למה אלוהים ממית ילדים בגיל14

ספטון1

New member
למה אלוהים ממית ילדים בגיל14

למה ילדים נולדים עם מחלות ווירוסים, בשעה שלא עשו נזק מעולם, והם מתים בגיל 14 גיל שבו בקושי ראו נשהו מהעולם, בקושי עשו בר מצווה, ולעומת זאת משאיר אנשים זקנים בשקושי עומדים על הרגליים ולא יכולים לתפקד בצורה היומיומית איזה ערך לחיים אלו. אני למדתי בבית ספר ממלכתי דתי ואמא שלי היתה מאוד דתיה ומתה מסרטן איפה הצדק פה?
 

EmiA

New member
זאת שאלה כואבת

אבל איך אפשר להבין מה הוא עושה ולמה? הוא גדול הוא ענק יש כאלה אנשים שאומרים שזה סיפורים של נשמות שהיו בעולם הזה והם צריכים תיקון אני לא יודעת ולא מבינה בזה אבל יש סיפורים שנראים אמתיים אבל על כאב לא מספרים סיפורים גם אמתיים -0הכאב עדיין יכול להשאר וזה אנושי כלכך
 
אפילו משה רבינו שאל את השאלה הזו,

וגם ירמיהו, ורוב הנביאים, וגם איוב... בלשון התנך השאלה הזו מוגדרת בדרך כלל כ'מדוע צדיק ורע לו, ורשע וטוב לו?', וזו שאלה שאין עליה תשובה חד משמעית. מה שבטוח הוא שניתן לכתוב על כך מאמרים רבים וארוכים ואשתדל להביא מעט מהם בהמשך, אבל חשוב לי לומר דבר אחד: כמו שבצבא החייל הפשוט לא תמיד מבין את המערך השלם אלא רואה דברים ומקבל ]קודות שהוא לא מבין, וכמו שזה קורה בכל גוף גדול שמי שיותר למעלה רואה תמונה יותר כוללת ויותר שלמה - כך גם בעולמנו. איננו מתיימרים או יכולים להבין למה ה' עושה כל דבר בעולם הזה כפי שהוא עושה. העולם הזה מלא בהרבה דברים קשים ורעים עליהם אפשר לשאול למה? מה שברור הוא שלכל הדברים הללו יש מטרה, ולכל הקשיים והצרות יש מטרה. מה היא? ה' יודע... זהו לבינתיים, בתקווה ובתפילה לעולם טוב יותר...
 

אופירA

New member
מנהל
הכאב בשאלתך ברור ומוכר

אך ברור גם שאי אפשר להבין צדק אלוקי במושגי שכל אנושי. עם זאת, מותר וצריך לצעוק את הכאב האנושי, ולבטא אותו. את השאלות לגבי ההנהגה האלוקית (שלא לכולן יש תשובות שאפשר להבינן בשכל, אבל להרבה מהן יש) - צריך לשאול כאשר הכאב פוחת, כאשר הדעת רחבה. וייתכן שהכאב ימשול כל החיים, והדעת לעולם לא תהיה רחבה כדי להבין. התשובות אינן נותנות מענה לכאב בזמן אמת ואינן מונעות אותו, אבל הן בהחלט מרככות אותו ומביאות לשלום פנימי, ולאהבה של האלוקים הלא מובן.
 

pure_as_fire

New member
מצטער נשלח ללא תוכן, והנה הוא:

