ד בנטיית הרבים, כגון בני- בניך בניה בנותיָך בנינו בניכם בנותיכם, וכן שמימי, שתים-עשרה יו"ד ב ; נטיית מילות יחס על דרך הרבים: לפני- לפניך לפנינו לפניכם, בלעדי- בלעדיך בלעדינו וכן במילים ; איבר, היכל, עירז , כילף, םועיר , פיגם, פסיפס, צירי, קיסם, שיזף ; במילים לועזיות – יו"ד המייצגת את הדו תנועה ־ eu ביוונית, כגון ניטרלי, איקליפטוס, אירופה.
בוקר טוב
ללקוחות רבים (וגם לי אישית) מפריעה ההתעקשות על איות ממד ללא י' (וכן מצר ולא מיצר וכיוב'), ואני לא מבינה למה בכללי הכתיב המלא החדשים עדיין אין שינוי ולגיטימציה ל"מימד" למרות שהמילים איבר, איבר, היכל, ... פיגם, פסיפס, צירי, קיסם, שיזף, (ראו מועתק מהכללים, למטה), שגם בהן אני לא רואה שהי' שורשית באיזושהי צורה, כן מקבלות לגיטימציה לרישום עם י'.
מישהו יודע מה ההבדל בין איבר למימד מבחינה זו? למה איבר, היכל כן הולך עם י' וממד, מצר לא?
כלל – תנועת e 1 .בדרך כלל אין כותבים יו"ד לסימון התנועה e ,כגון אזור, נכר )נ כ ר(, ממד )מ מ ד(, מרב )מ ר ב(, מצר )מ צ ר(,22 בהמה, זהה )ז הֶּ ה(, גאה )ג אֶּ ה(, לאה )ל אֶּ ה(, מרוץ )מ רו ץ(, מחוש )מ חו ש(, אפוא; זהות )זֶּהּות(; תצא, נדע; דקן )ד ק ן(, תזה, מתמטי. 2 .כותבים יו"ד במקרים האלה: (א) אם היו"ד היא חלק ממבנה המילה. למשל: יו"ד שורשית, כגון מיתר, תימן, הישיר; ריק, בין, ביצה , ביתו; אי וכן א י, ) איפה, אילו, כיצד וכיו"ב(; נהניתי, נאפית, םהראית , תבנינה; יו"ד המייצגת אל"ף שורשית: מהימן (מ ה ימ ן) , מימרה (מ ימ ר ה) , מירכה (מ יר כ ה) , רישה ;(ר יש ה) יו"ד בנטיית הרבים, כגון בני- בניך בניה בנותיָך בנינו בניכם בנותיכם, וכן שמימי, שתים-עשרה יו"ד ב ; נטיית מילות יחס על דרך הרבים: לפני- לפניך לפנינו לפניכם, בלעדי- בלעדיך בלעדינו וכן במילים ; איבר, היכל, עירז , כילף, םועיר , פיגם, פסיפס, צירי, קיסם, שיזף ; במילים לועזיות – יו"ד המייצגת את הדו תנועה ־ eu ביוונית, כגון ניטרלי, איקליפטוס, אירופה.