את מה שארשום עכשיו, בטח כבר פגשתם באלפי ניסוחים, אבל לדעתי זה חייב להיות מצויין, לשם גיוון הדעות. התשובות שעניתם לשאלה המקורית, נתפסות בעייני לא מעט מהאנשים, כהתחמקות, "ראש קטן", קשה לי להבין משהו אז אני אמציא את התירוץ שהכי קל לי להסתדר איתו וזה יהיה התשובה. קראתי כ"כ הרבה גרסאות ומאמרים לשאלה ולתשובה בהשקפת הדת אליה, וזה תמיד מסתכם ברעיון המתוצת הבא: "נסתרות דרכי האל" "אין הפרט הבודד יבין את גודל פעולתו של הבורא" סליחה, זה לא נראה קצת הסבר קליל מדי, שהומצא אי שם בזמנים עברו, למען תשובה קלה לרוב האנשים שהיו אז בואו נאמר די בורים, והיו חייבים תשובה קלילה ומספקת ,כדי להמשיך בחייהם? מה היום? גם נסגור את ראשנו ונלך איתו ישר לקיר, לתשובה הכי קלה, ונקרא לזה "עניין של אמונה, או שתאמין או לא, לא צריך להוכיח את זה, זה לא מתמטיקה" אני לא בא לומר שיש לי תשובה חד משמעית לעניין, אבל תצאו טיפה מהקופסא, אולי יש תשובות אחרות? אולי התוכנית שלמעלה באמת ובתמים פשוט עושה פשאלות? אולי זה בידור מבחינתם? אולי זה צירוף מקרים טהור ולא קיים שום דבר למעלה? אולי הכול המצאה שלנו לפני אלפי שנים, כדי לספק לעצמנו פתרונות קלים לבעיות קשות? אני חושב שהסברי הדת, הם נחמת שוטים, לא בא לשלול ולומר שזה לא עוזר, וזה לא מנחם, ולפעמים זה בול מה שהאדם צריך, אבל יש מרחק אדיר בין להתייחס לזה כסיפור נחמה יפה, ובין לומר ולחשוב שזו האמת היחידה והבלעדית ושכך הם הדברים.
 

msch

New member
נפלאים דברך שנאמרו כבר ע"י הרמב"ם

הרמב"ם שחיי לפני 800+ שנים דן בדיוק במה שאתה אומר .אובמילים אחרות השגחה פרטית או השגחה כללית .האם האלוהים משגיח על כל אחד ואחד או שהוא נותן לעולם להתנהל לבד.... באופן אישי אני די מסכים עם הגישה שאומרת אני קטן ולא מבין את כל התהליכים ,כי אני לא רואה ומכיר את כל התמונה .זה נכון גם לגבי דברים ארציים פשוטים כמו מחלמות או כל עניין ששופטים אותו בלי להכיר את כל העובדות ( וזה קורה בעיתונות ובתקשורת כל הזמן) שבת שלום
 

arriy80

New member
בעיה מובנת

עם רגש, אי אפשר להתמודד בצורה של תשובות הגיוניות. לרגש יש מקום חשוב, וצריך להתיחס אליו. גם היהדות מצווה להתיחס לרגש בהתאם. ובקשר לשכל. לא כל מה שנמצא בעולם כולל תופעות משונות וגם שגרתיות - לאדם יש הסבר עליהם. האדם מקבל אותם, מנסה להבין את דרך הפעולה שלהם כדי לנהוג בהתאם, אך לא תמיד יש לו הסבר - מדוע? הוא רק רואה את המציאות ומתנהג בהתאם. אם מישהו ישאל איך נוצר החשמל, ונסביר לו שתוך שבירת שדות מגנטיים נוצרת אנרגיה שיכולה ליצור כח, הוא ישאל: הסברת את התהליך, אבל לא את הסיבה, מדוע נוצר החשמל דוקא בצורה כזו, למה לא ע"י עץ או בד? מי קבע שזו הצורה שהוא נוצר? אנחנו רואים רק את התהליך, אבל לא את הסיבה! זה אומר שאין סיבה? אמנם לפעמים מוצאים את הסיבה ע"י בחינת תהליכים אחרים. אך לא נחשוב לרגע שאין סיבה רק בגלל שאין לנו יכולת לגלות אותה! אם אנו מבינים שיש כח עליון שברא את הכל, שולט על הכל, מכוון את הכל, ואין אנו מבינים את מה שהוא יצר פה, רק רואים את החכמה הגדולה שנמצאת בכל דבר, איך אפשר להבין את דרכיו והנהגותיו? זו תשובה מתחמקת? זה הסבר קליל? יש לנו עדיין הרבה מה ללמוד ולהסביר על הבריאה עצמה לפני שנתחיל להסביר על הבורא.
 

אופירA

New member
מנהל
אולי הכל פאשלות, בידור, צ"מ?

ואולי העובדה שחוברתי להורי בתעודת הזהות שלי היא סתם פאשלה של איזה פקיד, טעות, צירוף מקרים? אולי זה צירוף מקרים לגבי כל הילדים וכל ההורים? או לפחות לגבי 40% מהם? זו נראית לך תשובה מספקת, כבדה יותר, ריאלית יותר? לי - לא. במדע, כשאין הוכחה נראית לעין, צריך להניח הנחות, ולבדוק אותן. אם אתה רוצה להניח הנחות כגון: אולי התוכנית שלמעלה עושה פאשלות, אולי זה בידור, אולי זה צירף מקרים, אולי הכל המצאה כדי לספק פתרונות קלים - אתה צריך לבדוק את ההנחות האלה במסגרת כל הנתונים שידועים לך, ולאשש אותן! אם אתה יודע את הנתונים - אתה לא רק שלא יכול לאשש שום הנחה מהסוג שהנחת, אלא מראש לא יכול להניח אותן מבלי לקבל חיוך סלחני מסביבתך יודעת הנתונים. אם אתה לא יודע את הנתונים, זה כבר משהו אחר... ההסבר שקיבל השואל הסובל אינו הסבר של "קשה לי להבין משהו אז אני אמציא תירוץ", אלא הסבר שמבין טוב מה האדם מסוגל להבין ומה הוא לא מסוגל להבין. הסבר ישר ואמיתי לחלוטין. גם במדע יש הסברים ישרים מהסוג הזה. כשהתגלו ההוכחות המדעיות הסותרות את רעיון האבולוציה של דארווין - אמנם היו הרבה מדענים שסירבו להכיר בהוכחות הללו, בגלל משמעותן והשלכותיהן, והעדיפו לעצום עיניים ו"לנהל" את המדע בלעדיהן, אבל שאר המדענים היו ישרים מספיק כדי להודות שהתיאוריה היתה טעות וצריך לשבור את כל הכלים ולהתחיל מחדש. נשאלת השאלה - האם המדען שאמר: "קודם טעינו ולא ידענו את האמת" הוא מדען לא רציני וראש קטן... גם כאשר ניסו מדעני הפיזיקה בשנת 1900 להבין מדוע מציאות הקשורה למטען החשמלי נמדדת בצורה שלא מובנת ע"י החישובים הפיזיקליים - עצם ההודאה שלהם בעובדה שהם לא מבינים לא היתה ראש קטן, אלא ניסיון כן להבין מה באמת קורה. הם יכלו להסתמך על כך שאם הם לא מבינים אז וודאי שהציבור שאינו מדען פיסיקה אינו מבין יותר מהם, ולשחרר איזו אמירה פלצנית שתשתיק את ספיקותיו של הציבור, ובא לפיזיקה גואל... אבל הם העדיפו לומר את האמת חסרת ההילה - איננו יודעים, ולהמשיך לחפש. והתוצאות לא איחרו לבוא - תיאוריית הקוואנטים שנוצרה בשנה זו, והסבירה את התופעות הבלתי מובנות, הפכה את כל הפיזיקה על פניה ואילצה את המדענים לראות את כל מה שלמדו עד כה באור חדש לחלוטין, באור אי הידיעה הלא סימפטי, אך האמיתי מאוד. אבל זה מחירו של חיפוש האמת. לגלות שהיא רחבה מיני ים ועמוקה מנשוא. כפי שכבר הסביר שלמה המלך החכם מכל אדם פעם פעם, לפני המון הרבה שנים: אמרתי אחכמה, והיא רחוקה ממני! שלמה המלך לא אמר זאת מתוך צניעות, אלא הוא באמת הבין שהוא לא מבין! לחשוב שאתה יכול לדעת את סודות הגלגולים השונים, את שרשי הנשמות של כל הדורות בכל העולם, ואת החשבונות השונים שלהם, והסיבות לכל חשבון וחשבון, ואיך כל זה קשור לבריאת העולם, ובכלל איך בוראים את העולם המורכב והעצום הזה - זה לא רציני בכלל. לטעון שכל נושא הגלגולים ושורשי הנשמות ותכלית העולם מצוץ מהאצבע, שהעולם המורכב והעצום נברא מאליו בסגנון האבולוציה - עוד יותר לא רציני...
 

pure_as_fire

New member
מסכים איתך בחלק מהדברים

והם, שבחיפוש האמת אכן אפשר ללכת לאיבוד, ולנסות להיות להבין את הכול כאדם יחיד זה בעייתי, ויודע מה אני לא משנה לי אם התשובות ניתנות להשגה או לא, כי בלנסות להשיג אותן מפספסים לדעתי הרבה דברים קטנים משמעותיים בחיים. מה שכן, אני לא חושב שהבנתם את העמדה שלי, אני לא בא לומר "אני צודק אתם טועים, אין לכם הוכחות אז הכול אצלכם המצאות" אני בא לומר, שכמו שאתם הצד הדתי מסתמך על הטיעונים שלו בחוזקה, שכן כך חונכתם, או כך זה מסתדר לכם בחיים משלב מסויים, או שלכם זה פשוט נראה הגיוני וטענות מדעיות כמו אבולוציה זה שטויות - אוקיי סבבה, מבחינתי הטענות הדתיות לבריאת העולם וההשקפה הדתית היא ממש לא רצינית, היא בסך הכול כדור שלג שהתגלגל אלפי שנים. אבל זו כמובן דעתי, ולא חונכחתי ככה, באתי מרקע דתי ונסיון החיים שלי שאמנם לא רב מאוד, אבל הספיק לי כדי לחפש דרכים אחרות להסביר דברים במציאות. לא באתי לומר או לטעון מי צודק, דת או מדע, או אם בכלל שניהם מנוגדים, באתי רק לומר, שהדבר שהכי מעצבן אותי בגישה הדתית בניגוד לגישה המדעית הוא חוסר הביקורת העצמית והנסיון לשינוי עקרוני. כן, מדעמוצא את עצמו טועה או פשוט לא מוסבר נכון לא מעט פעמים, אבל המדע לפחות בוחן את עצמו מחדש ובא לומר - לא צריך להיות ראש קטן, למצוא משהו ולאחז בו בלי סוף, אפשר לפתוח את הראש, אז טועים פה וטועים שם - לפחות מראים נסיון. הדת שאני לפחות חוויתי הייתה, "די די לשאול יותר מדי שאלות, קבל את זה ככה, זה עניין של אמונה, תוכנית הבורא גדולה ממך, תחייה לפי ההוראות שנתנו לך ושתוק" וכן עכשיו יבואו אנשים ויאמרו ,אז לך זה היה ככה ויש עוד צדדים, מכול דבר אפשר למצוא דוגמא, הפרכה, טטענת נגד. אני רק רוצה לסכם, לא צריך לפחד מלחפש, ולחשוב שרעיונות חדשים (יחסית) הם בולשיט כי הם לא תואמים דברים שנכתבו לפני אלפי שנים.
 

arriy80

New member
ביקורת עצמית

ביהדות קשה למצוא ביקורת עצמית על הדרך, מפני שהיא לא הומצאה ע"י בני אדם. היא הומצאה ע"י אלוקים. ואם אנו מבינים שהוא אכן גדול מאתנו, אז מי אנו שנוכל לבקר אותו או את התוכנית שלו? ואם לדעתך היהדות היא כדור שלג שהתגלגל הרבה שנים, לך תבדוק מי יצר אותו ומי גילגל אותו. אולי תמצא שהיוצר המקורי יצר אותו כמו שהוא נראה היום? ואנו בטוחים בדעתינו לא רק מפני שזו הדרך שגדלנו בה, או הגענו אליה, אלא מפני שאנו מבינים שזו דרך האמת היחידה שהתווה בורא העולם. אז בשביל מה לחפש דרכים אחרות? ואם נודה בטעויות, אלו יהיו טעויות שלנו עצמינו. אך הדרך היא לא דרך שאנחנו המצאנו, ולכן אין לנו צורך להודות על "טעויות" כביכול שנראות למתבונן באופן שטחי.
 

tamarhp

New member
לפעמים החוכמה האמיתית

היא לדעת ולקבל את העובדה שאיננו מבינים. אתה צודק - המדע שואל שאלות ומחפש תשובות, ו"מקסימום טועה". אבל אם עולם המדע היה קצת יותר עניו, הוא היה מבין שכרגע יש שאלות שנמצא להם תשובות, ויש שאלות שלא נמצא להן תשובות (לפחות כרגע, אולי בעוד 100 שנים כן), וגם כאשר מוצאים תשובות - צריך לקחת הכל בעירבון מוגבל כי בכל פעם מתגלות טעויות נוספות. לכן - יש גישה אחת שאומרת "העיקר שנשיג תשובות, מקסימום נגלה אח"כ שטעינו" והגישה השניה אומרת - "יש דברים שכרגע אנחנו לא מוצאים להם תשובה ואולי לעולם לא נמצא, אבל עדיף לדעת ולקבל את העובדה שאיננו יודעים מאשר לחיות באשליה ותשובות לא נכונות". אדם צריך לדעת את העובדה שהוא איננו יודע הכל - לכן אדם הולך לרופא, שמבין יותר ממנו ברפואה; וקורא לטכנאי מחשבים - שמבין במחשבים יותר ממנו. האם יש כאן משהו שלילי בכך שהאדם "מודה" בחוסר הידע שלו? בישעיה כתוב - לא דרכי דרככם ולא מחשבותי מחשבותיכם. דרך פעולת הא-ל לא תמיד מובנת לנו ואיננו יכולים להבין את הסיבה שמאחורי - מהסיבה הפשוטה ש"לא מחשבותי מחשבותיכם", דרך החשיבה שלנו וההיגיון שלנו שונים בתכלית השינוי מצורת ה"חשיבה" של אלוקים ולכן איננו יכולים לתפוס מהלכים אלו ואחרים. ואגב, חז"ל והרמב"ם וגדולים נוספים דווקא השתדלו להפוך את היהדות למשהו קל להבנה, כמו למשל - לתת הסברים וטעמים למצוות, אך עם זאת צריך לדעת שיש מצוות (חוקים) שאנחנו לא יודעים ולא נדע את הטעם שלהם, וכן דברים נוספים (כמו הבריאה) שאיננו מסוגלים להבין.
 
התשובה שלך בנאלית ולא ריאלית

לענות ב"דרכי האל גדולות מהבנתיינו" זה פתרון קל.
 

arriy80

New member
זה אמנם פתרון קל

יהיה הרבה יותר קשה לחשוב "למה אלוקים עשה דבר כזה". יש לנו מושג מיהו? מהם הדרכים שהוא פועל בהם? מה הוא רוצה מאתנו? אולי עם נכיר אותו קצת, ונדע בשביל מה הוא ברא אותנו, ייקל לנו לדעת למה קורים דברים, ועוד יותר ייקל לנו להבין שאנו כלל לא מבינים אותו.
 

rachel437

New member
למה אלוהים ממית ילדים בגיל14

מאותה סיבה שהוא נתן לדר' מנגלה ימ"ש חיים ארוכים.
 
בדרך כלל

מישהו במשפחה מת שמישהו עושה דברים לא טובים מילים רעות בכל המשפחה וגם הסביבה אז הכול מתחיל לצאת מהאיזון ואז מתחילים לקרות דברים לא טובים אבל אני חושב שניתן היה למנוע את המחלה ואם לא היה ניתן למנוע אותה היה ניתן לנסות לרפא אותה כמובן זה תלוי גם בגיל בגלל זה אני אומר לעשות הכול למרות הכול גם אם קצו כל הקיצים וזה סוף העולם
 
למעלה